Suomessa on n. 300.000 työssä käyvää alkoholistia jotka juovat kuka enemmän, kuka vähemmän.
Jokaisen juovan alkoholistin taakse kätkeytyy useita syyttömiä, jotka joutuvat kärsimään tästä juomisesta.
Eniten mieltäni vaivaavat juopon puoliso ja lapset.
Nämä kun elävät siinä samassa perhehelvetissä, ja mikä ironisinta - syyttävät itseään sen juopon juomisesta.
Joka vuosi kuolee alkoholiin tai siitä johtuen 3.500 ihmistä. Kaikki hiljaisuudessa haudattuja ja vaiettuja vainajia.
Lisäksi n.800 itsemurhaa, joissa alkoholisti onnistuu ja n. 400 alkoholistin läheisen tekemää itsemurhaa. Nämä luvut ovat suuntaa antavia arvioita.
Sairaalan vuodepaikoista alkoholistit täyttävät joka neljännen ja mielisairaaloissa joka toisen.
Tässä olisi työmaata kaikille raitistuneille alkoholisteille vaikka kuinka paljon.
Paljon inhimillistä hätää ja tuskaa voitaisiin välttää jos saataisiin sanomaa vietyä oikeissin paikkoihin, oikeille henkilöille.
Kannattaako silloin haaskata voimavaroja oppiristiriitoihin kuin joissain uskonlahkoissa tai poliittisissa puolueissa. Oppiristiriidoissa on aina (joka kerta) kyse vallasta, ja valtaan voi myös sairastua. Siihen voi paeta elämää kuten päihteisiinkin, ja siitä voi siten tulla riippuvaiseksi.
Tietysti se on helpompaa kuin itse raittiustyö ja sanoman vienti, mutta se mielummin lisää lasten ja puolisoiden tuskaa kuin vähentää sitä.
Alkoholismista...
5
587
Vastaukset
- Beach boy
Kannattaako silloin haaskata voimavaroja oppiristiriitoihin kuin joissain uskonlahkoissa tai poliittisissa puolueissa. Oppiristiriidoissa on aina (joka kerta) kyse vallasta, ja valtaan voi myös sairastua. Siihen voi paeta elämää kuten päihteisiinkin, ja siitä voi siten tulla riippuvaiseksi.
Tuo oli kyllä laittamattoman hyvin ilmaistu kanta. Olen seurannut tätä palstaa jo jonkin aikaa ja minua, tavallista alkoholiriipuvaista, häiritsee oppiristiriidat AA-porukan sisällä. Tärkeintähän on auttaa ihmistä joka kamppailee alkoholisminsa kanssa. Tuli se apu sitten yläkerran ukolta, Billyltä, perinteisestä AA:sta tai omasta pääkopasta. Päämäärä on kai tärkein.
Normiholisti ei edes tiedä jos vaikka raitistuu väärillä opeilla. on siinä, että alkupuolellaan se antaa uhrilleen monia positiivisia viboja: nauttineena on rento ja hyvä olo, uskaltaa lähestyä vastakkaista sukupuolta, on kavereita. "Velat ovat saatavia", siltä todella tuntuu.
Yleensä vasta vuosien juomisen jälkeen kielteiset puolet voittavat ja silloin uhrin ja hänen omaistensa elämä on monin tavoin kietoutunut alkoholin ympärille. Alkoholi on itseohjautuva järjestelmä. Juomisesta tulee elämän keskipiste jolle koko muu elämä on alisteista. Kierteen katkaiseminen onnistuu vain elämän perusteellisella muutoksella ja se on äärimmäisen vaikeaa.
Keskeinen ongelma on miten nuoret saataisiin tiedostamaan alkoholin kielteiset puolet. Edellämainitsemieni alkoholismin alkuominaisuuksien lisäksi yhteiskunta, media, yleinen suhtautuminen ja kaveripiiri ovat tavattoman alkoholimyönteisiä. Ei tule mieleenkään kuunnella joitakin jostakin raittiudesta saarnaavia homekorvia.
Yhteiskunta on saatava tiedostamaan alkoholin aiheuttama suunnaton kärsimys ja se on saatava toimiin kärsimyksen lievittämiseksi alkoholismin syntyvaiheisiin puuttumalla. Media on saatava tietoiseksi vastuustaan ja alkoholi on pudotettava jalustalta jolle se on nostettu. Ennakkoasenteet on muutettava alkoholikielteisiksi. Humalatila on aina myrkytystila.- hoitaa alkoholisteja
Eiköhän tuo siperia opeta lopulta. Kuolee tai paranee, tarvitseeko siihen yhteiskunnan varoja hoitaa, alkoholismihan on itseaiheutettu sairaus.
- AAholisti
Niin. Informointi on tietenkin hyvä juttu, mutta se jolle alkoholi tuo ongelmia, ei tajua pyytää/hakea apua kuin viime hädässä -jos ehtii. Kouluvalistus on ok, samoin eri tahot voivat valistaa tiettyä ryhmää kohtuukäystöstä, alkoholisteja ehdottomaan raittiuteen pyrkimisestä, vertaisryhmistä (esim. AA:n olemassaolo), eli näitä kautta ihnisille jää ehkä mieleen edes muisitkuvana se mistä sitä apua saa kun on itse kypsä hakemaan sitä apua.
Pakkotuputtaminen ei ainakaan aitoa alkoholistia -kuten itse olin- auta, koska alkkiksen luonne kääntää jutun vihaksi ja vastustukseksi. Vasta tarvottuaan tarpeeksi syvälle eli sen oman pohjan löytämisen kautta voi alkaa hakemaan apua, joko aa:sta tai´muusta tahosta.
Tragedian määrä maassamme on suuri, koska niin monen alkoholismi peittyy hienosti kulissien taakse. Itsellänikin kulissi kesti aikansa; siistit vaatteet, työ, ystävät , auto jne. Sitten ne alkoivat murentua, ja kurjuus lisääntymään.
Valistakaamme siis sopivassa kohdassa, mutta älkäämm ekoettako pakottaa ketään mihinkään, koska se ei auta -valitettavasti. - Lisbeth
"Oppiristiriidoissa on aina (joka kerta) kyse vallasta, ja valtaan voi myös sairastua."
Tuossapa tuo totuuden siemen!
Ja lisäksi on näköjään helpompi riidellä kuin miettiä miksi on oikeasti paha olo..Tästä on minullakin omakohtaista kokemusta.
Erimieltä saa olla mutta silloinkin olisi ihanne jos lähdettäisiin terveeltä pohjalta ja ilman riitaa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496215Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6412562Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831199- 791100
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3121065Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.721046Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä551040- 64934
- 66897
- 228854