Tässä vähän mietiskelen vilkuilen tuonne "peruutuspeiliini" elämäni varsiteiltä.On se ihmeellistä että sieltä monesti tahtoo pulpahdella mieleen ne hyvät nousuhumalat,ja nuoret kauniit tyttäret.Mutta kun on oikein rehellinen ja katsoo tarkemmin,niin kyllä se viimmeisten juomavuosieni tuska, ja silloinen armoton pakkomielle alkoholiin,unoutaa kaiken sen millä joskus leikitelee mielessään.No ihminen on niin hyvä unoutaan ittestään sen huonon,mutta onneksi AA-ssa on Ensimmäinen Askel mihin voi aina turvautua.Siis voimatumuus alkoholiin ja elämääni nähden,ja ja se että omin voimin en selviä,(niinkuin en selvinnyt minäkään,silloin,enkä nytkään.!!) Nimitäin sen olen kokenut että jatkuvaa nousuhumalaa ja ikuista orgsmia en kyennyt viinankaan voimalla saamaan.
Tuskin olisin mikään poikkeus jos vaikka sitä nyt yritäisinkin "väkijuomain" voimalla.
Siksipä aion olla täänkin lauantain ilman alkoholipitoisia juomia.Aamusella täytyy jännätä tuovatko meitin tytöt minkäänlaista metallia viestistä Torinossa.Veikkaan rohkeasti että pronssia tulee.Voitte vapaasti jo moittia veikkaustani,sillä olen hyvä veikkaamaan aina väärin.!No tulihan tuota löpistyä,täytyy kait tästä kohta lähtee piipusteleen ja sitten "mummun" viereen runsuihin.Oisko ne sit vaikka päiväunet,mullakun ei ole minkäänlaista unirytmiä.Mutta onnellinen olen kaikinpuolin,varmaan olette huomaneetkin,ainakin tarkkasilmäisemmät.Mulla on kaikkea mitä tarvitsen "velkaakin.!!!"
18,02.2006, Lauantai.
20
1335
Vastaukset
- *yksjuoppo*
sanoa kaikenlaista, mulla ei oo niin helppo.
- Oskari
Huomasin itse saman asian. Älysin, että minusta oli aidosti kiinnostunut vain yksi ja se yksi oli minä itse. Minun oli tehtävä päätös lopettamisesta. Olin kiinnostunut omasta tulevaisuudestani aidolla tavalla.Siihen tuskin mitkään AA:t pystyy.
Nyt tunnen voittavani taistelun, joka koski minun hyvinvointiani.
- aahoohoo
peruutuspeilistä näkyy kaikkein selvimmin se tuska ja epätoivo - ne nousuhumalat vaan vilahtaa kun ne oli niin lyhytkestosia.
Pullollinen kaljaa ja toteamus et paskassa kahlataan taas ja ties millon ja miten pääsee siitä kierteestä takasi ihmiselämään.
Ne aamut ku heräs krapulaan, tupakat ja juotavat loppu ja monta tuntii kärvistelemistä ennen ku kaupat aukes. Kun päässä ei jauhanu muuta kun et menis toi aika vähän sukkelammin ja kaikki energia mitä oli tähteellä meni ittensä kasassa pitämiseen.
Mä teen mitä tahansa ettei mun tarviis enää ikinä kokee sitä tunnetta et mä oon ihmiskunnan pohjasakkaa jolle mikään muu ei merkkaa mitään ku et sais pari pulloo juotavaa.
Sitten viimein kun sai ne lämpimät kaljat eteensä niin eihän ne meinannu kestää sisällä vaan välillä yrjöten ja taas kuilien pullon suusta sitkeesti yrittämällä se onnistu - vessanpöntön vieressä.
Seuraavaks jo rupes laskeskelemaan miten pitkälle noilla juotavilla sätkii ja taas alko mahoton aivotyö millä ilveellä jaksais kantaa niin paljon yhellä kertaa seuraavalla kauppareissulla et juotavat riittäis edes iltaan asti.
Sit mä oisinki jo niin humalassa et pitäs masinoida joku hakemaan lisää yötä ja seuraavaa aamuu varten ettei tarviis taas tuijotella kellon viisareita herättyy vaan pääsis heti suoraan asiaan.
Takaraivossa kuitenki koko ajan pieni ajatuksen rääpäle et miten tästä kännistä selvii.
Ei ollu paljon glamouria tuossa elämäntavassa.
Uskokaa ystävät, että oon hyvilläni jokaisesta selvästä päivästä. Tästä lauantaistaki tulee selvä. Tänään on sitten suomen vuoro näyttää, norjan akoille miten suomityttö hiihtää. Hyvä se on verrata elettyä elämää tähän päivään, että osaisi nauttia raittiista päivästä. Raitista päivää kaikille, jotka sitä haluavat.
- Mimmuli1
Vai sellaista tulee Torinosta tänään. Mäkeäkin hypätään ilmeisesti jossakin vaiheessa. Kyllähän sille Ahosellekin soisi jo mitalin.
Ja tipatta tietysti kisoja seuraillaan. - aahoohoo
Mimmuli1 kirjoitti:
Vai sellaista tulee Torinosta tänään. Mäkeäkin hypätään ilmeisesti jossakin vaiheessa. Kyllähän sille Ahosellekin soisi jo mitalin.
Ja tipatta tietysti kisoja seuraillaan.Ahoselle kultaa ja norjalaisille ei mitään koska norjalaisilla on maanpetturi valmentajana:)
- Mimmuli1
aahoohoo kirjoitti:
Ahoselle kultaa ja norjalaisille ei mitään koska norjalaisilla on maanpetturi valmentajana:)
norjalaiset on niin ilkeitä suomalaisille. Onneksi nyt curlingissa Suomi johtaa Norjaa...
- mussukka1
Mimmuli1 kirjoitti:
norjalaiset on niin ilkeitä suomalaisille. Onneksi nyt curlingissa Suomi johtaa Norjaa...
Minä olen aina pitänyt norjalaisista, reipasta ulkoilullista reppukansaa, ainakin pohjoisemmassa hienostelu ei kuulu kuvaan. Nyt kuitenkin tämä urheilumussuttaminen kääntyy minun mielessä heitä vastaan. Katselin ampumahiihtoa ja kas kummaa olin ranskalaisen puolella. Saahan sitä ihminen olla vähän pikkumainen, saahan? Suomi voittaa kiven työntämisessä, rinta rottingilla menen saunaan ennen mäkikilpaa.
- Mimmuli1
mussukka1 kirjoitti:
Minä olen aina pitänyt norjalaisista, reipasta ulkoilullista reppukansaa, ainakin pohjoisemmassa hienostelu ei kuulu kuvaan. Nyt kuitenkin tämä urheilumussuttaminen kääntyy minun mielessä heitä vastaan. Katselin ampumahiihtoa ja kas kummaa olin ranskalaisen puolella. Saahan sitä ihminen olla vähän pikkumainen, saahan? Suomi voittaa kiven työntämisessä, rinta rottingilla menen saunaan ennen mäkikilpaa.
Eipä tullut mitalia suurmäestä. Jotenkin kait se on selvinpäin kuitenkin kestettävä. Lätkämatsi olisi vielä jännättävänä.
- papio
Selvin päin tämäkin päivä mennään.
Yön jälkeen on mahtava todeta..olen raitis tänään! Huomenta kaikille.
- mussukka1
Kuinka ihminen voi olla onnellinen, kun pääsee tekemään pakolliset rutiinit lauantaiaamuna.
Tunti pihalla auringonpaisteessa, lintulautojen täyttöä, puun hakua, ihan vähän lumitöitä, pari vesiämpäriä jäätymään, josko vielä tekisi viimeiset jäälyhdyt. Nyt toiset kahvit menossa ja urheilua seuraamaan. Tähän hyvään oloon ei tarvita ryyppyjä. Kaikki nauttimaan elosta.- aahoohoo
tehny värillisiä lyhtyjä?
Mun on pakko kertoo yhestä tädistä joka oli samaan aikaan joskus mun kanssa katkolla. Oli talvi ja se täti halus tehä jäälyhtyjä - värillisiä. Tipautti sankoon muutaman lusikallisen punajuurilientä ja jo seuraavana aamuna kärtti yhtä miestä kumoomaan sankon. Mies sano ettei ne oo vielä jäätyny ku ei oo ollu tarpeeks pakkastakaan mut täti oli vaan sitkee ja jäkätti.Mies ei enää viitttiny kuunnella ja otti sankosta kiinni ihan ku likasankosta ja humautti sen sisällön pihamaalle ja karju et "kato nyt, ei oo jäätyny"
Pihamaa oli suurelta osalta ihanan aniliininpunanen ja jumatsuikki et minuu nauratti. Se mies oli jotenki niin perisuomalaisen olonen ja ties miten joutavan kalkatuksen saa loppumaan. - mussukka1
aahoohoo kirjoitti:
tehny värillisiä lyhtyjä?
Mun on pakko kertoo yhestä tädistä joka oli samaan aikaan joskus mun kanssa katkolla. Oli talvi ja se täti halus tehä jäälyhtyjä - värillisiä. Tipautti sankoon muutaman lusikallisen punajuurilientä ja jo seuraavana aamuna kärtti yhtä miestä kumoomaan sankon. Mies sano ettei ne oo vielä jäätyny ku ei oo ollu tarpeeks pakkastakaan mut täti oli vaan sitkee ja jäkätti.Mies ei enää viitttiny kuunnella ja otti sankosta kiinni ihan ku likasankosta ja humautti sen sisällön pihamaalle ja karju et "kato nyt, ei oo jäätyny"
Pihamaa oli suurelta osalta ihanan aniliininpunanen ja jumatsuikki et minuu nauratti. Se mies oli jotenki niin perisuomalaisen olonen ja ties miten joutavan kalkatuksen saa loppumaan.Punajuurilientä käytetty ja vesivärinappia pyöritelty lasissa, jouluna värikkäät käy, mutta olen kai tosi väritön ihminen, koska läpinäkyvät ovat minusta parhaita. Tuosta katsomisesta, itsekin kävin äsken luuraamassa, mieli teki kumota, mutta ei lähestulkoonkaan olleet valmiita.
Mulla on yksi kaunis asia ja se on kasvihuone. Siellä on muutama tuikku roikkumassa ja kun laseissa on jääkukkia, niin naapuritkin pysähtyy katselemaan.
Tiedätkö kuinka onnellinen olet, kun sinulla on värisilmää ja varmaan myös näkemystä, mikä sopii, mikä ei. Sekin on eräänlaista lahjakkuutta kuten laulutaito, matemaattisuus, kielipää.
- paranoidi
Kisoja kattellaan selvänä. Tyttöjen mitali ei ollut kaukana.
- Cettuz!
Selvinpäin.
- *marita*
Olen aika noviisi vielä tällä raittiuden tiellä, sillä viimeiset kännit (toistaiseksi) vedin uutena vuotena. Nyt uskallan sanoa sitä kännäämiseksi, ennen sanoin että kutsun muutamia ystäviä kuohuviinille ja pikku purtavaa syömään, mutta hirveä krapulahan sitten uuden vuoden päivänä oli.
Aluksi oli vähän totutteleminen, kun ei voinut "palkita" itseään työpäivän jälkeen sixpäkillä tai viinipullolla. Vapailla ollessa se ei jäänyt noihin määriin, vaan join kaikkea mitä oli ja sitten kärvistelin itseni jotenkin töihin hirveissä krapuloissa ja odotin vain kotiin pääsyä, jotta saisin ottaa loiventavaa. Energiaa ei riittänyt muuhun. Oikein laskeskelin, että milloin on vapaata, jotta voi ottaa ihan kunnolla. Työni on niin epäsäännöllistä ja kausiluontoista, että pitempiinkin sessioihin on mahdollisuus välillä.
Otin sitten itseäni niskasta kiinni. Nyt elämä on alkanut maistua paremmalta kuin alkoholi. Luen joka päivä tätä palstaa ja saan apua teiltä, etenkin vakikirjoittajat, KIITOS!
Ihan pienistäkin asioista on alkanut olla iloa, kuten aamukahvin keittämisestä ja lehden luvusta siinä ihan rauhassa päivän aktiviteetteja suunnitellessa. Päivät menevät oikein hyvin, mutta illalla tulee vähän levoton olo vieläkin. Katson kelloa, nyt on klo kohta 20, vielä ehtisin alkoon, kohta tulee 21, vielä ehtisin kauppaan keskaria ostamaan, kohta on puoliyö, vielä ehtisin kapakkaan vetämään pikaisesti. Yöllä saan kuitenkin menneeseen verrattuna hyvin nukuttua ja aamulla on levännyt olo, mikä on palkitsevaa, kun sitä vertaisi siihen mikä olo olisi jos olisin krapulassa.
Monet tuttavani ovat ihmetelleet tätä nykyistä tipattomuuttani. Tammikuu meni vielä selityksestä, kun se on kai jotenkin trendikästäkin. Sitten alkoi kysely, että mikäs nyt on kun et ota. Huvittavin tai ehkä vähän hassukin kommentti oli että oletko raskaana. Siinä mielessä huvittava, että olen 44-vuotias sinkku. Eräs ystävättäreni tokaisi, että älä ole naurettava! Ärsyttää kun et ota mitään ravintolassa ja nyt hänkään ei kehtaa ottaa punaviiniä ruuan kanssa, kun sitten alkaisi tehdä mieli lisää ja yksin ei viitsi lähtee karaoke-baareja kiertelemään. Eli minusta kai on tullut tylsä joidenkin mielestä, mutta itselläni on hyvä olla, eikä ole tarvetta ottaa edes näytösluonteisesti, ainakaan vielä. Ehkäpä joskus voin ottaa yhden ruuan kanssa ja jättää sen siihen. Kerran kokeilin yhdellä oluella, eikä se kuuluisa mopo siitä lähtenyt käsistä, mutta tiedän miten varovainen entisen suurkuluttajan täytyy olla.
Tässä mennään eteenpäin kuin mummo lumessa ja vielä en ole tarvinnut AA-ym. tukiryhmiä, mutta olen ottanut hyvin selvää mistä apua saa jos tiukka paikka tulee. En aio enää tuhlata tokkuralla loppuelämääni ja itselleni olen tehnyt lupauksen, että tilaa nimeltä krapula en tule koskaan kokemaan enää. Niin monta vuotta meni asenteella, että ihan sama, mikään ei kiinnostanut, paitsi nousuhumala.
Nyt olo on mitä mainioin. Siivoilen kämppää ja illalla aion laittaa jotain hyvää ruokaa ja katsella tv:tä. Mitenkähän Suomi-Tsekki matsissa käy, jännittää jo.- aahoohoo
Kenenkään ei tarvii juoda edes vettä toisten mieliks ja sinä ite näytät tietävän mikä sulle on parasta. Anna vaan kavereille jotain mietittävää - hyvää se tekee niitten aivoille ku miettivät et mikähän sillä nyt on ku ei juotava kelpaa.
Tuommosissa tilanteissa ystävät erottuu kavereista - luulisin.
Mä oon kuule niin monta Suomi-Tsekki matsii seurannu et voi suoralta kädeltä romauttaa sun maan pinnalle ja sanoo et Suomi-leijonan turkki pöllyää pahemman kerran. - mussukka1
Samanlaista mullakin oli alussa, ehkä kuitenkin suurempaa tuskaa näkyvissä. Monet varmaan luokittelisivat minut suurkuluttajaksi, mutta itse olen sitä mieltä, että olen alkoholisti, se hallitsi elämää, en tehnyt vapaita ratkaisuja vaan alkoholin ehdoilla.
Minua auttoi tuohon vielä ehtii se, että aamusella päätin olla ottamatta, illalla kun tuli mieleen, totesin, että tänään en ota, aamulla on kaupat auki ja aamulla oli sellainen olo, että en nyt sentään vielä tänään kaupan kautta mene.
Päivä kerrallaan keräämään niitä myönteisiä kokemuksia. Minulla ne jopa joskus unohtuvat jo, krapulaiset olot, saamattomuus, miettiminen uskaltaako ajaa, kieltäytyminen "raittiista" juhlasta.
Sanon vain, että oman elämän hallinta on palannut.
Minulla on vain yksi ystävä, joka vieroksuu ottamattomuuttani, mutta hänellä on alko-ongelma, en sitä olisi ennen havainnut, nyt aivan selvät merkit ilmassa. Kun epävarmuus iskee, pistä aina vaakakuppiin hyvät ja huonot puolet, sen miettiminen ei kestä pitkään ja sitten teet ratkaisun, mutta jos tästä ketjusta on apua, niin piipahdahan vaikka joka päivä.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564770Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202245- 1031424
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231326- 871325
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1271101Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel671036Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi252946Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75945- 71932