Miltäs adventistit tuntuisi jos..?

Nerre

(Jotka tänään viettävät pyhäpäivää tekevät sen pakanoitten "saturnuksen" palvomiseksi. Ja ovat epäjumalan palvojia.)

Miltä adventistit tuntuisi, jos me kristityt alkasimme tuomitsemaan teitä samalla tavalla kuin te teette oppinne mukaan toistuvasti tällä palstalla ??

Uskovat pyrkivät soveltamaan rakkautta Jeesuksen sanoin, eivätkä lähde ilkeisiin tuomitsemisiin, niinkuin adventtikirkon oma profeetta EGW myös tekee seuraavissa kirjoituksissaan..

" Sunnuntaisapatti on paavikunnan lapsi;se on pedon merkkki " (Advent Review 1 osa, n:o 2, elokuu 1850).

" Ne jotka palvelevat petoa ja sen kuvaa pyhittämällä ensimmäisen päivän, ovat totisesti epäjumalanpalvojia samoin kuin ne, jotka rukoilivat kultaista vasikkaa " (Advent Review Extra, sivu10 ja 11, elok. 1850).

16

959

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koska usein

      melkoisia petoja itsekin ollaan. "Homo homini lupus!"

    • lötköttäjä

      Eikös se tämä lauantai, roomalaisten Saturnus-jumalalle pyhitetty päivä ollut Babylonissa Ninurtan päivä. Että, se siitä Baabelista!

      • Aramiz

        Juutalaisuuden nimikysymykset eikä Naapuri valtioiden nimet. Juutalaisilla oli omassa kalenterissaan nimet.
        Ne olivat ensimmäinen päivä oli vai 1 numerona
        Toinen päivä oli vain numero 2 si
        kolmas päivä oli vain numero 3 me
        neljäs päivä oli vain numero 4 jä
        viidespäivä oli vain numero 5 si
        ja kuudes päivä oli Sapatin valmistus päivä
        Ja Seitsemäs päivä oli Sapatti. Ja se on Vieläkin Sapatin päivä. Siis onhan niillä päivillä eroa toinen pyhitetty Taivaan Jumalalle
        ja toinen Pyhä pyhitetty Aurinkojumalalle.

        Ihmisillähän on valinta vapaus kumpaa Jumalaa he
        palvelevat. Hyvä ystävä mitä teetkin valitse
        Taivaan Jumala Hän on voimallisempi kuin Auringon jumala. Tämä oli vain suositus.
        Siunausta kaikille vilpittömille Kristityille.

        Maran ata


    • Rauhaa

      Olen samaa mieltä kanssasi, ja olen koettanut toppuutella joitakin, etteivät opettaisi rakkauden asiaa huonolla tavalla.

      Ei sovi syyttää, eikä tuomita koskaan.
      (Juud 9)

      Pyydän kuitenkin ettet yleistä asiaa yksilöiden mukaan.
      Heillä kaiketi on ollut hyvä tahto, mutta eivät ole ymmärtäneet että opetuksensa koetaan tuomioina ja syytöksinä.
      Usein kypsymättömät voivat olla ymmärryksessään vajaita.

      Totuus kuitenkin loukkaa aina, ja vaikka opetus olisi kuinka hyvää ja kohteliasta, loukkaantumista tapahtuu aina kuitenkin, kun ylpeä ihminen havaitsee olevansa ristiriidassa totuuden kanssa.
      Siis yleensä, en puhu Sinusta tässä.

      Olen myös itse virheitä tehnyt. En sillä.

      Kirkkomme opettaa, että jokainen viettää omantuntonsa mukaisen lepopäivän, ja opetamme että Jumalan lapsia, vilpittömiä sieluja, on muissa piireissä enemmän kuin meillä.
      Kirkko tunnustaa, ja kannattaa kaikkea Kristusta korottavaa toimintaa kaikissa piireissä.

      Vilpittömiä sunnuntainviettäjiä on ollut vuosisatoja.

      Siihen aikaan kun EGW kirjoitti, oli hyvin jyrkkä ero ja suhtaumumisessa katolisuuden ja muun kristikunnan välillä uskonpuhdistuksen aikoihin.
      Uskonpuhdistus oli hyvä asia ja syytä jatkua toki.

      Petovaltaa ei kuitenkaan ole olemassa tänä päivänä, kun kukaan ei tee sellaisia tekoja joita Raamattu antaa tunnusmerkiksi petovallalle, (Ilm 13 luku) mutta kun se on olemassa tulevaisuudessa saman luvun mukaan, pitää sitten katsoa mikä on se "merkki" mihin petovalta nojaa? (16)

      Lauantai lepopäivänä on rakkauden asia, joka perustuu siihen että uskolliset haluavat viettää juuri Jumalan säätämää päivää, jota on vietetty paratiisista asti, kaikkina maailmanhistorian aikoina, ja vietetään uudessa maassakin. (1 Moos 2:2-3, Jes 66:22-23)

      Nämä ovat omantunnon kysymyksiä, onko omalla kohdalla sunnuntai vai lauantai?
      Tärkeätä on oikea viettotapa: Jes 58:12-14.
      Jeesus opetti oikeata sapatin viettoa valtansa nojalla "sapatin Herrana."

      Mielenkiintoista kyllä tuo sunnuntai, ja jae 16, sillä "paavikunta" on ilmoittanut itse, että sunnuntai on sen vallan merkki, jonka kirkko on valtansa nojalla asettanut.
      Näin siis kirkko kertoo itse.
      Että siis seuraamaan vaan, käyvätkö ennustukset toteen?
      Käyvät toki toteen, Ilm 13:kin, kuten kaikki muutkin profetiat.

      Jumalan siunausta
      jari laurila
      http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
      Osasto: "Kristityn lepopäivä"

      SAPATIN VIETTO HISTORIASSA JA NYT. VIETON VÄHENEMISEN SYYT.
      Aina luomisesta lähtien tähän päivään saakka on sapatin viettäjiä ollut kristittyjen keskuudessa. (1 Moos 2:1-3, Jer 66:22-23)

      Jeesus tiesi ennalta että Jumalan lakiin kajotaan, ja varoitti tästä etukäteen. (Matt 24:15, Dan 7:25) Myös apostolit puhuivat suuresta luopumuksesta. (Apt 20:28-31, 2 Tess 2:1-12, 1 Tim 4:1-2)

      Poliittisista ja pakanallisista, mutta myös kirkollisista ja sosiaalisista syistä juutalaisvastaisuus yltyi Rooman valtakunnassa, ja keisari Hadrianus antoi juutalaisia vastustavat lait 135 jkr. Juutalaiset olivat kieltäneet Kristuksen. Rooman kristityt halusivat tehdä eroa juutalaisuuteen. Erottuakseen juutalaisuudesta he kokoontuivat Jumalan palveluksiin sapatti-iltaisin auringonlaskun jälkeen, ja kokoukset venyivät usein viikon ensimmäisen päivän, sunnuntain puolelle.

      Rooman kirkko ryhtyi toimiin. Sapatin merkitys alennettiin "Mooseksen käskyksi vain juutalaisille." Jumalan asetus koski ihmiskuntaa, ja sapatin vietto vähenkikin vasta apostolisen ajan jälkeisessä luopumuksessa. Useat kirkkoisät kehittivät erilaisia oppeja, miten sapatin sijaan vietetään auringonjumalan päivää. Auringonpalvonta oli tuolloin pakanaväestön uskonto. (Auringonpäivä= Die Solis (sunnuntai)

      Alkukirkko oli tietoinen sapatin ja sunnuntain erosta. He eivät tahtoneet luopua Jumalan käskystä. Osa jäi uskollisiksi, ja osa lankesi poliittisiin ja uskonnollisiin sovitteluihin. Sunnuntai ei ollut lepopäivä silloinkaan, vaan yhteiselle Jumalan palvelukselle pyhitetty päivä. Kristinusko ja pakanallisuus kohtasivat yhteiskunnallisista yms. syistä, ja yhdistyivät tehden sovitteluja tinkien Jumalan antamista asetuksista.

      Suuri läpimurto sunnuntain hyväksi tapahtui 7.3.321 jkr, jolloin Keisari Konstantinus suuri määräsi lailla sunnuntain lepopäiväksi. ("Auringon kunnianarvoiselle päivälle," luki asetuksessa.) Säädettiin sotilaille rukouksetkin, joita sekä auringonpalvojat, että kristityt voisivat käyttää yhteisesti.) Tämän jälkeen katolisissa kirkolliskokouksissa säädettiin rangaistuksia sapatin viettäjille. Sapatin vuoksi vainottiin monin tavoin kokonaisia perheitä, mm. kidutettiin, ja sapatin vuoksi joutui usein polttoroviolle.

      Katolinen kirkko itse vaittää, ja pitää sunnuntaita valtansa ja mahtinsa merkkinä tänään.

      Maailmassa on kahdenlaista tapaa numeroida viikonpäivät. Raamatullinen tapa on että sunnuntai on viikon ensimmäinen päivä, ja sapatti on lauantai ja viikon seitsemäs päivä. Suomessa siirryttiin 1.1.1973 uuteen viikkojärjestykseen, ja seitsemänneksi päiväksi määrättiin sunnuntai. Tämä käsky annettiin maamme eduskunnan ja hallituksen päätöksellä. Osa almanakoista ehti mukaan vasta seuraavana vuonna. Tällä hetkellä (2005) enää vain Britannia ja Yhdysvallat noudattavat Raamatullista luomisviikon viikkojärjesystä. Nykyinen käsitys lepopäivästä syntyi, kun ryhmä katolisia ja protestanttisia teologeja yhdessä ryhtyivät ajamaan ajatusta että muutos olisi tapahtunut jo apostolisena aikana. Syyksi mainittiin Kristuksen ylösnousemuksen muistelu apostolisena aikana. Raamattu ei kuitenkaan anna ajatukselle tukea. Jeesus ja opetuslapset pitivät sapatin. (Luuk 4:16, Joh 15:10, Matt 24:20) Korpivaelluksen aikana Jumala erotti sapatin muista päivistä mannaihmeellä. (2 Moos 16:4-5, 14-30. Näin tapahtui 40 vuoden ajan. Opetuslapset viettivät sapattia Jeesuksen kuoleman jälkeen. (Luuk 23:56, Apt 13:42-44, 16:13, 17:2, 18:4)Jeesus ei muuttanut sapattia. (Luuk 16:17, Matt 5:17-18) Kristityt ovat velvollisia vieläkin noudattamaan lepopäiväkäskyä. (1 Joh 2:3-6, Joh 15:10, 1 Piet 2:21, Ilm 14:12) Alkuseurakunnasta lähtien on sapattia vietetty jokaisella vuosisadalla. Esim. kristitty historioitsija Sozomen kirjoitti vuonna 440 jkr, että hänen aikanaan koko muu maailma vietti sapattia (lauantai) Jumalan käskyn mukaan, ja sunnuntaita valtion käskyn mukaan. Poikkeuksina hän mainitsi Rooman ja Aleksandrian seurakunnat jotka painostivat sunnuntain viettoon. Sapattia viettivät Intian kristityt 200 luvulla, Persian 300 luvulla ja Skotlannin 500 luvulla. Waldolaista osa 1200 luvulla, norjalaisista osa 1400 luvulla, sekä myös osa ruotsalaisista ja suomalaisista talonpojista. Myös eräät luterilaiset papit 1600 luvulla viettivät lauantaisapattia. Jumala itse on asettanut sapatin. (Joh 1:1-3,14, Kol 1:13-17) Sapatti muistuttaa meitä luomisesta, ja on luomisen muistomerkki. (2 Moos 20:8-11, Ps 111:4) Sapatti on Herran päivä. (Ilm 1:10, Jes 58:13) Raamattu kertoo "sortuneiden muurien korjaajista ja maan asutuksen elvytäjästä" ja antaa ohjeita sapatin viettoon. (Jes 58:12-14, Ps 119:174, Room 7:22, 1 Joh 5:3)

      Jeesus opetti että sapatti on ihmistä varten. Ihmisen ja sapatin suhde on siis myönteinen. (Mark 2:27-28) Jumala on rakkaudessaan huolehtinut ihmisen tarpeista lepoon ja Jumalan palvelukseen. Sapatti palvelee ihmistä, ja on ihmiselle siunaukseksi, eikä päivänvastoin. Jeesus opetti oikeata sapatin viettoa erotuksena fariseusten käskyille joista oli tullut taakka. Jeesus halusi palauttaa sapatinviettoon sapatin oikean luonteen ja -hengen.

      • Nerre

        Nimimerkkille "jarlau"

        Nyt tulee sinulle suora kysymys ja vastaa mahdollisimman rehellisesti;

        Oletkos samaa mieltä tästä?

        "pyhittämällä ensimmäisen päivän, ovat totisesti epäjumalanpalvojia samoin kuin ne, jotka rukoilivat kultaista vasikkaa " Kirjasta=(Advent Review Extra, sivu10 ja 11, elok. 1850).

        Vastaa Kyllä / Ei =?


      • Nerre kirjoitti:

        Nimimerkkille "jarlau"

        Nyt tulee sinulle suora kysymys ja vastaa mahdollisimman rehellisesti;

        Oletkos samaa mieltä tästä?

        "pyhittämällä ensimmäisen päivän, ovat totisesti epäjumalanpalvojia samoin kuin ne, jotka rukoilivat kultaista vasikkaa " Kirjasta=(Advent Review Extra, sivu10 ja 11, elok. 1850).

        Vastaa Kyllä / Ei =?

        Rauhaa ja hei

        Tuohon on mahdotonta vastata pyytämälläsi tavalla.

        Kyse on ihmisen ymmärryksestä. Luuk 12:47-48.
        Jos he ymmärtävät tekonsa, niin "kyllä" minun ymmärtääkseni, mutta huom, en minä lausu tuomioita eli "kyllä" ei tarkoita sitä, eli minun tuomiotani. Juud 9.

        Samojen sanojen lausuja, mitä lainaat, opetti ettei kukaan ole syyllinen ennenkun ymmärtää ja saa asiaan riittävän valon.

        Kuule, kun noihin lainaamiisi sanoihin liitetään asiayhteys mistä ne ovat lainattu, niin ne selittävät jo paljon, ja asia saa kokonaan toisen sävyn ja luonteen kuin tässä esität.

        Nimittäin olen varma että nuo sanat on lausuttu jossakin määrätyssä yhteydessä, jossa nuo ihmiset ovat luopuneet tietoisesti oikeasta, ja silloin voimme ymmärtää asian.

        Ei näin esitettynä, kun tuot asian esille, selviä kirjoittajan tarkoitus ja ajatus.

        Tämä sama on syytä huomoida tässä minunkin "kyllä."
        Se koskee vain tilannetta, jossa ihminen tietoisesti on valinnut epäjumalanpalvonnan!

        Jumalan siunausta
        jari laurila



        Oikeudenmujkainen Jumala katsoo ihmisen ymärrykseen tuomioissaan.
        siksi ymmärrykseseen on katsottava tässäkin.


      • Nerre
        jarlau kirjoitti:

        Rauhaa ja hei

        Tuohon on mahdotonta vastata pyytämälläsi tavalla.

        Kyse on ihmisen ymmärryksestä. Luuk 12:47-48.
        Jos he ymmärtävät tekonsa, niin "kyllä" minun ymmärtääkseni, mutta huom, en minä lausu tuomioita eli "kyllä" ei tarkoita sitä, eli minun tuomiotani. Juud 9.

        Samojen sanojen lausuja, mitä lainaat, opetti ettei kukaan ole syyllinen ennenkun ymmärtää ja saa asiaan riittävän valon.

        Kuule, kun noihin lainaamiisi sanoihin liitetään asiayhteys mistä ne ovat lainattu, niin ne selittävät jo paljon, ja asia saa kokonaan toisen sävyn ja luonteen kuin tässä esität.

        Nimittäin olen varma että nuo sanat on lausuttu jossakin määrätyssä yhteydessä, jossa nuo ihmiset ovat luopuneet tietoisesti oikeasta, ja silloin voimme ymmärtää asian.

        Ei näin esitettynä, kun tuot asian esille, selviä kirjoittajan tarkoitus ja ajatus.

        Tämä sama on syytä huomoida tässä minunkin "kyllä."
        Se koskee vain tilannetta, jossa ihminen tietoisesti on valinnut epäjumalanpalvonnan!

        Jumalan siunausta
        jari laurila



        Oikeudenmujkainen Jumala katsoo ihmisen ymärrykseen tuomioissaan.
        siksi ymmärrykseseen on katsottava tässäkin.

        Sinulle samaa kuin "jalmari" esitti>>

        "Rikot sapattia!

        Sapatti on levon päivä, eikä silloin kirjoitella mitään netissä. Katsella saat toisten kirjoituksia, mutta naputella et saa. Kirjoittelu on tekemistä kuin ompeleminen taikka kasvimaan hoitoa.

        Sapatti on noudattamista varten, eikä toisten syyttelyä varten. "

        Oletkos tehnyt syntiä?


      • Nerre kirjoitti:

        Sinulle samaa kuin "jalmari" esitti>>

        "Rikot sapattia!

        Sapatti on levon päivä, eikä silloin kirjoitella mitään netissä. Katsella saat toisten kirjoituksia, mutta naputella et saa. Kirjoittelu on tekemistä kuin ompeleminen taikka kasvimaan hoitoa.

        Sapatti on noudattamista varten, eikä toisten syyttelyä varten. "

        Oletkos tehnyt syntiä?

        Rauhanheippa

        Mukavaa että ymmärsit edellisen mitä kirjoitin.

        Kyllä ihmisten kanssa seurustella saa, ja niin on hyvä ja oikein tehdäkin. Vaikka keskustelupalstalla.

        Noissa Sinun käskyissäsi on fariseusten käskyjen makua? (heh)

        Kyllä jokainen joutuu nöyrtymään itsensä kanssa kun on katse kohti Jeesusta.
        Ei kukaan synninttömäksi pääse, mutta syntiä voi välttää paljon Kristuksessa.
        Suhteellinen käsite kristityn syntisyyden määrä.

        1 Joh 2:1-5.

        Siunausta Nerrelle, käy hotellissa lomilla

        jari laurila
        http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli


      • meni
        jarlau kirjoitti:

        Rauhaa ja hei

        Tuohon on mahdotonta vastata pyytämälläsi tavalla.

        Kyse on ihmisen ymmärryksestä. Luuk 12:47-48.
        Jos he ymmärtävät tekonsa, niin "kyllä" minun ymmärtääkseni, mutta huom, en minä lausu tuomioita eli "kyllä" ei tarkoita sitä, eli minun tuomiotani. Juud 9.

        Samojen sanojen lausuja, mitä lainaat, opetti ettei kukaan ole syyllinen ennenkun ymmärtää ja saa asiaan riittävän valon.

        Kuule, kun noihin lainaamiisi sanoihin liitetään asiayhteys mistä ne ovat lainattu, niin ne selittävät jo paljon, ja asia saa kokonaan toisen sävyn ja luonteen kuin tässä esität.

        Nimittäin olen varma että nuo sanat on lausuttu jossakin määrätyssä yhteydessä, jossa nuo ihmiset ovat luopuneet tietoisesti oikeasta, ja silloin voimme ymmärtää asian.

        Ei näin esitettynä, kun tuot asian esille, selviä kirjoittajan tarkoitus ja ajatus.

        Tämä sama on syytä huomoida tässä minunkin "kyllä."
        Se koskee vain tilannetta, jossa ihminen tietoisesti on valinnut epäjumalanpalvonnan!

        Jumalan siunausta
        jari laurila



        Oikeudenmujkainen Jumala katsoo ihmisen ymärrykseen tuomioissaan.
        siksi ymmärrykseseen on katsottava tässäkin.

        NERRE: "pyhittämällä ensimmäisen päivän, ovat totisesti epäjumalanpalvojia samoin kuin ne, jotka rukoilivat kultaista vasikkaa " Kirjasta=(Advent Review Extra, sivu10 ja 11, elok. 1850).
        Vastaa Kyllä / Ei =?

        JARLAU: "Kyse on ihmisen ymmärryksestä. Luuk 12:47-48. Jos he ymmärtävät tekonsa, niin "kyllä" minun ymmärtääkseni, mutta huom, en minä lausu tuomioita eli "kyllä" ei tarkoita sitä, eli minun tuomiotani. Juud 9."

        Siinä meni roskiin opetuskirjeesi "adventtikirkko on maailman suvaitsevaisin kirkko".


      • meni kirjoitti:

        NERRE: "pyhittämällä ensimmäisen päivän, ovat totisesti epäjumalanpalvojia samoin kuin ne, jotka rukoilivat kultaista vasikkaa " Kirjasta=(Advent Review Extra, sivu10 ja 11, elok. 1850).
        Vastaa Kyllä / Ei =?

        JARLAU: "Kyse on ihmisen ymmärryksestä. Luuk 12:47-48. Jos he ymmärtävät tekonsa, niin "kyllä" minun ymmärtääkseni, mutta huom, en minä lausu tuomioita eli "kyllä" ei tarkoita sitä, eli minun tuomiotani. Juud 9."

        Siinä meni roskiin opetuskirjeesi "adventtikirkko on maailman suvaitsevaisin kirkko".

        Rauhaa

        Huomaa, mitä teit taas.

        Otit vain pätkän tekstistä, mielihalusi ja tarpeesi mukaan, ja tulkitsit sitä.

        Näin tehdään propagandeakin.

        Kaikki on vapaehtoista.

        Siunausta
        jari laurila


      • Ajattele "perhään"
        meni kirjoitti:

        NERRE: "pyhittämällä ensimmäisen päivän, ovat totisesti epäjumalanpalvojia samoin kuin ne, jotka rukoilivat kultaista vasikkaa " Kirjasta=(Advent Review Extra, sivu10 ja 11, elok. 1850).
        Vastaa Kyllä / Ei =?

        JARLAU: "Kyse on ihmisen ymmärryksestä. Luuk 12:47-48. Jos he ymmärtävät tekonsa, niin "kyllä" minun ymmärtääkseni, mutta huom, en minä lausu tuomioita eli "kyllä" ei tarkoita sitä, eli minun tuomiotani. Juud 9."

        Siinä meni roskiin opetuskirjeesi "adventtikirkko on maailman suvaitsevaisin kirkko".

        Ettehän tekään saa moittia meitä sapatinkaan johdosta.Sillä omantuntomme mukaan mekin teemme.Tosin Jeesus vapautti sapatti käskyn tekemisen orjuudesta,Hän sanoi että sapatti on IHMISTÄ varten,eikä ihminen sapattia varten,ilon päivä.Jeesus poisti sapatista sen mikä oli siinä ihmistä vastaan,sensijaan lauantailta sunnuntaille
        siirtäminen on tapahtunut ihmisten toimesta.
        Siunattua lepopäivää sinullekin,milloin se sitten onkin.


    • ajankohtainen myös tänään

      Ainoa oikea totuus löytyy raamatusta. Tämän vuoksi jokaisen tulisi tuntea Jumalan sanaa.

      Kristittyinä meidän korkein tavoitteemme on uskoa ja opettaa niinkuin apostolit uskoivat ja opettivat!!! Tällöin pysymme varmasti oikealla tiellä.

      Voimme pysyä Jeesuksen asettamien apostolien opetuksessa vain lukemalla raamattua ja koettelemalla kaikki opit sen mukaisesti.

      Lukekaamme siis miten Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli kirjoittaa Kolossalaisille eksyttävistä opetuksista (Kol 2:16-23):

      Todellisuus ja sen varjo

      Kol. 2:16 Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai miten noudatatte juhla-aikoja ja uudenkuun ja sapatin päiviä. 17 Ne ovat vain sen varjoa, mikä on tulossa; todellista on Kristuksen ruumis. 18 Teidän voittajan palkintoanne ei saa riistää teiltä kukaan, joka nöyryyttää itseään kieltäymyksin, vajoaa näkyihinsä ja palvoo enkeleitä. Sellaisen ihmisen tekevät hänen omat tyhjät ajatuksensa ylpeäksi, 19 eikä hänellä ole yhteyttä Kristukseen, päähän, joka huolehtii koko ruumiista ja pitää sitä nivelten ja jänteiden avulla koossa, niin että se kasvaa Jumalan tarkoittamalla tavalla.
      20 Jos kerran olette yhdessä Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkuvoimien ulottuvilta, miksi yhä käyttäydytte tämän maailman mukaisesti ja alistutte sellaisiin sääntöihin kuin 21 "älä tartu", "älä maista", "älä kosketa"? 22 Tämä kaikkihan koskee sellaista, mikä käytön jälkeen häviää. Kysymys on vain ihmisten käskyistä ja opeista. 23 Nämä omatekoista hurskautta, nöyryyden harjoitusta ja ruumiin kurittamista vaativat käskyt tosin näyttävät viisailta, mutta todellisuudessa ne ovat arvottomia ja tyydyttävät vain ihmisen ylpeyttä. "

      Tänä päivänäkin on samanlaista eksytystä liikkeellä. Nämä eksyttäjän yrittävät kääntää katseemme pois evankeliumista ja Jeesuksen sovitustyöstä. Tilalle he tarjoavat omatekoista hurskautta, käskyjen noudattamista ja näkyihin vajoamista. Kyse ei kuitenkaan ole totuudesta vaan harhasta. Tämä on meidän kaikkien syytä muistaa.

    • LUESKELIN

      Tuossa kun mainitsit EGW. Muistin taanoisen televisio-ohjelman, jossa asiantuntijat pohtivat ohimolohkoepilepsian aiheuttamia harhoja. mm EGW poti kyseistä sairautta, jonka oli saanut kovasta iskusta ohimoonsa. Saamansa vamman jälkeen kyseinen henkilö alkoi nähdä näkyjä, jotka kirjasi muistiin, ja näiden sairauden aiheuttamien harhojen ja omavaltaisen raamaruntulkinnan varaan perustettiin ns. adventtikirkko.

    • Hohhoijaa... johan tästä on kirjoitettu ja alkuun pieni metodiopin kurssi.

      Ensinnäkin kirjoittaja ei ole EGW ja toiseksi oikea lähdeviite on syyskuu...

      Kolmanneksi Advent Review Extra on historiallinen dokumentti, jota veli Nerren lisäksi tuskin lukee muut kuin tutkijat ja joka ei kerro mitään siitä, mihin normaali terve adventisti uskoo tai on uskomatta. Eihän Adventtikirkkoa edes ollut olemassa, kun se syntyi.

      Ja onhan tälläkin palstalla jo muutamaan kertaan todettu, että opetus pedon merkistä koskee tulevaisuutta ja että siihen liittyy oleellisena osana hengellinen ulottuvuus. Pedon merkin tulevat aikanaan saaman ne, joille uudestisyntyminen ja Kristukselle kuuluminen on jäänyt pinnalliseksi kokemukseksi ja joiden elämää Pyhä Henki ei ole saanut täyttää. Siitä, miten lepopäivä tähän liittyy kannattaa keskustella vasta sitten, kun asian tärkein ulottuvuus on tajuttu.

      Kai A

      • sinulta

        Kirjoittajat ovat "tajunneet tärkeimmän ulottuvuuden" ja lisäksi he ovat tajunneet, että adventtioppi ei ole Jumalasta.


      • sinulta kirjoitti:

        Kirjoittajat ovat "tajunneet tärkeimmän ulottuvuuden" ja lisäksi he ovat tajunneet, että adventtioppi ei ole Jumalasta.

        Joku kohta ei oikein loksahda paikalleen... Jos oikein ymmärrän väärän todistuksen antaminen on "tärkeimmän ulottuvuuden" tajuamista vai miten se nyt sitten menee.

        Minulle tärkein ulottuvuus on usko siihen, että Herran Jeesuksen armo riittää. Sen rinnalla joku pedon merkki tai kirjoittiko EGW jotakin tai ei, tai antaako jollekin muusta kuin armosta puhuvalle Raamatun tekstille yhden merkityksen vaiko toisen on periferiaa niinkuin sekin mihin ryhmään ihminen kuuluu (viidesläisiin, luterilaisiin, helluntailaisiin, adventisteihin tai vaikka somaleihin).

        Kai A


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      51
      6926
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      680
      3008
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1281
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1265
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1164
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1130
    9. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      203
      955
    Aihe