Tänä yön hetkenä lätkämatsien loputtua.Aloin miettiin tietoisesti Toista Askelta.Siis itseäni suurempaa voimaa,mitä se on merkkinyt minulle silloin yli viisitoistavuotta sitten kun sain armon raitistua AA-ssa,ja mitä se merkitsee nyt.
Toisessa askeleessahan sanotaan:
"Opimme uskomaan että jokin itseämpi voima voisi palautaa terveytemme."
Tämä Toinen askel,oli se askel joka herätti minut uskomaan täydellisesti AA-n voimaan ja suojeluun,kunhan vain teen sen oman pienen osuuteni.!Uskonnollisen kasvatuksen saaneena tiesin kyllä että Jumala on se joka autaa.Mutta kun se onneton oli sellainen rangaiseva Jumala,sillä minullehan oli aina lapsena ja nuorena sanottu, Jumala rangaisee siitä ja siitä,teimpä mitä vain "mukavaa" niin aina Jumalan rangaistuksella peloilteltiin.Tuskin näät sukulaiset sitä tahallaan tekivät,uskon että he yrittivät vain ajatella minun parastani.Sillä kuitenkinhan he opettivat minulle iltarukouksenkin ja sen että on myös anteeksiantamus Jumalan puoleltakin.Mutta silti se Jumala mikä oli jäänyt lapsuudesta mieleeni oli mielestäni liian rangaiseva,ja kova.!Siispä korkein voimani oli AA ja ne AA-ryhmät missä kävin,ne olivat minun Kirkkoni.AA oli varmaan minun korkein voimani ainakin neljä ensimmäistä vuotta,kunnes löysin sen oman rakastavan Jumalani.!
Tänäpäivänä minulla on siis aivan eri korkein voima kun niinä neljänä ensimmäisenä vuotena,ja nekin vuodet pysyin raittiina, kun uskoin että on jokin minua korkeampi voima on olemassa,ja se oli se AA-ryhmä.
AA-han ei vaadi uskoa,kaksitoista askelta on vain ehdotuksia.Mutta minä tarvin silloin ja tarvin vieläkin KV-n apua ja uskoa häneen,(joka minulle tänään on Jumala), sellaisena kun minä hänet käsitän.Kohdallani ei olisi mitään mahdollisuutta pitää tunne-elämääni tasapainossa ilman omaa KV-täni.Olen nimittäin tunne-elämältäni niin sairas että yksin en pärjäis.Mutta jos muistan pitää oikean suhteeni KV-n (kohdallani Jumalaani),niin tunne-elämänikin on silloin kondiksessa.Uskoisinkin että jotain tervehtymistä kohdallanikin on tapahtunut,ja kehitystä tapahtuu eteenkinpäin kunhan vain pidän mielessäni Toisen askeleen ja sovellan sitä elämääni.
Tällaisia asioita ajattelin tänäyönä.
Mutta mikä tärkeintä raittiina aion olla tämän vuorokauden.!
Tänään ei taida tulla Suomalaisille Torinosta minkään väristä mitallia.Tosin eipä sitä pronssiakaan eilen tullut naisten viestistä vaikka niin veikkasin.Mutta tulipahan 75-lähdöstä velmiehen hevolle "tolppa",et jotain lohtua kuitenkin.!!
19,02,2006,Sunnuntai.
23
1228
Vastaukset
- aahoohoo
Jumala -kuva ajan myötä muuttunu.
Minuun kakarana ajettiin hyvin ankara ja kostonhaluinen Jumala, jolle mikään teko ei ole kyllin hyvä vaan aina helvetti häämötti teki mitä teki. Vielä kolmetoista vuotiaana näin painajaisia ja kärvistelin omantunnon tuskissa valveilla ollessa. Oli opetettu rukoilemaan mutta viimein tunsin itteni niin huonoks ja syntiseks että katsoin ettei mulla ollu edes oikeutta lähestyä Jumalaa rukoilemalla.
Siitä souvista kuitenkin jäi kiinnostus uskontoihin ja uskon että tähtitiede- ja kosmologiajutut juontaa juurensa siitä Jumalan etsimisestä.
Tieteet ei oo pystyny kumoomaan Jumalan olemassaoloa ja mitä enemmän mä oon kuullu juttuja maailmankaikkeuden synnystä ja kehityksestä niin sitä varmempi minä olen Jumalan olemassaolosta. Meijän Linnunradallaki kaikki kulmat, etäisyydet, kallistukset, alkuaineet sun muut on niin kohillaan, että jos ykskin ois toisin, niin meitä ei olis. Ihan kun kaikki olis just meitä varten tänne pedattu.
Ja sitten on se mystinen pimeä aine ja pimeä energia mikä pitää tän koko universumin kasassa. Tieteilijät on vakuuttuneita sen olemassaolosta, mutta sitä ei voi nähdä, ei tuntea, se kulkee meidän lävitse koko ajan ja ilman tuota pimeää energiaa meitä ei olis olemassa - mitään ei olis olemassa, ei edes maailmankaikkeutta.
Siis, on olemassa sellainen voima minkä tutkimiseen ihmisaivokapasiteetti ei riitä vaikka jatkeena olis supertietokone.
Vaan kyllä on eläminen hieno homma, sen minä sanon ihan selvin päin.- nasukasa
...se on
- paranoidi
Tuli mitalia tai ei, selvänä jatketaan.
- Mimmuli1
Toivottavasti tänään sujuu yhtä hyvin jääkiekko suomalaisilta kuin eilen, paitsi sen ruman taklauksen Ruutu olisi saanut jättää tekemättä.
Dopingia en aio ottaa tänään hiihtoladuille suunnistaessani.- hiihtoa
hyvä mimmuli1 pidetään temä ja hiihdellään iliman anapooleja.Takavuosina tullut otettua eli tiedän mistä puhun.Merkille pantava ilmiö korkean hemoglopiinin omaavalla henkilöllä a
amukohmelo yllättävän mieto,on monesti todettu. Onko vastaavia kokemuksia muilla. - aahoohoo
ei oo douppinkii.
On mukavaa joskus katella vanhoja pätkiä hiihtokisoista kun urheilijoiden ryntäät on ihan sopassa. Kerran joku suomalaishiihtäjä oli kesken kilpailun joutunu ettimään tekareitaan kinoksesta, nakannu ne takasi ikeniin ja jatkanu kisaa. - Mimmuli1
hiihtoa kirjoitti:
hyvä mimmuli1 pidetään temä ja hiihdellään iliman anapooleja.Takavuosina tullut otettua eli tiedän mistä puhun.Merkille pantava ilmiö korkean hemoglopiinin omaavalla henkilöllä a
amukohmelo yllättävän mieto,on monesti todettu. Onko vastaavia kokemuksia muilla.johan selittyi karmeat kankkuseni silloin vielä kun viinit maistuivat enemmän kuin hyvälle. On nimittäin tuo hemoglobiini aina vähän matalalla.
- papio
Huomenta! Hereillä ajoissa ja kirkkoon klo. 11. Ehtoollisviiniä ei kait luokitela "alkoholin käytöksi", joten alkotta sunnuntai menee.
- *marita*
Hyvä Suomi! Siis jääkiekon puolesta, mutta illalla jännittää taas kun Kanada tulee vastaan.
Eilen jossain vaiheessa teki hirveesti mieli lähteä kapakkaan matsia katsomaan. Siellä olisi ollut tuttuja ja loppuillasta moni olisi halannut ja kysellyt "moiii!! missäs sä oot ollu". Istuin kuitenkin kiltisti kotona ja söin suklaata vähän liikaakin. Kohta kahvin jälkeen teen kuitenkin pitkän lenkin tuossa lumisateessa.- aahoohoo
ois varmaan viittiny mennä lenkille jos olisit käyny kaljalla.
Sun päänahka kertoo että taisit tehä oikeen ratkasun eilen. - *marita*
aahoohoo kirjoitti:
ois varmaan viittiny mennä lenkille jos olisit käyny kaljalla.
Sun päänahka kertoo että taisit tehä oikeen ratkasun eilen.oli! Teinkin pitemmän lenkin kuin suunnittelin. Hyvin suoritin kuuden päivän vapaaputken selvinpäin. Ennen olisin miettinyt, että nytpä onkin hyvä tilaisuus "rentoutua" oikein kunnolla, monta päivää vapaata, eikä tartte töissä kärvistellä kankkusessa. Huomenna onkin työpäivä ja nyt ei ole kaljakaan mielessä, ainakaan kovin paljon...
Ja raitista Sunnuntaipäivää kaikille, myös minulle.
- Systeriltä,
hyvin Joonatan mietiskelit yön tunteina. Eilinen mäki otti päähän kovasti mutta raitis päivä takana ja toivottavasti myös edessä. Ihan hyvä sunnuntaiolo - laiskottaa suoraan sanottuna...
- Cettuz!
Uuspaavalniemen joukkueella. Raittiina.
- aahoohoo
Cettuz! kirjoitti:
Uuspaavalniemen joukkueella. Raittiina.
on varmana hitsin puhtaat lattiat kotona.
On kyllä helppoo katella noita muiden maiden lätkämatseja mut en edes yrittäny eilen seurata Suomi -ottelua vaan hyvinhän nuo näköjään pelas ilman minuuki. Pitää kokeilla tänään samaa taktiikkaa Kanadamatsiin ja katella töllöstä ihan muita juttuja. Mulla on hermot muuten ihan sökönä. - vinkkejä
aahoohoo kirjoitti:
on varmana hitsin puhtaat lattiat kotona.
On kyllä helppoo katella noita muiden maiden lätkämatseja mut en edes yrittäny eilen seurata Suomi -ottelua vaan hyvinhän nuo näköjään pelas ilman minuuki. Pitää kokeilla tänään samaa taktiikkaa Kanadamatsiin ja katella töllöstä ihan muita juttuja. Mulla on hermot muuten ihan sökönä.mikäs sun hermoja raastaa kun kerroit et on aivan sökönä.Oletko tietonen et Omegalla on rauhottava vaikutus.
- aahoohoo
vinkkejä kirjoitti:
mikäs sun hermoja raastaa kun kerroit et on aivan sökönä.Oletko tietonen et Omegalla on rauhottava vaikutus.
mä tarkotin just noita lätkämatseja.
Joka kerta päätän kattoo jokaisen Suomi -ottelun mut mä eläydyn niihin niin kovasti et mulla suoni rupee tykyttää ohimolla ihan ku Stressi-Erkillä.
Ihan vaan oman terveyden kannalta mun on parasta vaan lukee tulokset seuraavana aamuna.
Omega maistuu pahalle. - mussukka1
aahoohoo kirjoitti:
Joka kerta päätän kattoo jokaisen Suomi -ottelun mut mä eläydyn niihin niin kovasti et mulla suoni rupee tykyttää ohimolla ihan ku Stressi-Erkillä.
Ihan vaan oman terveyden kannalta mun on parasta vaan lukee tulokset seuraavana aamuna.
Omega maistuu pahalle.Mä kyllä pystyn kattomaan lätkämatsia paitsi silloin, kun Suomi johtaa viimeisellä minuutilla parilla maalilla Ruotsia vastaan, silloin vaihdan huonetta tai menen ulos asti.
Nyt mun hermoille käy tuo kiven työntö, se on niin hidasta ja kuitenkin jännittävää, pakko katsoa, paitsi poistun aina parin "pään" verran.
Lataan kaikkea kivaa mutusteltavaa illan matsiin, ei sillä nyt enää niin kauhean suurta merkitystä ole, mutta voitto olis kiva. mussukka1 kirjoitti:
Mä kyllä pystyn kattomaan lätkämatsia paitsi silloin, kun Suomi johtaa viimeisellä minuutilla parilla maalilla Ruotsia vastaan, silloin vaihdan huonetta tai menen ulos asti.
Nyt mun hermoille käy tuo kiven työntö, se on niin hidasta ja kuitenkin jännittävää, pakko katsoa, paitsi poistun aina parin "pään" verran.
Lataan kaikkea kivaa mutusteltavaa illan matsiin, ei sillä nyt enää niin kauhean suurta merkitystä ole, mutta voitto olis kiva.Ruotsi tai "Hannu Hanhet"on ollut Suomelle aina paha vastus ja painokelvottomia sanoja on pitänyt ladata television ääressä.
Raitistellen kuitenkin olympialaisia seuraten ja ei tarvitse marhata kaljapullolla niin kuin ennen, eikä tupakkaakaan mene niin paljon, kuin juovuksissa.
t. Mettäläinen- vinkkejä
aahoohoo kirjoitti:
Omega maistuu pahalle.päreet meinaa mennä.Mä en oikein enää ole noist kiinostunu en tiedä mikä on,aikoinaan olin kanssa aina nokka ruudus kiin kisojen aikaan ja huusin ja hakkasin siin vierustoverinkin.
Ei omega pahalta maistu kun ottaa tapuna ,sitä litkua ei kyllä saata juoda,onhan se paljo parempaa ja terveellisempää kuin alko tuotteet. - aahoohoo
vinkkejä kirjoitti:
päreet meinaa mennä.Mä en oikein enää ole noist kiinostunu en tiedä mikä on,aikoinaan olin kanssa aina nokka ruudus kiin kisojen aikaan ja huusin ja hakkasin siin vierustoverinkin.
Ei omega pahalta maistu kun ottaa tapuna ,sitä litkua ei kyllä saata juoda,onhan se paljo parempaa ja terveellisempää kuin alko tuotteet.semmonen vamma et en saanu lääkettä nieltyy pillerinä enkä kapselina ja sen takii mun piti ottaa se omaga litkuna. Juomatta jäi se pullollinen.
Mutta kun mun päänkutistuslääkkeet vaihettiin tossa joku aika sitte niin apteekissa vasta älysin et ne oli kapselina. Tuttu farmaseutti sano et näitä et sitte lähe purkamaan kun ne ei tehoo. Ja niinhän ne kapselit menee nyt ihan ku tyhjää vaan, kas niin se koiraski poikii jos on pakko.
Kyllä mä vieläki vanhasta muistista ostin lisävitamiinit poreena. - Mimmuli1
mussukka1 kirjoitti:
Mä kyllä pystyn kattomaan lätkämatsia paitsi silloin, kun Suomi johtaa viimeisellä minuutilla parilla maalilla Ruotsia vastaan, silloin vaihdan huonetta tai menen ulos asti.
Lataan kaikkea kivaa mutusteltavaa illan matsiin, ei sillä nyt enää niin kauhean suurta merkitystä ole, mutta voitto olis kiva.Joskus ollut niin jänniä lätkämatseja, että olen kurkkinut sohvan takaa kun en ole pysynyt sohvalla aloillani. Tosin silloin oli tulosvetoa tullut laitettua ja voitto oli yhtenä jännitysmomenttina.
on näköään jälkipelit käynnissä, ne on parhaita peli. Viikonloppu on mennyt levätessä ja ulkoillen, nyt on aivan virkeä olotila. Tuli tuossa mieleen viimeiset vuodet, niin vapaapäivät oli raskaammat kun työpäivät. Siinäkö perjantaista sunnuntaihin juopotteli, sen tiesi minkälainen olotila oli alkuviikosta. Tämä lyhyen raittiuden aikana, jo huomannut että kuntoni on parantunut huomattavasti. Paino on pudonnut puolikiloa :)
Hyvää illan jatkoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564830Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202255- 1031434
- 881342
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231336Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1301141Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681065Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi255968- 72957
Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75955