Hyvä öljy ajoleikkuriin

Sanokaa

Mikä olisi hyvä öljy puutarhatraktoriin, kun sillä ajetaan talvellakin? Sillä ei leikata ruohoa, vaan tehdään kaikkia muita töitä esim. lumityöt. Moottori kuluttaa paljon öljyä, kun tankkaa alle 10 kertaa niin öljyä ei enään näy mittatikussa. Nykyinen öljy on Teboilin moniaste öljy 10-30W.

17

6630

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan hyvin.

...

• vaikka joka kerta kun tankkaat!!!(jos tikussa ei tarpeeksi ole sitä näkyvillä)
      jos sitä kerran kuluu,säästyt koneen hajoamiselta !
      10/ 30 käy hyvin siihen.

• fireblade

Moi

Hmm, etpä kertonut minkälainen kone kyseessä ja kuinka wanha....

Oletan siis sen olevan mallia 1-syl sivuventtiili riku ja ratti, siis B&S, Made in USA.

No, oletetaan näin....

Talvellahan parempi olis joku alaviskositeetiltaan ohuempi öljy, varsinkin jos käynnistellään kuusen alta.....Öljytilavuus huomioonottaen käyttäisi just jotain halpaa 10W-30 voiteluainetta.

Teknisesti ajatellen, voit kokeilla vaikka jotain 0W-40 öljyä ja katsoa vaikuttiko mitenkään.

Hajallehan noi ei kyllä ihan helposti mene, kunhan on sitä öljyä....

• seuraavaksi

Jos sulla on nyt tebpoilin moniaste 10-30, niin laita seuraavaksi teboilin moniaste 15W-40. Olen varsin sata ja yks varma että sitä kuluu vähemmin.

• Jamppa1
        seuraavaksi kirjoitti:

Jos sulla on nyt tebpoilin moniaste 10-30, niin laita seuraavaksi teboilin moniaste 15W-40. Olen varsin sata ja yks varma että sitä kuluu vähemmin.

missään tapauksessa talvikäyttöön, ellei sitä masiinaa säilytetä lämpimässä tallissa. 10w-30 toimii johonkin -20 asti.

• fireblade
        Jamppa1 kirjoitti:

missään tapauksessa talvikäyttöön, ellei sitä masiinaa säilytetä lämpimässä tallissa. 10w-30 toimii johonkin -20 asti.

Moi

Näin on.

.....Joskus kauan sitten ajeltiin tommosella MURRAY-merkkisellä ajettavalla ruohonleikkurilla talvella....saunapuita rantasaunalle. Sinne saunanviereenhän se vehje sitten jäi, yöksi pakkaseen. Öljyinä halpamineraalit mallia 20W-50, just ton öljynkulutuksen takia....

Juu ei, hinaamalla sitten seuraavana päivänä takaisin talliin...

• jooooo
        fireblade kirjoitti:

Moi

Näin on.

.....Joskus kauan sitten ajeltiin tommosella MURRAY-merkkisellä ajettavalla ruohonleikkurilla talvella....saunapuita rantasaunalle. Sinne saunanviereenhän se vehje sitten jäi, yöksi pakkaseen. Öljyinä halpamineraalit mallia 20W-50, just ton öljynkulutuksen takia....

Juu ei, hinaamalla sitten seuraavana päivänä takaisin talliin...

Tämä on semmonen pienimoottorinen (148cc 3,5hp) B & S. Muistaakseni kokeilin moottoria 0-40W ja ne walsakasi ulos? Voiko näin käydä vai muistinko väärin? 10-30W ei toimi yli -10 lämpötilassa tai niin kauheen raskaasti pyörii. En kyllä tosta vaiha enään jäykempään!! Sitä säilytetään ulkona aina, koska ei ole lämmintä paikkaa. Askarteluhuoneessa olisi tilaa, mutta en viitsi sitä sinne rappusia pitkin rahdata. Olisiko jokin 5-30W tai 0-30W öljyä?

• fireblade
        jooooo kirjoitti:

Tämä on semmonen pienimoottorinen (148cc 3,5hp) B & S. Muistaakseni kokeilin moottoria 0-40W ja ne walsakasi ulos? Voiko näin käydä vai muistinko väärin? 10-30W ei toimi yli -10 lämpötilassa tai niin kauheen raskaasti pyörii. En kyllä tosta vaiha enään jäykempään!! Sitä säilytetään ulkona aina, koska ei ole lämmintä paikkaa. Askarteluhuoneessa olisi tilaa, mutta en viitsi sitä sinne rappusia pitkin rahdata. Olisiko jokin 5-30W tai 0-30W öljyä?

Moi

Missä vehkeessä noin pieni kone on? Kuulostaa lähinnä lykittävältä ruohonleikkurilta.

Tossa MURRAY ajoleikkurissa oli 8 tai 10 heppanen sivari, iskutilavuus oli varmaan jotain 500 cc.

No, tolla öljytilavuudella, vissiin se 0.6l on sama mitä kokeilet, jos 10W-30 mineraali toimii muuten hyvin, niin voit kokeilla jotain 10W-40 mineraali/puolisynteettistä tai jotain 5W-40 puoli/täyssynteettistä. Itse laittaisin ehkä jotain 5W-50 öljyä: Kylmänä notkeeta ja kuumana jäykkistä....

• rthrthrth
        fireblade kirjoitti:

Moi

Missä vehkeessä noin pieni kone on? Kuulostaa lähinnä lykittävältä ruohonleikkurilta.

Tossa MURRAY ajoleikkurissa oli 8 tai 10 heppanen sivari, iskutilavuus oli varmaan jotain 500 cc.

No, tolla öljytilavuudella, vissiin se 0.6l on sama mitä kokeilet, jos 10W-30 mineraali toimii muuten hyvin, niin voit kokeilla jotain 10W-40 mineraali/puolisynteettistä tai jotain 5W-40 puoli/täyssynteettistä. Itse laittaisin ehkä jotain 5W-50 öljyä: Kylmänä notkeeta ja kuumana jäykkistä....

Kylmänä notkeeta ja kuumana jäykkistä....

Jaa sellasta öljyä ei vaan ole edes olemassa, kaikki ne ohenee kuumetessaan ;)

• Jamppa1
        fireblade kirjoitti:

Moi

samaa mieltä että kustannus on niin pieni ettei ole litrahinnalla väliä. Jotain 5w-40 tai vaikka 5w-50 saa parilla kympillä kannu ja se vähentää kylmän ja kuuman kelin ongelmia molempia.

• as-keetti

öljynkulutus (litroina) on kuitenkin niin pieni
      ettei kannata pihistellä.
      Minulla on myös tuollainen päältäajettava
      monikäyttöleikkuri ja olen kesät-talvet käyttänyt
      samasta kanisterista kuin autoonkin
      täyssynteettistä Mobil 1 Rally Formula 5W50.

Ei mitään ongelmia.
      Kerran tästä jo keskusteltiinkin täällä ja porukka
      varoitteli että älä käytä synteettisiä B&S:n
      roiskevoidelluissa ruohonleikkureissa.

Olen kuitenkin 10 vuotta käyttänyt ja koneet
      käy satoja tunteja vuodessa.
      Ja käyvät kuin uudet.
      Joten ihan empiirisesti olen myyttejä murrellut.

• eikös olekin hassu?

• hupps

• Keijo K

täällä ihmetellyt tuon öljyn hienoja ominaisuuksia. Käy melkein mihin vaan. Kesät talvet.

• Rellu5L

Minulla on autotallissa kahta lajia moottoriöljyä, Mobil Rally Formulaa autoihin ja Mobil Devac 10-30 pieniin nelitahtimoottoreihin, näillä pärjää.

• solex

öljynkulutuksen kurissa pitämiseksi on käyttää resurs-merkkistä lisäainetta. Purkillinen maksaa alle kympin ja vaikutuksen huomaa jo tunnin käytön jälkeen. Yleensä öljynkulutus putoaa alle puoleen, jopa yhteen viidesosaan alkuperäisestä.
      Jos et joudu käynnistämään moottoria pakkasesta, niin 15W-40 Black Gold grafiittipitoinen mineraaliöljy tai Millers Classic 20W-50 mineraaliöljy vähentävät öljynkulutusta mihin tahansa 10W-30 tai 10W-40 öljyyn verrattuna.

• fireblade

Moi

Niin, puun alta toi kuulemma käynnistetään, eikä tainnut olla palmu...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5340
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2367
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      113
      1592
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      231
      1550
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1143
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      302
      1105
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      1047
    Aihe