Ja häntä seurasi eräs nuorukainen, jolla oli ympärillään liinavaate paljaalle iholle heitettynä; ja he ottivat hänet kiinni.
Mutta hän jätti liinavaatteen ja pakeni alastonna.
(Mk.14:51,52)
Kukas ja mikäs tämä tyyppi oli?
12
545
Vastaukset
- se oli.
Tuohon tyyliin nuorukaisena, nimeltä mainitsematta, puhutaan Jeesuksen yhteydessä yleensä Johanneksesta, hänen rakkaimmasta opetuslapsestaan. Mutta miksi pelkkä liinavaate päällä? Tiedän, mitä ajattelet, jotkut ovat epäilleet, että Johanneksessa olisi ollut homon vikaa.
Tämäntapaisissa jutuissa ei varmaankaan kannata olla kovin dogmaattinen. Tämähän on yksi niistä harvoista Markuksen kertomista asioista, joita Matteus tai Luukas eivät toista. Siksi tätä jaetta usein sovitetaan itse evankeliumin kirjoittajaan Markukseen. Kun lukee, mitä Apostolien Teot miehestä kertoo, niin ikäkin näyttäisi sopivan.
Johanneksella taas tuntuu olleen sen verran suhteita(?), että pystyi ainakin myöhemmin läheltä seuraamaan mainitun yön ja ristiinnaulitsemispäivän tapahtumia.
Minun ääneni menee siis Markukselle, mutta tällaisessa asiassa saa kaiketi vapaasti olla eri mieltä, kun kenenkään pelastus ei ole katkolla mainittua jaetta tulkittaessa.
Kai A- vajaapukeutuminen?
Kai_A kirjoitti:
Tämäntapaisissa jutuissa ei varmaankaan kannata olla kovin dogmaattinen. Tämähän on yksi niistä harvoista Markuksen kertomista asioista, joita Matteus tai Luukas eivät toista. Siksi tätä jaetta usein sovitetaan itse evankeliumin kirjoittajaan Markukseen. Kun lukee, mitä Apostolien Teot miehestä kertoo, niin ikäkin näyttäisi sopivan.
Johanneksella taas tuntuu olleen sen verran suhteita(?), että pystyi ainakin myöhemmin läheltä seuraamaan mainitun yön ja ristiinnaulitsemispäivän tapahtumia.
Minun ääneni menee siis Markukselle, mutta tällaisessa asiassa saa kaiketi vapaasti olla eri mieltä, kun kenenkään pelastus ei ole katkolla mainittua jaetta tulkittaessa.
Kai AAsian pointti onkin siinä, miksi Getsemanessa joku oli vain hätäisesti kietaissut liinavaatteen ylleen, ts. alasti. Oliko harrastettu homoilua?
- Entä Jeesus..bi?
Kai_A kirjoitti:
Kai AHalonen hurraisi...kun homot tulevat ulos kaapista..ja antaa Mannerheim-mitalin?
Olihan Manne heim ja Hitlerkin kirjeenvaihdossa...ja..? - yleistä maassa?
vajaapukeutuminen? kirjoitti:
Asian pointti onkin siinä, miksi Getsemanessa joku oli vain hätäisesti kietaissut liinavaatteen ylleen, ts. alasti. Oliko harrastettu homoilua?
ja kirkoissa...ei mitään uutta auringon alla?
Hyväksyttyä...miksi ei? Rakkaus on väkevintä..? - Timo Flink
vajaapukeutuminen? kirjoitti:
Asian pointti onkin siinä, miksi Getsemanessa joku oli vain hätäisesti kietaissut liinavaatteen ylleen, ts. alasti. Oliko harrastettu homoilua?
Jos sinun puutarhaasi tulisi yöllä iso lauma sotilaita ja alkaisi kauhea mekkala, johon heräät, niin etkö juoksisi äkkiä katsomaan mitä tapahtuu? Olen varma, että jostain tällaisesta oli kyse eli pikapikaa jotain päälle ja ulos. Nuo homojutut ovat nykyihmisen hölynpölyä.
Timo Flink - Höpö.
Timo Flink kirjoitti:
Jos sinun puutarhaasi tulisi yöllä iso lauma sotilaita ja alkaisi kauhea mekkala, johon heräät, niin etkö juoksisi äkkiä katsomaan mitä tapahtuu? Olen varma, että jostain tällaisesta oli kyse eli pikapikaa jotain päälle ja ulos. Nuo homojutut ovat nykyihmisen hölynpölyä.
Timo FlinkGetsemane ei ollut kenenkään yksityispuutarha. Opetuslapset nukkuivat, mutta kukaan ei vielä pääsiäisenä nuku Jerusalemissa alasti. Johannes oli nuorukainen, hän seurasi Jeesusta ja jopa lepäsi tämän sylissä.
- Timo Flink
Höpö. kirjoitti:
Getsemane ei ollut kenenkään yksityispuutarha. Opetuslapset nukkuivat, mutta kukaan ei vielä pääsiäisenä nuku Jerusalemissa alasti. Johannes oli nuorukainen, hän seurasi Jeesusta ja jopa lepäsi tämän sylissä.
Paitsi, että Getsemane oli paikka täynnä yksityisiä puutarhoja, aidattuja alueita. Joh. 18:1 käyttää alkutekstissä sanaa "eiseelthen" eli "menivät sisälle", joka viittaa suljettuun alueeseen. Johannes vielä käyttää puutarhasta sanaa keepos, jota käytettiin yleisesti yksityisistä paikoista. Matteuksen Getsemanesta käyttämä sana khoorion tarkoittaa niittyä ja maapalasta, ei puutarhaa. Siis paikan yleinen nimi oli Getsemane (Öljyvuoren kupeessa) ja siellä oli suljettuja puutarhoja, joista yhteen Jeesus opetuslasten kanssa meni.
Timo Flink - Manne
Entä Jeesus..bi? kirjoitti:
Halonen hurraisi...kun homot tulevat ulos kaapista..ja antaa Mannerheim-mitalin?
Olihan Manne heim ja Hitlerkin kirjeenvaihdossa...ja..?Tuo Manneheim,viittaa mustalaiseen,taisi olla romaani kysymyksessä?
- Jumalan pilkkaa?
Näinkin voisi ajatella...miksi Jeesuksesta on tehty epäjumala?
Pilattu koko kristinusko...paholaisen juoni?
Entä jos Neitsyt Maria kuvattaisiin ristillä Poikansa vierellä ..alasti? Olisiko se pyhää? - poika
Jeesuksen seurassa oli ehtoollisen vietosta lähtien muitakin kuin kaksitoista opetuslasta. On hyvin mahdollista, että Kain mainitsema Markus eli Markuksen evankeliumin kirjoittaja, on juuri tämä nuorukainen, joka jätti liinavaatteen ja pakeni alastonna. Hän pakeni ilman viittaa, mutta hänellä oli todennäköisesti silti ihokas yllään (Joh. 21:7). Mahtaakohan Aamos 2:16 olla profeetallinen viittaus tähän tapahtumaan!
- jae 16
Luin jakeen ja mietin sitä edellisiäkin. Sopii vertauskuvaksi Jeesukselle, koska "sankari" ei pelastunut, vaan antoi henkensä meidän puolestamme. Tämä nuorukainen pakeni "alastonna" kertomaan meille evakeliumia, joka nyt julistetaan kaikelle maailmalle.
Kiitos ajatuksesta, joka vihjeestäsi seurasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih506833Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6742955Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981271- 841255
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611154- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371120- 721022
- 223927