Ostin viime syksynä 27 jalkaisen purkkarin jossa on kaksilapainen taittolapapotkuri. Harmikseni huomasin että ajettaessa satamaan, vene on todella hidas pysähtymään. Toisin sanoen, kun laitan pakin päälle, tuntuu alkuun siltä kuin potkuria ei olisi ollenkaan. Edellisessä veneessä ei ollut tätä ongelmaa lainkaan vaikka siinäkin oli samanlainen potkuri. Tosin täytyy myöntää vanhassa purkkarissa olleen 18 hv kone kun taas nykyisessä on 7.5 hv kone. Mutta silti, voiko muka koneiden koolla olla niin paljon merkitystä? Veneet muutoin ovat suunnilleen samaan kokoisia ja painoisia.
Kun vene nostettiin talviteloille, tein pientä kuntotutkimusta potkurille ja totesin sen olevan suhtkoht ok kunnossa.
Onko kenelläkään mitään kokemuksia vastaavanlaisesta ongelmasta?
Taittolapapotkurista
10
4149
Vastaukset
- ongelma?
Melo.melo, meloodia, baari auki, ota baggia.
- Potkuriseppä
Vanhassa veneessäsi potkuri oli sovitettu nousultaan 18 hv moottoriin ja uudessa veneessä 7 hv moottoriin, eli nousua huomattavasti vähemmän.
Ulkoisesti et varmaankaan löydä muuta eroa kuin numerot potkurissa.
Kannattaa tarkistaa avautuvatko lavat "herkästi", jos ei niin lapojen irroitus ja nivelakselien kunnostus paikallaan.- jaska
Potkuri on varmaan jotain mallia -86 ja kyllä ne lavat mielestäni ihan herkästi aukeavat. Tuossa tuli mieleen tosiaan jos vaihtaisi uuteen potkuriin jossa on hieman tiukemmat kulmat. Mutta mahtaakohan potkua riittää sitten enää koneessa niin kuin ennen...?
Törmäsin myös potkureita etsiskellessäni sellaiseen malliin (autoprop) jossa lavat kääntyvät toiseen asentoon kun laitetaan pakki päälle. Onko jollain näistä kokemuksia? Toisaalta halvemmaksi varmaan tulisi ostaa käytetty taittolapapotkuri... jaska kirjoitti:
Potkuri on varmaan jotain mallia -86 ja kyllä ne lavat mielestäni ihan herkästi aukeavat. Tuossa tuli mieleen tosiaan jos vaihtaisi uuteen potkuriin jossa on hieman tiukemmat kulmat. Mutta mahtaakohan potkua riittää sitten enää koneessa niin kuin ennen...?
Törmäsin myös potkureita etsiskellessäni sellaiseen malliin (autoprop) jossa lavat kääntyvät toiseen asentoon kun laitetaan pakki päälle. Onko jollain näistä kokemuksia? Toisaalta halvemmaksi varmaan tulisi ostaa käytetty taittolapapotkuri...AutoProp:sta on minulla jo viiden vuoden kokemus. Veneeni on Sinun veneesi huomattavasti kookkampi ja tyypiltään raskas. AutoProp on toiminut moitteettomasti ja perutuksen teho on huikea. Se on lisäksi mukava potkuri sillä tavalla että lapojen hydrodynaaminen muoto säätää nousukulman aina optimaaliseksi. Näin ollen jo 2000 rpm vie venettä seisemän solmua. Kuitenkin ääriolosuhteissa saa ulos täydet kierokset (3250). En voi muuta kuin suositella, -sen suurhin haitta on kylläkin hinta.
- s/y Avec
On niitä taittolapapotkureita eri plaatuisia, nykyään ne osataan tehdä niin, että myös jarrutus ja peruutus onnistuvat mainiosti. Kaikkein vanhimmat taittolapapotkurit meni suppuun, kun pakin laittoi päälle... Kertoo hatara muistikuva -70 luvulta. (Laituriin tuli lommo.)
- toinen potkuri
Kannattaisi harkita vaihtoa 3-lapaiseen. Itselläni oli 7½-tonnisessa veneessä 2-lapainen, jolla rantautuminen on joskus pikku hasardia. Vaihdoin 3-lapaiseen, ja nyt voi peruuttaakin takatuuleen (joskin myös kampeaa entistä pahemmin). Ei ollut myöskään mikään halpa ratkaisu, valitettavasti.
- Pakilla
Välimeren tyyliin.
- ostamisesta
Olin samoissa ajatelmissa pari vuotta sitten, kun vaihdoin venettä. Kiinteälapaiseen tottuneena moottorimanööverit tuntuivat aluksi tosi tuskaisilta. Lopulta tietenkin siihenkin tottui, ja oppi varautumaan erilaiseen käyttäytymiseen.
Jossain vaiheessa ajattelin vaihtaa uudempaan taittolapapotkuriin, nimenomaan kolmilapaiseen. Hinnat nähtyäni peruin ajatuksen. Koetin katsella käytettyjä, mutta niitä ei todellakaan ole - ja jos on, hinnat ovat edelleen maltaisia.- volvon
potkureissa muotoilun avulla massa on sijoitettu kauas navasta, jolloin peruutuksessa tarvittavaa voimaa lapojen auki pysymiseen saadaan. Kaksilapaisessa (sinulla) tarvitaan peruutuksessa lapojen aukipysymiseen ja peruutusvoiman saantiin paljon kierroksia.
- R K-S
ja mikä potkuri? Mikä halkaisija ja mikä nousu?Onko akselivetoinen vai sail-drive? Jos vielä saat selville potkurin valmistajan, niin voin auttaa löytämään oikean ratkaisun. Oikea kone, välitysuhde, ja 2-lapainen Radice taittolapapotkuri toimii oikein hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565660Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222477Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2691822- 1141717
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos251484Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121301Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3361270Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3441261Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa371255