Arvoisat viljelijät ja "kriitikot". Tällä palstalla ajaudutaan jatkuvasti naurettaviin kateuden ja toisaalta katkeruuden ryydittämiin väittelyihin. Olisiko mahdollista kuulla sellaisia neutraaleja kommentteja maatalouden hyödystä/kustannuksista Suomelle?
Tietysti tuet maksavat jonkin verran Suomelle, mutta kyllä maanviljelys pitää toisaalta pystyssä maaseutua ja työllistää välillisesti. Lähellä tuotettu ruoka on tuoretta ja sitä ei tarvitse rahdata kauas. Toisaalta ostamalla esim. reilua kauppaa tuetaan köyhistä köyhimpiä ja edistetään "parempaa" maailmaa. Siis miten on? Kannaattaako Suomessa viljellä maata?
Mielellään voisi myös erottaa arvokeskustelun taloudellisesta keskustelusta ja näin ehkäpä löytää hitunen totuuttakin taustalta
Maatalouden hyödyt Suomessa?
19
1802
Vastaukset
- hyvä.
tässä sinulle hieman lukemista.
http://www.mtt.fi/met/pdf/met56.pdf- Veijo
Tänä päivänä verrattuna noihin toistakymmentä vuotta vanhoihin lukuihin puolet saa vetää maataloustyöllisistä pois.
Toisaalta kun katsoo missä tutkimus tehty niin pitää suhtautua siihen myös kriittisesti.
Katsos oma lehmä ojassa kun otsikossa mmm-johtoinen juttu.
Toisekseen kyllä siellä ravintoloissa ja kuppiloissa niitä ruoan keittäjiä ja tarjoilijoita on jokatapauksessa riippumatta mistä se mallasohra on tullut, Laihialta vai muualta :)
Aivan pölhöä tutkimusta, vähän samaa sarjaa mielestäni kuin Suomen hukkumisonnettomuudet kesällä yleisempiä kuin talvella. - ei voi rakentaa tulevaisuutta
Veijo kirjoitti:
Tänä päivänä verrattuna noihin toistakymmentä vuotta vanhoihin lukuihin puolet saa vetää maataloustyöllisistä pois.
Toisaalta kun katsoo missä tutkimus tehty niin pitää suhtautua siihen myös kriittisesti.
Katsos oma lehmä ojassa kun otsikossa mmm-johtoinen juttu.
Toisekseen kyllä siellä ravintoloissa ja kuppiloissa niitä ruoan keittäjiä ja tarjoilijoita on jokatapauksessa riippumatta mistä se mallasohra on tullut, Laihialta vai muualta :)
Aivan pölhöä tutkimusta, vähän samaa sarjaa mielestäni kuin Suomen hukkumisonnettomuudet kesällä yleisempiä kuin talvella.Tuo vähättelevä asenteesi on tyypillistä niille henkilöille, jotka eivät ole vastuussa mistään, ei edes omasta toimeentulosta.
Elintatviketuotannon arvo on noin 11 mrd euroa, se kolmanneksi suurin teollisuudenala Suomessa ja samalla merkitykseltään korvaamaton.
Sinä ja ruikkari ette pysty esittämään mitään korvaavaa tilalle, jos maatalous ja elintarviketeollisuus lopetettaisiin kokonaan.
Se on aivan sama mitä höpiset tutkimuslaitosten luotettavuudesta, ei tuota sinunkaan luotettavuutta voi kovin korkealle noteerata.
No eihän kailille ole annettu täydellistä ymmärrystä, joten suhteutetaan mielipiteet!
- Paalinpyörittäjä
Minusta jo huoltovarmuus ja työllisyysnäkökulmat antavat tuille vastineen ja toisaalta maatalous on ainoa sektori joka on "nettosaaja" EU-jäsenyydestä.
Maiseman hoito on hieman abstrakti käsite, mutta kun ajelee rajan taakse itään päin saattaisi löytää pusikoituneista pelloista hieman ainakin ajattelemisen aihetta.
Lisäksi minua hieman epäilyttää Fruikkarin teoria siitä, että maataloudesta vapautuva työvoima (jos tuet lopetettaisiin) antaisi niin paljon lisäarvoa vientiin, että sillä pystyttäisiin kaikki ruoka ostamaan valuutalla ulkoa. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta minun tietojeni mukaan suomen koko metsäteollisuusviennin tulot eivät vielä riitä ruuan ostamiseen ja jos ruoka ostetaan täytyy vientiä vastaavasti kasvattaa em määrän verran! - Biodynamic
Ihmisen elintarvikkeet tulisi kasvattaa samanlaisissa olosuhteissa, missä ihminen itsekkin elää, eli n 200 kilometrin säteellä asuinpaikasta.
Silloin elintarvikkeiden koostumus vastaa tarpeita.- joo
Joopa joo..
Mutta ennen vanhaan ainakin meni ruoka Keskon varastoon Vantaalle vaikka Rovaniemeltä (siis k-kauppiaitten tiloilta)
.
Siellä muutaman viikon 'levättyään' takaisin ympäri Suomea myyntiin..
- maaseudun työllistävä vaiku...
olematon. Laitevalmistajat ovat pääsosin ulkomaisia, kotiaiset kappalemäärät pieniä ja merkityksettömiä. Maatalouden ympärille on keksitty sitä tukevia organisaatioita jotka työllistävät pienipalkkaisia aputyömiehiä( agronomit, agrologit, tutkijat, seminologit, lomittajat jne). Maatalous ei kykene yksin huolehtimaan maaseudusta,
(eivät ole kunniaveronmaksajia) Kuitenkaan muuta maaseutuyrittjäjyyttä ei tueta vaan verotulot kahmitaan palkansaajilta ja pienyrittäjiltä. Muilla ihmisillä ei ole varaa edes hankkia lapsia kun tulevaisuus on näköalatonta. Nyt voimaantunut sisäsiittoinen yhden asian politiikka edistää rappiomn syvenemistä. Maaseudulla vielä asuvien nuorten pitää jättää nämä tanhuat meidän ylläpitämille paskanajajille.- Mutta entäs sinä, ketä työl...
Joo..tosiaan lievää, ainoastaan 370.000 ihmistä työllistävä vaikutus.
Edellinen kirjoittaja ei taida työllistää muita kuin sosiaaliviranomaisia mutta hekin tarvitsevet työmääräyksiä, ettei paikat puudu. - Veijo
Myöskin maatalouskone ja traktorituotanto on valunut ulkomaille kun suomen isännälle ei ole kelvannut kotimainen.
traktorit, koneet, kumit, työkalut, jalkineet jne jne. halvalla on pitänyt saada ja heti mulle mulle kaikki rahat ja maat-asenteella.
Nyt sentään kelpaa kotimainen pomarfinni-kenkä, oikein "uodikas"ja umpro-tuulipukuun sopiva torilta ostettuna halvalla ja tingattuna.
:-D - Se joutilaiden heiniä
Veijo kirjoitti:
Myöskin maatalouskone ja traktorituotanto on valunut ulkomaille kun suomen isännälle ei ole kelvannut kotimainen.
traktorit, koneet, kumit, työkalut, jalkineet jne jne. halvalla on pitänyt saada ja heti mulle mulle kaikki rahat ja maat-asenteella.
Nyt sentään kelpaa kotimainen pomarfinni-kenkä, oikein "uodikas"ja umpro-tuulipukuun sopiva torilta ostettuna halvalla ja tingattuna.
:-DVai olet siirtynyt umpro-tuulipukuun, sait varmaan tingittyä halvalla?
Mutta sehän sopii sinun tyyliin erinomaisesti, on hyvä että joku sentään uskaltaa kertoa mieltymyksistään näin trendikkäänä aikana, olet hatunnoston arvoinen tyyppi:) Veijo kirjoitti:
:-DSuolahdessa ja sampo Porissa ja taitaa pysyäkin vielä jonkin aikaa, toivottavasti,
ja hyvin kelpaa.
- MaamiehenYstävä
En ole viljelijä, enkä kriitikkokaan.
Neutraali Jorma Jaakkolan laskutehtävä löytyy osoitteesta
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000024&conference=4500000000000713&posting=22000000014761937
Jokainen voi laskea, kuinka monikertaiseksi elintarvikeketju jalostaa ruiskilon tuottajahinnan verrattuna siihen, mikä hinta sillä on kaupassa.
Suomalaisella ruualla on erittäin suuri työllistävä vaikutus. Ja raaka-aine on Suomessa halpaa.
Vielä neutraalia asiaa. Suomalisen lihan halpuuden voi lukea osoitteesta:
http://epaper.maaseuduntulevaisuus.fi/Products/MT-2006-03-13/Articles/article_24_5.htm
Lihamarkkinat, kaksi sitaattia:
> Sianlihan keskihinta EU:ssa on vajaa 1,39 €/kg ja Suomen hinta on 1,31 €/kg. <
> Myös Suomen hinnat ovat taas kääntyneet nousuun. Silti O2 sonnin hinta on jäänyt lähes 24 senttiä ja O3 sonnin lähes 30 senttiä EU:n keskihinnasta. Hiehonlihan (O2) hinta on jäänyt noin 12 senttiä EU:n keskihinnasta. Merkillisintä on P2 lehmän hinta joka on noin 25 senttiä EU:n keskihinnan, sillä lehmästä saatavalla jauhelihalla on hyvä kysyntä ja kate. Tällaista tilannetta ei tule hyväksyä. Naudanlihaa ei saa halvemmalla ainakaan muualta Euroopasta ja Brasiliankin tuonti on tällä hetkellä niukkaa.- Soon kuseetusta..kaikki tyy...
- keväällä
Soon kuseetusta..kaikki tyy... kirjoitti:
Tulkaa kökkänät keväällä parhaimpaam paskanajon aikaan matalissa kengissä ottamaan näytteitä.
Lupaan että on kengässä kotiinviemisiä mausteitten kera.
- saastuttaja
Maatalous on suurin vesistöjen saastuttaja. EU:n dudjetin suurin menoerä on maatalouden tukiaiset. On aivan käsittämätöntä, että tällainen loisien "ammattikunta" päästetään nauttimaan Somalien ja Romanien tavoin toisten työllä keräämistä julkisista varoista? Ajellaan mersuilla ja volvoilla ja ruikutetaan lisää vaan. Ei se kylläkään hullu ole joka pyytää. Hullu on se joka maksaa näille loisille.
- pahimmasta päästä
Älä höpise joutavia, sinä elät maanviljelijöiden kustannuksella, muutenhan olisit jo kuollut ja kuopattu.
Itse olet loinen mutta sallimme sinun elää tapoinesi.
Mitä vesistöjen saastuttamiseen tulee, niin kaupunkilaiset ne varsinaisia saastuttajia ovatkin, niiden rannat kukkii sinilevää yhtenään. - mami50
....laittaa nyt ensin somalit ja romanit töihin.
Äläkä puhu maanviljelijöistä ja romaneista ja somalaleita samana porukkana.... ainakaan niinkakuan kuin tarviit ruokaa elääksesi. - Kyllä joo
pahimmasta päästä kirjoitti:
Älä höpise joutavia, sinä elät maanviljelijöiden kustannuksella, muutenhan olisit jo kuollut ja kuopattu.
Itse olet loinen mutta sallimme sinun elää tapoinesi.
Mitä vesistöjen saastuttamiseen tulee, niin kaupunkilaiset ne varsinaisia saastuttajia ovatkin, niiden rannat kukkii sinilevää yhtenään.Kyllä kaupungeissa vaan on enemmän populaa.
Mutta teillä ei tarvi ku yks perhe ja pelto järven rannalla niin avot...
Ja valtio joutuu maksumieheksi jälleen. Ensin tukeen tukia tukeeeee tukii
landen joka toinen sana ton TUKI !! - pahemman kerran
Kyllä joo kirjoitti:
Kyllä kaupungeissa vaan on enemmän populaa.
Mutta teillä ei tarvi ku yks perhe ja pelto järven rannalla niin avot...
Ja valtio joutuu maksumieheksi jälleen. Ensin tukeen tukia tukeeeee tukii
landen joka toinen sana ton TUKI !!Kaljamuki sinun tuki!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565690Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222487Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2711849- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271518Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381336Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3481277