Minkä takia

sieni2

polkupyörällä ajaessa pysyy pystyssä, mutta paikoillaan ollessa ei?

22

6962

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdasdhhh

      Pyörien pyörimisliike kansantajuisesti selitettynä vastustaa muutosta. Jos olet kiinnostunut tarkemmasta selityksestä, etsi hakusanalla gyroskooppi.

    • Vanhan Niksi

      Kyseessä on gyroskooppi. Eli jos polkupyörän rengas alkaa kaatua pyöriessään, se voidaan kuvata voimalla pyörän yhteen pisteeseen. Kun tämä piste pyörähtää puoli kierrosta se kumoaa alkuperäisen voiman.

      Sitä voi kokeilla pienellä polkupyörän renkaalla. Pultti läpi akselista ja pyörä pyörimään pitäen kiinni pultin molemmista päistä. Nyt jos pyörää yrittää kallistaa, se ei enää olekaan ihan helppoa.

      Saisikohan tästä hyvän kuntosali-laitteen? Onkohan sellaisia jo valmistettu? Moottori pyörän keskiöön ja vipuvarsi akselista. Vastuksen voisi säätää suoraan moottorin pyörintänopeuden mukaan.

    • Rantanplan

      En ihan heti niele, että kyse olisi hyrrävoimista. Hyvin kevyillä renkailla on ihan yhtä helppo pysyä pystyssä kuin painavilla. Pystyssä pysyy aika pienilläkin nopeuksilla, jolloin hyrrävoimat jäävät mitättömiksi.

      Eiköhän pääpiirteittäin kyse ole siitä, että paikallaan ollessa ohjaustangon kääntäminen ei saa pyörää sivuttaiseen liikkeeseen, joka liikkeellä ollessa saa aikaan samaan suuntaan olevan kallistumisen kumoutumisen. Mitä isompi nopeus, niin sitä pienemmällä liikkeellä saa tuon korjauksen aikaiseksi, ja sitä helpompaa on horjuminen puolelta toiselle on pitää kurissa.

      • Vaikka pyörien tilalla olisi jalakset, liuku mopo mäkeä alas??? Jollaisia on, ei mitään ongelmaa pystyssä pysymisessä.

        Armejan aikaa yhdelle himo moottoripyöräilijälle, tulin sanoneeksi kun se sanoi ajaneensa kahta sataa, ja ohitelleensa autoja. Että kun sie kovassa vauhdissa ohitat niin ENSIKSI sinä käännät moottoripyörää autoon päin... Eipä kaveri uskonut. Heh. viikon lopun aikaan oli kokeillu.. "Oikeassa sinä saa..na olet miten se nuin menee".
        Kun on nopeasti ohjattava vaikkapa vasemmalle, niin ei ole aikaa odottaa, pyörän horjahtamista vaan tasapaino on suistettava voimakkaalla vasta liikkeellä väärään suuntaan, jollain pyörä matkustajineen kallistuu vasemmalla, ja kun ollaan paljon kallellaan käännetään pyörä haluttuun suuntan.. Tästä on sitten turha kiistellä.


      • sivuhenkilö
        airfoil kirjoitti:

        Vaikka pyörien tilalla olisi jalakset, liuku mopo mäkeä alas??? Jollaisia on, ei mitään ongelmaa pystyssä pysymisessä.

        Armejan aikaa yhdelle himo moottoripyöräilijälle, tulin sanoneeksi kun se sanoi ajaneensa kahta sataa, ja ohitelleensa autoja. Että kun sie kovassa vauhdissa ohitat niin ENSIKSI sinä käännät moottoripyörää autoon päin... Eipä kaveri uskonut. Heh. viikon lopun aikaan oli kokeillu.. "Oikeassa sinä saa..na olet miten se nuin menee".
        Kun on nopeasti ohjattava vaikkapa vasemmalle, niin ei ole aikaa odottaa, pyörän horjahtamista vaan tasapaino on suistettava voimakkaalla vasta liikkeellä väärään suuntaan, jollain pyörä matkustajineen kallistuu vasemmalla, ja kun ollaan paljon kallellaan käännetään pyörä haluttuun suuntan.. Tästä on sitten turha kiistellä.

        Hyvää juttua, jos jaksaa syventyä:

        http://www.bajahill.net/mpohjaus.html


      • keemikko

        Polkupyörähän pysyy pystyssä ilman kuskiakin. Ei tarvita paljon massaa todellakaan, kokeile vaikka laittaa lautanen pystyyn lattialle ilman pyörimistä ja pyörien, tiedät varmasti eron jo ennen kokeilua. Moottoripyörässä hyrrävoimat ovat vaan paljon paljon voimakkaampia, mahdollistaen kaiken näköiset stuntitkin (hyvin kevyillä renkailla ei _todellakaan_ pysy yhtä hyvin pystyssä). Polkupyörän hyrrävoimat ovat tietenkin sen verran pieniä pienillä nopeuksilla, että tasapainoiluakin tarvitaan (johtuu painopisteen sijainnista ja kuskin massasta vs. hyrrävoimien suuruus). Pyörän "tasapaino-ominaisuudet" muuttuvat nopeuden mukaan. Vain pysähtyneessä polkupyörässä hyrrävoimilla ei ole merkitystä. Siksi muuten polkupyörällä ajamista opetetaan vauhdista, ei pysähdyksistä.


      • Peikkooo
        keemikko kirjoitti:

        Polkupyörähän pysyy pystyssä ilman kuskiakin. Ei tarvita paljon massaa todellakaan, kokeile vaikka laittaa lautanen pystyyn lattialle ilman pyörimistä ja pyörien, tiedät varmasti eron jo ennen kokeilua. Moottoripyörässä hyrrävoimat ovat vaan paljon paljon voimakkaampia, mahdollistaen kaiken näköiset stuntitkin (hyvin kevyillä renkailla ei _todellakaan_ pysy yhtä hyvin pystyssä). Polkupyörän hyrrävoimat ovat tietenkin sen verran pieniä pienillä nopeuksilla, että tasapainoiluakin tarvitaan (johtuu painopisteen sijainnista ja kuskin massasta vs. hyrrävoimien suuruus). Pyörän "tasapaino-ominaisuudet" muuttuvat nopeuden mukaan. Vain pysähtyneessä polkupyörässä hyrrävoimilla ei ole merkitystä. Siksi muuten polkupyörällä ajamista opetetaan vauhdista, ei pysähdyksistä.

        Polkupyörä ei pysy pystyssä minkään hyrrävoimien vuoksi, ei edes ilman kuskia vapaana rullatessaan. Sitä etupyörää kääntelee ihan pyörä itse. Tutustu hiukan siihen etuhaarukkaan ja ohjauksen toimintaan yleensäkin.

        Keppikin pysyy pystyssä sormenpäässä tasapainoiltaessa, jos sormea saa liikutella sivusuunnassa samoin kuin pyörän pyöriä ajettaessa. Keppi kaatuu heti, jos sormea ei liikutella, kuten pyöräkin kaatuu paikallaan ollessa.


      • keemikko
        Peikkooo kirjoitti:

        Polkupyörä ei pysy pystyssä minkään hyrrävoimien vuoksi, ei edes ilman kuskia vapaana rullatessaan. Sitä etupyörää kääntelee ihan pyörä itse. Tutustu hiukan siihen etuhaarukkaan ja ohjauksen toimintaan yleensäkin.

        Keppikin pysyy pystyssä sormenpäässä tasapainoiltaessa, jos sormea saa liikutella sivusuunnassa samoin kuin pyörän pyöriä ajettaessa. Keppi kaatuu heti, jos sormea ei liikutella, kuten pyöräkin kaatuu paikallaan ollessa.

        Kyllä se pyörä tuppaa kummasti pystyssä pysymään vaikka kuskin tasapaino olisi väliaikaisesti heikentynyt. if junou vot aimiin.


      • Peikkooo kirjoitti:

        Polkupyörä ei pysy pystyssä minkään hyrrävoimien vuoksi, ei edes ilman kuskia vapaana rullatessaan. Sitä etupyörää kääntelee ihan pyörä itse. Tutustu hiukan siihen etuhaarukkaan ja ohjauksen toimintaan yleensäkin.

        Keppikin pysyy pystyssä sormenpäässä tasapainoiltaessa, jos sormea saa liikutella sivusuunnassa samoin kuin pyörän pyöriä ajettaessa. Keppi kaatuu heti, jos sormea ei liikutella, kuten pyöräkin kaatuu paikallaan ollessa.

        taitaa peikon pyörässä olla etuhaarukka...


      • keemikko
        keemikko kirjoitti:

        Polkupyörähän pysyy pystyssä ilman kuskiakin. Ei tarvita paljon massaa todellakaan, kokeile vaikka laittaa lautanen pystyyn lattialle ilman pyörimistä ja pyörien, tiedät varmasti eron jo ennen kokeilua. Moottoripyörässä hyrrävoimat ovat vaan paljon paljon voimakkaampia, mahdollistaen kaiken näköiset stuntitkin (hyvin kevyillä renkailla ei _todellakaan_ pysy yhtä hyvin pystyssä). Polkupyörän hyrrävoimat ovat tietenkin sen verran pieniä pienillä nopeuksilla, että tasapainoiluakin tarvitaan (johtuu painopisteen sijainnista ja kuskin massasta vs. hyrrävoimien suuruus). Pyörän "tasapaino-ominaisuudet" muuttuvat nopeuden mukaan. Vain pysähtyneessä polkupyörässä hyrrävoimilla ei ole merkitystä. Siksi muuten polkupyörällä ajamista opetetaan vauhdista, ei pysähdyksistä.

        Eipä tietenkään _hyrrävoimilla_ ole mitään tekemistä lapsen ajamaan opettamisessa, vaan niillä muilla polkupyörän ominaisuuksilla. Ellei nyt satu ihan sadistinen iskä olemaan ja antamaan tosi kovat vauhdit.

        En kyllä tiedä millä nopeudella polkupyörän hyrrävoimat ovat niin suuria että alkavat konkreettisesti näkyä, mutta ilmeisesti on joku tutkimus tehty, jossa hyrrävoimat kumottiin ja se näkyi jotenkin ajo-ominaisuuksissa, vaikkei pyörää kaatanutkaan?


    • ihmettelijä.

      Esitettyyn kysymykseen liittyvää asiaa on käsitelty esimerkiksi linkissä:
      http://www.internetix.ofw.fi/opinnot/opintojaksot/5luonnontieteet/fysiikka/liikenne/Liiken13.htm#3
      (vaatii rekisteröitymisen)

      Lainauksia tekstistä:
      "13. 2. Pystyssä pysyminen
      Pyörän pystyssä pysyminen perustuu suurimmaksi osaksi liikkeen jatkuvuuden lakiin eli Newtonin I lakiin. Pyörän pyöriminen jatkuu, kuten etenevä liikekin jatkuu. Molemmissa myös suunta säilyy. Liikkuva pyörä pysyy pystyssä."

      "13. 3. Kääntäminen
      ...Polkupyörä, mopo ja moottoripyörä käännetään kallistamalla. Polkupyörällä voidaan ajaa ohjaamatta käsin. ..."

      Tämä kaikki on selvää asiaa, mutta missään tämänkään luennon osassa en havainnut kuvausta siitä, että miten polkupyörällä todella voidaan ajaessa pysyä pystyssä. Liikkeen jatkuvuus ja hyrrävaikutus eivät ole ainoita avainsanoja.

      Oma kuvaus:
      Ohjaustangosta kääntämällä voidaan polkupyörää ajaa vain hyvin alhaisilla nopeuksilla – reilusti alle 10 km/h.

      Ajamisen perusajatus kulminoituu kaarreajoon ja siihen miksi pyörä ei kaarteessa kaadu.
      Pyöräilijän ”kaatumattomuus” kaarreajossa puolestaan perustuu momenttitasapainoon niiden momenttien suhteen, jotka syntyvät ajajan ja pyörän yhteiseen massapainopisteeseen vaikuttavista voimista, sekä etu- ja takapyörän hyrrävaikutuksesta. Pyörä pysyy pystyssä, kun kaarteessa kallistettuun pyörään vaikuttava keskihakuvoiman momentti, maan vetovoimasta aiheutuva massapainopisteen momentti renkaiden kosketuspintalinjan suhteen ajoradassa (pyörää kallistettu sisäkaarteen puolelle) ja keskihakuvoiman suuntaan vaikuttava hyrrämomentti kaarteeseen pakotetuista pyörivistä kiekoista ovat tasapainossa.

      Säilyttääkseen tasapainon matka-ajon aikana, pyöräilijä vaihtaa jatkuvasti massapainopisteen paikkaa ajolinjan oikealle ja vasemmalle puolelle. Kun painopistettä siirretään oikealle, pyörä kaartaa oikealle kallistuneena loivasti oikealle. Keskihakuvoima ja hyrrävoima kallistavat pyörää vasemmalle pystyasentoon ja edelleen - painopisteen siirtyessä - vasemmalle puolelle. Tällöin pyörä alkaa kaartaa vasemmalle. Toisin sanoen, vaihtamalla painopistettään ajolinjan kahden puolen, pyöräilijä ajaa jatkuvaa vuorottelevaa kaarreajoa - oikealle, vasemmalle, oikealle, vasemmalle jne-. Suoraan eteenpäin ajoa ei esiinny ollenkaan, jos ei oteta tarkastelun kohteeksi satunnaista lyhyttä etenemää.
      Pyöräilijän taitavuudesta ja ajonopeudesta riippuu, kuinka pienillä ja loivilla kaarroksilla hän kyseisellä nopeudella pystyy ajamaan "suoraan".

      Fillarin ajettavuuteen vaikuttaa pyörimisliikkeen ominaisuuksien lisäksi moni muu seikka kuten; pyörän rungon geometria, ajoalusta ja renkaat. (aiemmin esitetty Bajahillin linkki kertoo ansiokkaasti aiheesta) Varsinkin haarukkakulmalla ja etupyörän etujätöllä on suuri merkitys ajettavuuteen. Jotkut pyörät ovat varsin helppoja ajaa ilman käsiä jo pienelläkin nopeudella, toisilla taas pitää olla erittäin taitava pystyäkseen ollenkaan ilmankäsiä ajoon.

      Suoraan ajoa voi testata yrittämällä ajaa vaikka asfalttitien valkoista reunaviivaa pitkin. "Suoraan ajo" on hapuilevaa viivalla pysymistä. Jos etuhaarukka lukitaan kääntymättömäksi, koko ajaminen muuttuu mahdottomaksi.

      • se totuus

        niin on: jos pyörässä ei ole kääntyvää (etu)pyörää ei sillä pysy pystyssä vauhdissakaan!


      • varmana
        se totuus kirjoitti:

        niin on: jos pyörässä ei ole kääntyvää (etu)pyörää ei sillä pysy pystyssä vauhdissakaan!

        Kyl mun ykspyöräisellä ainaski pysyy pystyssä ilman etuhaarukkaakin.
        Siinä voisitte koklata noita teitin hyrrävoimateorioita...ei hyvää päivää ihmiset.


      • pystyssä
        varmana kirjoitti:

        Kyl mun ykspyöräisellä ainaski pysyy pystyssä ilman etuhaarukkaakin.
        Siinä voisitte koklata noita teitin hyrrävoimateorioita...ei hyvää päivää ihmiset.

        pysyminen on hieman eri juttu - se on sam kuin
        kepin pystyssä pitäminen sormen päässä tai kämmenellä, pitempi pysyy paremmin kuin kynän pätkä.


    • yksikseen

      Jos hyppäät fillarista vauhdissa pois ja tönäset sen samantien menemään haarojesi välistä, niin se jatkaa yksikseen menoa ?

      Telkkarissa näytettiin varsinainen temppu, eli
      - kaveri ajoi moottoripyörällä
      - sitten siirtyi jaloilleen luistelemaan sen takana
      - siitä siirtyi vieressä kulkevaan toisen kaverin ajamaan moottoripyörään
      - OMA PYÖRÄNSÄ JAI VIEREEN JATKAMAAN MENOANSA SUORAAN
      - sitten siirtyi takaisin omaan pyöräänsä

      Kuinkas nämä tapaukset selitetään kun pyörät menee yksikseen eivätkä kaadu ??

    • jos harjoittelee

      Hyrrävoimilla ei ole mitään tekemistä tässä asiassa.
      Pystyssä pysyminen on menanismi ihmisen aivojen, tasapaino-aistin toiminnasta, lihasvoimasta ja ajaessa polkupyörän mekaniikasta.
      paikallaankin oppii pysymään pystyssä, jopa 10 metriä pitkällä seipäällä, saati sitten polkupyörällä.

      Polkupyöräilijä pystyy ajaessa vaikuttamaan nopeasti ja tarkasti pyörän tasapainoon, ohjausliikkeillä.
      Jos pyörä on paikoillaan, tasapainon sääteleminen massan siirtelyllä on erittäin tarkkaa, ja kaikki liike menee herkästi "yli".
      harjaantumalla paikoillankin oppii pysymään pystyssä.

      Korvan/silmien/aivojen muodostama "gyroskooppi"
      On hieno laitos vaikka ei toimikkaan painottomassa tilassa.
      Heikoin lenkki on kuitenkin lihakset, joiden toiminta noihin aisteihin nähden on karkeaa ja suurpiirteistä.
      Jos olet kaatumassa paikallaan olevalla pyörällä. Aivot antavat painopisteen korjauskehoituksen lihaksille erittäin nopeasti mutta lihakset hidastelevat ja lopulta korjaus tulee liian myöhään ja se on ylimitoitettu, eli homma menee vaappumiseksi.

      • ihmettelijä.

        Ei aivan noin yksinkertainen selitys uppoa lukijakuntaan!
        Totta kai fillarilla voi paikoillaan ollessa - tai erittäin pienellä nopeudella - tasapainoilemalla pysyä pystyssä. Tämä seikka ei kuitenkaan poissulje sitä tosiasiaa, että ajaessa pystyssä pysyminen suurelta osin perustuu liikkeen jatkuvuuteen. Liikkeen jatkuvuus helpottaa aivan oleellisesti tasapainoilua ajon aikana. Kuten aiemmin selitin, tasapainoilu tapahtuu painopisteen siirtelyllä ja vuorottelevalla kaarreajolla. Mitä painavammat renkaat ja vanteet ja mitä suurempi ajonopeus, sitä helpompaa on pysyä pystyssä - ainakin suoralla tieosuudella.

        Takavuosina ratapyöräilyn eräajossa oli sallittua paikallaan seisominen, tai minimaalisella nopeudella ajo. Jos kumpikaan ajaja ei alussa halunnut lähteä vetämään, saattoivat ajajat seistä minuuttikaupalla paikoillaan tai liikkua hieman eteenpäin. Tällainen tyyli viivästytti kilpailujen läpiviemistä ja nykyään se on säännöillä poissuljettu.


    • Jonsson.

      Kyllä polkupyörällä pystyssä pysyminen johtuu nimenomaa ohjaamisesta ja jatkuvasta aktiivisesta tasapainon korjaamisesta elikkä ohjausliikkeistä.

      Tämän voi havainnoida parhaiten hitsaamalla ohjaustangon runkoon kiinni ja yrittämällä aja kyseisellä pyörällä. Nopeudesta riippumatta sillä ei enään pysy pystyssä.

    • On polkupyöriä joissa ottamalla otteen runkoputkesta ja nostamalla ilmaan, etupyörä kääntyy ympäri litistäen sormet.. kuitenkin nosta tapahtuu monesti eteenpäin vievällä liikkeellä, ja ai että tekee kipeää. Siis ei jaksa hyrrövoima pitää pelkkää etupyörää suunnassan, kuin sitten aikuisen ihmisen.

      Toisissa sopii kääntyy haarukka ympäri. Itse muistan kuinka lokari teki tiukaksi sen kääntämisen, siinä huomaa kun pikkuisen kahnitti se yksi kohta, kaatuminen alkaa niinä aikoina. kunnes onnistu väkisten kääntää tiukan kohdan yli.

      kuitenkin ihmettelen kuinka nopeasti ihminen oppii ajamisen taidon, ei ole luonnonvalinnan tulosta tämä, luonnossa ei löydy vastaavuutta tälle tasapainoilu ilmiölle.

      • lkasdfjalf

        #kuitenkin ihmettelen kuinka nopeasti ihminen oppii ajamisen taidon, ei ole luonnonvalinnan tulosta tämä, luonnossa ei löydy vastaavuutta tälle tasapainoilu ilmiölle."

        Eipä tuossa ole mitään ihmettelemistä. Se perustuu aivan samaan kuin seisominen ja kävely - tasapainoa korjataan jatkuvasti. Kaksijalkaisella ihmisellä on tämä taito geeneissä ja selkäytimessä, joten taidon soveltaminen pyörälläajoon, puujalkoihin tai yksipyöräiseen on helposti opittavissa.


    • tähän kysymykseen

      Tutkiaksemmen asiaa syvällisesti, otetaan esimerkkitapaukseksi pyöreä teräskiekko, vaikkapa kahvilautasen kokoinen, jonka reuna on vielä hiottu teräväksi. Alustana tasainen teräsalusta.
      Jos nyt yritämme saada kiekon pysymään paikallaan pystyssä, se ei tietenkään onnistu vaan kaatuu heti jommalle kummalle puolelle. Jos sensijaan annamme kiekolle pienen alkuvauhdin se pysyy pystyssä niin kauan kuin vauhtia riittää, ensin matkaten näennäisesti kohtalaisen suoraan, ehkä kaartaen hieman, lopulta vauhdin hiipuessa kenties kaartelee jyrkemmin ja vaappuen puolelta toiselle, kunnes kaatuu. Mitä tapahtui ??.
      Ensinnäkin, liikkeelle sysäisty kiekko alkaa kallistua jommalle kummalle puolelle heti irtipäästämisen jälkeen yhtä nopeasti kuin paikallaan irti päästetty !. Mutta liikkeessä oleva kiekko korjaa tuon kallistumisen alkamalla kaartaamaan välittömästi sille puolelle mihin pyrkii kallistuun. Jos kiekon vauhti on kova, tuo korjaus tapahtuu niin nopeasti että suunta ei silminnähden muutu.
      Miksi sitten kiekko pyrkii muuttamaan suuntaa kallistumisen puolelle ?. Kiekon ja teräslevyn välissä on käytännössä aina kohta jossa pinnat ovat toisiaan vasten. Jos kiekko kallistuu vasemmalle, se kohta mikä aina seuraavaksi osuu teräslevyyn onkin aina hieman enemmän vasemalla, kulkusuuntaan nähden.
      Tässä kohtaa on huomautettava että jos meillä olisi absoluuttisen kovaa materiaalia oleva "täysin terävä" kiekko, absoluuttisen kovaa materiaalia olevalla alustalla, näin ei kävisi vaan kiekko kaatuisi yhtä nopeasti liikkeesä kuin paikallaankin. Toki tässä esimerkissä alkaisi hyrrävoima jo vaikuttaan mainittavasti.

      No niin. Pyörälijällä on vielä lisäksi monta etua verrattuna tuohon teräskiekkoon .
      Ensinnäkin, pehmeät, poikkipinnaltaan pyöreät renkaat edesauttavat entisestään tuota pyrkimystä korjata kallistuma kulkusuuntaa ja siten painopistettä muuttamalla, ja tietenkin ajaja ohjaustangon liikkeillä tukee asiaa. Mutta vaikka olisi yksipyöräinen sirkuspyörä niin se perustuu samaan asiaan.

      En lähtenyt tässä tarkemmin selittämään, (enkä ehkä osaisikaan) miten tuo kulkusuunnan muutos eli kaartaminen tasapainoa korjaa mutta täällä on jo hyviä selityksiä sille nähty.

      • puhutte paskaa

        vitun persereijät


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7310
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3577
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      365
      1937
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1449
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    9. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe