Läheisen osa

Mä vaan

Minulle läheinen ihminen on kärsinyt monista keskenmenoista ja lapsia ei niitä kovin toivovaan perheeseen ilmaannu. Osaisiko joku minulle kertoa, kuinka lohduttaa läheistä vaikeassa tilanteessa? Oikeiden sanojen löytäminen on niin vaikeaa.

Tuntuu itsestäkin musertavalle nähdä itselle rakkaan ihmisen tuska ja olla tietoinen siitä, ettei voi ottaa osaa tuskasta ja pahasta mielestä itselle kannettavaksi. Tuntuu olo niin voimattomalle. Olen mahdollisimman paljon läsnä, mutta silti olo tuntuu riittämättömälle. Millaisin sanoin teitä on lohdutettu ja mitkä lohduttavaksi tarkoitetut sanat ovat loukanneet?

2

469

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riittää,kun kuuntelet!Se on PALJON!!!!Läheisesi varmastikin arvostaa sitä!!!!!!!!!!:)

• ''''''

olen edellisen vastaajan kanssa samoilla linjoilla että ihan se kuuntelu, huomioiminen ja läsnäolo on parasta apua. ei aina tarvitse sanoa mitään, ei olla samaa mieltä eikä edes nyökytellä. eikä sanoa ymmärtävänsä miltä tuntuu, koska oikeesti tätä ei täysin ymmärrä ellei itse ole kokenut.

itse henk koht. olen kokenut en nyt loukkaavana mutta jotenkin hiukset nostattavana "hyvää kannattaa odottaa" lauseen. sillon tulee tunne että voi hel...että eikö tässä jo olla odotettu ja tehty kaikkemme.

toinen mikä tuntuu ärsyttävältä on kun kaveri jolla jo lapsi ja toinen tulossa toteaa, että "munkin pitäsi muistaa olla kiitollinen näistä. mutta olihan meilläkin vaikeeta saada". siinä sitte hymyilet kauniisti ja aattelet että joo käännä vaan veistä haavassa... tehän ihan puol vuotta "annoitte luvan" lapsen tulla. ja ku ekan kerran hiukan kalenteria kattoit ja laskit päiviä niin tärppäs.

ja sitte samaan hengen vetoon tää eukko alkaa miettimään että mitenhän jaksaa kahen kanssa. Joskus aikanaan oon lupautunu että voin lasta hakea tarhasta tai käydö hoitamassa jos tarttee tai tulee hätä tilanne. tähän asti ei oo tarvinnu, mut nyt on sitte alettu puhuu että ku toinen syntyy nii varmaa tarttee paljon apua.

nii ja kun muistaa että elämässä on paljon muutakin josta voi jutella pääsee jo pitkälle. Välillä on ihan kiva jutella muustakin, mitä on tehnyt jne. ei ihan joka tapaamisen tarvitse pyöriä tän aiheen ympärillä.
      huomaan itsestäni että olen alkanut karttaa tiettyä henkilöä sen takia että alkaa ahdistaa kun jokaisella tapaamisella pitää nostaa tää aihe esiin, ihan kun mulla ei muuta asiaa tai elämää olis. vaikka en itse aiheesta puhuisikaan niin sitten tulee mites tää teidän projekti etenee? tulee tunne ettei mulla ole merkitystä. tekis mieli välillä vastata että joo kiitos ihan hyvää mulle kuuluu, voisit välillä kysyy että miten MÄ jaksan.

sorry, alko tulla hiukan purkaus... alan olemaan reilun 2 vuoden tuloksettomien hoitojen jälkeen melko "kypsä"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3103
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      60
      2814
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2385
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2208
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2033
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1567
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1410
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1398
    Aihe