päiväkoti

vapaa kasvatus

Mikä oli tämän päiväkodin nimi Helsingissä, muistaakseni Pakilassa tai Oulunkylässä toimiva, jossa on ns. vapaa kasvatus. Luin tästä joskus lehdestä.

9

3162

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhemmat

ovat 70 luvun vapaan kasvatuksen tuloksia, ja lasten ja nuorten pahoinvointi on huipussaan Suomessa. KAsvatusasiat päin....Näin olen kuullut sanottavan.

• lhlh

vapaa kasvatus väärin. Vapaa kasvatus ei ole vastuuttomuutta.

• lukea?
        lhlh kirjoitti:

vapaa kasvatus väärin. Vapaa kasvatus ei ole vastuuttomuutta.

Kysymys oli: mikä oli tuon päiväkodin nimi.

• koulutettuja ollaan
        lukea? kirjoitti:

Kysymys oli: mikä oli tuon päiväkodin nimi.

mutta ei maltettu olla sanomatta kuultua juttua tässä yhteydessä. Että sillai... ei me tyhmiä olla. : )

• aiheessa

niin

• Tyyne Järvelä

PAKILAN LASTENPAIKKA
      Yhdyskunnantie 2
      00640 HELSINKI
      puhelin: (09) 728 1971
      fax: (09) 728 1971
      e-mail:pakilan.lastenpaikka@kolumbus.fi

• Pirkko

Oletko koskaan käynyt nykypäivänä Pakilan Lastenpaikassa? Älä soimaa, jos et ole tutustunut paikkaan.
      Ennakkoluulot vapaakasvatus-nimeen ovat suuret, mutta tuolla kyseisssä paikassa lapset saavat olla lapsia, hoitajat ovat aidosti kiinostuneita lasten asioista ja muutenkin koko päiväkodissa vallitsee lämmin tunnelma.
      Ei vapaakasvatus tarkoita, että lapset olisivat ilkeitä, tai eläisivät kuin pellossa.
      Käy katsomassa. Siellä tuoksuu usein lämmin leipä ja pulla. Lapset saavat nauttia siellä monista kodillisista asioista, mitä tavallisessa päiväkodissa ei ole mahdollisuus järjestää..

• lastenpaikka

Itse olen ollut pakilan lastenpaikassa, eikä mulkakaan oo mitään pahaa sanottavaa!

• lapset ovat ihania
        lastenpaikka kirjoitti:

Itse olen ollut pakilan lastenpaikassa, eikä mulkakaan oo mitään pahaa sanottavaa!

Lapseni olivat Pakilan Lastenpaikassa 1970-luvun alussa.

Muistan kuinka me vanhemmat osallistuimme vuorollamme muutamiin työtehtäviin, Syksyisin oli mm."ikkunoiden tilkitsemistä" ja kirpputoria lastemme hyväksi. Lahjoitin kahdet pienet samanlaiset nukenvaunut lasten käyttöön omien alkaessa työntää isompia.

Vaatenaulakkoon laitettiin kuva lapsesta. Lapsista kirjattiin ylös asioita kuten nykyäänkin jne.

Siihen aikaan ei saanut yksityisen hoidon tukea ja ainoa huono puoli oli ainakin minulle päivähoitomaksun suuruus kahdesta lapsesta. Olin yh-äiti. Olin puistotätinä Lasten Paikan lähes vieressä olevassa puistossa.

Kaksi lasta oli siirtynyt 4½ tunnin "ulkoiluhoidosta" sisätiloihin ja lyhyempään ulkoiluun. Pikkusisarus jäi puistoon kasvamaan...

Hyvät muistot tuosta ajasta vanhemman näkökulmasta. Päivähoitomaksun kalleus kuitenkin pakotti lopettamaan ja lapset takaisin kanssani puistossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1331
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33