Tuntuu että palstalla pyörii paljon aloittelijoita, niin annanpa tässä muutaman vinkin kevättalven liukkaisiin keleihin.
Liukkaalla tiellä tulee äkkijarrutuksen paikka, mitä teet?
Vastaus: Tässä tilanteessa vedetään takapyörä lukkoon, jalat maahan ja vartalolla pikkasen kiertoliikettä, niin saadaan pyörän hallittuun sivuluisuun. Pysähtyy turvallisesti isommistakin nopeuksista ja ei tarvitse tehä ukemia rapakkoon.
Miten ajan liukkaat mutkat?
Vastaus: Näissä tilanteissa ei tarvitse edes tuhlata jarruja, sillä pieni vartalon kiertoliike heittää pyörän sivuluisuun pari metriä ennen mutkaa (tarvittaessa takajarrun avulla, mikäli taidot eivät muuten riitä tai nopeus < 15km/h), jonka jälkeen voit ajaa mutkan ilman turhia kallistuksia tien pinnan suhteen ja näin vältyt tekemästä ukemia rapakkoon.
Miksi etujarrulla ei tee talvisin tai usein kesäisinkään mitään?
Vastaus: Koska tehokas jarruttaminen millä tahansa pyörän jarrulla vaatii lukkojarrutuksen ja lukkojarrutus etujarruilla talvisin johtaa lähes varmaan kaatumiseen. Kesällä taasen etujarrun ronski käyttö voi johtaa kuperkeikkaan etuakselin yli. Kesäisin jarrutukseen kannattaa kuitenkin käyttää molempia jarruja ja siirtää painopistettä jarrutettaessa taemmas. Usein kuitenkin pelkällä takajarrulla selviää ennakoidussa ajossa vallan hyvin vielä n.60 km/h keskinopeuksissa, mikäli henkilön massa on kohtuullisen pieni.
Jarrutustekniikoista aloittelijoille
33
5143
Vastaukset
- Nakamura
Opettele olemaan lukitsemasta etukiekkoa ja mitä etujarruun tulee, niin siinä on noin 70% jarruvoimasta eikä sitä tarvitse lukita missään vaiheessa (Tosin itse ajankin fiksillä ja siinä ei ole etujarrua, tosin katson hyvin tarkkaan, missä pamautan yli 30km/h. toki löytyy maantiefillari, josta löytyy etujarru ja vaihteetkin.)
- aloittelijoita..
...mutta omalla kohdallani, mikäli lukkojarrutuksen tarvetta ei ole, niin yleensä ei ole edes tarvetta jarrujen käytölle, vaan vaaratilanne vältetään taitavalla ohjaamisella. Kokemattomammille kuskeille on toki suositeltavaa käyttää jarruja varmuuden vuoksi.
- Thoni
sainpahan naurut..:D:D paljon olet lukenut jarrutekniikkaa? minä kuitenkin olen sitä lukenut jo jonkun verran ja jos en ihan väärin muista ni jarrutus on tehokkainta renkaan pyöriessä, mutta siihen kuului 10-20% luisto.. eli väittämäsi on omia teorioita joilla ei ole mitään perää.. Nykäseppä perä edelle 50km/h vauhdista;) kyllä tunnet sen ihanuuden vielä viikon päästäkin..
- fysiikan tunnit väliin?
Lapsikin jo tietää, että lukkojarrutus on nopein tapa saada pyörä pysähtymään. Tällöinhän saadaan jarrutukseen maksimaalinen kitkavoima tienpinnasta. Sen sijaan lukkiutumattomassa jarrutuksessa säilyy ohjattavuus, tietysti jarrutusmatkan kustannuksella.
- albert
fysiikan tunnit väliin? kirjoitti:
Lapsikin jo tietää, että lukkojarrutus on nopein tapa saada pyörä pysähtymään. Tällöinhän saadaan jarrutukseen maksimaalinen kitkavoima tienpinnasta. Sen sijaan lukkiutumattomassa jarrutuksessa säilyy ohjattavuus, tietysti jarrutusmatkan kustannuksella.
Haloo! Lepokitka on suurempi kuin liukukitka, joten jarrutus on tehokkainta (maksimaalinen kitkavoima saadaan) kun pyörä pyörii. Ja ohjattavuuskin on parempi.
Käypäs läpi niitä kirjoja... - puskajussukka
fysiikan tunnit väliin? kirjoitti:
Lapsikin jo tietää, että lukkojarrutus on nopein tapa saada pyörä pysähtymään. Tällöinhän saadaan jarrutukseen maksimaalinen kitkavoima tienpinnasta. Sen sijaan lukkiutumattomassa jarrutuksessa säilyy ohjattavuus, tietysti jarrutusmatkan kustannuksella.
Mitäs helvettiä me sitten ABS-jarruilla tehdään autoissa.
- käymättä?
puskajussukka kirjoitti:
Mitäs helvettiä me sitten ABS-jarruilla tehdään autoissa.
ABS-jarrut säilyttää ohjattavuuden, mutta jarrutusmatkan kustannuksella. Jossain tilainteissa on tehokkainta sammuttaa virta moottorista (mikäli ABS:ää ei saa muuten pois päältä) ja vetää lukkojarrutus. Tuonhan pitäisi olla selvää vähintäänkin autokoulun käyneille. Kato vaikka googlella, jos et muuten usko.
- ihmettä...
albert kirjoitti:
Haloo! Lepokitka on suurempi kuin liukukitka, joten jarrutus on tehokkainta (maksimaalinen kitkavoima saadaan) kun pyörä pyörii. Ja ohjattavuuskin on parempi.
Käypäs läpi niitä kirjoja.....oikein höpäjät? Mitenkähän tuo lepokitka liittyy pyörivään renkaaseen? Tällöin tarkastellaan pyörimiskitkaa. Lepokitka liittyy tilanteeseen, jossa paikallaan olevaan liukuvaan kappaleseen kohdistetaan voima. Tällöin havaitaan, että kappaleen liikkeelle saamiseen tarvittava kynnysvoima on suurempi, kuin mitä tasaista liikettä ylläpitävä voima (välinaineen vastusta ei siis huomioida). Eli käypäs vaika joskus ylä-asteen fysiikan tunnilla.
- Thoni
fysiikan tunnit väliin? kirjoitti:
Lapsikin jo tietää, että lukkojarrutus on nopein tapa saada pyörä pysähtymään. Tällöinhän saadaan jarrutukseen maksimaalinen kitkavoima tienpinnasta. Sen sijaan lukkiutumattomassa jarrutuksessa säilyy ohjattavuus, tietysti jarrutusmatkan kustannuksella.
..siis et voi tosissasi väittää, että jäällä jos lyöt liinat kiinni auto pysähtyy nopeammin?? Ei helvetti, matkat yms. Jäällä jos painat jarrut lukkoon, renkaat toimii kuin sukset, eli luistaa eteenpäin ilman ohjattavuutta, mutta ABS auttaa pitämään auton hallinnassa ja jarrutusmatka jää huomattavasti pienemmäksi..
- Playeri
käymättä? kirjoitti:
ABS-jarrut säilyttää ohjattavuuden, mutta jarrutusmatkan kustannuksella. Jossain tilainteissa on tehokkainta sammuttaa virta moottorista (mikäli ABS:ää ei saa muuten pois päältä) ja vetää lukkojarrutus. Tuonhan pitäisi olla selvää vähintäänkin autokoulun käyneille. Kato vaikka googlella, jos et muuten usko.
Ainakin ittelle olisi tärkeämpää säilyttää ohjattavuus kuin loukkaantua..
- huippuajaja
Thoni kirjoitti:
..siis et voi tosissasi väittää, että jäällä jos lyöt liinat kiinni auto pysähtyy nopeammin?? Ei helvetti, matkat yms. Jäällä jos painat jarrut lukkoon, renkaat toimii kuin sukset, eli luistaa eteenpäin ilman ohjattavuutta, mutta ABS auttaa pitämään auton hallinnassa ja jarrutusmatka jää huomattavasti pienemmäksi..
Miten voit väittää, että pyörivä rengas jarruttaa tehokkaammin kuin liukuva rengas? Ymmärrätkö sinä sellaisesta asiasta, kuin kitkavoimasta mitään? Jos tuo väitteesi pitäisi paikkansa, eli jos hidastava kitkavoima olisi tien ja pyörivän renkaan välillä suurempi, kuin tien ja liukuvan renkaan, niin silloinhan pyörällä olisi kaikkein taloudellisinta liukua eteenpäin, kuten suksilla. LOL :D Lyöt vaan renkaat lukkoon ja alat työntää sauvoilla etteenpäin. :D Hahahahaha!! Kaikkea sitä täälläkin kuulee. :D
- vaan on
huippuajaja kirjoitti:
Miten voit väittää, että pyörivä rengas jarruttaa tehokkaammin kuin liukuva rengas? Ymmärrätkö sinä sellaisesta asiasta, kuin kitkavoimasta mitään? Jos tuo väitteesi pitäisi paikkansa, eli jos hidastava kitkavoima olisi tien ja pyörivän renkaan välillä suurempi, kuin tien ja liukuvan renkaan, niin silloinhan pyörällä olisi kaikkein taloudellisinta liukua eteenpäin, kuten suksilla. LOL :D Lyöt vaan renkaat lukkoon ja alat työntää sauvoilla etteenpäin. :D Hahahahaha!! Kaikkea sitä täälläkin kuulee. :D
Lähes lukkiutunut rengas jarruttaa paremmin kuin lukkiutunut. Käytännössä vaan ei pysty jarruttamaan niin tarkasti jolloin lukkojarrutus on kuitenkin tehokkaampi. Molemmat renkaat lukkoon ja etujarruun hellitystä ennen kuin lähtee jäällä alta. Helppoa.
- syynkin..
vaan on kirjoitti:
Lähes lukkiutunut rengas jarruttaa paremmin kuin lukkiutunut. Käytännössä vaan ei pysty jarruttamaan niin tarkasti jolloin lukkojarrutus on kuitenkin tehokkaampi. Molemmat renkaat lukkoon ja etujarruun hellitystä ennen kuin lähtee jäällä alta. Helppoa.
Lainaus Tuulilasi-lehdestä:
"Vaikka automyyjät eivät ilmeisesti kehtaa neuvoa ABS-jarrujen käyttöä asiakkailleen, heidän pitäisi ainakin huomauttaa siitä, että lukkiutumattomat jarrut eivät kumoa luonnonlakeja. Esimerkiksi jarrutusmatka on usein pidempi tavanomaisiin jarruihin verrattuna."
Sietäisi kehdata...
Ja vaikka parhaimmat prosessoriohjatut ABS-jarrut voittavatkin jarrutusmatkassa lukkojarrutuksen (käyttämällä erittäin lyhyitä lukkopurskeita), niin tällähän nyt ei ole mitään tekemistä, kun puhutaan POLKUPYÖRÄLLÄ jarrutamisesta. - Thoni
vaan on kirjoitti:
Lähes lukkiutunut rengas jarruttaa paremmin kuin lukkiutunut. Käytännössä vaan ei pysty jarruttamaan niin tarkasti jolloin lukkojarrutus on kuitenkin tehokkaampi. Molemmat renkaat lukkoon ja etujarruun hellitystä ennen kuin lähtee jäällä alta. Helppoa.
..näin minäkin sen olen koulunpenkillä oppinut, mutta pyörällä nämä ovat kuitenkin yks ja sama, mutta teoria on teoriaa..tosin taitava ajaja pysähtyy kumpaakin jarrua käyttäen liukkaalla nopeammin kuin joku liidätellen takarengasta puolelta toiselle..
- Pomppukeppi
Thoni kirjoitti:
..näin minäkin sen olen koulunpenkillä oppinut, mutta pyörällä nämä ovat kuitenkin yks ja sama, mutta teoria on teoriaa..tosin taitava ajaja pysähtyy kumpaakin jarrua käyttäen liukkaalla nopeammin kuin joku liidätellen takarengasta puolelta toiselle..
Niin, tässähän unohtuu nimenomaan se tosiasia että kaksi rengasta jarruttaa aina tehokkaammin kuin yksi, laitettiin sitten renkaat lukkoon tai ei. Käytönnössä pyörällä ei voi lukkojarruttaa etupyörällä jos haluaa pysyä pystyssä. Ainoa tapa lukkojarruttaa on siis käyttää vain takapyörää. Silloin kuitenkin saadaan jarrutuskitka vain takarenkaasta. Jarruttamalla molemmilla renkailla saadaan etu- ja takarenkaaan yhteiskitkaksi suurempi kuin vain takapyörän kitkasta vaikka ei tehtäisikään lukkojarrutusta. Hallittu kahden renkaan jarrutus on siis käytännössä se tehokkain tapa vaikka teoreettisesti molempien pyörien lukkojarrutus olisikin tehokkain.
Tätä kahden renkaan jarrutusta tehostaa vielä se että jarruttaessa painopiste siirtyy eteen eturenkaalle jolloin sitä voidaan jarruttaa tehokkaammin ilman lukkiutumista kuin takarengasta. Esim. moottoripyöriähän jarrutetaan käytännössä melkein yksinomaan etujarrulla, ei koskaan vain takarengasta lukiten.
Ei se jarruttaminen mitään rakettitiedettä ole vaan se vain opetelllaan "sormenpäätuntumalla" niin että se tulee selkäytimestä. - Joakim_
Pomppukeppi kirjoitti:
Niin, tässähän unohtuu nimenomaan se tosiasia että kaksi rengasta jarruttaa aina tehokkaammin kuin yksi, laitettiin sitten renkaat lukkoon tai ei. Käytönnössä pyörällä ei voi lukkojarruttaa etupyörällä jos haluaa pysyä pystyssä. Ainoa tapa lukkojarruttaa on siis käyttää vain takapyörää. Silloin kuitenkin saadaan jarrutuskitka vain takarenkaasta. Jarruttamalla molemmilla renkailla saadaan etu- ja takarenkaaan yhteiskitkaksi suurempi kuin vain takapyörän kitkasta vaikka ei tehtäisikään lukkojarrutusta. Hallittu kahden renkaan jarrutus on siis käytännössä se tehokkain tapa vaikka teoreettisesti molempien pyörien lukkojarrutus olisikin tehokkain.
Tätä kahden renkaan jarrutusta tehostaa vielä se että jarruttaessa painopiste siirtyy eteen eturenkaalle jolloin sitä voidaan jarruttaa tehokkaammin ilman lukkiutumista kuin takarengasta. Esim. moottoripyöriähän jarrutetaan käytännössä melkein yksinomaan etujarrulla, ei koskaan vain takarengasta lukiten.
Ei se jarruttaminen mitään rakettitiedettä ole vaan se vain opetelllaan "sormenpäätuntumalla" niin että se tulee selkäytimestä.Homma riippuu paljon painopisteestä. Polkupyörässä painopiste on nin korkealla, että vähänkään pitävämmällä alustalla eturengasta ei voi saada lukkoon vaan takapyörä nousee ilmaan ja lopulta pyörä kaatuu yli liian voimaakkaasti jarrutettaessa. Eturenkaan lukkojarrutus ei yleensä ole mahdollista märällä asfaltillakaan ja ei kaikilla hiekkateilläkään. Jopa hiekoitetulla jäällä voi onnistua saamaan takapyörän ilmaan.
Pitävillä alustoilla takajarrun käytöstä on pelkkää haittaa, jos uskaltaa käyttää riittävästi etujarrua. Takarengas menee tällöin hyvin helposti lukkoon, jolloin suuntavakavuus menetetään ja pyörä menee helposti linkkuun, jolloin on pakko lopettaa etujarrun käyttö ellei halua kaatua.
Jarrutusta on hyvä harjoitella. Itse teen sen joka kevät pyöräilykauden alkaessa. Tavoitteena on, että uskaltaa jarruttaa niin voimakkaasti, että takapyörä nousee ilmaan. Aluksi kävelyvauhdista ja sitten kovemmasta. Kädet pitää muistaa pitää jännittyneinä, jotta ylävartalo ei siirry eteenpäin.
Sama pätee myös moottoripyöriin. Tosin moottoripyörissä painopiste saattaa olla nin alhaalla, että etupyörän saa lukkoon jopa kuivalla asfaltilla. Kevyet sporttiset pyörät eivät lukitse etupyöräänsä kuivalla asfaltilla, vaan takapyörä nousee ilmaan. Vastaavasti kevyellä pyörällä kiihdytettäessä on lähes mahdotonta sudittaa, vaan pyörä alkaa keulimaan. Vain hyvin voimakkaalla nykäisyllä saattaa takapyörä menettää otteensa.
- tuna
kaikenlaista paskaa on tälläkin palstalla ollut, mutta nyt tuli voittaja.
- ren
Ihan samaa mieltä. Jarrut lukkoon vaan kun haluat pysähtyä nopeasti. Kannattaisi nyt itse kunkin käydä tuolla pihalla kokeilemassa miten asiat toimii noin ihan käytännössä.
- tuna
ren kirjoitti:
Ihan samaa mieltä. Jarrut lukkoon vaan kun haluat pysähtyä nopeasti. Kannattaisi nyt itse kunkin käydä tuolla pihalla kokeilemassa miten asiat toimii noin ihan käytännössä.
lisää, ei tyhmyys maailmasta lopu :-)
- Minustakin
tuna kirjoitti:
lisää, ei tyhmyys maailmasta lopu :-)
Minustakin on tehokkain tapa jarruttaa kun pitää renkaan juuri ja juuri pyöräivänä. Kun renkaan lyö lukkoon, niin se vain kiillottaa tien pinnan eikä pysäytä niin tehokkasti. Muttakun rengas juuri ja juuri pyörii, renkaan kuviointi saa hyvän pidon maasta eikä jarrutus mene niin pitkäksi. On vain varottava ettei jarruttavan pyörän ote kirpoa tien pinnasta ja lyö lukkoon.
- Kaspeer99
Minustakin kirjoitti:
Minustakin on tehokkain tapa jarruttaa kun pitää renkaan juuri ja juuri pyöräivänä. Kun renkaan lyö lukkoon, niin se vain kiillottaa tien pinnan eikä pysäytä niin tehokkasti. Muttakun rengas juuri ja juuri pyörii, renkaan kuviointi saa hyvän pidon maasta eikä jarrutus mene niin pitkäksi. On vain varottava ettei jarruttavan pyörän ote kirpoa tien pinnasta ja lyö lukkoon.
Lukkojarrutus se kaiken hoitaa!!! mulla meni rengas paskaks muutamanviikon jälkeen ku tein koko ajan kovissa vauheissa lukkojarrutuksia .Että painukaa ny kuuseen hiukkasen pyörivine renkainenne!
Onko tässä nyt kyse jostain väestönkasvun hidastamisesta vai mistä?
- Enskakuski..
Harrastan crossia/enduroa ja kyllä liukkaalla tehdään lukkojarrutus MOLEMMILLA renkailla. Vasen jalka maahan niin pyörä pysyy pystyssä. Tosin tien/polun kaltevuus vie pyörää sivuun.
Ja pyörän pyörähtämistä (sladia liikaa) voi estää etujarrulla, jos vastaohjaus ei riitä.
Takajarrua käytetään lähinnä kääntämiseen ja pyörän sitomiseen ("ajetaan jarrua vasten").
Ja tuli ajettua 2-pyöräluisussakin.
PS. Vielä 70-luvulla autokoulussa varotettiin käyttämästä etujarrua. :)- kelpibertti
Mistä teikäläisiä oikein pulppuaa? Ei tietenkään pitäisi vastailla näihin provoihon, paljastan tässä vaan oman hölmöyteni, mutta olkoon!
Pyöräilyä tosissaan harrastavat varmaan tekevät lukkojarrutuksia, maastossa on usein tarve saada pyörä pysähtymään juuri sillä hetkellä. Itse en pyörällä harrasta mitään urheilua, tavallista ajoa vaan. Mutta ketjuvaihteisilla pyörillä onkin sitten tullut ajetuksi eräskin kilometri vuodesta 1983 lähtien. Milloinkaan ei ole ollut edes "läheltä piti -tilannetta", että olisin ollut lentää ohjaustangon ylitse varomattoman jarrutuksen vuoksi.
En muuten ymmärrä, mistä saatte sen käsityksen että etujarru olisi tehokkaampi kuin takajarru? Tavallisella vannejarruilla varustetulla pyörällä tavallisessa ajoasennossa hybridillä väitän että takajarru vaikuttaa kuitenkin enemmän ja tehokkaammin.
Tiestysti on eri asia, jos "maataan" siellä ohjaustangon päällä, esimerkiksi maantiepyörällä, tällöin on eturenkaalla suurin piirtein sama paino kuin takana. En tosin entisellä retkipyörällänikään huomannut, että etujarru olisi ollut tehokkaampi, vaikka ohjaustanko siinä oli satulaa jonkin verran alempana ja "oinaan sarvista" alempaa kiinni pitäen maha melkein viisti vaakaputkea.
"Vielä 70-luvulla autokoulussa varotettiin käyttämästä etujarrua."
Tuon täytyy olla jonkin sortin vitsi, tosin huono sellainen! Kyllä tietääkseni autoissa jarrut ovat aina vaikuttaneet kaikkiin pyöriin, joskin kevyemmissä jarrutuksissa enemmän eturenkaisiin. Siis aivan kuten nykyisinkin. - Fysiikkaa
kelpibertti kirjoitti:
Mistä teikäläisiä oikein pulppuaa? Ei tietenkään pitäisi vastailla näihin provoihon, paljastan tässä vaan oman hölmöyteni, mutta olkoon!
Pyöräilyä tosissaan harrastavat varmaan tekevät lukkojarrutuksia, maastossa on usein tarve saada pyörä pysähtymään juuri sillä hetkellä. Itse en pyörällä harrasta mitään urheilua, tavallista ajoa vaan. Mutta ketjuvaihteisilla pyörillä onkin sitten tullut ajetuksi eräskin kilometri vuodesta 1983 lähtien. Milloinkaan ei ole ollut edes "läheltä piti -tilannetta", että olisin ollut lentää ohjaustangon ylitse varomattoman jarrutuksen vuoksi.
En muuten ymmärrä, mistä saatte sen käsityksen että etujarru olisi tehokkaampi kuin takajarru? Tavallisella vannejarruilla varustetulla pyörällä tavallisessa ajoasennossa hybridillä väitän että takajarru vaikuttaa kuitenkin enemmän ja tehokkaammin.
Tiestysti on eri asia, jos "maataan" siellä ohjaustangon päällä, esimerkiksi maantiepyörällä, tällöin on eturenkaalla suurin piirtein sama paino kuin takana. En tosin entisellä retkipyörällänikään huomannut, että etujarru olisi ollut tehokkaampi, vaikka ohjaustanko siinä oli satulaa jonkin verran alempana ja "oinaan sarvista" alempaa kiinni pitäen maha melkein viisti vaakaputkea.
"Vielä 70-luvulla autokoulussa varotettiin käyttämästä etujarrua."
Tuon täytyy olla jonkin sortin vitsi, tosin huono sellainen! Kyllä tietääkseni autoissa jarrut ovat aina vaikuttaneet kaikkiin pyöriin, joskin kevyemmissä jarrutuksissa enemmän eturenkaisiin. Siis aivan kuten nykyisinkin.Tuo etujarrujen suurempi teho johtuu yksinkertaisesti fysiikasta. Jarrutettaessa paino siirtyy enemmän eturenkaille ja oikein kovassa vauhdissa tehdyssä jarrutuksessa takarengas jopa irtoaa maasta. Eli vaikka normaalissa vauhdissa paino pyörällä on takarenkailla, kovassa vauhdissa kaikissa polkupyörissä paino siirtyy etupyörien päälle. Tämä pätee myös autoihin, kiihdytyksessä autojen painopiste on takana ja jarrutuksessa edessä.
- Joakim_
Fysiikkaa kirjoitti:
Tuo etujarrujen suurempi teho johtuu yksinkertaisesti fysiikasta. Jarrutettaessa paino siirtyy enemmän eturenkaille ja oikein kovassa vauhdissa tehdyssä jarrutuksessa takarengas jopa irtoaa maasta. Eli vaikka normaalissa vauhdissa paino pyörällä on takarenkailla, kovassa vauhdissa kaikissa polkupyörissä paino siirtyy etupyörien päälle. Tämä pätee myös autoihin, kiihdytyksessä autojen painopiste on takana ja jarrutuksessa edessä.
Vauhdilla ei ole mitään merkitystä painon siirtymiseen eturenkaalle. Yhtälailla takarenkaan saa ilmaan 5 kuin 50 km/h vauhdista aloitetussa jarrutuksesta. Kaikki riippuu hidastuvuudesta eli miten paljon painaa jarrua.
- Pomppukeppi
kelpibertti kirjoitti:
Mistä teikäläisiä oikein pulppuaa? Ei tietenkään pitäisi vastailla näihin provoihon, paljastan tässä vaan oman hölmöyteni, mutta olkoon!
Pyöräilyä tosissaan harrastavat varmaan tekevät lukkojarrutuksia, maastossa on usein tarve saada pyörä pysähtymään juuri sillä hetkellä. Itse en pyörällä harrasta mitään urheilua, tavallista ajoa vaan. Mutta ketjuvaihteisilla pyörillä onkin sitten tullut ajetuksi eräskin kilometri vuodesta 1983 lähtien. Milloinkaan ei ole ollut edes "läheltä piti -tilannetta", että olisin ollut lentää ohjaustangon ylitse varomattoman jarrutuksen vuoksi.
En muuten ymmärrä, mistä saatte sen käsityksen että etujarru olisi tehokkaampi kuin takajarru? Tavallisella vannejarruilla varustetulla pyörällä tavallisessa ajoasennossa hybridillä väitän että takajarru vaikuttaa kuitenkin enemmän ja tehokkaammin.
Tiestysti on eri asia, jos "maataan" siellä ohjaustangon päällä, esimerkiksi maantiepyörällä, tällöin on eturenkaalla suurin piirtein sama paino kuin takana. En tosin entisellä retkipyörällänikään huomannut, että etujarru olisi ollut tehokkaampi, vaikka ohjaustanko siinä oli satulaa jonkin verran alempana ja "oinaan sarvista" alempaa kiinni pitäen maha melkein viisti vaakaputkea.
"Vielä 70-luvulla autokoulussa varotettiin käyttämästä etujarrua."
Tuon täytyy olla jonkin sortin vitsi, tosin huono sellainen! Kyllä tietääkseni autoissa jarrut ovat aina vaikuttaneet kaikkiin pyöriin, joskin kevyemmissä jarrutuksissa enemmän eturenkaisiin. Siis aivan kuten nykyisinkin."Vielä 70-luvulla autokoulussa varotettiin käyttämästä etujarrua."
Tuon täytyy olla jonkin sortin vitsi, tosin huono sellainen! Kyllä tietääkseni autoissa jarrut ovat aina vaikuttaneet kaikkiin pyöriin, joskin kevyemmissä jarrutuksissa enemmän eturenkaisiin. Siis aivan kuten nykyisinkin. "
Ilmeisesti ainakin pyörävalmistajat osaavat fysiikkaa paremmin kuin autokouluissa kun nykyään melkein kaikissa kalliimmissa maastopyörissä on suurempi (=tehokkaampi) jarrulevy edessä kuin takana. Ja ihan sama asia moottoripyörissä joissa saattaa olla jopa tuplalevyt edessä mutta takana paljon pienempi jarrulevy...
Autossakin käytetään jarruttamiseen hyvin suurelta osin eturenkaita. Ei ole kauankaa aikaa siitä kun oli hyvin yleistä että vain edessä oli levyjarrut ja takana rummut. Taitaa olla vieläkin yleistä pikkuautoluokassa.
- Joakim_
Jos on hiukankin pitoa, jarrutus siirtää painoa etupyörälle ajoasennosta riippumatta. Tehokkain jarrutus on pitävällä kelillä sellainen, että takapyörä juuri ja juuri osuu maahan. Tällöin on parasta olla hipaisemattakaan takajarruun, sillä se mene heti lukkoon ja pyörä menettää suuntavakautensa. Tämä pitäisi olla selvää jokaiselle polku- ja moottoripyöräilijälle.
Englanniksi: http://sheldonbrown.com/brakturn.htmlAlkuperäisessä kysymyksessä oli jäinen tienpinta mukana ja se hivenen muuttaa tilannetta. Silloin takajarruun hipaiseminen ei heti vedä pyörää sivuun... Jäälläkin saa etujarrulla jarruttaa niin paljon kuin pystyy ilma lukkiutumista, mutta takajarrun käytöllä ehkä saa jarrutusmatkan puolittuun (jos paino on 51% takapyörällä).
Tuolla linkin sivulla näkyy olevan varsin kattava selostus jarrutuksesta.- Pomppukeppi
jth_12 kirjoitti:
Alkuperäisessä kysymyksessä oli jäinen tienpinta mukana ja se hivenen muuttaa tilannetta. Silloin takajarruun hipaiseminen ei heti vedä pyörää sivuun... Jäälläkin saa etujarrulla jarruttaa niin paljon kuin pystyy ilma lukkiutumista, mutta takajarrun käytöllä ehkä saa jarrutusmatkan puolittuun (jos paino on 51% takapyörällä).
Tuolla linkin sivulla näkyy olevan varsin kattava selostus jarrutuksesta."mutta takajarrun käytöllä ehkä saa jarrutusmatkan puolittuun (jos paino on 51% takapyörällä)."
Käytännön tehokkaissa jarrutuksissa painoa ei koskaan ole enempää takarenkaalla kuin eturenkaalla. Painon siirtymisen eteen voi kokeilla pyörällä helposti. Yritä jaruttaa (varovasti!) niin että pidät kiinni tangosta vain toisella kädellä. Yhtään kovempi jarrutus näin tehden on käytännössä mahdotonta koska eteen siirtyvä paino pyrkii väkisin työntämään tätä yhtä kättä eteen ja samalla kääntämään tankoa. Vain aivan varovainen jarrutus onnistuu. Paino siis siirtyy todella voimakkaasti eteen.
- gogletänkö
http://www.helsinki.fi/~kknapas/MPFYST.pdf
jos jaksatte lukea niin tiedätte - pyörältäjä
Olen ajanut polkupyörää aika monta vuotta... Olen 47v.
Ainoastaan yhden kerran muistan joutuneeni jarruttamaan kunnolla ja sekin maaseudun hiekkatiellä kun yhtäkkiä tienreunaan ulottuvasta kuusentaimikosta tunki eteen hirvi!
Silloin jouduin jarruttamaan lukkojarrutuksella,heittäen pyörää hieman sivuttain.
Muuten olen pärjännyt ennakoimalla tilanteita.
Tosin täytyy nyt sanoa,etten juuri Stadissa ajele...
Ennakointi ja liikenteen seuraaminen on kaiken aa ja oo.
Niin selviää hengissä ja ruhjeitta ja niin voitetaan etappeja suurissa (ja pienemmissäkin) pyöräkisoissa. - Randon_pyöräilijä
Aika hyvä vinkkilista: https://www.kp24.fi/lehti/keskipohjanmaa/552101/kumpi-on-pyorailijalle-vaarallisempi-lehtikeli-vai-musta-jaa-nailla-kaytannollisilla-vinkeilla-opit
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577250Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243418Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1581719Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3181682- 841375
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911260
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631227Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2491217- 811144