Olenpa oikeen räikeesti törmännyt tässä viimepäivinä asiaan, jolta en ole voinut enään silmiä sulkea.
Nainen on siis se naisen pahin vihollinen??
Vai miten tämän pitäisi ottaa?
-Itse olet koulunkäynnin valinnut. Jos et kotitehtävää pysty tekemään, voit miettiä muita vaihtoehtoja. (kyse on erittäin laajasta tutkielmasta, johon ei oikein tahdo löytyä resursseja tehdä...)
-Miehet voivat pelastaa meidät naiset palkkakuopasta.
-MINÄ olen käynyt yliopiston ja siellä opiskellut. Kyllä MINÄ tiedän. (me tavalliset opiskelija tallaajat emme ole mitään hänen rinnallaan...)
-Suomalaiset ovat niin tunnollisia ja työteliäitä. Töitä tehdään vaikka kodin kustannuksella. (Minä olen ainakin eri mieltä. Ensin koti ja sitten vasta työ)
Ei tuollainen kauhean kannustavaa ole. Itse olen lapseni tehnyt, mutta ei sen pitäisi pois sulkea koulunkäyntiä. Eikä olen kyse ollut siitä, ettenkö kotitehtävia (tutkelmaa) tee, vaan ainoastaan lisäajasta ja siitä, saako sen tehdä hieman eritavalla.
Näitä satelee päivästä toiseen. Mutta asenne on siis se, että vain korkeastikoulutettu nainen on jotain.
Kyllä meillä kaikilla on ihmisarvo koulutuksesta riippumatta.
Ja hitsi vie. Kyllä meidän naisten täytyy osata ja uskaltaa itse vaatia itsellemme sitä mitä meille kuuluu. Eikä odottaa että miehet tuo hopealautasella jotain eteemme. Sitä tuskin tapahtuu.
Naisen pahin vihollinen??
43
2116
Vastaukset
Nainen on naisen pahin vihollinen ja toisaalta nainen on myös naisen paras ystävä.
Ei nainen mitenkään sen puhtaampi ole naisvihasta kuin mieskään. Minusta yhteiskunnassamme on naisvihaa asenteiden tasolla edelleen, ja toki silloin naisvihainen nainen on pahempi kuin naisvihainen mies, koska hän joutuu naisvihassaan vihaamaan itseäänkin.
Pitääkin kaivella mitä Erica Jong tästä on kirjoittanut.
Varsinkin tuo naisvihaajanaisen patrioottinen kommentti on kiinnostava: kuinka suomalaisuus itsessään jo velvoittaisi uhrautumaan instituutioille. Taitaa loppujen lopuksi velvoittaa vain ainaiseen katkeruuteen sellainen ajattelu.- Elastika
suomalaisuus "velvoittaa" vaikkas mille, järjenkäyttö ei kuitenkaan ole kielletty keneltäkään.
Nykyaika palvoo ja palvelee rahaa ja yrityselämää; globalisaatio on päivän sana varsinkin pahassa..
Tokihan jokaisen naisenkin pitää ymmärtää velvollisuutensa palvella osakkeenomistajien paremman huomisen saavuttamiseksi.. hyi jos muuta ajatteleekaan.
Nimenomaan katkeruuteen se velvoittaa, kovin osuvasti tokaistu Härmän.vapaa - Nari_Säre
...vihjaillut jotain siihen suuntaan, että korkeakoulutettujen ihmisten pitäisi jäädä huonollakin palkalla ja korkealla verotuksella silti Suomeen töihin... eikä nauttiakaan esim. EU:n myötä tulleesta työvoiman vapaasta liikkuvuudesta?
Eli kyllä se tuntuu olevan tuo pyyde "uhrautua instituutioille" lujassa jo kansakunnan kaapin päältä lähtien.
- Elastika
Tuttua asennetta tämä. Samaa olen tuumaillut minäkin, nainen osaa olla naiselle peto. Sitä enemmän mitä enemmän omannäköisiään ratkaisuja nainen tekee. Naiselle kun on tarjolla putki: kouluun - vakiduuniin - perhe - eläke. Joka sitä vastaan tohtii potkia, joutuu (ja ilmeisesti joutaa) kärsiä "typerien" valintojensa seuraukset. Vain putken kulkevat kuuluvat olevan niitä "itsenäisiä naisia", putken ulkopuolen taapertajat kai sitten "luusereita, alistettuja naisparkoja" tai mitä milloinkin. Niinpä.
Vaan vahvat kestää ja porskuttaa omia polkujaan, muitten sanomisista huolimatta. Väsyttäväähän se on törmätä tuohonkin asenteeseen jatkuvasti, mutta minkäs teet? Naisen puolesta kun asiat tietää aina joku muu paremmin, mitä pitäs tehdä, miten olla jne. yleensä nimenomaan toiset naiset omankin kokemukseni perusteella.
koitahan kestää. :)- Fem<
Kaikillehan meille on tarjolla tämä yhteiskunnan sosiaalidemokraattinen putki, jos siitä karkaa on syrjäytynyt.
Huoh. No minä karkasin, enkä ole katunut.
Loppujen lopuksi naisten ongelmat eivät Suomessa eroa paljon miesten ongelmista. Tai jos eroavatkin niin kaikilla meillä kuitenkin on yhtä paljon ongelmia.
Feminismikin on tavallaan urautunut. Juuttunut vanhoihin kaavoihin, jankuttamaan homehtuneita kliseitä, eikä ole tajunnut, että maailma muuttuu ja naisten ja miesten ongelmat ja yhteiskunnan rakenne on muuttunut.
Feminismistä on tullut tavallaan toinen vankila sovinismin rinnalle. Se halveksuu ja aliarvioi naisia ja naiseutta, naisellisuutta ihan yhtä paljon kuin sovinismikin ja naisviha.
Feminismiä pitäisi oikeasti uudistaa ja raikastaa. Tuulettaa vähän.
Ei pidä jämähtää hokemaan vanhoja mantroja kuin puolueen aateohjelmaa, pitäisi tiedostaa mitkä ovat NYT tässä yhteiskunnassa ja arvostusjärjestelmässä ne ongelmat ja vaikeudet, jotka naisia kohtaavat.
Ne eivät mielestäni ole enää selkeästi miesten naisiin kohdistamaa halveksuntaa ja alentamista, vaan jotenkin kaikkien tietämättömiä rakenteellisia asioita, jotka otamme itsestäänselvyytenä. - Jack
Fem< kirjoitti:
Kaikillehan meille on tarjolla tämä yhteiskunnan sosiaalidemokraattinen putki, jos siitä karkaa on syrjäytynyt.
Loppujen lopuksi naisten ongelmat eivät Suomessa eroa paljon miesten ongelmista. Tai jos eroavatkin niin kaikilla meillä kuitenkin on yhtä paljon ongelmia.
Feminismikin on tavallaan urautunut. Juuttunut vanhoihin kaavoihin, jankuttamaan homehtuneita kliseitä, eikä ole tajunnut, että maailma muuttuu ja naisten ja miesten ongelmat ja yhteiskunnan rakenne on muuttunut.
Feminismistä on tullut tavallaan toinen vankila sovinismin rinnalle. Se halveksuu ja aliarvioi naisia ja naiseutta, naisellisuutta ihan yhtä paljon kuin sovinismikin ja naisviha.
Ei pidä jämähtää hokemaan vanhoja mantroja kuin puolueen aateohjelmaa, pitäisi tiedostaa mitkä ovat NYT tässä yhteiskunnassa ja arvostusjärjestelmässä ne ongelmat ja vaikeudet, jotka naisia kohtaavat.
Ne eivät mielestäni ole enää selkeästi miesten naisiin kohdistamaa halveksuntaa ja alentamista, vaan jotenkin kaikkien tietämättömiä rakenteellisia asioita, jotka otamme itsestäänselvyytenä.Eikös se "vuosituhtinen naisen sortaminen" toimikkaan enää argumenttina? Täällä sitä kyllä viljellään joka toisella sivulla. "Miehet ovat alistanee kautta historian naisia", eikös toi ole aika hyvä lähtökohta kun aletaan vaatimaan liikennemerkkien muuttamista tai pystypissaamisen kieltämistä päiväkodeissa?
- nnainen
Jack kirjoitti:
Eikös se "vuosituhtinen naisen sortaminen" toimikkaan enää argumenttina? Täällä sitä kyllä viljellään joka toisella sivulla. "Miehet ovat alistanee kautta historian naisia", eikös toi ole aika hyvä lähtökohta kun aletaan vaatimaan liikennemerkkien muuttamista tai pystypissaamisen kieltämistä päiväkodeissa?
Olet itse sanonut että et tiedä paljoa historiasta eikä se sinua kiinnostakaan niin äläs sitten naljaile. Tuo vuosituhantinen sorto mahdollisesti on puhdasta faktaa, minkäs voit. Toki jotkut uskovat asioiden olleen pahemmin kuin ne olivatkaan. Riippuu tulkitsijasta.
- Jack
nnainen kirjoitti:
Olet itse sanonut että et tiedä paljoa historiasta eikä se sinua kiinnostakaan niin äläs sitten naljaile. Tuo vuosituhantinen sorto mahdollisesti on puhdasta faktaa, minkäs voit. Toki jotkut uskovat asioiden olleen pahemmin kuin ne olivatkaan. Riippuu tulkitsijasta.
Hehe, viittaat varmaankin taannoiseen "debattiin" historia vs. musiikki. Jos nyt oikein tarkkaan koitat muistella, niin minä sanoin, että musiikki on ihmiselle tärkeämpää kuin historia. Loppujen lopuksi se taisi olla niin, että feministit kannattivat historiaa ja minä miehenä musiikkia. Aika kuvaavaa, miten joka asiassa täällä saadaan naiset ja miehet vastakkain.
Historia oli muuten koulussa yksi mieliaiheistani, joten en ole koskaan sanonut mitä väität. Luen historiaa ainakin himaan tulevista (vapaakappele) tiedelehdistä, hesarista, Suomen Kuvalehdestä yms. Sen lisäksi sitten tulevat tiedekanavat, ylen Teema yms. Yleistietotasoni on mitattu useamman kerran testeissä eikä ne ihan paskasti ole menneet. - nnainen
Jack kirjoitti:
Hehe, viittaat varmaankin taannoiseen "debattiin" historia vs. musiikki. Jos nyt oikein tarkkaan koitat muistella, niin minä sanoin, että musiikki on ihmiselle tärkeämpää kuin historia. Loppujen lopuksi se taisi olla niin, että feministit kannattivat historiaa ja minä miehenä musiikkia. Aika kuvaavaa, miten joka asiassa täällä saadaan naiset ja miehet vastakkain.
Historia oli muuten koulussa yksi mieliaiheistani, joten en ole koskaan sanonut mitä väität. Luen historiaa ainakin himaan tulevista (vapaakappele) tiedelehdistä, hesarista, Suomen Kuvalehdestä yms. Sen lisäksi sitten tulevat tiedekanavat, ylen Teema yms. Yleistietotasoni on mitattu useamman kerran testeissä eikä ne ihan paskasti ole menneet.Siihen "keskusteluun" tosiaan viittasin.
En mitään halua vääristellä.
Noh, voi olla että feministeille historia on rakkaampaa kuin musiikki koska historiasta saa kaivettua hyviä aseita miehiä vastaan. Mutta ehkä jotkut hullut naisyksilöt todella vihaavat miehiä jonkun menneen asian takia? He ovat ikään kuin jämähtäneet menneeseen...ja vastustvat kaikkea muuta muutosta tässä maailmassa paitsi naisten aseman parantamista. Minua hämmästyttää muuten kun sanot että kaikki ympärilläsi olevat miehet ja naiset tulevat hyvin toimeen keskenään,mistä voit olla niin varma? Ehkä he eivät ääneen puhu, mutta kantavat sielussa salaista kaunaa.
Ei tarvi vastata, kunhan jäin miettimään. - nnainen
"Naiselle kun on tarjolla putki: kouluun - vakiduuniin - perhe - eläke. Joka sitä vastaan tohtii potkia, joutuu (ja ilmeisesti joutaa) kärsiä "typerien" valintojensa seuraukset. "
Uskon kyllä että miehillä on tuo ihan sama ongelma. "Sivuraiteille" joutuneet miehet ovat luusereita siinä missä "sivuraiteilla" kulkevat naisetkin. Luusereita ja heikkoja, milloin mitäkin. Voi olla miehillä vielä vaikeampaa hakeutua avun piiriin koska on se perinteinen miehen rooli että miehen ei kuulu valittaa vaan olla vahva. - j.pukkila
nnainen kirjoitti:
"Naiselle kun on tarjolla putki: kouluun - vakiduuniin - perhe - eläke. Joka sitä vastaan tohtii potkia, joutuu (ja ilmeisesti joutaa) kärsiä "typerien" valintojensa seuraukset. "
Uskon kyllä että miehillä on tuo ihan sama ongelma. "Sivuraiteille" joutuneet miehet ovat luusereita siinä missä "sivuraiteilla" kulkevat naisetkin. Luusereita ja heikkoja, milloin mitäkin. Voi olla miehillä vielä vaikeampaa hakeutua avun piiriin koska on se perinteinen miehen rooli että miehen ei kuulu valittaa vaan olla vahva...yhteiskunta on suunniteltu työntekoa varten, ei ihmistä, perhettä, kotia varten, on kertakaikkiaan kummallista, että perhe on työelämän suurin uhka..
..mitä liikkuvampi yksilö ja mitä vähemmän sille tarvitsisi maksaa palkkaa, on ilmiselvästi kapitalistisen järjestelmän ihanne..
..siis ihan sairasta.. - nut-tu
Voisin sanoa, että nousin tuon yläpuolelle... Joten, taidan olla vihollinen nyt hänelle. Mutta en ota ressiä enempää.
Rasitti jossain kohtaan, kun oppimisen sijasta aika meni hänen kommenttien ihmettelyyn....
Mutta tilanne on taas hallinnassa. Minun osaltani. Ei tosin kaikkien luokkalaisteni... - Dead Poet's Society
Fem< kirjoitti:
Ne eivät mielestäni ole enää selkeästi miesten naisiin kohdistamaa halveksuntaa ja alentamista, vaan jotenkin kaikkien tietämättömiä rakenteellisia asioita, jotka otamme itsestäänselvyytenä.Koulu, intti, opiskelu, ammatti, perheen elatus, eläke. Ennen ei siitä voinut hypätä pois, jos aikoi selvitä kunnialla tässä yhteiskunnassa! Kiitos feminismin, miehen ei enää tarvitse kantaa vastuuta aivan yksin, ja hän voi jopa "toteuttaa itseään", ainakin jossain määrin, ilman että perhe joutuu kärsimään.
Hienoa, että naiset voivat osallistua perheen tulonhankintaan, että nykyajan tekniikka ja palveluyhteiskunta on tehnyt sen mahdolliseksi. Ennen miehen oli raadettava tappavan tylsässä työssään orjan tavoin hankkiakseen perheelleen asunnon ja elannon. Nyt on mahdollisuus hieman hellittää, ja vaatia naistakin osallistumaan elannon hankintaan! - Fem<
Jack kirjoitti:
Historia oli muuten koulussa yksi mieliaiheistani, joten en ole koskaan sanonut mitä väität. Luen historiaa ainakin himaan tulevista (vapaakappele) tiedelehdistä, hesarista, Suomen Kuvalehdestä yms. Sen lisäksi sitten tulevat tiedekanavat, ylen Teema yms. Yleistietotasoni on mitattu useamman kerran testeissä eikä ne ihan paskasti ole menneet.Musiikkia ja historiaa asettaa vastakkain? Ja miksi oikeastaan pitäisi. Eivätkö ne molemmat ole tärkeitä omalla tavallaan. Ja mikä itsekullekin on kaikkein tärkeintä. Voihan sitä tehdä musiikkia jopa historiasta, tai tutkia musiikin historiaa. =J
Yin ja Yang.
Ehkä se on nyky-yhteiskunnan ongelma, että asetetaan vastakkain asioita, joita ei pitäisi. Niinkuin mieheyttä ja naiseutta. Ja sitten tapellaan siitä kumpi on parempaa tai kumpi huonompaa tai ratkaisee kaikki maailman ongelmat. Molempia tarvitaan. Mutta välttämättä naisen ei tarvitse olla naisellinen ja miehen miehinen. Ei kukaan ole pelkästään miehisiä ominaisuuksia tai naisisia.
Minun mielestäni pitäisi tunnustaa, että sekä niitä asioita, joita pidetään naisellisina tai naiseuteen ja naisten alaan kuuluvina sekä mieheyteen liitettyjä asioita tarvitaan tässä maassa ja niitä molempia pitäisi arvostaa ja
kunnioittaa, sekä pitää tärkeinä ja tarpeellisina. Hällä väliä sitten kuka niitä asioita tekee tai toteuttaa, sen tulisi sitten olla kunkin yksilön omian halujen ja toiveiden sekä kykyjen ja taipumusten päätettävissä.
~~~
Ehkä eräs ongelma, jonka feminismi on aikaansaanut on se, että perinteisiä naisellisina pidettyjä asioita ei arvosteta. On ajateltu, että ovat jotenkin ala-arvoisia, ja sitten feminismissä on pyritty olemaan mahdollisimman paljon niinkuin mies. Mitä korkeammalle valtaan mennään sitä suuremmin tämä "miehisyyden" vaatimus naisen käytöksessä ja habituksessa korostuu. Meillä ei ole mahdollisuutta olla vallassa naisina ja naisellisina olentoina, vain jos häivytämme sukupuolemme ja seksuaalisuutemme. Se on ongelma.
Naiseuden ja ihmisoikeuksien ja ihmisyyden yhdistäminen ei siis vieläkään ole onnistunut aatetasolla.
Oikeus olla naisellinen halutessaan... Sitä minä haluaisin, ja että minulla ja muilla naisilla olisi silti ihmisoikeudet.
Näissä asioissa feminismi on vähän mennyt metsään ja jämähtänyt siihen vasemmistolaiseen sukupuolettomaan tanttalookiin, joka katsoo että seksuaalisuus auttamattomasti orjuuttaa ja raiskaa naisen.
Siksi feminismiä pitäisi uudistaa ja katsoa asioita vähän eri tavalla kuin mitä on aatteen parissa totuttu tekemään.
- nnainen
Niinpä se on, että pitäisi olla akateeminen ennen kuin otetaan vakavasti. Itse teen koko ajan töitä sen eteen että en pitäisi itseäni huonompana ihmisenä koska olen nainen ja koska en ole akateeminen vaan tavallinen duunari.
Naisten välillä ei ole sitä solidaarisuutta mitä miesten välillä. Miehet ikään kuin tukevat toisiaan tässä naisten hallitsemassa (?) kauheassa maailmassa. Mikseivät naiset tue toisiaan?- Elastika
niin, mikseivät?
Toisaalta liekö miestenkään keskinäinen solidaarisuus aina niin auvoista kuin usein naisten puheista saa kuvan? Ja naisten keskeinen solidaarisuuden puute niin totaalista?
Useinhan ja lienee useimmilla naisilla riittää solidaarisuutta ystävilleen - kuin miehilläkin. Siinä voinee tietty olla ero kuinka "helposti" ja millä tasolla nainen ja mies sitten ystävystyy/tutustuu, ja millä tavalla ystävyyksiä hyödynnetään esim. työelämässä?
Naisten kesken ei ole ns. yleistä solidaarisuutta, mutta en usko, että miestenkään kesken sen kummemmin. Mutta olisko naiset helpommin tukkanuottasilla eri tavoin ajattelevien siskojensa kanssa, esim. putken ulkopuolisten, joiden jo lähtöasetelmistaan oletetaan ajattelevan tietyllä tavalla, jota putkilainen itse vastustaa? Ja sorsinta-asetelmat ovat valmiit? mene tiedä - Nari_Säre
Elastika kirjoitti:
niin, mikseivät?
Toisaalta liekö miestenkään keskinäinen solidaarisuus aina niin auvoista kuin usein naisten puheista saa kuvan? Ja naisten keskeinen solidaarisuuden puute niin totaalista?
Useinhan ja lienee useimmilla naisilla riittää solidaarisuutta ystävilleen - kuin miehilläkin. Siinä voinee tietty olla ero kuinka "helposti" ja millä tasolla nainen ja mies sitten ystävystyy/tutustuu, ja millä tavalla ystävyyksiä hyödynnetään esim. työelämässä?
Naisten kesken ei ole ns. yleistä solidaarisuutta, mutta en usko, että miestenkään kesken sen kummemmin. Mutta olisko naiset helpommin tukkanuottasilla eri tavoin ajattelevien siskojensa kanssa, esim. putken ulkopuolisten, joiden jo lähtöasetelmistaan oletetaan ajattelevan tietyllä tavalla, jota putkilainen itse vastustaa? Ja sorsinta-asetelmat ovat valmiit? mene tiedä...pohjautuu siihen, että yleensä antaminen ja saaminen työuran suhteen on vastavuoroista.
Usein kuulee, että "naisia olisi tuettava" jne feministisiä lauseita - paras tuki löytyy siitä, että osaa myös itse kontribuoida yhteisöön (ja osaa toisaalta tuoda sen fiksusti tiettäväksi).
Miehet eivät tue kuin kerran semmoista "veljeä", joka ei hoksaa tehdä vastapalveluksia, kun asiasta hienovaraisesti vihjataan. Eli kyllä se "win-win" tilanne on aina verkostoitumisen pohjana.
En näe mitään estettä sille, etteikö nainen voi toimia win-win verkostossa siinä missä mieskin - toisaalta voi hyvin olla, että naiset ovat sitten korkeintaan yhtä hyviä (tai huonoja) win-win ihmisiä, kuin miehetkin. Usein se, joka tietää, mitä kontribuoi ja osaltaan auttaa toisia, ei olekaan äkkiä enää huolissaan siitä, "tukevatko toiset häntä"... varmasti tukevat. Mutta se on aina vastavuoroista. - Jack
Elastika kirjoitti:
niin, mikseivät?
Naisten kesken ei ole ns. yleistä solidaarisuutta, mutta en usko, että miestenkään kesken sen kummemmin. Mutta olisko naiset helpommin tukkanuottasilla eri tavoin ajattelevien siskojensa kanssa, esim. putken ulkopuolisten, joiden jo lähtöasetelmistaan oletetaan ajattelevan tietyllä tavalla, jota putkilainen itse vastustaa? Ja sorsinta-asetelmat ovat valmiit? mene tiedäNo niin, tätä minä olen aina sanonut. Naisten ja miesten vastakkainasettelu on minun (ja lähes kaikkien muiden) mielestä täysin järjetöntä ja keinotekoista. Oikeassa elämässä miehet kilpailevat toisiaan vastaan ja naiset tosiaan vastaan ziljoona kertaa enemmän kuin ristiin. tuo vastakkainasettelu perustuu feministien miesvihaan ja tarpeeseen saada itselleen vihollinen. Ilman vihollista heillä ei ole feministiroolia. Oikeassa elämässä ei törmää mihinkään sukupuolten väliseen solidaarisuuteen, koska sellaista ei tarvita. Ainakin minun maailmassani naiset ja miehet tulevat loistavasti keskenään toimeen.
- Nari_Säre
...minä ajattelen, etteivät ne naiset sen pahempia vihollisia tms. (eikä parempia) ole kuin miehetkään.
Törkeästi käyttäytyvät ja ylimieliset ihmiset (joita tuossa kuvaat) ovat ikäviä, olivat sitten naisia tai miehiä. En tiedä sitten, ilmaisevatko naiset ylimielisyyttään ja joustamattomuuttaan eri tavoin kuin miehet.
Meillä on annettu kyllä joustoa deadlineihin esim. perheessä sattuneen kuolemantapauksen tms. hyvän syyn johdosta. Tai sitten toivotettu ihminen, jolla eivät resurssit yllä deadlineen saakka, tervetulleeksi kurssille, kun se seuraavan kerran järjestetään. (Etenkin massakursseilla on vaikea antaa hirveästi erivapauksia). Tämä joustavuus on toisaalta hyvin yksilöllistä ja riippuu kurssin pitäjästä - kokemukseni mukaan harvemmin sukupuolesta. (Jos taas johonkin ei ole resursseja, niin neuvo vähentää opiskelutaakkaa siltä lukukaudelta on ihan looginen).
Täällä kokemukseni mukaan naiset ovat opiskelijoina vähän hiljaisempia ja kiltimpiä - miehet tulevat enemmän esille. Naisten olisi noin yleensä rohkaistuttava tuomaan omat näkökulmansa reippaasti esille, siinä missä testosteronia puhkuvien nuorien miesopiskelijoidenkin.
Koulutus sinänsä ei takaa sivistystä - tuosta samaa mieltä. Mutta en näkisi naisen pahimpana vihollisena naista... Yleensäkin ihmisille sattuu elämänpolkunsa aikana erilaisia ihmisiä vastaan - sukupuoli ei ole tuossa ratkaiseva tekijä.- nut-tu
Ja kiireellä kirjoitettuna, en tarkoittanut, että nainen on syypää kaikkeen. Mutta että nainenkin osaa olla tosi häijy toiselle naiselle, ja syystä, että on omasta mielestään saavuttanut jotain. Mikä estää meitä muita saavuttamasta samaa samassa iässä??
No, näitä tulee joskus pähkäiltyä. - olet itse
nut-tu kirjoitti:
Ja kiireellä kirjoitettuna, en tarkoittanut, että nainen on syypää kaikkeen. Mutta että nainenkin osaa olla tosi häijy toiselle naiselle, ja syystä, että on omasta mielestään saavuttanut jotain. Mikä estää meitä muita saavuttamasta samaa samassa iässä??
No, näitä tulee joskus pähkäiltyä.nainen. Taidat olla vielä juuri se nainen, jolta joku nainen saa haukkumiset. Ei pahalla. Yleensä ihminen uskoo siihen mitä on itse.
- Jack
Eikös se Ruotsin feministipuolueen väistynyt suomalainen päällepäsmäri ollut sitä mieltä että nainen, joka ei ole akateemisesti sivistynyt on halveksuttava tai jotakin sinne päin?
- sovinisteja
Nyt kyllä sovakot kihertelevät onneissaan. Kas kun heillä on sellainen päähänpinttymä, että feministien vihollinen olisi mies. Tosiasiassa feministit vatustavat ja haluaisivat korjata patriarkaalisia perinteisiä asenteita, joita tietenkin on myös naisilla. Kuten kaikilla muillakin jotka eivät ole pysähtyneet miettimään ja kyseenalaistamaan niitä, kuten esim. feministit ovat tehneet.
Mitä tarkoitat vihollisella? "Naisia opetetaan vähättelemään naisia kaikkialla - koulussa, työpaikoilla, lehtikirjoittelussa. Naisilla ei ole synnynnäistä kykyä haukkua muita naisia; se taito on huolellisen opetuksen tulos. Heille opetetaan, että tilaa on vain yhdelle kiintiönaiselle, yhdelle opettajan lemmikille, yhdelle kapolle, jonka tehtävä on osoittaa, ettei syrjintää ole. Hän onnistui olosuhteista huolimatta. Hän on paikassaan todistamassa, että kuka tahansa voi päästä siihen." (Erica Jong: Viidenkympin kauhu)
Olisiko tuo sinun kohtaamasi vihamielinen kommentoija tuollainen kiintiönainen, esimerkki, kapo, jonka tarkoitus on ruoskia muita naisia, nostattaa huonommuuden ja riittämättömyyden tunteita ympäristöönsä, ettei kukaan enää uskaltaisi vaatia mitään. Alistumisen opettaja.- Anttoo
Määrittelitpä hienosti mehiläiskuningattaren! Antsu... hups, siis ANTTOO tuntee työnsä puolesta vastaavia tapauksia.
Anttoo kirjoitti:
Määrittelitpä hienosti mehiläiskuningattaren! Antsu... hups, siis ANTTOO tuntee työnsä puolesta vastaavia tapauksia.
koko Jongin kirja. Kannattaa lukea ennen viittäkymppiä.
- Anttoo
Härmän.vapaa.nainen kirjoitti:
koko Jongin kirja. Kannattaa lukea ennen viittäkymppiä.
Mä kirjoitan sun mail-osoitteseen vielä tällä viikolla.
Anttoo kirjoitti:
Mä kirjoitan sun mail-osoitteseen vielä tällä viikolla.
se Rainer jota juuri äsken niin tylysti kohtelin...
Kaikkea hyvää Rainerille, missä ikinä miesparka taivaltaakin.- nut-tu
Alistumisen opettaja.
Mutta kaksi meistä kolmestakymmenestä ei alistunut, eikä alistu.
Loput kattelevat kattoon ja yrittävät meitä vaientaa.
Harmi.
Enemmän kuitenkin tarvittaisiin niitä ihmisiä, jotka uskaltavat puolustaa omia oikeuksiaan ja oikeuksiaan itsenäisinä ajattelevina naisina.
Tässä minulla siis työsarkaa opiskelun lomassa :)
- mariamagda
on koira.
Ja kyllä naisen paras ystävä on myös nainen.
Palstallakin naisten välinen yhteistyö toimii. Mutta siitäkin naiset saavat syytöksiä joiltakin miehiltä väittäen joojoo-keskusteluksi. Koskaan ei ole hyvin.
Olisiko vain niin, että kärpäsestä tulee tässäkin asiassa härkänen naisten ollessa kyseessä.
Pahimmalta viholliselta minusta tuntuu rääväsuinen sovinistimies, joka korostaa sanaa Mies, kuin se tarkoittaisi jotain suuremmoista.
Palstallakin huomaa, että mies, joka on korkeasti koulutettu, arvostaa korkeasti koulutettuja enemmän.
Tuo HVN:n esiintuoma Erica Jongin teksti on asiaa. Itseäni en kuitenkaan tuosta löydä, koska itse olen nuo päähän päntätyt asiat itsestäni karistanut ja haluan puolustaa naisia.
Tuon esiin oman esimerkkini koulusta, joka minusta oli hassu.
Olin ainoa tyttö luokalla ja opettaja siinä aiheessa oli nainen. Tämä yksi nainen oli juuri päässyt kertomasta, kuinka hänet oli yritetty valita sihteeriksi jossakin ryhmässä vain siksi että oli ainoa nainen. Ja kertoi kuinka hän oli kieltäytynyt tämän syyn tähden kunniasta.
Seuraavassa hetkessä valittiin luokassa sihteeri ja tämä opettaja ehdotti minua. Niin. Vaikka luokassa olisi ollut n. 25 muuta, mutta miespuoleisia.
Aina ei ilmeisesti joidenkin tule ajateltua kaikkea, muuta kuin mikä koskettaa omaa itseään.- oli testi?
Kuulostaa tosi oudolta jos heti tarinan jälkeen ehdotti sinua sihteeriksi?
- koulu ja tällainen
luokka vain mariskan pikku päässä
- nut-tu
Tuli hymy, kun luin tuota sihteeriesimerkkiä...
- Soh-vi
En ole koskaan olettanut, että juuri naiset ovat aina järestään parasta maailmassa. Uskoisin hyvien ja huonojen ominaisuuksien jakautuvat melko vastaavasti kummallakin sukupuolella. Naiset vain on yleensä kasvatettu olemaan "kilttejä" siinä, missä miehiltä odotetaan/suvaitaan koviakin otteita. Kummatkin odotukset voivat olla yksilökohtaisesti luonteenvastaisia, pinnisteltyjä.
Enemmän ehkä on kyse siitä, kenellä on mahdollisuus levittää vaikutustaan ympäristöönsä, laajasti tai suppeammin, olla sellaisessa asemassa. Joissakin ympäristöissä sadistienkin on ponnisteltava hillitäkseen tarpeitaan.
Merkittävää mielestäni on organisaation (firman tms) tai sen osan (osaston, yksikön) sisäinen "paikallisilmasto", johtamiskulttuuri, millaiset asenteet ja käytänteet ovat sinne piintyneet. Traditio tuppaa jatkumaan, vaikka toimijat vaihtuisivat. Vaatii usein erityistoimia, jos vanha hapatus halutaan räjäyttää pois.
Kelju pomo vaikuttaa laajasti, pitäisi ottaa tavaksi sellainen valintaprosessi, jossa nuo mustapekat jäävät rannalle. On huonoa onnea saada sellainen riesoikseen, on hän mitä sukupuolta tahansa. Ei niitä onneksi pilvin pimein ole.
On myös niin, että naisen osoittama "vihollisuus" saattaa tuntua pahemmalta, kuin petokselta. Sitä vaan ei yksinkertaisesti odota naiselta. Miehen ilkeys menee ehkä miesaggressiivisuuden piikkiin, "miehet nyt ovat niin ymmärtämättömiä ja kömpelöitä".- Jack
"On myös niin, että naisen osoittama "vihollisuus" saattaa tuntua pahemmalta, kuin petokselta. Sitä vaan ei yksinkertaisesti odota naiselta. Miehen ilkeys menee ehkä miesaggressiivisuuden piikkiin, "miehet nyt ovat niin ymmärtämättömiä ja kömpelöitä". "
Joo, ihmiset ovat kaikki pahoja kauttaaltaan :) Taidat tarkoittaa kuitenkin sitä, että miehet ovat ainakin vähän pahempia ja naisia syrjitään, koska eivät "saa" olla niin pahoja kuin miehet. Ja sitten vielä jos nainen on yhtä paha kuin mies niin naista syrjitään ja pidetään pahempana. Voi taivas!
MInä voisin väittää aivan päinvastaista, mutta se lieneen täysin turhaa ja järjenvastaista ajanhaaskusta.
Onko se niin, että ihmiset ovat ainoastaan täällä niin laput silmillään mutta oikeassa elämässä käyttäytyvät ja ajattelevat suht koht normaalisti. Toivottavastí!!!! - Soh-vi
Jack kirjoitti:
"On myös niin, että naisen osoittama "vihollisuus" saattaa tuntua pahemmalta, kuin petokselta. Sitä vaan ei yksinkertaisesti odota naiselta. Miehen ilkeys menee ehkä miesaggressiivisuuden piikkiin, "miehet nyt ovat niin ymmärtämättömiä ja kömpelöitä". "
Joo, ihmiset ovat kaikki pahoja kauttaaltaan :) Taidat tarkoittaa kuitenkin sitä, että miehet ovat ainakin vähän pahempia ja naisia syrjitään, koska eivät "saa" olla niin pahoja kuin miehet. Ja sitten vielä jos nainen on yhtä paha kuin mies niin naista syrjitään ja pidetään pahempana. Voi taivas!
MInä voisin väittää aivan päinvastaista, mutta se lieneen täysin turhaa ja järjenvastaista ajanhaaskusta.
Onko se niin, että ihmiset ovat ainoastaan täällä niin laput silmillään mutta oikeassa elämässä käyttäytyvät ja ajattelevat suht koht normaalisti. Toivottavastí!!!!Enkeleitä, onko heitä?
En oikein usko, vaikka leffoissa niitä näkeekin. Kumpi sukupuoli sinulle tulee mieleen enkelistä? Minulle tulee nainen, kaunis lempeä kolmikymppinen. Heh.
Siitä pääsenkin aasinsillan kautta asiaan: luuloihin. Minähän yritin sanoa, että pahuus ja hyvyys lienevät jakautuneet jotakuinkin sp.neutraalisti (minun luuloni), mutta ympäristön odotukset, piintyneet, traditionaaliset tavat ajatella ja luulla ja kasvattaa ja sallia ohjaavat osittain illusionaariseen suuntaan: miehiltä ja naisilta voidaan odottaa eri asioita. Ja kun niihin odotuksiin ei vastata, petytään tai yllätytään.
Odotukset pettävää naista pidetään usein vastaavaa miestä pahempana (juopunutta, varastelevaa, irtolaiselämää viettävää, päälle käyvää jne), eikö? Kauhistelu ON suurempaa.
Vastaavasti paheksutaan koristautuvaa, kauneuttaan kohentelevaa miestä enemmän kuin vastaavaa naista, miestä, jonka kuvitellaan käyttäytyvän femiiniinistyypillisesti, juoruilevan (vaikka eräiden tutkimusten mukaan miehet juoruavat enemmän!), puhuvan korkealla äänellä jne.
Ja onhan niitä todellisia biologisia erojakin, en puutu niihin tässä sen enempää.
Kyllä minä vaan taas oikeassa olen ;). - avecMaria
Soh-vi kirjoitti:
Enkeleitä, onko heitä?
En oikein usko, vaikka leffoissa niitä näkeekin. Kumpi sukupuoli sinulle tulee mieleen enkelistä? Minulle tulee nainen, kaunis lempeä kolmikymppinen. Heh.
Siitä pääsenkin aasinsillan kautta asiaan: luuloihin. Minähän yritin sanoa, että pahuus ja hyvyys lienevät jakautuneet jotakuinkin sp.neutraalisti (minun luuloni), mutta ympäristön odotukset, piintyneet, traditionaaliset tavat ajatella ja luulla ja kasvattaa ja sallia ohjaavat osittain illusionaariseen suuntaan: miehiltä ja naisilta voidaan odottaa eri asioita. Ja kun niihin odotuksiin ei vastata, petytään tai yllätytään.
Odotukset pettävää naista pidetään usein vastaavaa miestä pahempana (juopunutta, varastelevaa, irtolaiselämää viettävää, päälle käyvää jne), eikö? Kauhistelu ON suurempaa.
Vastaavasti paheksutaan koristautuvaa, kauneuttaan kohentelevaa miestä enemmän kuin vastaavaa naista, miestä, jonka kuvitellaan käyttäytyvän femiiniinistyypillisesti, juoruilevan (vaikka eräiden tutkimusten mukaan miehet juoruavat enemmän!), puhuvan korkealla äänellä jne.
Ja onhan niitä todellisia biologisia erojakin, en puutu niihin tässä sen enempää.
Kyllä minä vaan taas oikeassa olen ;).Tulee mieleen eräs tapaus Tukholmasta, jossa kahdeksankymmentäluvun alussa nainen konttasi kotiin älyttömässä änkyräkännissä vaatteet oksennuksessa ja pullo povarissa.
Joku mieshenkilö oli tullut vastaan ja sanonut, että jaha, tasa-arvo on vihdoin saavutettu... ja jatkanut matkaansa hymyillen.
Vastaan tuli tietenkin myös nainen joka alkoi suurella äänellä sättiä humalaista naista naisten arvon alentamisesta ja naiselle sopimattomasta käytöksestä.
Voi olla urbaani legendakin, mutta hyvin näyttää, missä se paheksunta pääasiassa syntyy.
:) - Jack
Soh-vi kirjoitti:
Enkeleitä, onko heitä?
Kyllä minä vaan taas oikeassa olen ;).Koska maailmankuvamme eivät kohtaa, lienee turhaa sanoa, että minusta taas naisen liikkumatila on vapaampi kuin miehen. Nainen voi olla miesmäinen, mutta mies ei voi olla naismainen. Nainen voi pelätä, mies ei. Mies ei voi olla avuton jne.
Minusta on täysin hyödyntöntä näistä asioista alkaa kiistelemään, koska se ei johda mihinkään. Niin kuin ei moni muukaan tällä palstalla. Jos väittää tosissaan toisella olevan heikommin asiat syyllistyy (älylliseen) itsepetokseen. - Soh-vi
avecMaria kirjoitti:
Tulee mieleen eräs tapaus Tukholmasta, jossa kahdeksankymmentäluvun alussa nainen konttasi kotiin älyttömässä änkyräkännissä vaatteet oksennuksessa ja pullo povarissa.
Joku mieshenkilö oli tullut vastaan ja sanonut, että jaha, tasa-arvo on vihdoin saavutettu... ja jatkanut matkaansa hymyillen.
Vastaan tuli tietenkin myös nainen joka alkoi suurella äänellä sättiä humalaista naista naisten arvon alentamisesta ja naiselle sopimattomasta käytöksestä.
Voi olla urbaani legendakin, mutta hyvin näyttää, missä se paheksunta pääasiassa syntyy.
:)Poikkeamiset totutusta, odotusten mukaisesta, toiminnasta noteerataan. Mitä uudempi ja yllättävämpi ilmentymä, sitä suurempi huomioarvo. Itsekin säälin räkäkännissä olevaa naista selvästi enemmän, kuin miestä. Humalaisia miehiä on nähty maailman sivu kylänraiteilla ja kaupunkien toreilla, naiset ovat uudempi ilmiö, ja onneksi vielä harvinaisempi. Näin ne ajatusmallit yleensä toimivat meillä kaikilla.
- Soh-vi
Jack kirjoitti:
Koska maailmankuvamme eivät kohtaa, lienee turhaa sanoa, että minusta taas naisen liikkumatila on vapaampi kuin miehen. Nainen voi olla miesmäinen, mutta mies ei voi olla naismainen. Nainen voi pelätä, mies ei. Mies ei voi olla avuton jne.
Minusta on täysin hyödyntöntä näistä asioista alkaa kiistelemään, koska se ei johda mihinkään. Niin kuin ei moni muukaan tällä palstalla. Jos väittää tosissaan toisella olevan heikommin asiat syyllistyy (älylliseen) itsepetokseen.Joillakin alueilla naisen liikkumatila voi olla suurempi kuin miehillä (mainitsit pukeutumisen) ja joillakin alueilla miesten liikkumavara on suurempi. Väitän edelleen, että miesten liikkuma-avaruus on kaiken kaikkiaan suurempi kuin naisten, sekä horisontaalisesti että vertikaalisesti. Ja että miehillä kyseiset mahdollisuudet ovat yhteiskunnallis-taloudellisilta painoarvoiltaan selvästi merkittävämpiä.
Kyllä me vielä miesten maailmassa elämme, sitä ei muuksi muuta se, että se maailma voi olla vankila myös miehille. Mielestäni sukupuolettuneesti värittyneet arvot ovat lähentymässä toisiaan länsimaissa, meidän ihmisten onneksi.
Toistan siis, että keskiverto mukautuva ihminen elää jotakuinkin ympäristönsä odotusten mukaisesti, ainakin pyrkii elämään, ja toivoo, ettei lipsumisia kukaan huomaa. On tavallista, että koetellaan rajoja, tehdään mitä sallitaan, jos se on houkuttelevaa, ylitetään rajoja samasta syystä, jos sitä ymmärretään.
Miehille yleensä sallitaan enemmän. Tyttöjä ja naisia kontrolloi yleensä perhe, suku ja yhteiskunta holhoavammin (kompensaationa saa nainen sitten kulkea punaisissa, heh).
Konfliktoiva poikkeava käyttäytyminen (sadismi, väkivalta, pakottaminen ym) vaikuttaa sitä laajemmin, mitä enemmän mahdollisuuksia häiriköillä on soveltaa taipumuksiaan: asema organisaatiossa/yhteisössä, fyysinen voimakkuus jne. Tällä perusteella voi väittää miehillä vielä toistaiseksi olevan parhaat mahdollisuudet toteuttaa ominaisuuksiaan hyvässä ja pahassa.
Mieskin saa huokailla ;). - mariamagda
Jack kirjoitti:
Onko se niin, että ihmiset ovat ainoastaan täällä niin laput silmillään mutta oikeassa elämässä käyttäytyvät ja ajattelevat suht koht normaalisti. Toivottavastí!!!!" Taidat tarkoittaa kuitenkin sitä, että miehet ovat ainakin vähän pahempia ja naisia syrjitään, koska eivät "saa" olla niin pahoja kuin miehet. Ja sitten vielä jos nainen on yhtä paha kuin mies niin naista syrjitään ja pidetään pahempana. Voi taivas! "
Mitä taivastelua tuossa on? Minulle ainakin on ihan vaan väitetty, että "naisen pitää olla parempi"(tarkoittaa siis hyvempää).
Kyseessä oli nainen joka käyttäytyi paheksuttavasti.
Miksi naisen automaattisesti vaan pitää olla hyvä? Eikö siitä näinollen pitäisi saada myös jonkinlainen korvaus jos on parempi? Ei ole oikein, että toinen ihminen tuomitaan pahemmin samasta asiasta kuin toinen. - visio
Soh-vi kirjoitti:
Joillakin alueilla naisen liikkumatila voi olla suurempi kuin miehillä (mainitsit pukeutumisen) ja joillakin alueilla miesten liikkumavara on suurempi. Väitän edelleen, että miesten liikkuma-avaruus on kaiken kaikkiaan suurempi kuin naisten, sekä horisontaalisesti että vertikaalisesti. Ja että miehillä kyseiset mahdollisuudet ovat yhteiskunnallis-taloudellisilta painoarvoiltaan selvästi merkittävämpiä.
Kyllä me vielä miesten maailmassa elämme, sitä ei muuksi muuta se, että se maailma voi olla vankila myös miehille. Mielestäni sukupuolettuneesti värittyneet arvot ovat lähentymässä toisiaan länsimaissa, meidän ihmisten onneksi.
Toistan siis, että keskiverto mukautuva ihminen elää jotakuinkin ympäristönsä odotusten mukaisesti, ainakin pyrkii elämään, ja toivoo, ettei lipsumisia kukaan huomaa. On tavallista, että koetellaan rajoja, tehdään mitä sallitaan, jos se on houkuttelevaa, ylitetään rajoja samasta syystä, jos sitä ymmärretään.
Miehille yleensä sallitaan enemmän. Tyttöjä ja naisia kontrolloi yleensä perhe, suku ja yhteiskunta holhoavammin (kompensaationa saa nainen sitten kulkea punaisissa, heh).
Konfliktoiva poikkeava käyttäytyminen (sadismi, väkivalta, pakottaminen ym) vaikuttaa sitä laajemmin, mitä enemmän mahdollisuuksia häiriköillä on soveltaa taipumuksiaan: asema organisaatiossa/yhteisössä, fyysinen voimakkuus jne. Tällä perusteella voi väittää miehillä vielä toistaiseksi olevan parhaat mahdollisuudet toteuttaa ominaisuuksiaan hyvässä ja pahassa.
Mieskin saa huokailla ;).Usein kuulee miesten puhuvan naisten suuremmasta valinnanvapaudesta tyyliin pukeutuminen ja mekkojen valinnnan rajattomuus. Sanottava on, naisten ja miesten ajatus valinnanvapauden suuruudesta kohtaavat hitaanlaisesti, jos ollenkaan.
- visio
Feministi osaa kannustaa naista, jos vain tahtoo. Feminismi antaa avaimet siihen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa652339En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321734- 101574
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3741555Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly151518Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681377- 1061131
- 121118
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91074- 20999