Kun Andrew Lloyd Webberin musikaali "The Phantom of the Opera" tuli Oscars-teatteriin Tukholmaan, niin se oli suurmenestys heti. Sitä esitettiin täysille katsomoille seitsemän (7!) vuoden ajan!
Minäkin kävin katsomassa sen kaksi kertaa.
Se oli mahtavin teatterikokemus, mikä minua on ikinä kohdannut.
Lavasteetkin olivat jotakin aivan uutta ja vaativat paljon tekniikkaa ja valmisteluja.
Kun esitys alkoi, niin se alkoi "kummittelemalla". Suggestiivista musiikkia. Teatterin katossa, yleisön yläpuolella oleva valtava kristallikruunu alkoi heilua uhkaavasti ja vaistomaisesti yleisö kyyristyi tuoleissaan :-) Sitten kruunu lähti lipumaan pimeässä salongissa kohti näyttämöä ja rämähti siellä keskelle lattiaa.
Musiikkia varten oli äänentoisto järjestetty
ns. "surround"-tehosteilla yleisön joukkoon. Ääni tuntui tulevan mistä sattuu yleisön joukosta, tuntui kuin kummitus olisi liikkunut siellä pimeässä salongissa.
Tietenkin minulla on CD:t, sekä ruotsinkielisenä että englanninkielisenä. Näin tämän musikaalin myös Lontoossa -95, mutta täytyy sanoa että ruotsalainen versio oli parempi ja kiitos siitä lankeaa pääosan esittäjälle, Mikael Samuelssonille, joka uhrasi nuoruudestaan 7 vuotta näyttelemällä Oopperan kummitusta.
Ei tässä vielä riittävästi minun osalle! Minulla on myös Gaston Lerouxin kirja, joka on pohjana tälle musikaalille, niinkuin myös kahdelle elokuvaversiolle, jotka tietenkin olen katsonut!
Haaveena on vielä päästä Pariisissa Oopperatalolle ja yrittää päästä siellä maanalaisiin kulvertteihin näkemään, onko tarinaan minkäänlaista todellisuuspohjaa.
Varmaan monella teistäkin on ollut jokin vahva samantapainen kokemus, joka on antanut mielikuvitukselle vauhtia ja askarruttanut mieltä pitkiä aikoja?
Oopperan kummitus
35
3071
Vastaukset
Äänitekniikkaan sekin todennäköisesti liittyi, joihinkin käsittämättömiin taajuusvaihteluihin, kun kerran lankapuhelimessa alkoi tuntua siltä kuin puhuja olisi seisonut kanssani samassa huoneessa aivan takana. Pakko oli nostaa luuri korvalta ja kääntyä katsomaan. :)
...esittäytyi reippaasti tämän ketjun ikioma kummitus. :D
Näin hankitaan mainetta ketjuhäirikkönä, sorry!
- M75*
!970-luvulla mv television aikana esitettiin ranskalainen sarjafilmi Louvren kummitus. Muistaakseni pääosaa näytteli Juliette Greco. Koululaistemme kanssa jännättiin. TV oli uutta, joten vaikutus oli suuri. En tiedä miten se tänä päivänä vaikuttaisi.
- Katleija
Minulle on tehnyt lähtemättömän vaikutuksen Itävalta. Käynnit Hohe Tauernin kansallispuistossa alpeilla, jossa ajettiin ohi hotellin , jossa Sissi ja keisari Frans Josef olivat majailleet. Se oli tullut tutuksi Sissi elokuvista.
Maisemat ja hirsiasumukset siellä ylhäällä toivat mieleen Tv-sarjan Pikku Heidi. Siellä saattoi nähdä vuohia ja lehmiä alppiniityillä. Ja mikä elämys oli kiipeillä kaltevilla niityillä, joilla kasvoi kulleroita ja ylemmäs mentäessä villejä alppiruusuja.
Sound of music-elokuvan tekopaikka löytyi taas lähellä Salzburgia, kun linja-automme pysähtyi sen kirkasvetisen järven rannalle jonka toisella puolella seisoi komeana se linna, jossa elokuva oli filmattu.
Erikoista käydä paikoissa, joista on saanut ennakkokäsityksen jostain näytelmästä, kirjasta tai elokuvasta. Paikalla käynti vahvistaa sitä myönteistä tunnetta ja mielikuvaa mikä itsellä on. - Katleija
Katleija kirjoitti:
Minulle on tehnyt lähtemättömän vaikutuksen Itävalta. Käynnit Hohe Tauernin kansallispuistossa alpeilla, jossa ajettiin ohi hotellin , jossa Sissi ja keisari Frans Josef olivat majailleet. Se oli tullut tutuksi Sissi elokuvista.
Maisemat ja hirsiasumukset siellä ylhäällä toivat mieleen Tv-sarjan Pikku Heidi. Siellä saattoi nähdä vuohia ja lehmiä alppiniityillä. Ja mikä elämys oli kiipeillä kaltevilla niityillä, joilla kasvoi kulleroita ja ylemmäs mentäessä villejä alppiruusuja.
Sound of music-elokuvan tekopaikka löytyi taas lähellä Salzburgia, kun linja-automme pysähtyi sen kirkasvetisen järven rannalle jonka toisella puolella seisoi komeana se linna, jossa elokuva oli filmattu.
Erikoista käydä paikoissa, joista on saanut ennakkokäsityksen jostain näytelmästä, kirjasta tai elokuvasta. Paikalla käynti vahvistaa sitä myönteistä tunnetta ja mielikuvaa mikä itsellä on.Ensi viikolla pääsen katsomaan Elisabeth-musikaalin Turun kaupunginteatteriin. Saanpa ihailla Tomi Metsäketoa keisari Frans Joosefina. Ovat kehuneet sitä. Taitaa tulla taas Wien mieleen.
Katleija kirjoitti:
Erikoista käydä paikoissa, joista on saanut ennakkokäsityksen jostain näytelmästä, kirjasta tai elokuvasta. Paikalla käynti vahvistaa sitä myönteistä tunnetta ja mielikuvaa mikä itsellä on.Niin myös Romeon ja Julian parveke Veronassa on eräs sellainen mielikuvitukseen ja mielikuviin vetoava paikka.
- reetta2
MdK-MdK kirjoitti:
Niin myös Romeon ja Julian parveke Veronassa on eräs sellainen mielikuvitukseen ja mielikuviin vetoava paikka.
Veronaan tutustuin 15 vuotta sitten Aurinkomatkojen Gardan matkalla. Verona Arenan oopperaesitykset ovat jo paikan puolesta erikoiset. Taivas kattona, kivipenkit istuimina.
Julian parveke via Cappellolla on kaupungin yksi monista nähtävyyksistä.
Pari vuotta sitten Verona Arenalla olin katsomassa
"Una furtiva lagrima" Lemmenjuomaa - oopperaa, on jäänyt mieleeni tunteita sykähdyttävänä muistona.
Aurinko hehkutti illan viime säteillään lämpöä jokaisen uppoutuessa aariaan jossa kömpelö talonpoika Nemorino pohtii rakkauden monisäikeisyyttä. Tuleva morsian Adina puhkeaa salaisiin kyyneliin odottaessaan tilanteen ratkaisua. Nemorimo luottaa lempeä nostattavan taikajuoman kaikkivoipaiseen voimaan. Ooperan juonen eri käänteissä olin havaitsevani myös annoksen ironiaa jota myös musiikki viestitti.
Savonlinnan oopperajuhlilla esitys oli paljon vaatimattomampi kaikella tavalla, mikäli asiantuntemukseni arvosteluun riittää!
Kannattaa hankkia liput itse ja mikään konsti ei ole matkustaa vaikka bussilla Gardalta Veronaan.
Netistä löytyy tietoa kukkuramitoin kun vain etsii.
Helsingin kaupunginteatterissa muutamia vuosia sitten. Olivat todella onnistuneet pilaamaan senkin niin, etten enää musikaalilippuja ainakaan itse enää kaupunginteatteriin sen jälkeen ostanut. Olin nähnyt Lontoossa Phantomin, mutten valitettavasti Tukholmassa, jonne kerran oli jo liput varattu, mutta jouduimme peruuttamaan ne.
Toistaiseksi upein musikaalielämykseni taitaa olla West Side Story Helsingin kaapelitehtaalla. siellä istuimme rakennustelineillä katsomossa kun Teatterikorkeakoulun ja Sibeliusakatemian nuoret antoivat parastaan. Sitä on teatterielämyksenä vaikea ylittää.
(Erehdyin taas pitkästä aikaa katsomaan Evitaa kaupunginteatteriin ja olin onneksi vain vähän pettynyt.)
Onko Tukholmassa nyt keväällä menossa jotain sinun mielestäsi matkan arvoista elämystä?http://www.destination-stockholm.se/
Jos klikkaa "Teater & Nöjen" niin sieltä löytyy ajankohtaisia esityksiä, mm ABBA-Björnin ja Bennyn musikaali Mamma Mia.- ii-li
Olin nähnyt esityksen Lontoossa. Sitten menin katsomaan sitä myös Helsingin Kaupunginteatteriin. Se olikin aivan toinen versio. Musiikki ei ollut se sama. (Siitä on olemassa kaksi musiikkiversiota.)
Olin aivan järkyttynyt: Miten musikaalissa voi olla laulajia, jotka eivät pysy ollenkaan sävelessä? Erityisesti se kummituksen isä, joka hoilasi jotakin aitiossa olisi mieluummin saanut puhua koko osansa, koska hän yksinkertaisesti ei osannut laulaa!
Siinä Lontoon esityksessä oli myös tämä kristallikruunukohtaus, mutta minun muistini mukaan se ei ollut alussa, vaan myöhemmin.
Olen menossa katsomaan Evitaa. Kannattaako? Minä pidän musiikista, mutta huonot laulajat saavat minut kananlihalle ja irvisyksiä naamaan. Suomessa saa joskus suorastaan hävetä esiintyjien puolesta. (Tampereella on nähnyt kyllä musikaaleja, joissa kaikki esiintyjät ovat laulaneet hyvin.)
Olen tullut kovin epäileväksi koko suomalaista teatteria kohtaan. Nykyisin saa olla jo tyytyväinen, jos saa selvää edes näyttelijöitten puheesta. Mitä ihmettä Teatterikorkeakoulussa opetetaan? Ei ainakaan äänenkäyttöä. ii-li kirjoitti:
Olin nähnyt esityksen Lontoossa. Sitten menin katsomaan sitä myös Helsingin Kaupunginteatteriin. Se olikin aivan toinen versio. Musiikki ei ollut se sama. (Siitä on olemassa kaksi musiikkiversiota.)
Olin aivan järkyttynyt: Miten musikaalissa voi olla laulajia, jotka eivät pysy ollenkaan sävelessä? Erityisesti se kummituksen isä, joka hoilasi jotakin aitiossa olisi mieluummin saanut puhua koko osansa, koska hän yksinkertaisesti ei osannut laulaa!
Siinä Lontoon esityksessä oli myös tämä kristallikruunukohtaus, mutta minun muistini mukaan se ei ollut alussa, vaan myöhemmin.
Olen menossa katsomaan Evitaa. Kannattaako? Minä pidän musiikista, mutta huonot laulajat saavat minut kananlihalle ja irvisyksiä naamaan. Suomessa saa joskus suorastaan hävetä esiintyjien puolesta. (Tampereella on nähnyt kyllä musikaaleja, joissa kaikki esiintyjät ovat laulaneet hyvin.)
Olen tullut kovin epäileväksi koko suomalaista teatteria kohtaan. Nykyisin saa olla jo tyytyväinen, jos saa selvää edes näyttelijöitten puheesta. Mitä ihmettä Teatterikorkeakoulussa opetetaan? Ei ainakaan äänenkäyttöä.nykyisin, myös nuoria, minun mielestäni.
Evitassa oli minusta monia kiistattomia arvoja, esim.liikunta, ilmaisu ja hämmästyttävän hyvin toimiva pelkistetty lavastus. Pääosan esittäjät kuulemma osaavat laulaa, minä en osannut sitä arvostaa, kun olin nauttinut aikoinani Tampereen teatterin esityksessä samoista lauluista, jotka nyt eivät vaan puhutelleet minua. Yksi hyvistä lauluista oli jätetty kokonaan pois, koska Webber ei ollut antanut lupaa vaihtaa encorena esitettäväksi tarkoitettua laulua toiseen kohtaan. Koska tekijänoikeuksista oli neuvoteltu vasta viime hetkellä, esitys lyheni sen laulun verran.
Omasta mielestäni en saanut täyttä vastinetta rahalleni, mutta makuja on niin monenlaisia. Joistain asioista nautin, mutten kokonaisuudesta, enkä jaksanut yhtään innostua. Olin pettynyt. Pari ihmistä meidän kuuden hengen joukostamme kuulosti tyytyväisiltä ja ovat menossa uudelleen katsomaan sitä.
Itse olen nähnyt monia mielestäni tosi upeita teatteriesityksiä viime aikoina. Yksi parhaita oli viime viikolla näkemäni Lahden kaupunginteatterin Aleksis Kiven näytelmä, Karkulaiset.Jos A.Kiven kieli yhtään puhuttelee, minusta näytelmä on todella näkemisen arvoinen, tasapainoinen ja nautittava kokonaisuus.
Ensimmäiset 1h20min aikana tuskin maltoimme hengittää, niin intensiivisesti seurasimme tapahtumia.
Oopperan uudistettua Taikahuílua olen myös kuullut kiitettävän. Itselleni Salomen jälkeen kynnys taas nousi korkeammaksi ja käynnit ovat jääneet pitkäksi aikaa väliin.MdK-MdK kirjoitti:
http://www.destination-stockholm.se/
Jos klikkaa "Teater & Nöjen" niin sieltä löytyy ajankohtaisia esityksiä, mm ABBA-Björnin ja Bennyn musikaali Mamma Mia.se ei ollutkaan ennestään tuttu ja otin sen suosikeihini.
Oikeastaan olisin mielelläni kuullut, jos olisit itse nähnyt jotain aivan erityistä viime aikoina, jota olisit halunnut suositella meille matkan arvoisena elämyksenä.MdK-MdK kirjoitti:
Jos klikkaa "Teater & Nöjen" niin sieltä löytyy ajankohtaisia esityksiä, mm ABBA-Björnin ja Bennyn musikaali Mamma Mia.Nimisenä oli Madridissa. Sangen nautittavaa, vaikkakin kielen ymmärtäminen laulettuna on vaikeampaa kuin puhuttuna. (nuotti puuttuu ;-)
ii-li kirjoitti:
Olen tullut kovin epäileväksi koko suomalaista teatteria kohtaan. Nykyisin saa olla jo tyytyväinen, jos saa selvää edes näyttelijöitten puheesta. Mitä ihmettä Teatterikorkeakoulussa opetetaan? Ei ainakaan äänenkäyttöä.Muistanet, että kun esirippu aukesi, oli näyttämöllä menossa huutokauppa? Oopperan kummitus ei tästä pitänyt vaan alkoi kummitella heti ja antoi kristallikruunulle kyytiä.
Nuo valtavat kandelaaberit, kynttilänjalat, jotka tulivat esille näyttämön lattiasta, olivat myös vaikuttavaa rekvisiittaa.
Kyllä Evitaa kannattaa mielestäni mennä katsomaan. Musiikki on hyvä.- Ii-li ek
MdK-MdK kirjoitti:
Jos klikkaa "Teater & Nöjen" niin sieltä löytyy ajankohtaisia esityksiä, mm ABBA-Björnin ja Bennyn musikaali Mamma Mia.Tämä ei nyt liity aiheeseen, mutta näin siitä, että Tukholmassakin on kaupunkikävelyjä. Ne ovat kaupunkiin tutustumisen kannalta parasta antia. Suosittelen kaikille niihin osallistumista. Tietävä opas vie paikkoihin, joista ei ole ikinä kuullutkaan!
Parikymmentä vuotta sitten olin ensi kertaa sellaisella Lontoossa, jossa niitä järjestetään paljon. (Esim. London Walks -esitteen saa matkatoimistosta.) En ole koskaan tavannut kävelyillä muita suomalaisia. Niistä ei varmaan tiedetä. Olen käynyt varmaan läpi kaikki London Walksin kävelyt ja joitakin muitakin. Kaikki hyviä!
Helsingissä on joitakin, ja nekin ovat kiinnostavia.
Tukholma on loistava lomakaupunki. En ollut ikinä tullut ajatelleeksi sitä, mutta eräänä kesänä olin viikon Tukholmassa kesälomalla, ja se oli tosimukava loma! Siellähän on vaikka mitä näkemistä. Yleensä se on vain päivän ristelykohde tai läpkulkupaikka, mutta siellä hurahtaa viikko nopeasti. Ja ruotsalaisethan ovat tunnetusti kovin kohteliasta ja sosiaalista väkeä, joten kaikki sujuu mutkattomasti. Ii-li ek kirjoitti:
Tämä ei nyt liity aiheeseen, mutta näin siitä, että Tukholmassakin on kaupunkikävelyjä. Ne ovat kaupunkiin tutustumisen kannalta parasta antia. Suosittelen kaikille niihin osallistumista. Tietävä opas vie paikkoihin, joista ei ole ikinä kuullutkaan!
Parikymmentä vuotta sitten olin ensi kertaa sellaisella Lontoossa, jossa niitä järjestetään paljon. (Esim. London Walks -esitteen saa matkatoimistosta.) En ole koskaan tavannut kävelyillä muita suomalaisia. Niistä ei varmaan tiedetä. Olen käynyt varmaan läpi kaikki London Walksin kävelyt ja joitakin muitakin. Kaikki hyviä!
Helsingissä on joitakin, ja nekin ovat kiinnostavia.
Tukholma on loistava lomakaupunki. En ollut ikinä tullut ajatelleeksi sitä, mutta eräänä kesänä olin viikon Tukholmassa kesälomalla, ja se oli tosimukava loma! Siellähän on vaikka mitä näkemistä. Yleensä se on vain päivän ristelykohde tai läpkulkupaikka, mutta siellä hurahtaa viikko nopeasti. Ja ruotsalaisethan ovat tunnetusti kovin kohteliasta ja sosiaalista väkeä, joten kaikki sujuu mutkattomasti.kirjailijoiden lempipaikkoihin, ja kampukselle kirjailijan johdolla on myös todella suositeltava elämys.
Meidän kierroksemme taisi kestää loppujen lopuksi koko illan, kun ryhmä oli innokas ja molemmat vetäjät halusivat mielellään jutella turistien kanssa. En enää muista, kuinka kauan kierroksen pitäisi esitteen mukaan kestää.- ii-li
optimisti-orvokki kirjoitti:
kirjailijoiden lempipaikkoihin, ja kampukselle kirjailijan johdolla on myös todella suositeltava elämys.
Meidän kierroksemme taisi kestää loppujen lopuksi koko illan, kun ryhmä oli innokas ja molemmat vetäjät halusivat mielellään jutella turistien kanssa. En enää muista, kuinka kauan kierroksen pitäisi esitteen mukaan kestää....Dublinissa. - Ne kierrosten vetäjät sekä Lontoossa että Dublinissa ovat alojensa asiantuntijoita tai näyttelijöitä. Monet ovat korkeakoulututkinnon suorittaneita. He tekevät työtään harrastuksestaan, ei välttämättä tulojen vuoksi.
Sitten on myös ainakin Lontoossa kävelyretkien vetäjiä, jotka tekevät retkensä yksityisinä yrittäjinä. Olin yksityisyrittäjän Viiltäjä-Jack-kävelyllä. Sen kävelyn vetäjä oli todellinen show-mies. Hän oli keksinyt vaikka miten paljon ohjelmaa retken ajaksi. (Retkeen kuului myös pub, joka jotenkin liittyi Viiltäjä-Jackiin. Aikaa oli runsaasti käyttää hyväkseen pubin tarjoilua. Oli ilmiselvää, että hän sai pubilta provisiota.) Lopuksi oli vielä salapoliisitehtävä, jonka lopputuloksena löytyi "oikea" Viiltäjä-Jack. Vaikka puolet retkestä oli humpuukia, niin hauska se ainakin oli. ii-li kirjoitti:
...Dublinissa. - Ne kierrosten vetäjät sekä Lontoossa että Dublinissa ovat alojensa asiantuntijoita tai näyttelijöitä. Monet ovat korkeakoulututkinnon suorittaneita. He tekevät työtään harrastuksestaan, ei välttämättä tulojen vuoksi.
Sitten on myös ainakin Lontoossa kävelyretkien vetäjiä, jotka tekevät retkensä yksityisinä yrittäjinä. Olin yksityisyrittäjän Viiltäjä-Jack-kävelyllä. Sen kävelyn vetäjä oli todellinen show-mies. Hän oli keksinyt vaikka miten paljon ohjelmaa retken ajaksi. (Retkeen kuului myös pub, joka jotenkin liittyi Viiltäjä-Jackiin. Aikaa oli runsaasti käyttää hyväkseen pubin tarjoilua. Oli ilmiselvää, että hän sai pubilta provisiota.) Lopuksi oli vielä salapoliisitehtävä, jonka lopputuloksena löytyi "oikea" Viiltäjä-Jack. Vaikka puolet retkestä oli humpuukia, niin hauska se ainakin oli.(ja Viiltäjä-Jackista) kuulin eräässä TV-ohjelmassa, missä näyttelijä Peter Harryson vihjaisi tästä mahdollisuudesta kaikille Lontoossa kävijöille. Hän itse on oikea Lontoon tuntija, kirjoittanut turistikäsikirjojakin aiheesta.
- ii-li
MdK-MdK kirjoitti:
Muistanet, että kun esirippu aukesi, oli näyttämöllä menossa huutokauppa? Oopperan kummitus ei tästä pitänyt vaan alkoi kummitella heti ja antoi kristallikruunulle kyytiä.
Nuo valtavat kandelaaberit, kynttilänjalat, jotka tulivat esille näyttämön lattiasta, olivat myös vaikuttavaa rekvisiittaa.
Kyllä Evitaa kannattaa mielestäni mennä katsomaan. Musiikki on hyvä.Minuun teki vaikutuksen Lontoossa se, että kummitus istuutui nojatuoliin, pyöräytti sen selkänojan katsomoon päin, ja hetken kuluttua hän oli näyttämön yläpuolella vaakunan takana katon rajassa huutelemassa. Se oli niin yllättävä ja hauska kohtaus, että se jäi mieleen.
Esityksen on täytynyt olla valtavan kallis tuottaa, sillä jokaisessa kohtauksessa oli täysin erilaiset lavasteet.
Lavasteet ovat sekä teatterissa että oopperassa hyvin tärkeitä, samoin puvut, valot ja kaikki visuaalisuus. Nyt, kun Helsingissä on tämä uusi oopperatalo, niin on pystytty tekemään hienoja lavasteita. Eritoten sen vuoksi, että lavastajia on palkattu ulkomailta. - Pahin mahdollinen vaihtoehto on se, että lavastaminen ja puvustaminen annetaan jonkun taiteilijan tehtäväksi. Eiväthän taiteilijat osaa sellaista! Täytyy olla ammattilavastaja ja -puvustaja, jotka tietävät miten asia pitää tehdä oikein.
Nykyisin on paljon kansainvälistä yhteistyötä. Lavasteita voidaan vuokrata muualta. Tai Suomesta voidaan vuokrata lavasteita muihin maihin. Esimerkiksi Savonlinnan Oopperajuhlat tekee molemminpuolista vuokrausta joka kesä. Taidekin on bisnestä, ja se bisnes täytyy löytää sieltä, missä se on.
- R-kioskilta ostaa
Ostan säveltäjien suurteoksia R-kioskilta.
- Pääsky64
teatterit Lontoossa ja Ruotsissa.Ymmärrän sen hienouden.
Ompa meikäläinenkin vaatimattomassa persoonassa yrittänyt muutamaan teatteriin.
Kolme kertaa olen lähtenyt kesken pois.Niin huonoja minun mielestä.
Oli hyvästäkin aiheesta saatu pilattua modernilla esityksillä.
En tykkää mustasta ympäristöstä.Oulun nukussa katselin ympärille ja mieleen tuli että tällaistako on arkussa maan alla.
Siihen alkoi törkeä kieli ja näyttely,melkein pahoin voin.
Helsingissä Teatterikoululaisten esitys ulkona,ulvova mylläri.Ei hyvä.
Tampereen Teatterista 60,luvulla jäi oikein nälkä teatteriin.Rovaniemen teatteri ei ole koskaan pettänyt. - Katleija
Pääsky64 kirjoitti:
En tykkää mustasta ympäristöstä.Oulun nukussa katselin ympärille ja mieleen tuli että tällaistako on arkussa maan alla.
Tampereen Teatterista 60,luvulla jäi oikein nälkä teatteriin.Rovaniemen teatteri ei ole koskaan pettänyt.Monenlaiseen makuun on niitä teatterikappaleita. Minusta esitys on hyvä, ellei se nukuta ennen puoliaikaa. Puoliajan jälkeen pysyn yleensä hereillä sen väliaikakahvin voimalla tylsemmänkin esityksen aikana. Joskus olen joutunut kaveriltani kysymään, mitä siinä ennen taukoa tapahtui.
- Pääsky64
Katleija kirjoitti:
Monenlaiseen makuun on niitä teatterikappaleita. Minusta esitys on hyvä, ellei se nukuta ennen puoliaikaa. Puoliajan jälkeen pysyn yleensä hereillä sen väliaikakahvin voimalla tylsemmänkin esityksen aikana. Joskus olen joutunut kaveriltani kysymään, mitä siinä ennen taukoa tapahtui.
paikoillasi minä taasen lähden hiippailemaan.Jos joku teatteri on hyvä niin siitä saa jotain ja se pysyy mielessä.Harvoin olen muutenkaan käynyt.
Onhan sillä teatteri rakennuksellakin merkitystä.
Meille tulee tässäkuussa Rovaniemen teatteri. - ii-li
Pääsky64 kirjoitti:
Tampereen Teatterista 60,luvulla jäi oikein nälkä teatteriin.Rovaniemen teatteri ei ole koskaan pettänyt....vain hyviä esityksiä. Luulenpa, että ne yltiömodernit esitykset (eli huuhaat) ovat mennyttä aikaa. Kyllähän teatterin pitää ajatella myös sitä, että näytelmä myy, ja katsojat viihtyvät. Ei teattereilla ole enää varaa karkottaa ihmisiä pois katsomosta. Vaikka laitosteatterit ja muutkin saavat yhteiskunnan tukea, niin kyllä lipputuloillakin on suuri merkitys.
Muistan aikoinani nähneeni Karin pilapiirroksen, jossa näytelmässä oli "viitteellinen sisältö", "viitteellinen lavastus" ja "viitteellinen yleisö". - Pääsky64
ii-li kirjoitti:
...vain hyviä esityksiä. Luulenpa, että ne yltiömodernit esitykset (eli huuhaat) ovat mennyttä aikaa. Kyllähän teatterin pitää ajatella myös sitä, että näytelmä myy, ja katsojat viihtyvät. Ei teattereilla ole enää varaa karkottaa ihmisiä pois katsomosta. Vaikka laitosteatterit ja muutkin saavat yhteiskunnan tukea, niin kyllä lipputuloillakin on suuri merkitys.
Muistan aikoinani nähneeni Karin pilapiirroksen, jossa näytelmässä oli "viitteellinen sisältö", "viitteellinen lavastus" ja "viitteellinen yleisö".Gaabriel tule takaisin.Toiset pitivät siitä.Ei minusta kannata viihtyä semmosessa kielenkäytössä vaikka se tulisi teatterissa.
Kaskahtaa tympeästi ne sanat mitä siellä käytettiin.
Jos olen työmiesten kanssa kahvitunnilla minun on pakko kuunnella ,eikä sielläkään ole sellaista kieltä.
Juonikin pätkitty typerästi.Tämä olisi kuulunut kirjoittaa kulttuuri arvosteluun joskus sielläkin kuulua toinen kello. - pääsky oike.
Pääsky64 kirjoitti:
Gaabriel tule takaisin.Toiset pitivät siitä.Ei minusta kannata viihtyä semmosessa kielenkäytössä vaikka se tulisi teatterissa.
Kaskahtaa tympeästi ne sanat mitä siellä käytettiin.
Jos olen työmiesten kanssa kahvitunnilla minun on pakko kuunnella ,eikä sielläkään ole sellaista kieltä.
Juonikin pätkitty typerästi.Tämä olisi kuulunut kirjoittaa kulttuuri arvosteluun joskus sielläkin kuulua toinen kello.Arkkienkeli Mikael, en muista enää.
- a-woman1
Kävin tammikuussa Seinäjoella katsomassa Sound of music'in ja se oli kyllä erinomainen. Arja Koriseva (jota kohtaan olin epäluuloinen etukäteen) sopi osaansa mainiosti ja vailla vertaa oli Laura Jurkan suoritus abbedissan osassa. En ollut aiemmin tiennytkään, että L.Jurkka on noin hyvä laulaja. Pekka Räty oli mielestäni hiukan kömpelö kapteenin osassa, mutta en ole ehkä pätevä arvioimaan hänen suoritustaan. Lapsijoukkoa näyteltiin kahdella miehityksellä ja ainakin näkemäni ryhmä osasi paitsi laulaa, myös näytellä. Lavastus oli pelkistettynä hyvä. Kannattaa mennä katsomaan, jos onnistuu saamaan lipun, taitaa olla loppuun myyty.
Muutama kesä sitten koin elämyksen Tartossa Evita-musikaalin nähdessäni. Se esitettiin ulkona, raatihuoneen (?) aukiolla. Ainoa miinus, ettei nähnyt taulua, jossa tekstitys olisi ollut näkyvillä. Olin onneksi nähnyt elokuvan ja toki tiesin historiallisen taustan niin, että pystyin nauttimaan vaikken viron kieltä osaakaan. - Amelie55
Paljon upeita esityksiä on nähty niin teatterin, musikaalin kuin oopperan ja baletin maailmoista!
Kuulin tänään aamu-TV:ssä, kun haastateltiin prof. Panu Rajalaa (josta en muuten erikoisesti pidä...) kirjallisuudesta. Hän sanoi siinä, että hyvän kirjan kriteereitä täyttää sellaiset kirjat, joista voi sanoa, että ihminen on jotenkin lukemisen jälkeen edes hiukan muuttunut...
Sama asia pätee hyvään näyttämötaiteeseen, minun mielestäni! En tarkoita, että ihminen hyvän esityksen jälkeen tarvitsee olla "parempi ihminen", mutta jotain on hänen sisällään liikahtanut ja avautunut niin, että hän kokee ja tuntee ja ajattelee syvemmin, laajemmin tai muuten vain eri tavalla kuin ennen esitystä. Tietenkin voi myös vain iloita ja nauttia esityksestä, ja silloinkin se on tehnyt tärkeän tehtävän eli koskettanut ihmistä.
Antoisia elämyksiä meille kaikille jatkossakin! - jemina
Ensimmäinen ikimuistoinen kulttuurikokemukseni on vuodelta 1956, kun elämäni ensimmäisellä Helsingin matkalla, kävin Kansallisoopperassa katsomassa Joutsenlampea. Mielestäni esiintyjät olivat venäläisiä. Toinen upea kokemus saman matkan antia oli Ateneum, pikkukaupungin lapselle aivan mykistäviä asioita.
Olin yksi niistä lapsista jotka toivat maakuntansa tervehdyksen Markus-sedälle messuhallissa järjestetyissä läksiäisissä. Siitä tilaisuudesta ei ole jäänyt mieleen kuin paljon ihmisiä ja valtava tungos, mutta Joutsenlampea en unohda koskaan.- Ii-li ek
...esiintyy taas nyt huhtikuussa Helsingissä Aleksanterin Teatterissa (vanhassa opperassa). Voi olla, että esitykset ovat jo loppuunmyytyjä. Itse onnistuin saamaan lipun.
- ii-li ek
Ii-li ek kirjoitti:
...esiintyy taas nyt huhtikuussa Helsingissä Aleksanterin Teatterissa (vanhassa opperassa). Voi olla, että esitykset ovat jo loppuunmyytyjä. Itse onnistuin saamaan lipun.
Ei siis Joutsenlampi, vaan jokin Rimski Korsakovin ooppera.
- uzma-m
ii-li ek kirjoitti:
Ei siis Joutsenlampi, vaan jokin Rimski Korsakovin ooppera.
katsoimme sen Lontoossa 60-luvulla,mina tykkasin baletista ja parin vuoden aikana tuli nahtya kaikki baletit,mieheni tutustutti teatteriin ja nain Ingrid Bergmaninkin livena,katsoimme Old Vic :ssa ylimmilla penkeilla autuaana monet naytelmat,mm Olivier Lawrence myos livena
Sain syntymapaivalahjaksi liput My Fair Lady:n alkuperaiseen naytokseen Julie Andrews ja Rex Harrison paa osissa.
Tytar vei meidat katsomaan Oopperan kummitusta New Yorkiin 1998.
Suomesta on mieleeni jaanyt Tuntematon Sotilas Tampereen kesa teatterissa ja Aida Savolinnassa. - yliveto miehen kun
uzma-m kirjoitti:
katsoimme sen Lontoossa 60-luvulla,mina tykkasin baletista ja parin vuoden aikana tuli nahtya kaikki baletit,mieheni tutustutti teatteriin ja nain Ingrid Bergmaninkin livena,katsoimme Old Vic :ssa ylimmilla penkeilla autuaana monet naytelmat,mm Olivier Lawrence myos livena
Sain syntymapaivalahjaksi liput My Fair Lady:n alkuperaiseen naytokseen Julie Andrews ja Rex Harrison paa osissa.
Tytar vei meidat katsomaan Oopperan kummitusta New Yorkiin 1998.
Suomesta on mieleeni jaanyt Tuntematon Sotilas Tampereen kesa teatterissa ja Aida Savolinnassa.on osannut ja ollut varaa sinua hemmotella.
- uzma-m
yliveto miehen kun kirjoitti:
on osannut ja ollut varaa sinua hemmotella.
siita olen samaa mielta, mutta 60-luvulla Lontoossa seurustelimme,jonotimme halpoja lippuja tai useammin mina jonotin jos olin yovuorossa,shilingit kaivoimme kukkaroistamme ja yhdessa lunastettiin liput.
Mina olin kiinnostunut musiikista,han oli kiinnostunut teatterista ja taiteista,kirjallisuudesta,nain yhdessa opimme toisistamme. - Kandelier
uzma-m kirjoitti:
siita olen samaa mielta, mutta 60-luvulla Lontoossa seurustelimme,jonotimme halpoja lippuja tai useammin mina jonotin jos olin yovuorossa,shilingit kaivoimme kukkaroistamme ja yhdessa lunastettiin liput.
Mina olin kiinnostunut musiikista,han oli kiinnostunut teatterista ja taiteista,kirjallisuudesta,nain yhdessa opimme toisistamme.Kannattaa muistaa, että Helsingin Yeston & Kopitin PHANTOM-musikaali on eri kuin aloittajan puhuma Webberin versio. Kummassakin versiossa on kuitenkin kattokruunu, Y&K:n versiossa vain pienempi. Webberin versio on tietenkin menestys, luultavasti Maria Brönsjonin loistavasta suunnittelusta aina puvustuksesta kattokruunuun asti. Ainoa mikä Webberin versiossa minua haittaa on se että kattokeruunu on soikea. Näitä kahta musikaalia ei kannata verrata toisiinsa. Onhan vielä Ken Hillin oopperamusikaali.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577360Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393634Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3742019Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861489
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164