tarkoitukseni on asentaa läppäri karttapöydälle, siksi kysynkin arvoisalta raadilta otanko virtaa sytkärirasiasta, vai asennutanko sähkömiehellä oman johdotuksen läppärille jossa oma 6 amperin sulake? Kiitos vastauksistanne jo etukäteen "hyh hyh"
Virtaa plotteriin
8
1426
Vastaukset
"Sytkärirasia" on kai se pahin vaihtoehto. Sulake on kai oleellisesti 6A isompi? Miksi 6A:n sulake? Ei läppärin poweri polta edes 3A:n hidas sulake. Minusta on käsittämätöntä että veneessä missä palo on suunilleen se pahin mitä voi meille tapahtua ei huolehdita sähköjärjestelmästä! Läppärin DC/DC converterin sulake ei saa ylimitoittaa! Kulutus max 20% on se sääntö ja jos on pakko, laita siihen hidas sulake. Älä ajattele että "minähän purjehdin vaan saaristossa". Palo on meidän pahin vihollinen ja voit joutua (perheesi kanssa), veden varaan minuutissa!
Summa sumaarum: Omat johdot pääsulakkeesta. Sulakeen arvo = convertterin max kulutus 20% !- ajatteleva
Mistä tuo "kulutus max 20%"? Eikös tulipalon estämiseksi riitä, kun sulake on sellainen, ettei sen sallima virta kuumenna johtoja liikaa?! Jos veneessä normaalisti käytettävän 4 mm2 piuhan läpi kulkee 6 amppeeria virtaa, niin ei todellakaan ole mitään pelkoa tulipalosta!
- vähän
ajatteleva kirjoitti:
Mistä tuo "kulutus max 20%"? Eikös tulipalon estämiseksi riitä, kun sulake on sellainen, ettei sen sallima virta kuumenna johtoja liikaa?! Jos veneessä normaalisti käytettävän 4 mm2 piuhan läpi kulkee 6 amppeeria virtaa, niin ei todellakaan ole mitään pelkoa tulipalosta!
Opiskele hitunen sähkötekniikkaa.
- ajatteleva
vähän kirjoitti:
Opiskele hitunen sähkötekniikkaa.
Olen kyllä opiskellut sähkötekniikkaa. Ilmeisesti itse olet opiskellut vielä enemmän, joten voisitko ystävällisesti hieman valottaa asiaa? Ihan vaan lyhyesti?
ajatteleva kirjoitti:
Olen kyllä opiskellut sähkötekniikkaa. Ilmeisesti itse olet opiskellut vielä enemmän, joten voisitko ystävällisesti hieman valottaa asiaa? Ihan vaan lyhyesti?
Voi voi kun opiskelu nyt meni hukkaan. Sulakkeen arvo määritellään kulutuksen mukaan venemaailmassa, siitä yksinkertaisesta syystä että näin minimoidaan kontaktihäiriöiden muodostama riski. Vastakysymyksenä kysysin että miksi 6 A:n sulake.
- ajatteleva
LonelyBird kirjoitti:
Voi voi kun opiskelu nyt meni hukkaan. Sulakkeen arvo määritellään kulutuksen mukaan venemaailmassa, siitä yksinkertaisesta syystä että näin minimoidaan kontaktihäiriöiden muodostama riski. Vastakysymyksenä kysysin että miksi 6 A:n sulake.
Nyt ei kyllä ihan auennut. Miten sulake vaikuttaa kontaktihäiriöiden muodostamaan riskiin? Eihän kontaktihäiriö yleensä edes muodosta mitään riskiä. Ainut mieleeni tuleva kontaktihäiriön aiheuttama riski on, että bensaa tai muuta erittäin herkästi syttyvää ainetta on liitoksen vieressä kun syntyy kipinä. Tätä kipinän syntymistä taasen ei sulake mitenkään estä. Eli mitä kummaa tarkoitat?
En ole alkuperäinen kysyjä, joten en tiedä hänen syytään käyttää 6 amppeerin sulaketta. Itse käytän sellaisia sulakkeita, että eivät varmasti katkaise virtaa ennen kuin tulee oikea vika. Jos sulake on liian pieni, saattaa joutua turhanpäiten askartelemaan kesken purjehduksen. ajatteleva kirjoitti:
Nyt ei kyllä ihan auennut. Miten sulake vaikuttaa kontaktihäiriöiden muodostamaan riskiin? Eihän kontaktihäiriö yleensä edes muodosta mitään riskiä. Ainut mieleeni tuleva kontaktihäiriön aiheuttama riski on, että bensaa tai muuta erittäin herkästi syttyvää ainetta on liitoksen vieressä kun syntyy kipinä. Tätä kipinän syntymistä taasen ei sulake mitenkään estä. Eli mitä kummaa tarkoitat?
En ole alkuperäinen kysyjä, joten en tiedä hänen syytään käyttää 6 amppeerin sulaketta. Itse käytän sellaisia sulakkeita, että eivät varmasti katkaise virtaa ennen kuin tulee oikea vika. Jos sulake on liian pieni, saattaa joutua turhanpäiten askartelemaan kesken purjehduksen.Ajatteleva on ihan oikeassa että kontaktihäiriön aiheuttama riski on äärimmäisen pieni nimeenomaan jos käytetään 4 mm2 kaapeli ja kuluttaja on joku plotteri. 20%:n sääntö on yleispätevää, ja käsittää myös suurten kuluttajien sulakkeet, esim. ankkuria tai keulaputkuria, jolloin kontaktihäiriön synnyttämä lämpötila jo muodosttaa riskin.
Se 20%:n sulake on nimenomaan "sellaisia sulakkeita, että eivät varmasti katkaise virtaa ennen kuin tulee oikea vika" ja sellainen että ei joudu "turhanpäiten askartelemaan kesken purjehduksen.
Ajattele nyt sitten mitä ajattelet...
- SÖÖR ÖÖ
Läppärin käyttäminen karttaplotterina on köyhimysten hommaa ja ihmettelenkin kovasti, että Sir BB:n tasoinen merenkulkija edes ajattelee moista rahvaanomaista ratkaisua. Kyllä kunnon jahdissa on joka ikistä tarkoitusta varten ihan erillinen laite oltava.
Ihmettelen myös sitä, että SirBB yleensä harkitsee
plotterin hankintaa. Elektronisten apuvälineiden käyttö navigoinnissa kun on pahimman luokan tyylirikko.
Jos SirBB kuitenkin on plotteria hankkimassa, tulee hankittavan laitteen olla tunnetun valmistajan huippumalli. Jos kaikesta huolimatta valinta kohdistuu läppäriin, on ainoa oikea ostos jokin erikoisrobusti malli, joka maksaa vähintään
3000 Euroa !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565680Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222477Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2691832- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos261502Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381286Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391281Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3471271