Elatusmaksu 160€/kk

"isä"

Siis yhdestä lapsesta. Omat tulot n.30 tuhatta vuodessa, ei velkaa, avovaimo koulussa ei tuloja, ei uusia lapsia ja asutaan vuokralla n.550. Kuinka paljon muut maksaa?

105

92945

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voe sentään

...meillä eli 120 €/lapsi/kk.

• meidän "iskä"

meidän "iskä" maksaa 185 euroa/kk.

• ootte tehneet

nimim. "118 egee ja risat."

Tulot 45.000 €

• et maksa sitäkään

vaan jotenkin "lusmuat"...tuo summa on kunnan maksama 118.15e/kk..ulosoton kautta?

• isi

Jos maksat noin vähän noista tuloista,olet kuspiärunkku!

• väitteesi?
        isi kirjoitti:

Jos maksat noin vähän noista tuloista,olet kuspiärunkku!

Näen lastani varsin harvoin, Suomessa kun suositaan vanhentuneiden käsityksien mukaan äitejä. Miksi maksaisin yhtään enemmän?

Jos 2 aikuista ei tule toimeen, niin naisella on varsin helppoa tässä rakkaassa suomen maassa syrjäyttää täysin perusteetta isä lapsien elämästä.

Vasta sitten kun saan enemmän oikeuksia otan ittelleni enemmän velvollisuuksia.

• jo aikuinen isin tyttö
        väitteesi? kirjoitti:

Näen lastani varsin harvoin, Suomessa kun suositaan vanhentuneiden käsityksien mukaan äitejä. Miksi maksaisin yhtään enemmän?

Jos 2 aikuista ei tule toimeen, niin naisella on varsin helppoa tässä rakkaassa suomen maassa syrjäyttää täysin perusteetta isä lapsien elämästä.

Tästä, että isäkin on yksihuoltaja... On kyllä käsittämätöntä, että äiti saa kaiken mahdollisen tuen, mutta isä EI MITÄÄN. Yhteishuoltajuus ja molemmat yksinhuoltajia. Äitiä tuetaan kaikin tavoin, isää ei mitenkään. Edes oikeustoimi ei osannut sanoa miksi.

• waldemar
        jo aikuinen isin tyttö kirjoitti:

Tästä, että isäkin on yksihuoltaja... On kyllä käsittämätöntä, että äiti saa kaiken mahdollisen tuen, mutta isä EI MITÄÄN. Yhteishuoltajuus ja molemmat yksinhuoltajia. Äitiä tuetaan kaikin tavoin, isää ei mitenkään. Edes oikeustoimi ei osannut sanoa miksi.

Oikeustoimi tietää vaan ei kerro.
        Minäpä sain tietää että niin oikeustoimella kuin sosiaali toimella on OHJE jossa sanotaan : Äitiyttä tulee tukea kaikin mahdollisin käytettävissä olevin keinoin !
        Lakimies sanoi : Tällaista tuulimyllyä vastaan ei eihkä kannata käydä.
        Ainoa keino on siis pitää kiinni omasta näkemyksestä eikä lähteä MIHINKÄÄN neuvotteluun ilman että etukäteen tiedät mistä tullaan keskustelemaan ja miksi ja kaikki pitää olla paperilla ja allekirjooitettuna.
        Onnea ja jaksamista sinulle !

• isin tyttö
        väitteesi? kirjoitti:

ja lapset näkee nälkää sen takia,että et tykkää niitten äidistä. kokemusta on tosta, terveisiä vaan omalle "iskälle"

• oot mulukku
        väitteesi? kirjoitti:

siitä maksa, että lasta tapaat. Jos lapsi on enimmäkseen äitinsä elätettävänä ja sinä maksat lapsen kulut esim. vain yksi viikonloppu kuussa, niin sitten sun pitäisi maksaa isommat elat. Kuvittele mikä määrä ruokaa lapsella kuluu n. 27vrk äiteensä hoivissa, ja mitä vaatteet maksaa, tai bussikyydit, lääkkeet, koulutarvikkeet, parturi, mahdolliset harrastukset...

• Oma vikasi sitten
        väitteesi? kirjoitti:

Eihän sulla lapsia käytännössä ole. Olet lapseton. Lapsesikin pyyhkii jalkansa sinuun vanhemmiten.

• Katkeroitunut äiti
        jo aikuinen isin tyttö kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Ainakaan minun kohdallani. Kaikki neuvottelut käytiin miehen näkökulmasta. Miestä suorastaan paapottiin lastenvalvojan toimesta, vaikka on työssä käyvä ihminen. Elatustuet pienimmän mahdollisen mukaan. En saanut edes sossusta tukea vuokratakuisiin, en mihinkään, vaikka työssä käyvä mies sai palkasta huolimatta rahallista apua ja ymmärrystä. Minä kituutin silloin vielä kotihoidontuella, ja minulle jäi maksettavaksi kolme lainaa (joihin uppoavatkin pikkuruiset elarit lapsilisät yhä tänäkin päivänä). En ymmärrä tätä kummallista miesten luomaa käsitystä, että heitä sorretaan, kun ainakin omien kokemusteni pohjalta voin sanoa, että homma meni ihan toisin päin. Jäin täysin ilman turvaverkkoa, ilman tukea vieraalle paikkakunnalle, kun manipuloiva ex juoksutti sossutanttoja mielensä mukaan.

• Hyvä ajattelutapa!
        väitteesi? kirjoitti:

Kun en näe lastani, ei hänen tule olla elossakaan, tai jos jostain lakipykälän oikusta tulee olla, niin elää sitten ainakin kituuttamalla.
        Tarviiko vielä ihmetellä miksi tuollaisen ajattelumallin omaavat eivät pahemmin näe lapsiaan???

• äiti ja tuleva vaimo
        Hyvä ajattelutapa! kirjoitti:

Kun en näe lastani, ei hänen tule olla elossakaan, tai jos jostain lakipykälän oikusta tulee olla, niin elää sitten ainakin kituuttamalla.
        Tarviiko vielä ihmetellä miksi tuollaisen ajattelumallin omaavat eivät pahemmin näe lapsiaan???

Herran viestissähän selvästi luki, että olisi valmis asioiden eteen enemmän tekemään, mutta äiti on eri mieltä ja näin isä ei näe lapsiaan niin usein kuin haluaisi ja äiti haluaa vain nyhtää elarit isästä ilman, että sallisi isän nauttia myös isyydestä. Kyllä minua surettaisi jos mieheni tekisi minulle noin (hänellä hyvät tulot, minä luottotiedoton työtön, eli miehellä olisi oikeuden edessä paljon valtaa.). En pystyisi yhtään luottamaan siihen, että rahat menisivät lapsen elämiseen, eikä johonkin ihan muuhun, joten ymmärrän hyvin!

Onneksi on mies kotona ettei tarvitse itsekkäiden lapsiensa etua ajattelemattomien ihmisten kanssa olla tekemisissä! Tsemppiä kaikille jotka lastensa tapaamisesta taistelevat!

• äiti

120€/lapsi/kk (4 lasta).

• liikaako?

200e/kk eli 400e kuussa.

• Niiiiiiih

Näyttäkö siltä et sun lapsilla menee vähä liian hyvin tolla summalla, silläkö aattelit et se on liikaa???

• jotta oikeudenmukaisuutta

Jos sellaisen peruskaavan laittaisin mitä monet tuomarit oikeudessa käyttää:

Paikkakunnasta riippuen 450-500 euroa lapsen elatukseen. Tästä vähennetään lapsilisät (ei yh korotusta koska se on lapsen kanssa asuvalle tarkoitettu tasaamaan yhden hengen tuloja?)

Sitten jaetaan loppu nettotulojen suhteessa. Ja tapaamiset vähennetään laskemalla edellisestä saatu summa jaettuna 30 ja kerrotaan tapaamispäivien summalla.

Tämä saatu summa siis vähennetään nettotulojen suhteessa olevasta summasta.

Esim.

30 000 (normaalipalkka, 450-500 pätee silloin) ja 4 tapaamispäivää kuussa. Lähi tuloton.

450-100=350

[350-(350/30)*4]=303€

Käytännössä lähi saa n.300€ käteen työttömänä. 30 000 niin käteen jää n. 1400

eli 350/(1400 300) * 1400 = 288

[288-(288/30)*4]= 249,6€

Lisäksi maksajan menot huomioidaan jotta itselle jää vähintään perusraha... Silloin ei tosiaan ole enään kyllä mielekästä tehdä töitä kun lasta tapaamatta ja töitä tekemättä jää sama raha.

Lisäksi myös asuntolaina laskee elatusmaksuja.

• Pariton Isä

etä: vuosipalkka 18000€, 15-20 tapaamispäivää kuussa
        lähi: vuosipalkka 24000€

Eli 450€-100€ = 350€ pitäisi jakaa kahdelle jossakin suhteessa.

Mites tuo jako nyt lasketaan ja mikä pitäisi tässä tapauksessa olla maksu?

• Timppa
        Pariton Isä kirjoitti:

Silloinj kun elari tulee negatiiviseksi niin elarit on nolla. Tämähän ei ole oikein, mutta ei tässä maailmassa moni muukaan asia ole.

Joskus olen muistavinaan tapauksia jossa lähi maksaa etälle, mutta suomessa se ei ole voinut tapahtua. Olen tainnut nähdä tasa-arvoista unta.

• sopimalla

olen yh-äiti kaksi aikuista lasta ja kaisi elatusapua saavaa, olen itse töissä ja olen vapaaehtoisesti sopinut tuon minimin elatustuen. siis lapsen isä maksaa vain tuon 118,15€/kk/lapsi
        pitää myös muistaa että tuo isä on myös oikeutettu elämään eron jälkeen.
        monella just äidillä, onkin tarkoitus tappaa isän elämä henkisesti, ja saattaa hänet ahdinkoon rahallisesti.
        yh on oikeutettu saamaan tuo 118,15€ per muksu siihen asti kun lapsi menee ansiotyöhön kuitenkin on takarajana 23 vuotta.
        tietääköhän vanhemmat yleensäkään asioiden oikeaa laitaa?? niinpä, meidän poikamme, nyt kun hänen opiskelut jatkuu ja ikää tulee 18v, on oikeutettu saamaan elatustukea erovanhemmata, jos hänellä on tuloja mistä maksaa.
        nuori opiskelija joka asuu kotona, hän ei saa välttämättä opintotukea, kuten meillä käy. minun äidin tulot on liian suuret, ja issä on myös töissä, joten hänen velvollisuus on maksaa elatustukea suoraan lapselle, jopa 18 vuotias voi sitä itse vaatia. kuitenkaan jos isä on tuloton, kaupunki ei tuota elatustukea maksa.

siinä on iso ero kun erossa sovitaan rahasta, onko töissä vaiko ei.
        ei tuo 30000€ vuodessa kuitenkaan ole paljoa kun laskee verot vuokran elatustuen/tuet jne...

yh vanhemmalla tuo 118.15€ on minimi mikä otetaan huomioon asumistuessa ja päivähoitomaksuissa, huomioimatta sitä saako sit ävai ei saa. siis jos olet sopinut pienemmän tuen, sitä ei huomioida kelassa eikä päivähoidissa.
        tukiviidakko on kirjava.
        elatusvelvollinen ota selvää asioista elatusvelvollistenliitosta

• tasa-arvoa
        sopimalla kirjoitti:

olen yh-äiti kaksi aikuista lasta ja kaisi elatusapua saavaa, olen itse töissä ja olen vapaaehtoisesti sopinut tuon minimin elatustuen. siis lapsen isä maksaa vain tuon 118,15€/kk/lapsi
        monella just äidillä, onkin tarkoitus tappaa isän elämä henkisesti, ja saattaa hänet ahdinkoon rahallisesti.
        yh on oikeutettu saamaan tuo 118,15€ per muksu siihen asti kun lapsi menee ansiotyöhön kuitenkin on takarajana 23 vuotta.
        tietääköhän vanhemmat yleensäkään asioiden oikeaa laitaa?? niinpä, meidän poikamme, nyt kun hänen opiskelut jatkuu ja ikää tulee 18v, on oikeutettu saamaan elatustukea erovanhemmata, jos hänellä on tuloja mistä maksaa.
        nuori opiskelija joka asuu kotona, hän ei saa välttämättä opintotukea, kuten meillä käy. minun äidin tulot on liian suuret, ja issä on myös töissä, joten hänen velvollisuus on maksaa elatustukea suoraan lapselle, jopa 18 vuotias voi sitä itse vaatia. kuitenkaan jos isä on tuloton, kaupunki ei tuota elatustukea maksa.

ei tuo 30000€ vuodessa kuitenkaan ole paljoa kun laskee verot vuokran elatustuen/tuet jne...

yh vanhemmalla tuo 118.15€ on minimi mikä otetaan huomioon asumistuessa ja päivähoitomaksuissa, huomioimatta sitä saako sit ävai ei saa. siis jos olet sopinut pienemmän tuen, sitä ei huomioida kelassa eikä päivähoidissa.
        tukiviidakko on kirjava.

täällä vaahdotaan aina elareista ja kuinka "uhraudutaan!" Mites paljon etä-äidit maksoivat elareita viime vuonna? Kuinka paljon lähiäiti maksaa opiskelijalapselleen? Kumma että etä koska on mies voidaan velvoittaa koulutusrahaan mutta lähi pääsee kuin koira veräjästä!

Jos on jotain valittamista lähinä olosta niin aina voi sopimuksella vaihtaa itsensä etäksi jos se nyt sitten onnen tuo!

• kapinoiva äiti
        sopimalla kirjoitti:

tukiviidakko on kirjava.

118.15 euroa ei todellakaan jatku siihen saakka kun lapsi menee ansiotyöhön.
        se loppuu tasan sinä päivänä kun lapsi täyttää 18v

koulutustukea voidaan etä velvoittaa maksamaan siihen saakka kun lukio tai ammattikoulu n käyty
        tai vastaava koulu.
        Se summa tulee suoraan lapselle, ei lähivanhemmalle.

Jos elatusvelvolliset noin asian neuvovat niin kehoittaisin tarkistamaan vähän faktoja.

• Elatusvelvollisuus
        sopimalla kirjoitti:

tukiviidakko on kirjava.

päättyy 18 vuoteen, koulutusavustus pääsääntöisesti esim. lukion loppuun...lue vaikka oikeuden päätös asiasta.

EROPERHE:
        Vanhempien elatusvastuu loppuu kun lapsi täyttää 18-vuotta tai kykenee itse elättämään itsensä (kesä/loma-ajan työtä ei lasketa). Koulutusvastuu kuitenkin jatkuu ellei lapsi kykene vielä itse vastaamaan koulutuksestaan. Mikäli lapsi opiskelee täytettyään 18, voi hän vielä saada etävanhemmaltaan koulutusavustusta. Sitä maksetaan usein meneillään oleva oppilaitos loppuun. Koulutusavustussopimus laaditaan samoin kuin elatussopimuskin sosiaalitoimessa ja kiistatapauksissa tuomioistuimessa. Koulutusavustuksesta ks. Korkeimman oikeuden päätös KKO: 1996/5.:
        http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1996/19960005?search[type]=pika&search[pika]=KKO: S95/1942

• olisikin
        tasa-arvoa kirjoitti:

täällä vaahdotaan aina elareista ja kuinka "uhraudutaan!" Mites paljon etä-äidit maksoivat elareita viime vuonna? Kuinka paljon lähiäiti maksaa opiskelijalapselleen? Kumma että etä koska on mies voidaan velvoittaa koulutusrahaan mutta lähi pääsee kuin koira veräjästä!

Jos on jotain valittamista lähinä olosta niin aina voi sopimuksella vaihtaa itsensä etäksi jos se nyt sitten onnen tuo!

se exmies kykenevä vuorostaan lähi-isäksi. Saisi sen homman aivan varmasti...
        Voisivat sitten lapset vierailla luonani, jos minulle sattuu joskus sopimaan...senhän tietäisin aina samana iltana kun kyseinen vierailu olisi käsillä....
        Voisin sitten ruikuttaa häneltä oppimallani tavalla elareista....

• äitipuoli

Mitä mieltä olet tästä: kaksi lasta ja 300kuussa.
        Isän tulot eivät ole kummoiset, noin 1400 käteen. Minä olen tällä hetkellä työtön, saan 800kuussa. Lainoihin menee siitäkin 240kuussa.
        Yleensä lapset on meillä joka toinen viikonloppu ja yhden arki-illan joka viikko. Lisäksi koulujen lomia ja kesälomaa.
        Nyt lapset on meillä poikkeuksellisesti 16pv kuusta ja siltikö pitää maksaa?? Mistä maksetaan ja miksi??
        Paljonko on kohtuus?'Entä kun pääsen töihin ja otamme asuntolainaa, miten sitä millään maksaa siltikään? Jos yhdessä saisimme 2800 käteen ja siitä elatukset ja lainat pois. Vaikuttaako maksuun?

• lähiäiti
        Timppa kirjoitti:

Silloinj kun elari tulee negatiiviseksi niin elarit on nolla. Tämähän ei ole oikein, mutta ei tässä maailmassa moni muukaan asia ole.

Joskus olen muistavinaan tapauksia jossa lähi maksaa etälle, mutta suomessa se ei ole voinut tapahtua. Olen tainnut nähdä tasa-arvoista unta.

kyllä suomessakin ollaan tasa-arvoisia - muuallakin kuin unessa.

meillä on sovittu 120 €/kk elatusmaksusta keskinäisellä sopimuksella. siihen kuuluu neljä tapaamispäivää/kk. jos lapsi on etän luona 2 viikkoa kuukaudesta eli puolet ajasta (toteutuu esim. joululomalla), niin maksuja ei makseta suuntaan ei toiseen. jos taas lapsi on etän luona koko kuukauden (toteutuu kesäisin) niin lähi maksaa etälle sen 120 €.

eli puolin ja toisin maksetaan sen mukaan, missä lapsi oikeasti viettää aikaansa ja syö samasta jääkaapista vanhempansa kanssa.

• ei minkään arvoinen
        Pariton Isä kirjoitti:

Lasketaanpas nyt täällä minkä arvoinen oma lapsi on! Voi järkytys, mitä te ihmiset oikeen meinaatte? Jokainen lähi tietää ettei säästöön jää mitään ja kaikki menee. Enemmänkin lapsilleen laittas jos vois! Miksei kukaan etä halua varmistaa lapselleen hyvää elämää ja välillä jotain kivaakin? Onko se raha aina kaikki kaikes? Lapsihan tän kaiken katkeruuden ja laskemisen maksaa aikuis-iällään kun on niin kovalla kädellä opetettu ettei ole minkään arvoinen.

Muistakaa että lapsi voi vetää vanhemmat myöhemmin oikeuteen jos eivät ole elatuksestaan huolehtineet!

• asumistuessa
        sopimalla kirjoitti:

tukiviidakko on kirjava.

Hei muuten asumistuen laskennassa ei olteta huomioon elareita ollenkaan! Tähän olen itsekin kiinnittänyt joskus huomiota. Eli jos vaikka tulee elareita 600 kahdesta lapsesta niin näistä tuloista ei oteta senttiäkään huomioon asumistukea laskettaessa mutta kun taas kaikki muut tulot, palkka tai muut sosiaalietuudet otetaan huomioon kokonaisuudessan tietenkin

Eli jos palkka on 1400 ja elari 140€ (yht. 1140) niin Kelan asumistuen laskurissa tulot ovat 1400.
        Ja jos taas palkka on 1400 ja elari 500€ niin Kelan asumisten laskurissa tulot ovat edelleen se 1400 vaikka todellisuudessa ovat yht. 1900. Eli kumpikin saa saman verran asumistukea vaikka toisen tulot ovat tosiasiassa monta sataa enemmän.

Kelan maksamaa elaria ei myöskään otetan huomioon ollenkaan asumistukea laskettaessa tulona eli sama tuleeko Kelalta tai etävanhemmalta.
        Päivähoitomaksua määriteltäessä otetaan sen sijaan huomioon elarit.

• mukaan niin kuin
        tasa-arvoa kirjoitti:

etä-isätkin. Etä-äidit saavat vapautuksen maksuista esim. työttömyyden vuoksi niin kuin isätkin.

Opiskelevista nuorista ei ole välttämättä pakko sen etä-isänkään maksaa mitään,eikä varsinkaan automaattisesti. Itse maksan omasta opiskelijastani 70 e bussikortin kk,ruuat,asumisen(asuu kotona) ja etä 139e joka on hyvin pieni osuus mutta on kuitenkin,että siinä sitä tasa-arvoa sulle. Opiskelijan tuet ovat käsittämättömän pienet,edes työtön ei joudu niin pienellä elämään. Oma opiskelijani käy töissä kyllä ja maksaa tällöin esim. kirjat itse.

Joten kerro miten lähi pääsee kuin koira veräjästä? Taitaa taas olla suurin osa omaa kuvitelmaasi..

• outoa kyllä
        lähiäiti kirjoitti:

kyllä suomessakin ollaan tasa-arvoisia - muuallakin kuin unessa.

meillä on sovittu 120 €/kk elatusmaksusta keskinäisellä sopimuksella. siihen kuuluu neljä tapaamispäivää/kk. jos lapsi on etän luona 2 viikkoa kuukaudesta eli puolet ajasta (toteutuu esim. joululomalla), niin maksuja ei makseta suuntaan ei toiseen. jos taas lapsi on etän luona koko kuukauden (toteutuu kesäisin) niin lähi maksaa etälle sen 120 €.

eli puolin ja toisin maksetaan sen mukaan, missä lapsi oikeasti viettää aikaansa ja syö samasta jääkaapista vanhempansa kanssa.

Mutta kyllähän lähivanhempi maksaa sairaalakulut ja tarhamaksut ja isompaa asuntoa lapsen takia. Aika outo järjestely teillä. Entä kuka maksaa lapsen vaatteet, harrastukset, pyörät, sukset ym...

• äitix3 ***

meille elareita tulee 330e/kk

lapsia 3,ja kaikki jo murrosiässä 12-15v!!

tasan ei käy onnen lahjat!

• ja leipää?

Tuon ikäiset, varsinkin tulevat miehet syövät ihan kyr***ä... Maitoakin menee jotain 8 litraa päivässä ja leipiä on turha kantaa kaupasta vain kahta...

• juupa juu

Vai että onnen lahjat. Ajattelitko tehdä isonkin tilin, kun aikoinaan puskit lapsia maailmaan??? Loistava motiivi hankkia lapsia! Hyvä sinä!

• just joo
        juupa juu kirjoitti:

Vai että onnen lahjat. Ajattelitko tehdä isonkin tilin, kun aikoinaan puskit lapsia maailmaan??? Loistava motiivi hankkia lapsia! Hyvä sinä!

Onnea teille...vaikka lotossa.

• samat tulot about

...taitaa mennä sulla muutama kymppi liikaa, koska aika harva maksaa noin paljon tutuistani suuremmillakaan tuloilla..

• Tarkista

..sopimuksesi, kuulut tällähetkellä 'rikkaaseen 5%:iin' noilla maksuilla..

• Espoon kaupungin osalta

Niin ei tarvitse näitä höpöhöpö 'mieheni maksaa 300/lapsi) heittoja uskoa :-)

alla tietoja Espoosta vuodelta 2004:Elatussopimuksia on Espoossa vuonna 2004 vahvistettu kaiken kaikkiaan 1939 kpl,
      jonka lisäksi on tehty 6 kpl kertasuorituksena maksettavia sopimuksia.Elatusapumäärä/kk/lapsi on jakautunut seuraavasti:alle 67,28€ (42%)
      67,28-100,90€ (7%)
      100,91-134,54€ (28%)
      134,55-168,18€ (8%)
      168,19-235,45€ (9%)
      235,46-302,73 (4%)
      yli 302,74€ (2%)

• ottakaa selvää

Sinä, joka käytit Espoon kaupungissa tehtyjä sopimuksia esimerkkinä, niin voisit myös tarkistaa, minkälaisia elatusmaksuja vahvistetaan oikeudessa. Kun vanhemmilla on rahaa, niin asiat hoidetaan asianajajien kautta ja oikeus vahvistaa maksun, nämä eivät näy sosiaalilautakuntien sopimuksissa.

• Eronnut Rouva

Meillä lasten isä maksaa 176,6€/lapsi kahdesta lapsesta. Maksut on sovittu keskenämme ja elatus keskenämme 50/50 suhteella.

Vuositulot molemmilla n. 38000€.

• kolmesta

meillä, ja hyvin pärjätään...pitäähän exänkin elää..

• 4:n murkun äiti

ex maksaa 120€ / kk yhteensä 4:stä lapsesta, eli 30€/per lapsi. Kunta maksaa loput, niin että saan sen minimielarin per lapsi.

• turhimmista

koskaan näkemistäni keskusteluista. Turhemmaksi voisi pistää keskustelemalla palkoista, takuulla siitä saa huonommat fiilikset. Aina joku tienaa enemmän, tekee vähemmän ja huonommin. Erotessa elämä muuttuu, kaikilla osapuolilla, aina ei voi voittaa, mutta tasapeli olisi lapsen voitto!

• kuluttavan n. 500e kk

seitsemätoista vuotiaana loppuu lapsilisä.Isä maksaa meillä n.140e kk. jos minä maksan oman osuuteni eli 140e kk tekee se 280e kk meidän lapselle! ELIKKÄ MINÄ MAKSAN NE LOPUTKIN KULUT ETTÄ MITÄ TE ISÄT VALITATTE.Mietipä mitä maksaa vakuutukset,vaatteet,ruoka,harrastukset,puhelinmaksut jne. Minä myös kasvatan,valvon yöt ja huolehdin jne.Kaiken teen mielelläni koska rakastan lastani ja välitän hänestä.Rahasta on tiukkaa,mutta mutta saamme olla yhdessä se on tärkeintä

• tuuttuja

mietin samaa lukiessani noita tekstejä, kyllä lapset kuluttaa aika paljon ja summa kasvaa mitä vanhemmaksi tulevat. ja jos jotain haluaa harrastaa niin johan nousta pomppasi kulut.
        eli jos tuon noin 120 euroa kuussa saa jotain elatusta., niin ei siitä' kovin suurta apua ole vähänkään isomman lapsen kohdalla.

• elättäjä äiti

Minä maksoin juuri 17-vuotiaan urheilijani kevään kausimaksun 455 e, ja jostain kumman syystä pitää ostaa myös bussilippu ja ruokaa välipaloiksi ja pääruuaksi jne.. kaikki tämä tuplana ja ex maksaa kokonaiset 0 € ihan niin kun tähänkin asti. 2280 € nettokuukausituloilla ei ole oikeutta asumistukeen yms, joten sillä tulee kolme lähes aikuista toimeen harrstuksinneen kun kerran on pakko. Helsingissä ei asuminenkaan ole ihan halpaa yms.. niin kyllä se lasten isäkin tienaa ainakin ihan saman verran, mutta mitäs pienistä, muutenhan minä kuulemma imisin hänet kuiviin.. unohdan siis vaan kiltisti kaikki mitä itse haluaisin, kunhan nyt saan pakolliset.. Siitä vaan isät pyrkimään samaan, kyllä ne sossun tädit teitä ymmärtävät ihan yhtä hyvin kuin munkin exää..

• Tosin brutto vuodessa yli tuplat tuohon. Mutta sehän ei olekaan oleellista (yksin), vaan lapsen elatuksen tarve, ja toisen vanhemman kyvyt osallistua niihin.

^^^^^^^^^^^^^^^^

I VAIHE - määrä

Homma lähtee siitä, että määritetään lapsen / lasten elatuksen tarve. Ei helppo harjoitus, etenkin kun elarit sovitaan yleensä siihen asti kunnes lapsi on täysi-ikäinen. Totta, murrosikäisen menot 4 vuotiasta suuremmat … mutta päivähoitomaksuja ei ole – jälleen yksilöllistä (suuretko ao. maksut, vai onko lainkaan). Toisaalta, usein etävanhempi ”sponssaa” elareiden ulkopuolelta aikuistuvaa lastaan ja tämän menoja. Lasten elatuksen tarve voidaan määrittää ainakin kolmella tavalla, ja ainakin yhdellä väärällä:

a) Lasketaan omien tenavien todelliset kulut (paras etenkin jos esim. kroonisia sairauksia tms.). Jos joku tarvii ”elareiden laskukonetta" ja ymmärtää Excel ohjelma aika hyvin, niin laittaa mailia m35-1968@suomi24.fi

b) Jos laiskottaa niin yksi vakiintunut standardi tuntuu olevan 450 e/kk per lapsi (tutkimus muistaakseni kolmihenkisen perheen lapsen "kustannukset" tasattuna 18 vuodelle etelä Suomessa). Siitä vähennetään lapsilisä ja esim. "sossun" prosentit (sovelletaan toimeentulotuen määrittämisessä useampi-lapsisessa perheessä, ks. http://www.varma.fi/NR/rdonlyres/09D8723F-D281-45A2-B64 9-4CB2DAD63B3A/0/MuuToimeentuloturva.pdf)

350 350 x 0,95 350 x 0,90 = 998 ekee (eli 998/3 = 333 e/kk keskiarvona per lapsi)

Siitä voidaan keskustella, pitääkö äidin saama yh-lisä ottaa huomioon lapsen eduksi (vähentää ao. summalla tuota 450 euroa) vai huomioida äidin tulona (koska lakkaa jos äiti solmii uuden parisuhteen).

c) Vanhentunut "rangaistusluonteinen" tapa laskea elarit olivat 10% etävanhemman BRUTTO tuloista -- siihen ei minusta ketään elatusvelvollisen pitäisi velvoittaa, mutta tahtoessaan toki niin voi sopia … olkoonkin ettei tuo ”kaava” mitenkään lähde lapsen tarpeista, vaan etävanhemman toimentulosta (jonka vaikutettava kyllä elatuksen jakamiseen).

II VAIHE - jako

Kun yhteinen käsitys saatu lapsen elatuksen tarpeesta, sitä aletaan jakamaan vanhempien kesken. Vanhempien maksukyky yleensä lasketaan nettotulojen suhteena. JOSKUS se antaa epäoikeudenmukaisen tuleman … jos vaikka hyvätuloinen elatusvelvollinen on joutunut velipojan valuuttalainan takaajana suuriin lyhennyksiin, ei nettotulot anna käsitystä mikä hänen maksukyky pakollisten menojen jälkeen. Toisaalta, oikeudessa viimeistään tuomari huomaa jos elatusvelvollinen heikkoon maksukyynsä vedoten vaatii pieniä elareita, ja on esim. ”kikkaillut” kulut kovin suuriksi, vaikka tehnyt edellisellä viikolla asuntolainansa maksuohjelman ”vuodessa veks”-malliseksi.

Mielestäni on kohtuullista että elareista vähennetään tapaamisten aikana syntyviä kuluja (eli ruoka) ... mutta niiden laskemisen ei pitäisi olla vaikeata. Tapaamisen muita kuluja voidaan jakaa vaikka tapaamissopimuksessa (etä vastaa ”viemisestä”, lähi ”palautuksesta”).

Yleensä ei suositella ”könttämaksua” elareista (eli sekoitetaan vanhempien ositus ja lasten elatus), mikä ei tietenkään estä vanhempia näin sopimasta. Tämän summan määrittäminen jos mikä kahden sovussa eroavan aikuisen asia, yksikään tuomioistuin Suomessa ei tällaista ratkaisua tee.

Minimi elareille voi olla nolla euroa. Ajattelepa äitiä joka Nokian tiedotusjohtaja ja optio-ohjelmassa, isä sekatyömies. Tulee ero, yli 12 vuotiaat tyttäret haluavat jäädä äidille ... et kai kuvittele että yksikään lastenvalvoja suosittaisi tai tuomari määräisi 120 elareita per naama isälle??? Kysymys vanhempien maksukyvystä osallistua lasten elatukseen (jotain 0 ja 100% välillä, mutta EI yli). Mutta, JOS elarit tässä esimerkissä jostain syystä kuitenkin vahvistettu 120 euroon, eikä etä niitä pysty maksamaan … niin ”ilman tarveharkintaa” lain mukaan veronmaksajien se lähivanhemmalle tilitettävä!

III VAIHE - vahvistaminen

Lasta koskevat sopimukset (elatus-, tapaamis-, ja huoltajuussopimus) voidaan vahvistaa jo erohakemuksessa. Edellyttää tietenkin että ao. sopimukset osataan ja tahdotaan tehdä ko. vaiheessa. Tai myöhemmin lastenvalvojalla, muitakin keinoja voi olla. Vahvistaminen ei ole pakollista, mutta elareiden osalta lähivanhemman (ja lapsen) etu, tapaamisten osalta etävanhemman etu (ja lapsen).

Lastenvalvoja tai ”kunta” ei määrää elareita, vaan vahvistaa tai auttaa vanhempia pääsemään sopuun (ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin lastenvalvojankin vahvistama sopimus kiertää oikeuden kautta ”byrokratian rattaissa)). Ellei sopua synny niin sitten käräjille, missä elarit lähes poikkeuksetta laihaa sopua huonommat (toinen kokee maksavansa liikaa, toinen ettei saa tarpeeksi) ... joten kympeistä ei kannata mennä tuomarin eteen.

”nollas” VAIHE – lapsen etu

Tällä kai olisi pitänyt aloittaa. Surullisen usein elari-keskusteluissa niiden kohde unohdetaan … oma lapsi. Toisaalla joskus vaaditaan tai määrätään kohtuuttomia elareita jotka katkeroittavat etävanhemman ja tekevät tapaamiset joskus hyvinkin askeettisiksi isän yksiössä. Tai elatusvelvollinen pinnaa maksuista, tai pimittää tuloja mitkä vaikuttaisivat hänen oikeudenmukaiseen osuuteensa. Tai, elareita ei käytetä siihen mihin kuuluu – lapseen, ja elatusvelvollinen ostaa lapselle uudet kengät tapaamisellaan kun ei vanhoilla voi enää kulkea, maksettuaan myös elarit. Vastaavia muita ikäviä esimerkkejä varmasti osataan keksiä tai kertoa.

• Pariton Isä

»Minimi elareille voi olla nolla euroa. Ajattelepa äitiä joka Nokian tiedotusjohtaja ja optio-ohjelmassa, isä sekatyömies.»

Entäpä tällainen hypoteettinen tilanne:
        äiti se nokian tiedotusjohtaja (tai kansanedustaja tai joku muu isokenkäinen), isä työtön. Huoltajuutena vuoroviikot (periaatteessa yhtä paljon molemmilla, isälle kuitenkin enemmän äidin menojen takia). Kuluja molemmilla yhtä paljon per päivä (ja lisänä etän lastennoutokulut ja tietenkin isommat kulut enemmästä pidosta), lapsilisät menevät äidille.

Eikö ole kohtuutonta että tuolloinkin parempipalkkainen saa enemmän?

Korostan että kyseessä on kuvitteellinen tilanne.

• ...
        Pariton Isä kirjoitti:

»Minimi elareille voi olla nolla euroa. Ajattelepa äitiä joka Nokian tiedotusjohtaja ja optio-ohjelmassa, isä sekatyömies.»

äiti se nokian tiedotusjohtaja (tai kansanedustaja tai joku muu isokenkäinen), isä työtön. Huoltajuutena vuoroviikot (periaatteessa yhtä paljon molemmilla, isälle kuitenkin enemmän äidin menojen takia). Kuluja molemmilla yhtä paljon per päivä (ja lisänä etän lastennoutokulut ja tietenkin isommat kulut enemmästä pidosta), lapsilisät menevät äidille.

Mun mies maksaa 300 €/kk/ 2 lasta sekä lasten matkakulut noin 2000 euroa vuodessa. Miehen bruttotulot noin 1800 euroa/kk (raksalla töissä) ja minun bruttoansiot noin 700€/kk, lisäksi saan omasta lapsestani 118 euroa kunnalta. Tiukkaa on!

• utopasssako?
        Pariton Isä kirjoitti:

Kyllä se on totta myös ihan elävässä elämässäkin ja jopa Nokian johtajilla on lapsia.

• yh isi

pienet tulot ja yhteisen asuntolainan otin omiin nimiin. elatusta minimi 118,risat per muksu, sun muut yhteiset velat. ei haittaa kun saa olla lasten kanssa kotona.

• waldemar

6 v lapsi Äidin luona. Minun tulot 25000. ei as lainaa. Äiti osap. ( 4 h ) työssä.
      Maksavat vuokraa n, 600 ( ??? ) minä vain 200.
      Käsittämätöntä elatusmaksu 200 !!!
      Koskapa lapsen elatus onpi niin kallista.
      Maksaa näköjään enempi kuin aikuinen.
      sos.t:n vahvistuksessa aukkoja. eikä tunnu mistään löytyvän vakuuttavaa lskenta ohjetta.
      Ja yllätäen minun eltuksen määrä arvioitiin 290 /kk.
      Ei ollenkaan Äitin puolta asiassa .
      Lapsihan se tärkein on. Mutta tuntuu että elätän siinä sivussa Äitiäkin.
      Ärsyttävää.
      T: Waldemar

• äiti "ahne paskiainen...

Olen kahden lapsen äiti ja hoitanut heitä lähes yksin 9 vuotta. Lapset on murrosiässä ja menoja on vaikka millä mitalla. Isä maksaa yhteensä 270 e kuussa. Omat tuloni on 1200-1400 euroo kuussa nettona ja kaikki menee lapsiin, asumiseen, ruokaan, vaatteisiin ym ym ym ym. Isä on johtoasemassa työssään ja saa varmasti ihan hyvää palkkaa. Ei ole suostunut 9 vuoden aikana nostamaan maksua. On nöyryyttävää aina pyytää lisää kun oma tili on tyhjä ja pitää ostaa ruokaa ja bussilippuja ym. Maksan kännykät, tietsikat, mopobensat ym. Kyllä ottaa päähän. Isän mielestä meidän pitäis asua jossain rotankolossa ettei menis asumiseen niin paljon. En saa asumistukea tai muutakaan. Kyllä ottaa päähän. En usko että isä tyytyisi moiseen summaan jos itse olisi lasten pääasiallinen huoltaja ja saisi hoitaa kaikki heidän asiansa yksin.

• niin meilläkin

kyllä yhtäpaljon. Jos ajattelee kuinka paljon menee maitoa päivässä ja siihen vielä välipalaksi jukurttia ja omena päivässä. Siinähän se elatusmaksu sitten olikin. Kaikki muu jää äidin ostettavaksi. Entäs murkkuikäisen meikkaamiset ja tytöillä varsinkin ostappa siteet ym. Ai nii tarvishan sitä lasten vielä harrastaakin jotain. Iskä vaan tekee etelänmatkoja uuden vaimon kanssa ja kesälomat veneillään.

• yks äippä
        niin meilläkin kirjoitti:

kyllä yhtäpaljon. Jos ajattelee kuinka paljon menee maitoa päivässä ja siihen vielä välipalaksi jukurttia ja omena päivässä. Siinähän se elatusmaksu sitten olikin. Kaikki muu jää äidin ostettavaksi. Entäs murkkuikäisen meikkaamiset ja tytöillä varsinkin ostappa siteet ym. Ai nii tarvishan sitä lasten vielä harrastaakin jotain. Iskä vaan tekee etelänmatkoja uuden vaimon kanssa ja kesälomat veneillään.

Täällä kans ottaa päähän tuo jatkuva riiteleminen elareiden suuruudesta.Jotkut luulevat että kaikki menee äitin elatukseen, mutta ajatelkaa jotka niitä elareita maksatta omista lapsistanne;lähivanhempi se on joka hoitaa lapsenne,pesee pyykit,antaa ruuan,huolehtii kouluun/tarhaan ,hoivaa jos joku hätä ym.Onko kysytty miten lähivanhempi itse jaksaa.voi olla tiukkaa rahasta ja siinä samalla ajatella lasten parasta.Kaikki etävanhemmat eivät edes halua nähdä lapsia useasti.Heillä on vapaus mennä minne haluavat.Lähivanhempi ei pääse minnekään mikäli tukiverkkoja ei ole.tuo alle 200 € kuussa on jo etävanhemmalta tosi surkea maksu sillä kyllä kasvavat lapset kuluttavat paljon enemmän. Jos lähivanhemmalla on useampi lapsi hoidettavana täytyy asunnon olla isompi,asumiskustannukset nousevat sillon.Ajatelkaa,jos lapsia ei olisi, tuskin kukaan asuisi niin tilavassa asunnossa esim.mitä vaikka kolmen lapsen kanssa tarvii.ruokaa ei tarvis ostaa niin paljon,huolehtisit vain itsestä.

• melkosia akkoja
        yks äippä kirjoitti:

Täällä kans ottaa päähän tuo jatkuva riiteleminen elareiden suuruudesta.Jotkut luulevat että kaikki menee äitin elatukseen, mutta ajatelkaa jotka niitä elareita maksatta omista lapsistanne;lähivanhempi se on joka hoitaa lapsenne,pesee pyykit,antaa ruuan,huolehtii kouluun/tarhaan ,hoivaa jos joku hätä ym.Onko kysytty miten lähivanhempi itse jaksaa.voi olla tiukkaa rahasta ja siinä samalla ajatella lasten parasta.Kaikki etävanhemmat eivät edes halua nähdä lapsia useasti.Heillä on vapaus mennä minne haluavat.Lähivanhempi ei pääse minnekään mikäli tukiverkkoja ei ole.tuo alle 200 € kuussa on jo etävanhemmalta tosi surkea maksu sillä kyllä kasvavat lapset kuluttavat paljon enemmän. Jos lähivanhemmalla on useampi lapsi hoidettavana täytyy asunnon olla isompi,asumiskustannukset nousevat sillon.Ajatelkaa,jos lapsia ei olisi, tuskin kukaan asuisi niin tilavassa asunnossa esim.mitä vaikka kolmen lapsen kanssa tarvii.ruokaa ei tarvis ostaa niin paljon,huolehtisit vain itsestä.

Hävettää yh-äitinä teidän puolesta..voi jestas.

200e etältä SINUN OSUUTESI ja mitkä tuet vielä saat. Kasvavat lapset kuluttavat mutta tosiasia on että jos nyt ei ole varaa viedä sitä poikaa jääkiekkoon ja muihin kalliisiin harrastuksiin taikka tyttöä balettiin jne niin SITTEN KEKSITÄÄN JOTAIN MUUTA kun ei ole VARAA! Sanoohan sen järkikin. Ja jos lapsella pitää olla kalliita harrastuksia,niin etsi itse työ josta saat parempaa palkkaa.
        Ja kenelläkään ei ole pakko olla mopoa,käske lapsi kesätöihin tienaamaan kesän mopobensarahat ;) ja teini voi hommata pienillä työhommilla oamt meikkinsä,nekään eivät ole pakollisia.

Jogurtti ja omena päivässä,on teillä kalliita ruokakauppoja.

Itse elän minimielarilla ja voi herran jee ei kukaan sitä ole nostanut vuosiin,ja todella pienellä palkalla mutta eipä ole koskaan tarvinnut valittaa ettei olisi uutta ja puhdasta vaatetta,taikka jääkaappi tyhjä,tai ettei oisi varaa bussikortiin tai lapsen harrastukseen. Ja jos välillä tiukkaa tekeekin,niin itsestä se on tingittävä eikä rahaa muilta ruinattava. Eipä ole tarvinnut itsekään ryysyissä kulkea..

• gfhfghjkghjkgljgjkjg
        melkosia akkoja kirjoitti:

Hävettää yh-äitinä teidän puolesta..voi jestas.

200e etältä SINUN OSUUTESI ja mitkä tuet vielä saat. Kasvavat lapset kuluttavat mutta tosiasia on että jos nyt ei ole varaa viedä sitä poikaa jääkiekkoon ja muihin kalliisiin harrastuksiin taikka tyttöä balettiin jne niin SITTEN KEKSITÄÄN JOTAIN MUUTA kun ei ole VARAA! Sanoohan sen järkikin. Ja jos lapsella pitää olla kalliita harrastuksia,niin etsi itse työ josta saat parempaa palkkaa.
        Ja kenelläkään ei ole pakko olla mopoa,käske lapsi kesätöihin tienaamaan kesän mopobensarahat ;) ja teini voi hommata pienillä työhommilla oamt meikkinsä,nekään eivät ole pakollisia.

Jogurtti ja omena päivässä,on teillä kalliita ruokakauppoja.

Itse elän minimielarilla ja voi herran jee ei kukaan sitä ole nostanut vuosiin,ja todella pienellä palkalla mutta eipä ole koskaan tarvinnut valittaa ettei olisi uutta ja puhdasta vaatetta,taikka jääkaappi tyhjä,tai ettei oisi varaa bussikortiin tai lapsen harrastukseen. Ja jos välillä tiukkaa tekeekin,niin itsestä se on tingittävä eikä rahaa muilta ruinattava. Eipä ole tarvinnut itsekään ryysyissä kulkea..

..olikin sitä, että mikäli etävanhemmalla sitä hilloa on matkustella ympäri maailmaa uuden akkansa kanssa, ostella autoa ja kaikenmaailman nahkasohvia, hänellä on myös varaa maksaa lapsen jääkiekkoharrastus eron jälkeen. Halu vaan puuttuu, kun ne omat tarpeet kerta toisensa jälkeen laitetaan ennen niitä lasten tarpeita. Jos lapsi on harrastanut jääkiekkoa ennen eroa, hänen tulisi saada jatkaa harrastusta myös eron jälkeen. Elarit on laissa turvattu juuri siksi, ettei lasten elintaso laskisi dramaattisesti ja kohtalokkain seurauksin eron jälkeen. Jos lapsen on maailmaan saattanut, pitäisi kyetä joskus asettamaan hänen tarpeet omiensa edelle. Moni etävanhempi kuvittelee harhaisesti, että eron jälkeen hänen oman elintasonsa tulisi nousta, koska hänellä on oikeus omaan palkaansa eron jälkeen. VÄÄRIN! Eihän ne lapset tarpeineen ole mihinkään kadonneet, vaikka asuvat eri osoitteessa.

Jos mun mukelot ovat eläneet hyvätuloisessa perheessä ennen eroa, ja eron jälkeen heidän pitäisi elää Kelan elatustuen ja minun k0otihoidontuen varassa jotta exä pääsee uusikkonsa kanssa ostelemaan matkoja maailman ympäri ja uusimaan keittiönkaapiston niin silloinhan exän ja uusikon matkat ja uusi keittiö revitään minun lasteni elintasosta. Niinkö se on oikeudenmukaista, että minun lapsiltani viedään harrastusmahdollisuus jotta uusioperhe pääsee Kreikkaan syömään Fetajuustoa ja uusimaan keittiökaapistonsa? Niinkö se menee, että eron jälkeen miehen tulot kuuluvat siihen uusimpaan perheeseen ja edellisten liiton lasten tulisi pärjätä lähivanhemman tulotasolla? Tämän hyväksyisin, jos poistuisi sitten moinen isänretale uusikkonsa kanssa meidän elämästämme kokonaan. Jonkinnäköistä sadismia siinä, että isi näyttää uutta puhelinta, pleikkaa, autoa ja ulkomaanmatkan kuvia lapsille, jotka ei pennin hyrrää saa miehen tulotasosta itselleen näin eron jälkeen.

• Voi voi ja ai ai!
        gfhfghjkghjkgljgjkjg kirjoitti:

..olikin sitä, että mikäli etävanhemmalla sitä hilloa on matkustella ympäri maailmaa uuden akkansa kanssa, ostella autoa ja kaikenmaailman nahkasohvia, hänellä on myös varaa maksaa lapsen jääkiekkoharrastus eron jälkeen. Halu vaan puuttuu, kun ne omat tarpeet kerta toisensa jälkeen laitetaan ennen niitä lasten tarpeita. Jos lapsi on harrastanut jääkiekkoa ennen eroa, hänen tulisi saada jatkaa harrastusta myös eron jälkeen. Elarit on laissa turvattu juuri siksi, ettei lasten elintaso laskisi dramaattisesti ja kohtalokkain seurauksin eron jälkeen. Jos lapsen on maailmaan saattanut, pitäisi kyetä joskus asettamaan hänen tarpeet omiensa edelle. Moni etävanhempi kuvittelee harhaisesti, että eron jälkeen hänen oman elintasonsa tulisi nousta, koska hänellä on oikeus omaan palkaansa eron jälkeen. VÄÄRIN! Eihän ne lapset tarpeineen ole mihinkään kadonneet, vaikka asuvat eri osoitteessa.

Jos mun mukelot ovat eläneet hyvätuloisessa perheessä ennen eroa, ja eron jälkeen heidän pitäisi elää Kelan elatustuen ja minun k0otihoidontuen varassa jotta exä pääsee uusikkonsa kanssa ostelemaan matkoja maailman ympäri ja uusimaan keittiönkaapiston niin silloinhan exän ja uusikon matkat ja uusi keittiö revitään minun lasteni elintasosta. Niinkö se on oikeudenmukaista, että minun lapsiltani viedään harrastusmahdollisuus jotta uusioperhe pääsee Kreikkaan syömään Fetajuustoa ja uusimaan keittiökaapistonsa? Niinkö se menee, että eron jälkeen miehen tulot kuuluvat siihen uusimpaan perheeseen ja edellisten liiton lasten tulisi pärjätä lähivanhemman tulotasolla? Tämän hyväksyisin, jos poistuisi sitten moinen isänretale uusikkonsa kanssa meidän elämästämme kokonaan. Jonkinnäköistä sadismia siinä, että isi näyttää uutta puhelinta, pleikkaa, autoa ja ulkomaanmatkan kuvia lapsille, jotka ei pennin hyrrää saa miehen tulotasosta itselleen näin eron jälkeen.

Entä jos heittäisi kelkan toisin päin? Lapsenne menisivät isälle ja saisivat pelata ja touhuta kalliiden laitteiden parissa ja itsellenne tulisi tapaamisajat heidän kanssa ja tietenkin elatustuen maksaminen lasten hyväksi. Ehdotappa sellaista. Pääsisi lapset matkustamaan myös. Eikö olisi hienoa? Ja loikippa itse töihin ja ala tienata kuten kaikki muutkin joutuvat tekemään tässä maassa, kuulet lapsilta kiitoksen aikanaan! Siittä että itkee lapsille raha huolista tai mustamaalaa toisen vanhemman vastuuttomaksi ei varmaan ole se oikea tapa? Se joka lapset saa tulisi olla iloinen että näkee heidän kasvun ja kehityksen. Antaa hyvän kuvan lapselle jos lähi sanoo kaupassa lapsille että ei voida ostaa tuota takkia, kenkiä, housuja tai ruokia koska etä ei ole antanut teille siihen rahaa, mutta käydäämpäs tuolta hakemassa muutama mäyris ja Alkon kautta kotio... Etä maksaa lapsen hyvin voinnin takia. Ei bilettävän, ennen hyville tuloille tottuneen lähin menoja. Jos todellakin on niin että teidän tapauksessa isälle ei käy että lapset muuttaisivat hänen luo, niin ai että... ON SIINÄ MAHTAVA IHMINEN! Taas tästä huokuu myös se pieni katkeruus että uusi akka pääsee reissuille mutta te ette enään. Lapsilla/lapsille kostaminen on sitten VÄÄRIN!!! Sitä taitaa teilläkin olla kuvioissa.

• elättäjä äiti
        Voi voi ja ai ai! kirjoitti:

Entä jos heittäisi kelkan toisin päin? Lapsenne menisivät isälle ja saisivat pelata ja touhuta kalliiden laitteiden parissa ja itsellenne tulisi tapaamisajat heidän kanssa ja tietenkin elatustuen maksaminen lasten hyväksi. Ehdotappa sellaista. Pääsisi lapset matkustamaan myös. Eikö olisi hienoa? Ja loikippa itse töihin ja ala tienata kuten kaikki muutkin joutuvat tekemään tässä maassa, kuulet lapsilta kiitoksen aikanaan! Siittä että itkee lapsille raha huolista tai mustamaalaa toisen vanhemman vastuuttomaksi ei varmaan ole se oikea tapa? Se joka lapset saa tulisi olla iloinen että näkee heidän kasvun ja kehityksen. Antaa hyvän kuvan lapselle jos lähi sanoo kaupassa lapsille että ei voida ostaa tuota takkia, kenkiä, housuja tai ruokia koska etä ei ole antanut teille siihen rahaa, mutta käydäämpäs tuolta hakemassa muutama mäyris ja Alkon kautta kotio... Etä maksaa lapsen hyvin voinnin takia. Ei bilettävän, ennen hyville tuloille tottuneen lähin menoja. Jos todellakin on niin että teidän tapauksessa isälle ei käy että lapset muuttaisivat hänen luo, niin ai että... ON SIINÄ MAHTAVA IHMINEN! Taas tästä huokuu myös se pieni katkeruus että uusi akka pääsee reissuille mutta te ette enään. Lapsilla/lapsille kostaminen on sitten VÄÄRIN!!! Sitä taitaa teilläkin olla kuvioissa.

Voin hyvin antaa lapseni sinulle joka toiseksi viikoksi elätettäväksi ja maksan sinulle elatusmaksua sen minä ex minulle eli 0 e per lapsi per kuukausi.. ja saan jopa itse vapaata.. mukavaa kun on ilmainen lastenhoito

• fdgfgdhgfhghghjhjhj
        Voi voi ja ai ai! kirjoitti:

...siitä katkeruudesta exältäni joka totesi elatuspukeskusteluissa, että minun olisi pitänyt miettiä kaksi kertaa ennen kuin hänet pihalle heitin. Takaisin kun yritti vielä kihlattuaan akkansa.Kuka kosti ja kenelle mitä, ja kuka maksoi siitä hinnan, jollei yhteiset lapsemme? Ja tiedoksesi vielä, että en juo alkoholia, mutta etälässä sitä meneekin sen verran reippasti, että poliisiakin tarvitaan taltuttamaan kännissä oleva ukonretale. Aaah, perheidylli, josta lapseni jo kertaalleen pelastin. On se etä tosiaan mahtavaakin mahtava. ja minä säälittävä reppana joka lapset hoidan ja kasvatan ja kehtaan vielä elatusapuakin vaatia, kun olen niin pirun katkera siitä, että exällä ja vaimolla pyyhkii hyvin.

Lapset muuttavat etälään vain kuoleen ruumiini yli, eikä edes sittenkään, siitä pidän kyllä huolen. Selvisinpä lasteni kanssa hengissä 350eurolla kuukaudessa, vaikka harvinaisen ankeeta oli, tuo summa kun on pienempi kun yhden aikuisen toimeentulotuki, joten siitä voi päätellä mitä söimme ja joimme tuona aikana. Onneksi oli hyväsydämisiä ihmisiä jotka auttoivat. Oman vitutuksen voin toki myöntää ja kertoa, että tuona ankeena aikana todellakin toivoin että kyseisen pariskunnan lentokone tipahtaisi mereen ja haikalat söisivät mokomatkin itsekkyyden huipentumat maailmankartalta. Noh, se on mennyttä aikaa nyt ja loppu hyvin,kaikki hyvin. Lapsilleni en tosin aio valehdella, että heitä olisi kohdeltu asianmukaisesti eron jälkeen, haluanhan se minäkin että tietävät, mitä arvoja ja moraalia yhteiskunnassamme noudatetaan.

Kippis ja kulaus! Lasissani on mummon sekamehua, ja tilillänikin sen verran rahaa, että pärjään vallan mainiosti ilman exää ja tämän uutta kotiorjatarta/nyrkkisäkkiä. Pääasia on, etten se enää ole minä, eikä lapsetkaan joudu katselemaan sairasta parisuhdemallia enää toistamiseen kuin aniharvoin tapaamisten yhteydessä. Nekin on mukavasti hiipuneet, kun on niin kamalan paljon töitä exällä...Elämä on!

• Nimetön

Itse maksan kolmesta lapsesta 1200 € /400€ per tenava kuukaudessa,toki tulojakin on,lasten parasta ajatellen,rahaa jää silti tehdä mitä huvittaa,kandee käydä kouluja ja opiskella kunnon ammatti ja lopettaa ruikuttaminen,köyhyydessä eläminen on aivan oma moka,silloin kun ollaa opin tiellä opiskellaan,eikä säädetä jonninjoutavaa paskaa,vaan keskitytään oleelliseen,huvittaa kaikki säätäjät kouluajoilta,nyt alkaa ruikutus,minä poika elän herroiksi,kiitos tunnollisuuden kouluaikoina,olis kandennu miettii tulevaisuuttakin aikanaan ja pitää pää kylmänä,nyt riittä naisia ja pillua,kuten leveilijöille kouluaikana,hih,paskaa puhuivat silloin ja leventelivät tekemisillään joka viikonlopun jälkeen,täytyy sanoa että kerma kruunaa kakun ja opiskelu,joten laitanpa takkaan tulta ja savusaunan lämpiämään omalla kotipihalla,opiskelu kannattaa aina,jälkiviisaus maksaa paljon,:(((((

• ?!?

Ja et kyllä siellä "koulussa" kirjoittamaan oppinut? Toivottavasti et ole kovin vastuullisessa asemassa, sillä ei tuolla oikeinkirjoitus taidolla kovin kummoisia tuloksia tehdä!

• mies_olotila
        ?!? kirjoitti:

Ja et kyllä siellä "koulussa" kirjoittamaan oppinut? Toivottavasti et ole kovin vastuullisessa asemassa, sillä ei tuolla oikeinkirjoitus taidolla kovin kummoisia tuloksia tehdä!

vaimon kanssa on 3v ja puol vuotias lapsi, joulun jälkeen ero tulossa. ellei vaimo ala arvostamaan, hoitamaan lapsia myös ja huolehtimaan rahan käytöstä. mikäli ero tulee, en aio maksaa elareita senttiäkään. tiedän että ne rahat menisivät akan omiin mehoihin, melko varmasti vaatteet, baari-illat ym ym. miksi edes ollaan tuota elaria vailla, ihme ruikutusta! en minäkään ole vaimolta mitää vailla ku lapset tulee mun luokse hoitoon.. penniäkään se lehmä ei tule multa saamaan.. sillä muutenki jo 8000e-10000e ulosotossa. ei mitää arvostusta, hermot sillä kestää sen puol minuuttia. omapa sillä on vika ku ei hoida suhdetta, kaveri tärkeempi ku tää perhe, jos sille pitää joka päivä 4 kertaa et mitä kuuluu ja miten voit. sen menot kiinnostaa, muttei eneää perheen.

• dadi
        mies_olotila kirjoitti:

vaimon kanssa on 3v ja puol vuotias lapsi, joulun jälkeen ero tulossa. ellei vaimo ala arvostamaan, hoitamaan lapsia myös ja huolehtimaan rahan käytöstä. mikäli ero tulee, en aio maksaa elareita senttiäkään. tiedän että ne rahat menisivät akan omiin mehoihin, melko varmasti vaatteet, baari-illat ym ym. miksi edes ollaan tuota elaria vailla, ihme ruikutusta! en minäkään ole vaimolta mitää vailla ku lapset tulee mun luokse hoitoon.. penniäkään se lehmä ei tule multa saamaan.. sillä muutenki jo 8000e-10000e ulosotossa. ei mitää arvostusta, hermot sillä kestää sen puol minuuttia. omapa sillä on vika ku ei hoida suhdetta, kaveri tärkeempi ku tää perhe, jos sille pitää joka päivä 4 kertaa et mitä kuuluu ja miten voit. sen menot kiinnostaa, muttei eneää perheen.

...olepa vaan maksamatta elareita jos äiskä käväsee soskussa juttelemassa. Pian ulosotossa oleva määrä alkaa kasvaa! Väärin, mutta totta.

• oikeus ja kohtuus

lapsia on vain yksi. Ilman narinaa, purinaa, tai kitinää. Hauska lukea että selkärankaisia on muitakin. Omaan lapseenhan se menee. Lapsikin vanhemmiten kunnioittaa tälläistä vanhempaa.

• Tsumps
        oikeus ja kohtuus kirjoitti:

lapsia on vain yksi. Ilman narinaa, purinaa, tai kitinää. Hauska lukea että selkärankaisia on muitakin. Omaan lapseenhan se menee. Lapsikin vanhemmiten kunnioittaa tälläistä vanhempaa.

Meillä taas piennettiin elatusmaksua, nyt maksaa vain 115 e/kk kun aikaisemmin maksoi 200 e/kk. Etävanhempi huolehtii sen lisäksi lapsen hankinnoista ym. Kunnioitan tällaista etävanhempaa joka ei luista vastuusta sysäämällä rahaa exälleen vaan huolehtii itse omasta lapsestaan. Enkä minä halua elää toisen rahoilla. Minullakin on elatusvelvollisuus ja jos etä maksaisi 500 e/kk minulle en elättäisi itse ollenkaan lastani.

• eto4
        oikeus ja kohtuus kirjoitti:

Sinulta siis puuttuu selkäranka kun tuolla tavalla rahastat lapsellasi etkä edes huolehdi lapsen elatuksesta?

• No tottakai!
        Tsumps kirjoitti:

Meillä taas piennettiin elatusmaksua, nyt maksaa vain 115 e/kk kun aikaisemmin maksoi 200 e/kk. Etävanhempi huolehtii sen lisäksi lapsen hankinnoista ym. Kunnioitan tällaista etävanhempaa joka ei luista vastuusta sysäämällä rahaa exälleen vaan huolehtii itse omasta lapsestaan. Enkä minä halua elää toisen rahoilla. Minullakin on elatusvelvollisuus ja jos etä maksaisi 500 e/kk minulle en elättäisi itse ollenkaan lastani.

Jos lähi ei tee rahoilla lapsen hankintoja, vaan lapsi kulkee risoissa vaatteissa, ja muutenkin ilman mitään tarvitsemiansa tavaroita ym. Niin tottakai, silloin ne hankinnat kannattaa etän tehdä suoraan, koska silloin ylimääräiset (ruuan, lämmön, veden, ym jälkeen) rahat ei selkeästi mene sinne mihin ne on tarkoitettu!

• huhhahheijaa
        mies_olotila kirjoitti:

Jos lapsilla on vaatteet,koti,ruokaa ym niin se ei kuulu millä,milloin ja miten hän ne maksaa ja mitä itseensä kuluttaa. Se että sinä maksat vaikkapa 10 pvä elatusmaksut,ei tarkoita sitä että juuri sinä päivän tullut raha menee esim. lapsen tilille vaan meillä maksetaan esim. 15.pvä palkasta vuokra laskut ym ja lapsilisät elarit menee sitten meidän molempien ruokaan,vaatteisiin,lääkkeisiin jne ja satanen joka kk säästötilille(puolet pojalle ja puolet mun tilille).

Kun jotkut rutisee että äidit käy shoppaamassa lapsilisäpäivänä,no mitä sitten? Entäpä jos siitä kuukauden isommasta tulosta onkin kustannettu jo sen kuukauden lapsen tarpeet. Ihme kyttäämistä.

Eri asia on jos rahoista huolimatta lapset eivät saa ruokaa ym.

• uskallusta peliin
        mies_olotila kirjoitti:

Siinä sitten vaan ryhdyt lapsesi lähihuoltajaksi ja äiti mielellään ottaa vain viikonlopun kuukaudessa että pääsee bailaamaan.. oletko valmis siihen että olet sidottu lapseesi 24/7 seuraavat 15 vuotta

• 25

Etävanhemman brutto n.4000€/kk.
      Ilman marinaa,narinaa,itkua ja jäkätystä,puhumattakaan tilivelvollisuudesta mihin rahat on käytetty.
      Minä hoidan,etä maksaa,ja tapaa kun haluaa tai jaksaa..

• Kunnon korvaukset

ja töissä, maksaisin lapsilleni 290e/kk per nuppi. En kyseenalaistaisi, sillä äitinä tiedän, että lapset kuluttaa ja ruoka maksaa. Mies yksin ei kuluta yhtä paljon.

• Elatusvelvollinen

mutta ei ex-akalle. Katsos kun sen naisenkin pitää osallistua lapsen elatukseen. Sellaista se tasa-arvo on.

• menee

Tuo on aika vähän, ottaen huomioon mitä lapsi kuluttaa. Jos yhtään haluaa turvata lapselleen mitään kivaa, harrastuksia tai vähänkään parempia vaatteita, kannattaisi maksella enemmän. Itse (lähivanhempi) en laskeskele paljonko on mennyt lapsiin rahaa. Heillä on harrastukset (aika kalliit), ostan kivoja vaatteita, hyvää ruokaa, luistimia jne. Voin silti vakuuttaa että PALJON enemmän menee. Isä ei halua osallistua, maksaa elarinsa (ei suuri), mutta harrastuksista sanoo esim. että jos ei sulla oo varaa maksaa, voivat sit lopettaa :-(

Ainahan voi miettiä millaisen elämän lapselleen haluaa. Lapselle voi myös säästää tulevaisuutta varten, opiskeluja, ajokorttia yms. ja maksaa sitten ko. laskuja suoraan jos se aiheuttaa katkeruutta, että ne rahat menee exän kautta.

Ikäväkseni olen todennut että eroissa aletaan laskea lapsen aikaa sun ja mun kaa. Jos ollaan menossa lomamatkalle, on toinen sitä mieltä että "minä en rahoita teidän ulkomaanlomianne" ja marssii ilmoittamaan sossuun että siellä ne "juhlii" mun maksamilla elareilla :-( Ei ajatella yhtään että kyllä se lapsikin nauttii ja että meillä on myös omat tulomme ja menomme.

• preter

Maksan 250 euroa kuukaudessa sekä huolehdin jääkiekon äiheuttamista kuluista. Muutenkin pojan harrastukseen liittyvät toiminnot kuskaamisesta alkaen ovat jääneet minulle. Äitinsä osallistuu yleensä silloin kuin itse en ehdi ja toisinaan hän käy pelejä katsomassa. Sekin on aika paljon ihmiseltä joka ei voi sietää koko lajia mutta lapsensa takia sitä on valmis tekemään mitä tahansa. Lisäksi jos tulee jotain yllättäviä tai muuten isompia menoja niin olen osallistunut ettei jää kokonaan ex:n harteille. Esimerkiksi vaatteet ja kengät maksavat paljon ja niitä kuluu.

• Brigitte Bardoot

Lasteni isä on yrittäjä jolla on kk ansio 5000e, minulla 1999e/kk ,
      isän on todettu maksukykyiseksi 200e lapsi/kk.

Nimenomaan yrittäjät ovat ne jotka helposti valehtelevat ansionsa,pystyvät manipuloimaan
      papereita ja dokumentteja.
      Jos ei tiedä x puolison bisneksistä ei voi todistaa mitään , minä tiesin kaiken ja ilmoitin
      sosiaalitoimistolle.
      Oli myös mustaa valkoisella onneksi..

• makselee

Meillä isi maksaa lapselleen 200 euroa / kk. Haluaa myös osallistua joskus harrastuskuluihin, ostaa vaatteita tms. tarpeen mukaan. Itse olen työttömäksi jäänyt ja hän hyvässä työpaikassa. Rakastaa lastaan eikä halua että äidin työttömyys kostautuu lapselle. Emme laskeskele elareita sen mukaan, kummalla lapsi on, vaan sen mukaan mitä lapsi tarvitsee. Elareitahan ei makseta siksi että näkisi lastaan, kuten joku viestiketjussa antaa ymmärtää.

• yksäiti

Meillä "isi" maksaa lapsistaan vähän alle 40 euroa/kk/lapsi. Neljä lasta. Ei osallistu mihinkään muihin hankintoihin, ei edes vanhimman lapsen lukiokustannuksiin. On yrittäjä. Ei ole kuulemma varaa enempään eikä lasten enempää kuuluisi tarvitakaan. Hehkuttaa sillä, että maksaahan yhteiskunta erotuksen, niin että saan kaiken kaikkiaan minimituen. Hänellä on kuitenkin varaa remontoida uuden kumppaninsa kanssa itselleen omakotitaloa, matkustella ulkomailla jne. Miten pienet tulot yrittäjällä pitää olla, jos elatusmaksuksi tulee noin pieni summa? Meikäläinen tyhmänä hyväksyi kyseisen summan vajaa vuosi sitten. Sopimus tehtiin vuodeksi. Itse elätän nyt sitten noin 2200 euron bruttokuukausituloilla neljää lasta yöt valvoen ja ihmetellen, miten siitä elämästä saisi edes jollain tasolla mielekkään koko perheelle. Asumiskustannukset on kovat, kun ei voida isona perheenä ihan pieneen koppiin mennä asumaan. Oma elämä on jäissä, siihen ei ole varaa, vähän on haikeaa, vaikka lapsistani nautinkin enkä voisi ajatella itse olevani etävanhempi, mutta mietin vaan, että ei tosiaan kaikki isät halua lapsilleen parasta tai mieti mitä lapset tarvitsevat.

• yh
        yksäiti kirjoitti:

Meillä "isi" maksaa lapsistaan vähän alle 40 euroa/kk/lapsi. Neljä lasta. Ei osallistu mihinkään muihin hankintoihin, ei edes vanhimman lapsen lukiokustannuksiin. On yrittäjä. Ei ole kuulemma varaa enempään eikä lasten enempää kuuluisi tarvitakaan. Hehkuttaa sillä, että maksaahan yhteiskunta erotuksen, niin että saan kaiken kaikkiaan minimituen. Hänellä on kuitenkin varaa remontoida uuden kumppaninsa kanssa itselleen omakotitaloa, matkustella ulkomailla jne. Miten pienet tulot yrittäjällä pitää olla, jos elatusmaksuksi tulee noin pieni summa? Meikäläinen tyhmänä hyväksyi kyseisen summan vajaa vuosi sitten. Sopimus tehtiin vuodeksi. Itse elätän nyt sitten noin 2200 euron bruttokuukausituloilla neljää lasta yöt valvoen ja ihmetellen, miten siitä elämästä saisi edes jollain tasolla mielekkään koko perheelle. Asumiskustannukset on kovat, kun ei voida isona perheenä ihan pieneen koppiin mennä asumaan. Oma elämä on jäissä, siihen ei ole varaa, vähän on haikeaa, vaikka lapsistani nautinkin enkä voisi ajatella itse olevani etävanhempi, mutta mietin vaan, että ei tosiaan kaikki isät halua lapsilleen parasta tai mieti mitä lapset tarvitsevat.

Itsekin taistelen elatusmaksuista exäni kanssa joka on yrittäjä. Sosiaalitoimistoon piti toimittaa verotustodistusta ja tilinpäätöstä ym, mutta mitään ei toimita, jonkun itsekyhäämänsä tuloslaskelman, joka on täysin naurettava. Menoista kyllä toi tositteet into pinkeenä, ja sellaisiakin menoja oli, joista ei tositetta ollut. (Sillä pihtarilla ei ikinä ole ollut roskapönttöä saati jäteuoltoa, mutta menot niistä kyllä on... äitinsä hakee roskat)

Jätti minut ja vauvan kun perhe-elämä tuli liian kalliiksi eikä se tuottanutkaan kuten oli laskeskellut. Ja kun poikamieselämääkään ei saanut enää jatkaa vaan akka valitti kännäämisestä ja useita päiviä kestäneistä örvellysfestareista yms niin siitä vaan otti ja lähti onneton luuseri.

Niin minä jäin yksin vastaamaan talon kuluista, vakuutuksista, hirveistä sähkölaskuista ja tietenkin vauvan ruuista vaipoista, vauvan vakuutuksista, korvikkeista, kaikesta!

Ei siinä paljon kotihoidontuki riitä ( halusi kyllä että hoidan kotona, muttei halunnut ottaa osaa siitä aiheutuviin kustannuksiin) kaikkeen, ei millään!

Ja exä kieroilee ja on valmis maksamaan minimin. Siis minimin, tsiisus!
        Voitte uskoa, että se on kaikki kikat käyttänyt elatuskykyään laskeakseen, mm. asuntolainan lyhennystä on nostettu roimasti.
        Ja kun niistä tuloista ei mitään tositetta tule, pitäisi uskoa vaan exän sanaan, marssin oikeusaputoimistoon ja siellä selvittävät kyllä ne tulot verottajan kanssa yhteistyössä.

Niin tekisin sinunakin. Ja oikeuteenhan ne loppujenlopuksi on kaikki tositteet toimitettava jos kohtuullista elatussopimusta ei synny.

• miesffdfsdefdsf

Tällä hetkellä 450 / kk, bruttotulot 4400kk ja tähän päälle isompia kuluja (lähinnä vaatteita kuten haalarit / kengät jne). Jatkossa 300 /kk, muutos sillä perusteella että lapsi asuu luonani viikot. Lähihuoltajuus siis säilyy äidillä yhteiskunnan tukien takia.

• fjshnk

Omalla miehelläni tulot samaa luokkaa, ei uusia lapsia, asuntolainan lyhennys n.600e/kk.
      Maksaa yhdestä lapsesta 150e päivähoito 30e/kk, mies itse pitää kovana, minusta varsin kohtuullinen, ei se lapsi ilmainen ole. Olen siis nykyinen avopuoliso.

Se, että avovaimosi opiskelee, eikä ole tuloja, ei liity mitenkään elatustarpeeseen, eikä maksukykyysi kuin vain asumiskulut puolittamalla.

• lapselle

285 kuussa kahdesta, ex asuu avopuolison omistamassa asunnossa. Haen lisää koska murkkuikäiset kuluttavat todellakin paljon enemmän kuin pikkulapset, ennen tuo summa riitti, ei riitä nykyään.

• Tseeus

Minä saan 0 euroa, etällä tuloja n 80 000 e/vuosi ja olen ihan tyytyväinen. Aikaisemmin maksoi noin 200 e/kk mutta sitten luovuttiin siitä. Etä maksaa lapsen kuluja ja se on paljon parempi systeemi kaikille.

• Tyytyväinen.

Meillä etä maksaa 80€/lapsi (2 lasta). Lisäksi saan sossusta n.100€ yhteensä, eli 50€/pää. Minä olen opiskelija, eli tuloja ei käytännössä ole, etän tulot jotain 1500€/kk. Joskus jos on tiukempaa, ei maksa mitään ja joskus maksaa osan. Ilmoittaa kyllä aina jos ei pysty maksamaan, mielestäni ihan ok järjestely. Maksan lasten harrastukset, välineet ym. Etän luona yleensä yhden viikonlopun kuukaudessa. Kesäisin joskus pari viikkoa putkeen niin tuona kuukautena ei tietenkään maksa minulle, mutta en minäkään hänelle, edes tuota sossun maksamaa summaa, olemme puhuneet ja hänelle se sopii, joustoa siis puolin ja toisin. Ehkä kun emme ikinä ole mitenkään kylpeneet rahassa, emme ole ottaneet velkaa tmv niin raha ei ole kummallekaan sillain tärkeä asia, ettei siitä jaksa tapella.

• quot; 23.3.2006

aika vähän maksat noista tuloista.

• lain suojattomat

tai maksoi aiemmin 200e/lapsi, eli kolmesta lapseta 600e/kk. Sit lasketti uudellen, tippu 170/lapsi. Sit kun tulotaso tippu taas,maksukyky 0e , ei auttanut, kun lasten äiti ei hyväksynyt sitä, eli vaikeuksissa ollaan maksujen kanssa...kun äiti ei hyväksynyt sosiaalitoimiston 0 laskelmaa. Et se niistä laskelmista. Kyllä sos.tsto on niin "oikeudenmukainen" näissä asioissa ja äiti on se joka sanelee ja tekee mahdottoman mahdolliseksi jopa lain edessä.....No, maksut äiti on saanut, mutta muut laskut sit odottaa...

• jhfdjkgfhkggkjgkjgkh

...ei ole sossun puolueellisuudesta ja äitin ahneudesta, hittovie. Elatusklaki sen määrää ja joudutaan sitä ydinperheissäkin jättämään ne Seiskalehden maksut maksamatta jos lapsilla ei ole vaatetta eikä ruokaa kaapissa. Jos ei ukkosi ole työkyvytön sairauden takia hänellä lienee velvollisuus tehdä töitä elättääkseen lapsensa. Jos on aikasemmin maksanut tuon kokoisia elatusmaksuja tuloero vanhempien välillä on ollut iso, tai lasten elatustarve on iso. Miehesi lienee vielä sellainen joka toinen viikonloppuisukki, joten ei lapset hirveästi sido sillätavalla, ettei töitä pystyisi tekemään/vastaanottamaan ja tuloja hankkimaan. Omituista, kuinka moni etävanhempi uusine siippoineen kuvittelee, että eron jälkeen sen lähivanhemman tehtävä on niin hoitaa kun elättää edellisen liiton lapset, ja mies voi keskittyä uusimman autonsa osamaksuihin, ulkomaanmatkoihin ja uuden siippansa minkkiturkkeihin, ja siihen talonsa rakentamiseen.

Jos miehesi on työkyvytön sairaslomalainen, älä ota itseesi tekstiäni.

• kävittekö

käräjillä?

Kuinka aktiivinen sinä olit tässä elari-asiassa?

• tai silloin tällöin

kun sitä huvittaa töissä käydä,maksaa sen kelan minimin 139€ vai mitä se oli. Hänen tulojaan en edes tiedä,koskaan en ole nähnyt mitään todistetta siitä mitä hän tienaa,kun on toimittanut Kelalle tiedot tuloistaan jossa se on sitten laskettu. Heillä uuden vaimon kanssa toinen lapsi tulossa,vuokrasta en tiedä mutta kuvittelisin olevan yli 600 euron luokkaa sähkö ym sillä paikkakunnalla kyseiseltä alueelta mitä olen seurannut.

Mulla tulot vuodessa(siis käteen jäävä osuus) muutaman satsen yli 10 000(töissä) elari lapsilisä(yksi lapsi) ja asumistuki 130€. Kyllä niillä elää kun ei ole onneksi velkoja eikä tule;kiva koti on eikä mistään ole puutetta. Palkkaa ois kiva saada enempi mutta on sentään jotain.

• Aivan sama..

..toimii. Lasten äiti ei ole toistaiseksi kyennyt maksamaan senttiäkään.

• tai silloin tällöin
        Aivan sama.. kirjoitti:

..toimii. Lasten äiti ei ole toistaiseksi kyennyt maksamaan senttiäkään.

maksimissaan vuoden päivät omasta pussista viimeisen 7 vuoden aikana.

Olisihan se kiva kun jäis omasta palkasta enempi käteen tai tulis elaria vaikka 50 euroakin enempi mutta huomaa noista kirjoituksista että kyse taitaa olla suurimmalla osalla siitä,että leveästi pitää elää vaikkei ole varaa ja sitten laitetaan eksä sitä maksamaan. No tyylinsä kullakin.

• Lapsen oikeus

Hei haloo!! Ihan oikeesti. Sinä olet sen lapsen ISÄ. Minun exäni tulot on jotain 25000 vuodessa ja maksaa 225 ja 235 euroo KUUSSA kahdesta lapsesta. Sun avovaimos tulot ja tekemiset ei vaikuta siihen, kuinka paljon maksat elatusapua. Sen verran vaikuttaa, että vuokrasta, sähköstä, vedestä ja kotivakuutuksesta katsotaan sinulle menoiksi vain puolet, koska asut jonkun kanssa, joka maksaa toisen puolen. Lapsella on oikeus kunnon elatukseen molemmilta vanhemmiltaan.
      Miksi miehet aina valittavat elatusavusta? Ihan kuin he joutuisivat maksamaan exälleen. Vaikka se raha meneekin hänen tililleen, se varmasti menee kokonaisuudessaan lapsen elatukseen. Ja sitä paitsi laki kieltää, että elatusavun saisi maksaa lapsen omalle tilille. Kun erotaan, ei se vanhemmuus ja vastuu lapsesta katoa yhtään mihinkään. Eivätkä ne lapsen kulut. Lapsi kuluttaa edelleenkin ja kasvaessan koko ajan vain enemmän. Ajatteleppa asiaa niin, että eroatte kun lapsi on noin 2-4 vuotias ja teette silloin elatusapu sopimuksen niiden tulojen ja lapsen iän mukaan. Entäs sitten kun lapsi tulee murrosikään? Elatusapu on edelleen sama, mutta lapsi kuluttaa PALJON enemmän kuin 2-4 vuotiaana.
      "Maksan enemmän, jos saan tavata lasta." Voi herran jestas sentään!!!!!!! Tapaamissopimus tehdään siksi, että LAPSELLA ON OIKEUS TAVATA ETÄVANHEMPAANSA, ei niin, että vanhemmalla on oikeus tavata lasta.

Mietippä, mitä vastaisit llapsellesi, jos hän tulee aikuisena kysymään sinulta, että miksi isä et maksanut kunnon elatusapua, vaikka tienasit niin hyvin ja tiesit, että äiti tienasi vain vähän? Mitä todellakin vastaisit hänelle?
      Lasteni isä käyttäytyi juuri noin, ja nyt melkein aikuiset lapset eivät halua tavata isäänsä. Toinen ollenkaan ja toinen vain silloin tällöin. Että miettikää nyt herran jumala kunnolla asioita, ennen kuin teette jotakin peruuttamatonta.

KOITTAKAA AIKUISTUA HYVÄT IHMISET!!! Tuollainen käytös omaa lasta kohtaan suututtaa niin että.

• http://www.stm.fi/tiedotteet/kuntainfot/kuntainfo/view/1547270

sv en se ru fr de
      Kuntainfo 7/2010
      16.12.2010
      suomeksi
      Elatusapujen ja elatustukien määrät nousevat 1.1.2011
      Sisältöteksti

Eräiden elatusapujen sitomisesta elinkustannuksiin annetun lain (583/2008) mukaan eräiden elatusapujen, korvausten ja elatustuen määrät tarkistetaan kalenterivuosittain vuoden alusta elinkustannusindeksin (1951:10=100) nousua vastaavasti. Vuotuinen muutos lasketaan kuluvan vuoden lokakuun ja edellisen vuoden lokakuun elinkustannusindeksin pistelukujen mukaan. Lain tarkoittamia korvauksia ovat avioliittolain, lapsen elatuksesta annetun lain ja vahingonkorvauslain tarkoittama elatusapu, rikosvahinkolaissa tarkoitettujen tulojen tai elatuksen vähentymisestä tai elatusvelvollisen menetyksestä toistuvina avustuksina maksettavat korvaukset sekä elatustukilaissa tarkoitettu elatustuki.

Elinkustannusindeksin pisteluku oli lokakuussa 2009 1723 ja lokakuussa 2010 1764. Elinkustannusindeksin nousu lokakuusta 2009 lokakuuhun 2010 oli 2,38 prosenttia.

Eräiden elatusapujen sitomisesta elinkustannuksiin annetussa laissa määriteltyjä elatusapuja, korvauksia ja elatustukia korotetaan 2,38 prosenttia 1.1.2011 lukien.

Korotus koskee kaikkia voimassa olevia lapsen elatuksesta annetun lain nojalla tehtyjä elatusapusopimuksia niiden vahvistamispäivämäärästä riippumatta.

Täysimääräisen elatustuen määrä on 1.1.2011 lukien 142,86 euroa kuukaudessa lasta kohden.

• ja jippi!!!

Pikkuisen tulee siis lisää.. kuitenkin enemmän kuin etä on maksanut ikinä :P

• maksaa
        ja jippi!!! kirjoitti:

Pikkuisen tulee siis lisää.. kuitenkin enemmän kuin etä on maksanut ikinä :P

Mulla yksi lapsi ja ex maksaa 214 euroa kuussa muttei osta YHTÄÄN MITÄÄN lapselle,ei osallistu harrastusmenoihin tai vie lasta esim.matkoille. Ja jouluna hänen puolen suvultaan tulleet joululahjat jätettiin exän luo,eli lapsi saa nauttia niistä sen 6 päivää kuukaudessa minkä hän exällä on.Lomillakaan exä ei ota lasta pitemmäksi aikaa vaan pitää tiukasti kiinni tapaamissopimuksesta.

• tasaneikäy..........

Vanha ketju, mutta suru tuli puseroon lukiessa...
      Lasten isä maksaa mulle 90€/lapsi yht. 180€, erotuksen minimisummaan maksaa kela...
      Ei osallistu lasten elämään muuta ku puheissaan, eikä maksa mitään ylimääräistä lapsille... Voi fiddu!

• Eräs äityli...

Minä saan n. 148 euroa kuukaudessa valtiolta koska isä ei maksa. Ja sen on se perus eli et paljoa maksa yli. Ja on se ihme jos et ole tajunnut että se raha menee hyvään. Lapsen äiti ostaa ruoat ja muita tarvittavia. Sinun osuus ei siis ole paljoa lapsen elättämiseen tarvittavista rahoista...

• etä leveimmin

FAKTAA 2012

Milloin voidaan turvautua yleiseen elatustukeen?
      Jos elatusvelvollinen ei täytä elatusvelvollisuuttaan, lapsen oikeus riittävään elatukseen turvataan julkisista varoista.
      Tätä yhteiskunnan maksamaa elatusmuotoa kutsutaan elatustueksi.

Täysimääräisen elatustuen määrä on 1.1.2012 lukien 148,18 e/kk lasta kohden.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/280610100846SK?OpenDocument
      Voit ansaita enintään 1044 euroa kuukaudessa, jotta olet oikeutettu maksuvapautukseen. Tätä tulorajaa korotetaan 261 eurolla jokaista elatusvelvollisen alaikäistä lasta kohti lukuun ottamatta lasta tai lapsia, joille elatustuki on myönnetty.
      Lähivanhemman tulo voi olla pienemmillään olla 507 €/kk ja vähentävät ovat myös lapsilisä yksihuoltaja lisä ja elatustuki.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/301208105023HL?OpenDocument
      Elatusapuvelka vanhenee viidessä vuodessa.

http://www.om.fi/omju20072.htm
      kohta 2.2.2. Yleisten kustannusten määränä pidetään:
      lapsen ollessa 0–6-vuotias 274 euroa kuukaudessa;
      lapsen ollessa 7–12-vuotias 318 euroa kuukaudessa;
      lapsen ollessa 13–17-vuotias 428 euroa kuukaudessa.

http://kokeile.yle.fi/uutiset/sosiaa...ksessa/6188499
      Vastuuntunnottomuus elatusvelvollisilla on merkittävää.

Näin nuo sorretut elatusvelvolliset. . Sitten vielä kivitetään YH omasta vastuun tunnottomuudesta.

Peruspäiväraha on 674€/kk 2012
      YH Toimeen tulotuki 507 €/kk 2012

Ei pitäisi olla elatusvelvollisella mitään valittamista.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi...090608133924HN
      Takuueläke joka on ANSAITTU; on 712 €/kk.
      .

• 18+6

300 / yksi lapsi. Kyllä vähän ihmettelen noin pieniä summia., mitä täälläkin on ollut. Vaan kylläpä tuohon lapseen tulee satsattuakin. Esim. kalliisiin harrastuksiin. Keskituloisesta eronneesta pariskunnasta on kysymys.

Tiedän kyllä, että vähemmälläkin "pärjäisi", mutta nyt voi antaa parempaa.

Isä näkee lasta melko paljon ja aika vapaasti myös.

Onhan se ilmiselvää, että näillä isillä, jotka eivät maksa lapsen elatuksesta ja jotka kitisevät siitä jatkuvasti ja puhuvat rumasti, on aika paljon tunneongelmia selvittämättä eron suhteen. Vaan eipä sitä pitäisi lapselle kostaa. Se raha nyt vain on pakko laittaa äidin tilille, jos äiti ne hankinnat kuitenkin tekee ja tuntee paremmin. Ja ostaa ne ruoat. Ei se tarkoita sitä, että ne rahat menisivät "ilkeälle äidille". Tai ettei äiti omasta pussistaan maksaisi mitään. Poikkeuksena tietysti ne, joilla ei oikeasti ole varaa, esim. itse opiskelija ja eksmies varakas, tms. Mutta sitä suuremmalla syyllä luulisi, että isä haluaisi tukea lapsen elämää.

Ja se "vanhanaikainen" ajattelutapa, että (etenkin ihan pienet) lapset kuuluvat äitinsä helmoihin, ei (toivottavasti) tule ikinä muuttumaan yhtään mihinkään. Vaikka kaikesta kuinka yritetäänkin tehdä sukupuolineutraalia. Kohta varmaan miesasia-aktivistit haluavat vaatia miehille oikeutta synnyttää. (No, sitähän tietyn tyypin feministit ovat fantasioineet jo kauan.) Mutta tuo on science fictionia ja kaikkea muuta kuin luonnollista ja lapsiystävällistä. Luonto on järjestänyt niin, että pienet lapset tarvitsevat äitiään, ja siitä seuraa, että äidistä tulee lapselle läheisin. Se ei tarkoita sitä, etteikö isällä olisi mitään merkitystä.

Mutta lakatkaa hyvät miehet meuhkaamasta siitä, miten epäoikeudenmukaista on, että lapset "aina" määrätään äidille, ja ajatelkaa sitä lapsen parasta. Älkääkä yrittäkö olla äitejä äidin paikalla. Ottakaa se oma, isän, rooli.

Naurettavia ovat nämä, jotka täällä valittavat ja yrittävät repiä pikkulapsia äideiltä kateuksissaan ja katkeruuksissaan ja sitten toisaalta kiukuttelevat, että eivät sitten maksa mitään. Näistä tapauksista tulee olo, että äidillä on yksi lapsi katraassa lisää: ne omat megalapsellinen eksmie, joka ei kykene aikuismaiseen sivistyneeseen eroon.

No joo. Olen tyytyväinen tuohon summaan, ja lapsen isä tietää kyllä, että rahat menevät lapsen menoihin.

• en haluais mak. laps

eli olet valmis maksamaan omalle lapsellesi 160e/kk.. kuinka paljon maksat autosta tai asunnosta?? onko lapsen arvo halvempi,, vaikka kyseessä oma lapsi??.. miten it´se pärjäisit 160e/kk.. elelisitkö herroiksi vai mikä on palkkas!! eroaako isosti lapsen palkasta.. eli 160e /kk.

• Maksava etävanhempi

254 €/kk/lapsi. Enää ei ole varaa nähdä lapsia, koska ex-vaimo ja lastenvalvoja ei suostu kohtuullistamaan elatusmaksua.

Lastenvalvoja teki laskelman:
      - Tapaamiskustannuksia ei hyväksytä minulle vähennyksenä, vaikka hoidamme nykyisen vaimoni kanssa kaikki tapaamisiin liittyvät matkat ja matkaa on 116 km/suunta. Ex-vaimo ei suostu osallistumaan lasten kuljettamiseen.
      - Remonttilainaa ei hyväksytä vähennyksiin. Jouduin ottamaan remonttilainaa, koska ostaessani asunnon, se ei ollut asuttavassa kunnossa. Lapsille remontoitiin huone ja kalustettiin se.
      - Ex-vaimon lomarahaa ei lasketa tuloksi, minun lasketaan.
      - Ex-vaimon saamaa asumistukea ei lasketa tuloksi.
      - Ilmoitin Lastenvalvojalle, etten pysty maksamaan vaadittua elatusmaksua ja sain vastauksen "sun täytyy nyt vaan jotenkin selvitä".

Tässä vain muutama räikein esimerkki tavasta, miten näitä asioita hoidetaan pirkanmaalla.

• Etäisukki

Samaa paskaa täällä Vantaallakin. Maksan suunnilleen saman verran per lapsi kahdesta lapsesta pienistä tuloistani (noin 1900 netto) ja aika synkäksi vetää...

Pyysin elatusapulaskelmat lastenvalvojalta ja niistä selvisi, ettei niissä ollut huomioitu ollenkaan edes luonapitovähennyksiä, vaikka ne olisivat minulle selvästi kuuluneet. Myös päivähoitomaksut oli ilmoitettu äidin toimesta lastenvalvojalle yläkanttiin ja asumistuet selvästi alakanttiin (jollain hänen elatuskyky näytti todellista heikommalta), eikä äiti ollut toimittanut päätöksiä lastenvalvojalle tämän pyynnöstä huolimatta; voin vaan miettiä, kuinkahan olisi käynyt, jos olisin jättänyt yrittäjänä palkkatulot tai firman tilinpäätöksen (joka piti viedä muutaman päivän varoitusajalla) toimittamatta? Mielestäni tuo jos jokin on selvää äitien suosimista.

Käräjille menen, kunhan saan ladattua sen verran akkuja, että jaksan prosessin.

• 4+1

Melko kovat elarit sulla. Mutta noi asiat mistä valitit on aika turhia. Kun laki sanoo niistä toisin niin ei kai ne nyt sun kohdalla toisin tee. Ainoa mikä oli pätkääkään outo oli toi lomaraha juttu.

Jos matkakustannukset eivät ylitä 100€/kk, ei hyvitetä mitään. Tuolla etäisyydellä ei varmasti ylity, paitsi jos tapaamisia ihan hirveän monta eri kertaa.

Olisit ottanut samantien asuntolainaa enemmän, ei tietenkään remonttilainaa hyväksytä. Omaa tyhmyyttä.

Asumistukea ei lasketa tuloksi, vaan se lasketaan asumiskulujen vähennyksenä.

Mitä sä luulit että lastenvalvoja sanoo kun ilmotat ettet pysty maksamaan? Voi voi, elä sitten maksa?

• gkfftdtito.iyl

Surkeita elatukisa isät maksaa. Meillä 280 euroa yhdestä lapsesta ja etä pitää sitä täysin kohtuullisena summana ja haluaa sen myös vapaaehtoisesti maksaa. Ei lapsiperheen (lähi/lapsi) menot supistu jos vamhemmat eroaa ja jos elämisen ladun pyrkii pitämään samana. Kuka etä haluaa että lähin ja lapsen/lasten elintaso laskee!? Kuka etä haluaa että lapsella on huonommat elinolot!?

• Näin meillä

Mulle lasten äiti maksaa 450€ kolmesta lapsesta lastenvalvoja laskelman mukaan ex pitäis maksaa 230€/lapsi. Itse ex haluaisi maksaa vain 300€. On suuri tuloinen 40000€. Lapsilla on kiinteitä kuluja joka kuukausi yhteensä 400€ sisältää (harrastukset ja hoitomaksut) johon ei ole laskettu vaateita eikä muita normaalin asumisen kuluja. Kannattako lähteä hakemaan korotusta? Vai mennä tällä vain eteen päin? Ja millä tavalla sitä voisi hakea?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7270
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      727
      3479
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      162
      1758
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      341
      1757
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1395
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1270
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1237
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      261
      1235
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe