Nyt riittää

Pelle

Nyt on pakko tulla muutos, Tätä dokailua on pahoimmoillaan jatkunut vuoden jolloin erosin. Tunnustan jo monennenko kerran: Olen alkoholisti. Olin viikonlopun hiihto reissulla ja olihan se selvää että siellä juhlitaan illalla. Ongelma on nyt vaan siinä että aina liikaa ja liian paljon. join perjantaina kohtuu kiltisti alkuillan. Olin todella hyvinkäyttäytyvä ja tanssin ja lauloin karaokea paljon. Olin ns. hyvässä seurustelunosteessa, mutta kun sitä pitää aina jatkaa. Lauantaina sitten hiihtolenkin jälkeen vetelinkin sitten ahdistavaan krapulaan kaksin käsin, ja vaikka huusin saunassa itselle että älä juo enää, vedin muistin pois jo alkuiltaan mennessä. ja mikä pahinta siellä oli treffit yhden miellyttävän naikkosen kans joka oli todella huolissaan.
Ollaan kerran tavattu ja tavatessa olin ihan kohtuukuntoinen ja tein aika hyvän vaikutuksen juttelemalla masennuksestani ja itsestä muutenkin hyvin avoimesti, mutta tää alkpuoli jäi tietenkin kertomatta. Olen semmonen 15 vuotta vetänyt niin etten välttämättä pysty huolehttiin itsestäni ja 1-2 kaljaa tuntuu olevan mahdottomuus. Sen lisäks kärsin paniikkihäiriöstä johon vedän rauhottavia krapulassa. Olen 31 v ja yhden pojan isä. En halua saarnoja, vaan radikaaleja ratkaisua. Niinkuin kerroin, Olen alkoholisti!

21

1839

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MC FREE

Radikaali ratkaisu on olla ottamatta. Ota yhteys työterveyslääkäriin, terveyskeskukseen, A-klinikkaan tai mielenterveystoimistoon, jos olet jo sen asiakas.

Tarinasi pysäytti muistamaan itseni samassa iässä. Lääkitsin itseäni rankasti alkoholilla ja sittemmin täysin tolkuttomasti myös bentsoilla saadakseni poikki ahdistukseni, masennukseni ja paniikkikohtaukseni. Oikea ratkaisu olisi kuitenkin ollut selvittää traumat, joihin join, ja syyt, jotka aiheuttivat ahdistusta, masennusta ja paniikkia. Rankka omahoito vain ruokkii tilannetta. Lopulta minä olin kuoleman kielissä kotini, pillereitteni ja pullojeni vankina.

Vyyhtiä kannattaa lähteä purkamaan sisältäpäin. Hakeudu ahdistuksenhallintakurssille (ahdistuksen kanssa opppii elämään, kun tajuaa, ettei se ole vihollinen vaan merkki siitä, että asioissa tai elintavoissa on korjattavaa) ja yritä myös saada itsellesi hyvä terapeutti. Jos vain lopetat juomisen, ongelmat jäävät.

Nuorena on vitsa väännettävä. Puoli voittoa on jo se, että tiedostat ja tunnustat tilanteen ja haet apua.

Voimia!

• Saa kirjoitella: villapaju@suomi24.fi ..en tyrkytä mitään mutta olen raitistunut alkoholisti.

• Grapevine

vaikka näihin meidän sivuihimme. Sivuilta löytyy myös linkkejä runsaasti eteenpäin.

Voit myös lähettää sähköpostia tai soittaa, jos haluat henkilökohtaista palvelua :)

http://www.sorsasaari.org/

T. AA:n jäsen Suomessa

• alakoholisti

Ei Sorsasaaressa ole AA-ryhmää, etkä sää ole AA-n jäsen Suomessa etkä muuallakaan, ryhmä joka ei ole omavarainen ja joka on sitoutunut ulkopuolisiin ei ole AA-ryhmä.

• luettavaksi vaikka

Nimettömät Alkoholistit. Siinä ei ole yhtään saarnaa, mutta monta kertomusta, miten alkoholisti on radikaalisti päässyt eroon juomisestaan.

• MC FREE

Täällä on paljon kehotuksia mennä AA:han. En tietenkään kiellä. Moni on saanut sieltä avun. Masennuspotilaalle se ei vain useinkaan ole paras paikka. Juomisesi voi AA:ssa loppua mutta ongelmasi välttämättä eivät, koska AA:ssa halutaan käsitellä ainoastaan alkoholismia ja nähdä kaikkien ongelmien syinä vain alkoholi. Sinä kaipaat selvästi kokonaisvaltaisempaa hoitoa.

AA:ssa on paljon fiksuja ihmisiä mutta siellä on myös paljon pahasti kipeitä. Sen toimintaa ei valvo kukaan eikä mikään. Minä en lähettäisi yhtäkään mielenterveyspotilasta toisten mielenterveyspotilaiden "hoitoon".

• jasu

Sinun mielestä kaverille ei riitä alkoholista luopuminen? Hänen pitäisi hakeutua kokonaisvaltaisempaan hoitoon?

No, eikös hän ole juuri parhaillaan kokonaisvaltaisessa hoidossa. Hänelle on LÄÄKÄRI määrännyt benzoja paniikkihäiriöön.
        Siis sairauteen nimeltä paniikkihäiriö, mutta joka kuitenkin on ollut ja on edelleenkin vain krapulaa. Liiallisesta alkoholin käytöstä johtuvaa krapulaa.

Sekakäyttö aiheuttaa totaalisia blackouteja jo vähäisistäkin alkoholimääristä
        Itseltäni meni muisti toisinaan jo kahden (2) kaljan jälkeen.

Perussairaus, jota tässä pitäisi ehdottomasti hoitaa, on alkoholismi. Nämä muut ongelmat ahdistukset ja paniikit katoavat vuorenvarmasti krapuloiden myötä.

(tiedän tästä aiheesta ja sekakäytön vaikutuksista enemmän kuin keskiverto yleislääkäri, koska olen käynyt sekakäytön korkeakoulun, johon liittyi myös sekakäytön lopettaminen, siis sekä alkoholin, että benzojen).

Kirjoittaja on alkoholisti, eikä yksin pärjää taistelussaan alkoholia vastaan, kuten eivät muutkaan alkoholistit. En käsitä mistä sinä, mc free olet saanut päähäsi, että alkoholisti voi omalla päätöksellä lopettaa juomisensa. Väitehän on silkkaa potaskaa.

Eli jos kirjoittaja haluaa lopettaa juomisen, on hänen haettava apua. Suomessa on yksi hoitopaikka, jossa pääsee eroon myös benzoista, sillä päihteenomaisesti käytettynä ne aiheuttaisivat ennenpitkää juomisen alkamisen uudestaan.

• MC FREE
        jasu kirjoitti:

Sinun mielestä kaverille ei riitä alkoholista luopuminen? Hänen pitäisi hakeutua kokonaisvaltaisempaan hoitoon?

No, eikös hän ole juuri parhaillaan kokonaisvaltaisessa hoidossa. Hänelle on LÄÄKÄRI määrännyt benzoja paniikkihäiriöön.
        Siis sairauteen nimeltä paniikkihäiriö, mutta joka kuitenkin on ollut ja on edelleenkin vain krapulaa. Liiallisesta alkoholin käytöstä johtuvaa krapulaa.

Sekakäyttö aiheuttaa totaalisia blackouteja jo vähäisistäkin alkoholimääristä
        Itseltäni meni muisti toisinaan jo kahden (2) kaljan jälkeen.

Perussairaus, jota tässä pitäisi ehdottomasti hoitaa, on alkoholismi. Nämä muut ongelmat ahdistukset ja paniikit katoavat vuorenvarmasti krapuloiden myötä.

(tiedän tästä aiheesta ja sekakäytön vaikutuksista enemmän kuin keskiverto yleislääkäri, koska olen käynyt sekakäytön korkeakoulun, johon liittyi myös sekakäytön lopettaminen, siis sekä alkoholin, että benzojen).

Kirjoittaja on alkoholisti, eikä yksin pärjää taistelussaan alkoholia vastaan, kuten eivät muutkaan alkoholistit. En käsitä mistä sinä, mc free olet saanut päähäsi, että alkoholisti voi omalla päätöksellä lopettaa juomisensa. Väitehän on silkkaa potaskaa.

Eli jos kirjoittaja haluaa lopettaa juomisen, on hänen haettava apua. Suomessa on yksi hoitopaikka, jossa pääsee eroon myös benzoista, sillä päihteenomaisesti käytettynä ne aiheuttaisivat ennenpitkää juomisen alkamisen uudestaan.

...saman korkeakoulun. Kummasti erilaiset päästötodistukset meillä kuitenkin on.

AA:laisten olisi jo aika tunnustaa tosiasia -- puhdasta alkoholistia ei tänä päivänä ole -- eikä pitää fanaattisesti kiinni 30-luvun täysin epätieteellisistä kyhäelmistä.

Päätös lopettaa juominen on jokaisen tehtävä itse. Eikös? Sen jälkeen täytyy hakea apua, jos ei omin voimin pärjää (eikä yleensä pärjääkään, kun taustalla on masennus). Niin taisin ensimmäisessä viestissäni sanoa. Kerroinpa jopa, mistä kokonaisvaltaista apua voi saada.

• lopettaa
        MC FREE kirjoitti:

...saman korkeakoulun. Kummasti erilaiset päästötodistukset meillä kuitenkin on.

AA:laisten olisi jo aika tunnustaa tosiasia -- puhdasta alkoholistia ei tänä päivänä ole -- eikä pitää fanaattisesti kiinni 30-luvun täysin epätieteellisistä kyhäelmistä.

Päätös lopettaa juominen on jokaisen tehtävä itse. Eikös? Sen jälkeen täytyy hakea apua, jos ei omin voimin pärjää (eikä yleensä pärjääkään, kun taustalla on masennus). Niin taisin ensimmäisessä viestissäni sanoa. Kerroinpa jopa, mistä kokonaisvaltaista apua voi saada.

*Päätös lopettaa juominen on jokaisen tehtävä itse. Eikös? Sen jälkeen täytyy hakea apua, jos ei omin voimin pärjää (eikä yleensä pärjääkään, kun taustalla on masennus). Niin taisin ensimmäisessä viestissäni sanoa. Kerroinpa jopa, mistä kokonaisvaltaista apua voi saada.*

Ja minäpä kerron myös hyvän paikan josta SAA apua (ei siis saata saada):

Se on AA.

Ihan ilmaiseksi!

• MC FREE
        lopettaa kirjoitti:

*Päätös lopettaa juominen on jokaisen tehtävä itse. Eikös? Sen jälkeen täytyy hakea apua, jos ei omin voimin pärjää (eikä yleensä pärjääkään, kun taustalla on masennus). Niin taisin ensimmäisessä viestissäni sanoa. Kerroinpa jopa, mistä kokonaisvaltaista apua voi saada.*

Ja minäpä kerron myös hyvän paikan josta SAA apua (ei siis saata saada):

Se on AA.

Ihan ilmaiseksi!

...AA:ssa hoidetaan VAIN alkoholismia. Tästä pidetään kiinni jopa fanaattisesti. AA siis EI ole masennuksen hoitopaikka. Ei tietenkään olekaan! AA:n perustaja, Bill W., kärsi koko ikänsä invalidisoivasta depressiosta, jota hän lääkitsi ensin vuosikaudet alkoholilla ja "raitistuttuaan" LSD:llä. Fundamentalistis-luterilaisen Oxford-liikkeen opit ajoivat hänet valtaviin syyllisyydentuntoihin, eikä hän voinut koskaan hyväksyä omaa masennussairauttaan. Hän piti sitä luonteenvirheellisyytenä, josta hän yritti päästä eroon rukouksen ja mietiskelyn keinoin. Pahimmassa depressionpohjassaan hän kirjoitti selitysteoksen "12 askelta ja 12 perinnettä" (josta huijasi rojaltit itselleen). Teosta luetaan kuin Raamattua suomalaisissa AA-ryhmissä, joissa se syyllistää masentuneita yhä tänä päivänä. Siksikään AA ei ole soveliain paikka kaksoisdiagnoosin saaneelle alkoholiongelmaiselle.

• gabriel
        MC FREE kirjoitti:

...AA:ssa hoidetaan VAIN alkoholismia. Tästä pidetään kiinni jopa fanaattisesti. AA siis EI ole masennuksen hoitopaikka. Ei tietenkään olekaan! AA:n perustaja, Bill W., kärsi koko ikänsä invalidisoivasta depressiosta, jota hän lääkitsi ensin vuosikaudet alkoholilla ja "raitistuttuaan" LSD:llä. Fundamentalistis-luterilaisen Oxford-liikkeen opit ajoivat hänet valtaviin syyllisyydentuntoihin, eikä hän voinut koskaan hyväksyä omaa masennussairauttaan. Hän piti sitä luonteenvirheellisyytenä, josta hän yritti päästä eroon rukouksen ja mietiskelyn keinoin. Pahimmassa depressionpohjassaan hän kirjoitti selitysteoksen "12 askelta ja 12 perinnettä" (josta huijasi rojaltit itselleen). Teosta luetaan kuin Raamattua suomalaisissa AA-ryhmissä, joissa se syyllistää masentuneita yhä tänä päivänä. Siksikään AA ei ole soveliain paikka kaksoisdiagnoosin saaneelle alkoholiongelmaiselle.

Taisivat antaa masentuneelle sairaaloissaan sähköshokkeja ja kylmiä kylpyjä.
        Että niin kehitys kehittyy.

• oletko huomannut
        MC FREE kirjoitti:

Että olet ajatuksinesi melko yksin?
        Oletko pannut sen merkille?

• MC FREE
        oletko huomannut kirjoitti:

Että olet ajatuksinesi melko yksin?
        Oletko pannut sen merkille?

Olen jo sanonut aiemmin, etten ole tänne mielipiteitäni pannut kannatuslukujen vuoksi. Jos keskustelu on sitä, että jokainen sanoo saman, se ei ole keskustelua eikä dialogia ollenkaan, vaan perättäistä monologia monesta suusta.

Jos olet yhtään seurannut maanantaipäiväistä "vertaistukea", lienet huomannut, ettei se AA:kaan ole kovin yhtenäinen. Mitä se auttaa alkoholiongelmaista tai masentunutta, että kinataan, miksi ja miten ja mihin "veljeskunta" on jakautunut. Vai onko se keskustelua (lue: tulosta) siitä, miten alkoholi on vaikuttanut kehoon -- lähinnä päähän?

• omasta kokemuksesta Raimo O. Kojon kirjaa "Eroon viinasta". Se on viina-analyyttinen kokonaispaketti, asiansa perinpohjin tuntevan miehen kirjoittama, helppolukuinen ja arkirealistinen. Se kirja on auttanut satoja, mm. minua. Painos on loppunut mutta kirjastoista löytyy.

• sAAmari

paljon suosituksia ja pari kytevää riidanpoikasta siihen päälle. Jätä ne omaan arvoonsa.

"Radikaaleja ratkaisuja" näen ainakin kaksi, eivätkä ne ole toisiaan poissulkevia:

Hae apua A-klinikalta, jos sellainen kotipaikkakunnallasi on. Siellä voit käydä sosiaaliterapeutin kanssa juttelemassa juomisestasi. Parin kartoituskäynnin jälkeen teette sinulle hoitosuunnitelman tavoitteineen. Mieti tarkkaan, kykenetkö ja onko sinun edes tarvis opetella kohtuukäyttöön, jos pari kaljaa ei kerran tunnu kuitenkaan missään.

AA tarjoaa apua vaikka tällä silmänräpäyksellä. Numerosta 040 8484000 (AA:n Vastauspalvelu) saat langan päähän toisen alkoholistin, miespuolisen ja mahdollisesti lähellä omaa ikäluokkaasi olevan. Hän voi kertoa sinulle kuinka itse on raitistunut, ja sinä voit kertoa tai olla kertomatta hänelle omasta tilanteestasi juuri niin paljon kuin haluat. Häneltä saat myös tietoa siitä kuinka AA toimii, missä ja milloin jne. Tuosta numerosta saat tiedon *kaikista* Suomen AA-ryhmistä. Mihinkään sellaiseen se ei velvoita, mihin et tunne olevasi valmis.

• belin

hyviä ehdotuksia. Suosittelisin kyllä itse yhdistelmähoitoa omien kokemusteni perusteella; olen sairastanut keskivaikeaa masennusta ja alkoholismia jo pitkään. Ensin olisi saatava juominen loppumaan, ja siinä ainoa minulle tehonnut hoitomuoto oli AA. Raitistumisen jälkeen alkoi jo pitkään jatkunut terapia tehota, samoin mielialalääkkeiden vaikutus vasta tuntua. Juominen kuluttaa kansanomaisesti sanottuna elimistön serotoniinivarastoja, ja siten nämä selektiiviset serotoniinin takaisinoton estomekanismiin vaikuttavat (SSRI) lääkkeet eivät anna positiivista hoitotulosta aktiivisella juomarilla.

Ohessa lainaus aiemmista teksteistäni:

"Mielestäni mitään psyykkistä ongelmaa ei voida kunnolla hoitaa kun sairas ihminen juo. Jos alkoholi ja sen mukanaan tuoma elämän kaaostila on ollut masennuksen ja ahdistuksen pääaiheuttaja, alkaa alkoholistin psyykkinen tila kohentua toipumisen edistyessä. Masennus lievittyy muutamassa kuukaudessa ja ahdistus lievenee askelten toteuttamisen mukana, kun elämä alkaa saada normaaleja muotoja ja hyvittäminen helpottaa toipujan oloa. Unihäiriöt, levottomuus ja tuskaisuus lievittyvät alkoholin vaikutuksen kadotessa kehosta ja kun syntyy luottamus toipumisen mahdollisuuteen.
      Usein kuitenkin masennus ja tuskaisuus pahenee raittiiden päivien kertyessä. Tällöin saattaa olla syynä toipujan alkoholismiin osaltaan johtanut perussairaus. Psyykkiset ongelmat, joita alkoholisti ei ole voinut käsitellä ja jotka on osin hukutettu viinan avulla nousevat esiin ja uhkaavat ajaa toipujan takaisin juomakentälle. Tällöin näkisin, että muukin keskusteluterapia AA:n lisäksi olisi tarpeen, ja toipuja hyötyy usein selkeästi mielialalääkityksestä. Nykyiset ”uudet” pääosin keskushermoston serotoniinitasoon vaikuttavat (SSRI-) lääkkeet eivät ole huumaavia eivätkä aiheuta riippuvuutta, joten niitä voi alkoholisti mielestäni käyttää, ja monille, minä mukaan lukien, ne ovat elämän tasapainon saavuttamisen ja sen säilyttämisen yksi perusehto.

Voimia ja onnea yritykselle!

• laiffia

Mulla on melkein yksi yhteen sama tausta kuin sulla. Ryhmäkokemustakin on, mutta mihinkään erikseen sitoutumatta. Raittiina olen ollut ja pysynyt jo useamman vuoden. Aika tyytyväisenä. Aika tasapainoisena. Omasta mielestäni. Se riittäköön.
      Toivoit jotain konkreettista, kättä pidempää. Olisiko seuraavasta sellaiseen?

Ensiksi. Minun oli tajuttava se, että alkoholismin myöntäminen ei välttämättä ole sama asia kuin halu raitistua. Päätös siis tarvitaan. Sellainen päätös, jota mielestäni ei voi tehdä kenenkään toisen ihmisen vuoksi tai mieliksi. En usko, että sellainen päätös mitenkään voi kestää.

Toiseksi. Minun oli myönnettävä itselleni, että tämä homma ei kertakaikkiaan onnistu yksin. Minun oli nieltävä ylpeyteni. Oltava valmis turvautumaan apuun. Kova paikka.

Kolmanneksi. En niinkään kuunnellut muita. Kuuntelin itseäni. En syöksynyt lähimpään AA-ryhmään. Oli minulla jo silloin sieltäkin kokemusta. Hyvää, ja huonoa. Mutta se ei kuulu tähän.

Neljänneksi. Hakeuduin työterveyslääkärille. Olin valmistautunut. Lähtökohtanani oli se, että ehdottoman rehellinen minun täytyy olla. Dokausrytmit ja -historiat julki ja sillee.

Viidenneksi. Lääkäri todellakin ymmärsi ongelmani vakavuuden. Hän kirjoitti minulle lähetteen pitkäaikaiseen päihdekuntoutukseen. Kuntoutuspaikan nimen jätän tässä kertomatta. Järvenpään Sosiaalisairaala se ei kuitenkaan ollut.

Kuudenneksi. Olin täysin tietoinen ja valmis mm. siihen, että kuntoutukseni tulee työpaikkani esimiesportaan tietoisuuteen. Kummastuksekseni he kaikki suhtautuivat tapaukseeni ymmärtäväisesti ja kannustavasti.

Seitsemänneksi. Kuntoutus kesti aluksi kaksi kuukautta, mutta sitä jatkettiin samantien vielä kuukaudella. Työnantajani muuten jopa maksoi minulle täyden palkan koko kuntoutusajalta.

Kahdeksanneksi. Onnistuin saamaan raittiudesta ja sen mukanaan tuomasta paremmasta elämänlaadusta kiinni. Psyykelääkkeet jäivät myös. Ne ajettiin hiljalleen, kontrolloidusti kuntoutuksen aikana alas. Niitä aikoja en kaipaa. Vanhat ryyppykamut ovat jääneet.

Yhdeksännäksi. Raittiuden alkumetrit voivat olla aika röykkyisiä. Välistä tasaantuu, taas röykkyyntyy. Ensimmäisestä vuodesta jäi kuitenkin näin jälkikäteen mukava muisto. Toinen vuosi meni jo aika tasaisella. Ehdin katsella ympärilleni. Vuodenajatkin tuli kunnolla nähtyä! Monen vuoden paussin jälkeen.

Alkoholisti toki olen edelleen. Sen asian suhteen, muutenkin, itsetutkiskelu on välttämätöntä. Välillä käyn ryhmissä. Välillä taas en.

• pelle

Kiitos kaikille. Kävin kirjastossa tuon "nimettömät alkoholistit"-kirjan hakemassa. Luin sitä jo hieman, ja ensivaikutelma oli ehkä liian Amerikkalainen ja hengellinen, mutta tästäpä hyvä alkaa.

Ensi viikolla olisi taas vapaata ja mahdollisuus rakkaan ystävan seurassa sitä viettää. Päätös olla silloin raitis on tehty ja palailen silloi viikonlopun jälkeen asiaan. Hei.

Ps.Otin yhteyttä A-Klinikkaan ja apua on tulossa.

• MC FREE

Onnittelut hyvästä päätöksestä ja voimia matkaan!

• luettavaksi

hakemastasi kirjasta löydät sen jujun, millä pari miljoonaa alkoholistia on saanut elää päivän kerrallaan raittiina. Kirjan loppupäässä on ihan suomalaisia stooreja.

• olekin

mukaansa tempaava jo toivorikas kirja? Lukuhaluja sulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6665
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      673
      2876
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1249
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      96
      1238
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1225
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1123
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1120
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1100
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1002
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      238