Onko pelkoa tasakaton romahtamisesta.
Arvioisin 187 m2 katolla olevan noin 90-100 kg/m2 painoa, joka olisi yhteensä noin 16-18 tonnin lumikuorma.
Pitääkö paikkansa?
Voisiko joku "matikkanero" laskea, allaolevan tiedon mukaan todellisen neliöpainon!
Sisämitaltaan 10 cm putken painoin katon huopaan kiinni, ja lapio alle, lumi pussiin ja puntariin, paino on 900g
http://wwwi3.ymparisto.fi/i3/tilanne/fin/lumi/Lumi.htm
Lumikuorma katolla
7
6599
Vastaukset
- luke lake
kun tähänkin saakka on kestänyt. Jos romahtaa niin helpompi laittaa harjakatto.
- konnari
lumikuormana on suunniteltaessa takavuosina käytetty tyypillisesti arvoa 180 kg/m2. Lumisemmilla seuduilla tietysti enemmän ja länsirannikon rantakaistaleella 140 kg/m2. (Vanhoissa löytyy myös kuormana 100 kg/m2). Mittaamasi lumi vastaa kerrosta n.115 kg/m2. => jos katto tehty oikein ei ole hätää.
Nykyään suunnitellaan rankemmilla lumikuormilla.
Lapio ja huopakate eivät ole hyvä yhdistelmä. että lumesi paino on 115kg/per neliö.
- Pirkanmaa
Lunta katolla, se on mielestäni paljon, vaikka kattoni on ilmeisesti rakennettu kestämään 180 kg/m2, 33 tonnin ylimääräisen kuorman, jota en suosiolla kyllä ottaisi.
Pudotin lunta jo noin 10 tonnia pois.
Kiitos vastaajille!
- Nimetön
Miksi katot romahtavat Suomessa. Katso vastaus 13.4 Oulu-lehdestä! Nimimerkki SILTAVAHTI kertoo syyt syvältä jos matalaltakin. Fuskaamisesta on kyse eikä paljosta lumesta. Nimetön
- luovuutta
käytä kaupunkilaisjärkeä:ota katolta litra lunta,sulata se ja siinä on vettä noin 2dl ( turussa) 200 gr
kuutio painaa tällöin 200 gr x 1000 = 200kg jos katolla on 50cm lunta on tasakatolla neliöpaino 100 kg
turussa sallittu paino 140kg = ei tarvitse katolle mennä lunta luomaan,mutta saahan jokainen tehdä lumitöitä jos haluaa katolla tai pihalla
t. EOJ
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873217
- 622937
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322445- 802283
- 742189
- 952026
- 121626
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201603Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j341518Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301440