Pienet ihmiset ja isot koirat

Kyselisin mielipiteitänne seuraavanlaisesta asiasta, kun olen sitä itsekseni jonkin verran pohdiskellut. Onko mielestänne pienikokoisilla ihmisilla "oikeutta" hankkia erittäin suurikokoisia koiria? Kun itse esim. pidän suurista ja voimakkaista roduista, ja jossain vaiheessa olen ajatellut sellaisen isomman kaverin hommata. Mutta itse vain satun olemaan tällainen "käppänä", ja jos suuri koira päättäisi lähteä kunnolla vetämään, olisi minulla tuskin paljoa sanomista. En ole ennen täällä tällaisesta asiasta keskustelua nähnyt, joten ajattelin ottaa asian esille. Huom! Mieltymykseni ei kuitenkaan ole "ihansamamillainenmuutenkunhankokoariittää"- luokkaa...Kuten varmasti täällä taas jotkut ajattelevat...

19

1068

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hömelö

on kaiken A ja O. Jos pystyt kouluttamaan sen koiran niin että pysyy normaalitilanteissa hyvin hanskassa niin mikä ettei! :) Tietty olisi se hyvä että niissä "varsinaisissakin tilanteissa" se koira tottelisi edes tyydyttävästi. :D
      Tietenkin täytyy sitten olla sisua sen verran että jos se koira päättääkin lähteä niin uskaltaa heittäytyä vaikka perseelleen maahan ja pitää se koira aloillaan.. ;) Pätee kaikkiin kokoihin ;)

Toisaalta, kun tuota ajattelee, niin omistavathan ihmiset paljon isompia ja vahvempiakin eläimiä.. Itse aion jossain vaiheessa hankkia hevosenkopukan ja ehkä toisenkin, mutta en kyllä siihen lupaa keneltäkään kysele. Katson vaan että omat tiedot ja taidot on ajantasalla. :)

• ...koulutus on kaiken a ja o mutta saattahan olla tilanteita jolloin hyvinkin koulutettu koira unohtaa korvat narikkaan....Mutta tosiaan, onhan niitä isompiakin elukoita ihmisillä.

• Hömelö
        MarzaH kirjoitti:

...koulutus on kaiken a ja o mutta saattahan olla tilanteita jolloin hyvinkin koulutettu koira unohtaa korvat narikkaan....Mutta tosiaan, onhan niitä isompiakin elukoita ihmisillä.

tavannut koiranomistajaa joka ei olisi saanut koiraansa käyttäytymään raahauduttuaan mahallaan kymmenisen metriä ja karjuttuaan perkelettä samalla... Yleensä siinä vaiheessa on niin sisuuntunut että saisi vaikka norsua pideltyä.

• Henni.

Jotenkin tuntuu, että se on jonkinasteista saamattomuutta jos aikuinen ihminen ei saa pideltyä kookasta koiraa. Ehkä aivan jättiläisrotujen kanssa voi olla toinen juttu, mutta jos siis puhutaan "tavallisen suurista" koirista. Itse kyllä jo alle 12-vuotiaana lenkitin naapurin samojedia, joka oli täysin kouluttamaton, ei osannut kulkea hihnassa ollenkaan, säntäili sinne tänne ja kiskoi koko voimallaan. Sellasella koiralla on melkoiset voimat etenkin kun vertaa pikkutyttöön. Mutta hyvin pärjäsin kun oli määrätietoiset otteet ja tein pyörälenkkejäkin tuon koiran kanssa kaatumatta tai muuten joutumatta vaaratilanteisiin. Eli ei se ole ihmisen koosta kiinni, että millaisen koiran voi ottaa.

• hatam

tarkoin, minkä koiran ottaa ja sen käyttötarkoitusta yleensä. Mitä ihminen tekee suurella palveluskoiralla, jos se otetaan kaveriksi kerrostaloon tai rivariin?
      Esimerkkinä kertoisin eräästä "vanhasta" ja pienikokoisesta naisesta; Hänen suosikkikoiransa oli rotikka, ja sellainen piti myöskin kaikkien vastalauseista huolimatta hankkia. Varoitukset eivät tehonneet mitenkään, ja jälki näkyikin sitten jo ensimmäisen vuoden jälkeen. Kouluttamaton koira vei "mummua" kuin pässiä narussa. Jos joku tuli kävelytiellä vastaan, nainen kietoi rotikkansa puuhun tai jos puita ei ollut, kelpasi liikennemerkkikin aivan hyvin. Mutta sidottava se oli aina.
      Hirveetä katseltavaa moinen. Ja samalla pelottavaa ja säälittävää sekä koiraa että sen omistajaa kohtaan.

• kummallista ajattelua

...ei saa ottaa kerrostaloon/rivariin, koska se estää ihmistä harrastamasta sen kanssa? Samahan se on, missä koira asuu, kyllä sieltä kerrostalostakin pääsee ulos siinä missä omakotitalostakin...vai eikö

• hatam
        kummallista ajattelua kirjoitti:

...ei saa ottaa kerrostaloon/rivariin, koska se estää ihmistä harrastamasta sen kanssa? Samahan se on, missä koira asuu, kyllä sieltä kerrostalostakin pääsee ulos siinä missä omakotitalostakin...vai eikö

Kysyin, miksi sitä koiraa ottaa kerrostaloon tai rivariin, JOS sen kanssa ei harrasta mitään. En ole puhunut mitään siitä, että määrätynlaiset asumismuodot estäisivät harrastamasta.

• kummallista...
        hatam kirjoitti:

Kysyin, miksi sitä koiraa ottaa kerrostaloon tai rivariin, JOS sen kanssa ei harrasta mitään. En ole puhunut mitään siitä, että määrätynlaiset asumismuodot estäisivät harrastamasta.

...mutta näin siinä näin lukevan:
        " Mitä ihminen tekee suurella palveluskoiralla, jos se otetaan kaveriksi kerrostaloon tai rivariin? "
        Itselleni kun myös ne koirat, joiden kanssa harrastan ovat myös "kavereita" :P

• hiirulainen

Sama minkä kokoisia ollaan ,MUTTA vaaratilanteessa PITÄÄ AINA OLLA VOIMIA HALLITA
      raskasta koiraansa ,ettei LENNÄ perässä kuin
      leppäkeihäs !!!! olet kuitenkin TÄYSIN vastuussa
      siitä koirasta !

• apuvälineitä

keksitty kuten riimu ja vedonestovaljaat eli jos hevosen saa pideltyä niin kai sitten riimulla pitää rotikankin ..

ja koulutus perustuu taitoon ja henkiseen auktoriteettiin jota harjoitellaan pennusta lähtien. Eli jos on koiran koulutuksen alkeet hanskassa niin mikä ettei ja

onhan sitten lempurirotujakin isoissa kuten leonbergi esim. :)

• semmu
        apuvälineitä kirjoitti:

keksitty kuten riimu ja vedonestovaljaat eli jos hevosen saa pideltyä niin kai sitten riimulla pitää rotikankin ..

ja koulutus perustuu taitoon ja henkiseen auktoriteettiin jota harjoitellaan pennusta lähtien. Eli jos on koiran koulutuksen alkeet hanskassa niin mikä ettei ja

onhan sitten lempurirotujakin isoissa kuten leonbergi esim. :)

Vähän kenkku verrata yli 500-kiloista elikkoa 70-kiloiseen koiraan. Hevosta kun ei saa pidettyä oikeastaan mitenkään jos se päättää lähteä. Mutta siltipä niitäkin pienet tytöt taluttelee laitumelta pois.

Aloittajalle. Tokihan koosta on hyötyä koiran kanssa: jos koulutus ei onnistu niin hyvin, voi aina koiran pitää fyysisesti ruodussa. Eli melkeinpä sitten täytyy koira kouluttaa erittäin hyvin jos ison koiran hankkii. Mutta eihän tää mikään mahdoton yhdistelmä ole. Tässä justiin tosin kauhistelin kun kaks pikkutyttöä oli ison ja riehakkaan kultsun kanssa lenkillä... Kyllä se vaan aika paljon riepotteli taluttajaansa se kultsu. Tosin kyseessä oli lapsi.

• piinityty

ottaa isoa koiraa. se kannattaa kylläkin kouluttaa todella hyvin, että se pysyy hanskassa=P... itekin olen vähän lyhyt ja kaikki sanoo, että tuo sakemanni näyttää todella isolta mun vieressä =D... eiköhän se peruskoulutus ole kaiken A ja O kokoon katsomatta=).

• Maximus

...on hankkia,tuskin sitä kukaan kieltää vaan hallitseko sen TÄYSIN ,TILANTEESSA kuin tilaanteessa ?eli onko sulla voimia ja hyvä superkunto ???

• ei voimia tarvitse

vaan taitoa. :)

• hallitsematon

Eläin on aina eläin,valitettavasti vaaratilanteet
        tulee aina yllättäen ,koskaan et voi olla 100%
        varma miten koirasi reakoi ??!!
        Voimiakin kyllä tarvitaan ylläri tilaanteissa.
        Näyttelyssäkin on tullut nähtyä vakavia vaara-
        tilaanteita missä ei omistajan voimat pidätä koiraa .

• ei ole varma
        hallitsematon kirjoitti:

Eläin on aina eläin,valitettavasti vaaratilanteet
        tulee aina yllättäen ,koskaan et voi olla 100%
        varma miten koirasi reakoi ??!!
        Voimiakin kyllä tarvitaan ylläri tilaanteissa.
        Näyttelyssäkin on tullut nähtyä vakavia vaara-
        tilaanteita missä ei omistajan voimat pidätä koiraa .

koiransa koulutustaidoista kannattaa ottaa helpommin hallittava. Ja riimulla koiran saa hyvin hallittua mutta silti se on hallittava myös henkisesti.

Mieluiten narttu ja vaikkapa leonbergi ellei pieniä halua.

Kyllä minä olen tietoinen oman koirani käytöksestä eri tilanteissa ja sillä ei ole vahtiviettiä mikä helpottaa tilannetta ja erittäin sosiaalinen muiden koirien kanssa toimeentuleva. :)

Ellei koiraansa tunne kannattaa mennä luonnetestauksiin niin tietää sen reagoimisesta eri tilanteisiin ja silloin on helpompi hallita koiraansa.

Olen minäkin nähnyt ikävä kyllä kun iso koira on saatava mutta kyvyt ei riitäkään sitä hallitsemaan.

• suuret voimat
        ei ole varma kirjoitti:

koiransa koulutustaidoista kannattaa ottaa helpommin hallittava. Ja riimulla koiran saa hyvin hallittua mutta silti se on hallittava myös henkisesti.

Mieluiten narttu ja vaikkapa leonbergi ellei pieniä halua.

Kyllä minä olen tietoinen oman koirani käytöksestä eri tilanteissa ja sillä ei ole vahtiviettiä mikä helpottaa tilannetta ja erittäin sosiaalinen muiden koirien kanssa toimeentuleva. :)

Ellei koiraansa tunne kannattaa mennä luonnetestauksiin niin tietää sen reagoimisesta eri tilanteisiin ja silloin on helpompi hallita koiraansa.

Olen minäkin nähnyt ikävä kyllä kun iso koira on saatava mutta kyvyt ei riitäkään sitä hallitsemaan.

Hyökkäävä Leonbergi on hankala pidettävä
        ellei taluttajan voimat riitä ,myöskin
        aggressiivisiä Leoja valitettavasti tänäpäivänä löytyy.

• grrrrrrrr

pohdiskelen näiden leonbergi-haaveideni kanssa. Kaverin leoa olen muutaman kerran lenkittänyt ja saanut melko hyvin sen pidettyä aisoissa. Pari kertaa tosin on lengät luistaneet jäällä ja koira on saanut pitää päänsä ja mennä haistamaan vastaantulijaa lähempää:)

Tuossa iso koira kysymyksessä on mielestäni tärkeää huomioida myös rotu, esimerkiksi tuo mun lenkkikaveri ei ole kertaakaan edes ärähtänyt ihmiselle. Keeran yksi koira tuli hampaat irsessä juosten kohti, leo vain otti sen niskasta kiinni ja piti paikoillaan niin kauan, että se rauhoittui. Eli koira, jolla ei ole vahvat vartointi- ja puolustustaipumukset on parempi vaihtoehto, jos ei täysin varma omista kyvyistään ole.

• reaperjamoona

jännä kysymys...=)No itekin kyllä oon kai tällaseks "käppänäks"lukeutuva,pituuttakin löytyy vain 152cm ja vierellä tallustaa rotikka ja saku...;)Aika pitkältihän tämä on koulutus kysymys,jokaisen,mutta erityisesti suurien ja voimakkaiden rotujen kohdalla,on huolehdittava vähintään perusulutuksesta.Suuren rodun edustaja saattaisi viedä isohkoakin miestä kuin riepua jos tarpeeksi tahtoa löytyisi.Mutta....Olipa valittu rotu mikä tahansa,sen on kuitenkin oltava toki mahd.lähellä omia tarkotusperiä,ja sovittava ominaisuuksiensa puolesta siihen.Myös rodun vaativuutta on mietittävä ja sitä onko itsellä tähän tarpeeksi tietoá ja taitoa vastata.
      Mutta jätänpä tämän jo tähän,mutta kuitenkin samassa "käppänä" veneessä ollaan,jotka suurille roduille sydämensä menettäneet!;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      54
      7168
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      711
      3314
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      142
      1605
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      245
      1424
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1341
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1220
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1165
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1124
    Aihe