Kielitaitovaatimukset?

Maakrapu

Tarviiko merillä osata ruotsia vai pärjääkö suomella ja englannilla?

30

4712

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarvii

Jos halajat punaisille tai valkoisille lautoille niin siellä on komentokielenä svenska. Muuten ei merillä ruottia tarte. Englantia kyllä.

• Svedu

Jos osaat svenskaa ja haet Ruotsin pätevyyskirjat (helppoa) kymmenkertaistat mahdollisuudet saada jobi. Sveduilla on niiiin paljon enemmän laivoja ku meillä.

• PK

Jos "valkoisilla lautoilla" tarkoitat Siljaa niin ainakin heidän Suomenlipun alla seilaavilla laivoilla virallinen komentokieli on Suomi.

• Suomea jos Suomen lippu!

Eestin kieli!

• :-)

Nu är det pakkoruotsi som gäller ifall du vill jobba hos Viking Line.- Annars får du väl ta ett vikariat på Suomenlinnan lautta :D

• Sähkömies (YT)

Kyllä merellä noita kaikkia kieliä tarvitsee. Ahvenanmaalla on monta merikoulua, joiden valmistuneet muodostavat kuitenkin varsin suuren osan suomalaisista merimiehistä. Ja nämä ei tietenkään osaa suomea.
      Englanti taas on itsestäänselvyys ihan jo alan kansainvälisyyden takia.
      Minä haluan ajatella, että jos englanti, matikka ja navigointi on koulussa vaikeaa, niin kannattaa hakeutua maihin jotain rekkaa (tai bussia) ajamaan. Kielitaitoa ei juurikaan tarvitse, kuljetukset menee teitä pitkin, ja lastikin pysyy tuurilla mukana niin usein että siihen voi luottaa (ja vaikkei pysyisikään, niin onnettomuuden sattuessa yleensä muut tielläliikkujat on se multaa pureva osapuoli). Jos sekään ei tahdo sujua, niin VR:lle vaan yrittämään. Junat kulkee kiskoja pitkin, ja muut kun veturikuski hoitaa lastinkäsittelyn. Kahviakin pystyy siellä veturissa keittämään ja juomaan ihan rauhassa, ja ihmettelen kovasti jollei ne lueskele hesareitakin välillä.

• johtuu

että ahvenanmaa on virallisesti yksikielinen ja muu Suomi on virallisesti kaksikielinen?

Kielivähemmistöjen määrä on molemmissa suurinpiirtein sama eli 5%.

Eikä kaksikielisyys olekkaan rikkaus?

• Kongolaiset
        johtuu kirjoitti:

että ahvenanmaa on virallisesti yksikielinen ja muu Suomi on virallisesti kaksikielinen?

Kielivähemmistöjen määrä on molemmissa suurinpiirtein sama eli 5%.

Eikä kaksikielisyys olekkaan rikkaus?

kusipäät kun sais laivoista jotenkin vege,niin olis jotenkin siedettävää skönärin arki!

• kovassa kurssissa...

• te.....

• käytetä...
        te..... kirjoitti:

kielitaidottomat nuijat pysyisitte kalakukossa ja karjalanpiirakassa niin me ruotsinkieliset ammattimiehet hoidetaan merenkulun :D

kansainvälisesti englantia?

Suomesta tulee poistumaan virallinen kaksikielisyys ja pakkoruotsi, se on varmaa.

Kerrohan missä muussa itämeren ympärysvaltiossa on voimassa sellainen järjettömyys kuin virallinen kaksikielisyys?

• mieleeni...

• bättre
        te..... kirjoitti:

kielitaidottomat nuijat pysyisitte kalakukossa ja karjalanpiirakassa niin me ruotsinkieliset ammattimiehet hoidetaan merenkulun :D

On varmaan parempi, että " me ruotsinkieliset ammattimiehet HOIDETAAN MERENKULUN". Kirjallisissa töissä tarvitaankin meitä useamman kielen taitajia, sillä rantaruåtsi räcker inte pitkä.

• Nimetön

• mutta...
        Nimetön kirjoitti:

valitsisin ehdottomasti sen joka osaa monta kieltä jos hakijat olisivat muuten tasavertaisia...kielitaito on rikkaus eikä rikos...

kaikkialla maailmassa olisi järkevää että ihmiset opettelisivat äidinkielensä lisäksi englantia.

Olisi hyvä että maailmassa olisi yksi kieli jota kaikki osaisivat.

Pakkoruotsi syö vain resursseja tärkeiltä kieliltä.

• exmerenmies
        käytetä... kirjoitti:

kansainvälisesti englantia?

Suomesta tulee poistumaan virallinen kaksikielisyys ja pakkoruotsi, se on varmaa.

Kerrohan missä muussa itämeren ympärysvaltiossa on voimassa sellainen järjettömyys kuin virallinen kaksikielisyys?

Mitenkä saat Ahvenanmaalaisen suuttumaan?
        Menet Maarianhaminaan ja kysyt tietä rautatie asemalle.

• hyva meno
        exmerenmies kirjoitti:

Mitenkä saat Ahvenanmaalaisen suuttumaan?
        Menet Maarianhaminaan ja kysyt tietä rautatie asemalle.

...saat suomalaisen suuttumaan?
        Kirjoittamalla noin lyhkäiseen viestiin noin monta kielioppivirhettä.

• neuvoi?
        hyva meno kirjoitti:

...saat suomalaisen suuttumaan?
        Kirjoittamalla noin lyhkäiseen viestiin noin monta kielioppivirhettä.

Itse löysitte?

• ex siiffi
        Kongolaiset kirjoitti:

kusipäät kun sais laivoista jotenkin vege,niin olis jotenkin siedettävää skönärin arki!

mutta ei minulla ole kuin hyviä kokemuksia Ålannin, Rantaruotsalaisista ja Ruotsalaisista seilauskavereista. Toimeen tultiin vaikka aina ei edes ollut yhteistä kieltäkään. Englannin taito saisi suomalaisilla olla parempi jos lähtee ulkomaalaisiin paatteihin. On nimittäin muutama huono kokemus mitä koneykkösen kielitaidottomuus saa aikaan. On asenteissa vikaa jos aletaan kielen takia ihmistä haukkumaan.

• ex siiffi kirjoitti:

mutta ei minulla ole kuin hyviä kokemuksia Ålannin, Rantaruotsalaisista ja Ruotsalaisista seilauskavereista. Toimeen tultiin vaikka aina ei edes ollut yhteistä kieltäkään. Englannin taito saisi suomalaisilla olla parempi jos lähtee ulkomaalaisiin paatteihin. On nimittäin muutama huono kokemus mitä koneykkösen kielitaidottomuus saa aikaan. On asenteissa vikaa jos aletaan kielen takia ihmistä haukkumaan.

Juuri näin se on

• Ancient mariner

Jokaisella aluksella on määrätty työkieli, sitä kun puhuu niin riittää. Jos haluat alukselle jonka työkieli on ruotsi niin sit pitää osata. Ainakin melkein. Just kävin aluksella jonka työkieli oli ruotsi (kongo båt). Siiffi oli aboriginaali, puhui ruotsia ja englantia, koneykkönen oli härmäläinen, kielitaito suomi ja englanti. Moottorimies oli eestiläinen ja puhui vaan eestiä ja suomea. Eli siiffi ja moottorimies eivät pystyneet kommunikoimaan keskenään, välissä täytyi olla koneykkönen jonka englanti oli aikas kehnoa.
      Oli kyllä aika soppa.

• mbe320cdi

!971 tehtiin mulle kielitesti kun olin norjalaisessa tankissa. Piti osata joko norjaa tai englantia.
        Sitten 1980 otin svenskiin jobin ja kippari teki kielitestin ennen hyväksyntää. Mulla meni kaikki testit läpi.
        Tästä päivästä en tiedä mutta oletan että jos on menossa ulkolaileen laivaan niin kyllä siellä jonkinlainen testi on ennen kun päästävät sinne. Savon murre ei riitä!

mbe320cdi kirjoitti:

!971 tehtiin mulle kielitesti kun olin norjalaisessa tankissa. Piti osata joko norjaa tai englantia.
        Sitten 1980 otin svenskiin jobin ja kippari teki kielitestin ennen hyväksyntää. Mulla meni kaikki testit läpi.
        Tästä päivästä en tiedä mutta oletan että jos on menossa ulkolaileen laivaan niin kyllä siellä jonkinlainen testi on ennen kun päästävät sinne. Savon murre ei riitä!

olin normannissa -71....ei siinä mithään kielitestejä kysytty.- Oslossa mönsträsin M7t Lysefjelliin joka makas Kristiansandissa.-

• :-) kirjoitti:

olin normannissa -71....ei siinä mithään kielitestejä kysytty.- Oslossa mönsträsin M7t Lysefjelliin joka makas Kristiansandissa.-

Jos ei aivan torvelo ole, niin laivan työkielen oppii aika nopeasti. Itse otin jobin laivaan jossa enemmistö oli espanjankielisiä. Hyvin tulimme toimeen, ja parin kuukauden kuluttua jo keskustelukin sujui. Mutta jos pää on umpiluuta , niin kielitaito on vain yksi niistä asioista joita ei opi!

• finni51 kirjoitti:

Jos ei aivan torvelo ole, niin laivan työkielen oppii aika nopeasti. Itse otin jobin laivaan jossa enemmistö oli espanjankielisiä. Hyvin tulimme toimeen, ja parin kuukauden kuluttua jo keskustelukin sujui. Mutta jos pää on umpiluuta , niin kielitaito on vain yksi niistä asioista joita ei opi!

Niin se on että jos on ammattitatoa niin kieli on toisarvoinen

• jenkki-junkki
        seffuli kirjoitti:

Niin se on että jos on ammattitatoa niin kieli on toisarvoinen

se on semmonen juttu että mitä enemmän osaat kieliä sen parempi on olo sun lompakossa
        mut jos se jää tänkjupliissikrette ni oo sitte Suomalainen merimies mertsu, mertensankari.
        kunkkuseilori maakrapujen kingi whatever its your school !

• jenkki-junkki kirjoitti:

se on semmonen juttu että mitä enemmän osaat kieliä sen parempi on olo sun lompakossa
        mut jos se jää tänkjupliissikrette ni oo sitte Suomalainen merimies mertsu, mertensankari.
        kunkkuseilori maakrapujen kingi whatever its your school !

Mistä noin negatiivinen asenne. Kielten oppimisessakin on oma halu A ja O. Oli sitten kunkkuseilori tai maakrapujen kingi niin oppii varmasti. Jos vain on halua.
        Reilut parikymmentä vuotta sitten, kun tulin tänne ruotsiin telakalle töihin. Tapasin suomalaisia jotka sanoivat, Hakekoot tulkin, jos niillä on mulle asiaa, niinhän minäkin teen. Jo vajaan vuoden päästä minä olin näille tulkkina!
        Kuinka mukavaa se on lähteä lomalle etelään, kun ei ihan torilla anna itseään myydä, ainakaan halvalla!

• Risti sininen
        finni51 kirjoitti:

Mistä noin negatiivinen asenne. Kielten oppimisessakin on oma halu A ja O. Oli sitten kunkkuseilori tai maakrapujen kingi niin oppii varmasti. Jos vain on halua.
        Reilut parikymmentä vuotta sitten, kun tulin tänne ruotsiin telakalle töihin. Tapasin suomalaisia jotka sanoivat, Hakekoot tulkin, jos niillä on mulle asiaa, niinhän minäkin teen. Jo vajaan vuoden päästä minä olin näille tulkkina!
        Kuinka mukavaa se on lähteä lomalle etelään, kun ei ihan torilla anna itseään myydä, ainakaan halvalla!

Kusipäitä en oo laivassa enään tavannut senjälkeen, kun lopetin Suomen lipun alla seilaamisen.
        Oli vapauttavaa huomata, että esim. Hollannin lipun alla on huumorintajuista ja aitoa
        merimieshenkeä vielä jäljellä.

• Risti sininen kirjoitti:

Kusipäitä en oo laivassa enään tavannut senjälkeen, kun lopetin Suomen lipun alla seilaamisen.
        Oli vapauttavaa huomata, että esim. Hollannin lipun alla on huumorintajuista ja aitoa
        merimieshenkeä vielä jäljellä.

On se kumma kun kaikista asioista tehdään tässä maassa kielikysymyksiä!! Selvää on että affenanmaan ja ruotsin lipun alla seilaavat käyttävät ruotsia ja suomen lipun alla taas suomea, riippuu toki laivasta raumalta tai paraisilta.. "Palvelusväen" tulee näillä itämeren juottoloilla osata tietenkin suomea/ruotsia tai suomea/eestiä, Helppoa ja selkeää eikö?

s.junttila kirjoitti:

On se kumma kun kaikista asioista tehdään tässä maassa kielikysymyksiä!! Selvää on että affenanmaan ja ruotsin lipun alla seilaavat käyttävät ruotsia ja suomen lipun alla taas suomea, riippuu toki laivasta raumalta tai paraisilta.. "Palvelusväen" tulee näillä itämeren juottoloilla osata tietenkin suomea/ruotsia tai suomea/eestiä, Helppoa ja selkeää eikö?

Sanoi aina että. Panomies ei puhu eikä pussaile, hän panee vaan :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5690
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1518
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1336
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      348
      1277
    Aihe