väistämisvelvollisuus

prutkut

Moottoriveneenhän pitää väistää purjevenettä mutta mitenkä on kun purkkari ajaa moottorilla ja vieläpä purjeet ylhäällä.

12

2055

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moottorilla kulkeva purjealus väistää muut alukset samalla tavalla kuin muut moottorialukset. Jos hänellä on purjeet/purje ylhäällä tulisi musta kolmio olla näkyvissä. Tästä on kyllä keskusteltu näillä palstoilla....

      • balle

        Noinhan se menee. Jos koneella ajaa, niin purjevene tulkitaan moottoriveneeksi. Ihan sama, onko tässä tapauksessa rättiä mastossa vaiko ei. Kartiokaan ei tähän sinänsä vaikuta, mutta sen pitäminen on konepurjehtijan velvollisuus (=helpoittaa veneen tunnistamista moottorilla ajavaksi).

        TÄmä on hyvin yksinkertainen asia, ja siihen nähden tästä on ollut vähän liikaakin keskustelua:-P


    • väistämissäännöt
    • turvallisuus on tärkeintä

      Moottoriveneen tulee antaa purjealukselle esteetön kulku, mutta purjealus ei saa vaarantaa moottoriveneen turvallista kulkua. Huomioitavaa on, että ohittava vene väistää aina. Lisäksi kaikilla väylillä on voimassa oikeanpuoleinen liikenne eli jokaisen on liikuttava niin lähellä kuin on turvallisesti mahdollista kulkusuuntaansa nähden väylän oikeaa reunaa. Tärkein sääntö on, että jokaisen on vältettävä yhteentörmäämisen vaara kaikin keinoin eli kuka tahansa havaiseekin muuta liikennettä on se otettava huomioon kurssinvalinnallaan, jottei tarpeettomasti estä muiden turvallista kulkua.

      Moottorilla ajava purjevene on moottorialus. Mikäli ajetaan moottorilla purjeet ylhäällä on tämän merkiksi nostettava merkkikartio, joka kertoo aluksen olevan moottorialus.

      • Sirius

        Moottorilla kulkeva alus on konealus. Konealus väistää pujealusta. Väylillä ei ole pakko kulkea.
        Väistämisvelvollinen alus väistää ja se alus joka ei ole väistämisvelvollinen säilyttää suuntansa ja nopeutensa kunnes ohittaminen/sivuuttaminen on turvallisesti ohitettu. Jos väistämisvelvollinen ei kuitenkaan väistä on toisen alusken suoritettava väistäminen mutta niin etei siitä synny uutta tilannetta....


      • täsmentäjä
        Sirius kirjoitti:

        Moottorilla kulkeva alus on konealus. Konealus väistää pujealusta. Väylillä ei ole pakko kulkea.
        Väistämisvelvollinen alus väistää ja se alus joka ei ole väistämisvelvollinen säilyttää suuntansa ja nopeutensa kunnes ohittaminen/sivuuttaminen on turvallisesti ohitettu. Jos väistämisvelvollinen ei kuitenkaan väistä on toisen alusken suoritettava väistäminen mutta niin etei siitä synny uutta tilannetta....

        Vaikka konealus "väistää" purjealusta, tulee purjealuksen taata konealukselle turvallinen kulku. Purjealus ei saa reitinvalinnallaan estää konealuksen kulkua. Mikäli reitit siitä huolimatta kohtaavat tulee konealuksen ensisijaisesti muuttaa kurssiaan, mutta jos näin ei tapahdu on purjealuksen väistettävä. Purjealus väistää myös saavuttaessaan konealuksen.

        Väylillä ei ole todellakaan pakko kulkea, mutta väilillä on voimassa oikeanpuoleinen liikenne.


    • samaa

      saivartelua on käyty joka kesä,talvi,kevät ja syksy,tervejärkinen ihminen väistelee aina purjeveneitä, jos vaan voi,pystyy kykenee,ei ne niitten kipparitkaan aina tiedä minne ovat menossa,vrt.jotkut uudet veneet.merimiestaito tulee joillekkin joskus,toisille ei koskaan.aina pitää kysellä jos ei tiedä,neuvoisin kuitenkin väistämään jos pystyt ja tuntuu siltä.

    • AriT

      Onko sillä juurikaan merkitystä? Kaikkien ensisijainen velvollisuushan on estää vahinkojen syntyminen ja siinä mielessä _kaikki_ ovat väistämisvelvollisia. Nopeampi (huvialus) väistää hitaampaa ei siinä sen kummempaa ihmettelyä tarvita riippumatta siitä, kulkeeko toinen purjeet ylhäällä purjeilla vai koneella. Väistämisen kun tekee määräysten mukaisesti niin eipä tuo paljon yleensä haittaa vaikka sellainenkin väistää, joka ei olisi väistämisvelvollinen.

      • Vanha Valas

        Asiaa, AriT! Päälleajo-oikeutta ei ole kellään.


      • sillä väliä

        On kyllä olennaista pyrkiä pelaamaan väistämissääntöjen mukaan. Kun kelkkaa alkaa olla paljon liikenteessä, homma menee ihan sirkukseksi jos kaikki alkavat väistellä kaikkia. Se ei palvele turvallisuutta ja aiheuttaa pelkkää stressiä ja vaaratilanteita.

        Meriteiden sääntöjen mukaan väistettävä alus on velvollinen pitämään suuntansa ja nopeutensa. Eri asia on huomaavainen kurssin muutos aikaisessa vaiheessa välttääkseen lähitilanteen syntymisen. Se on turvallinen ja herrasmiesmäinen tapa toimia. Väistämistilanteessa on turvallista ja herrasmiesmäistä toimia ennakoitavalla tavalla eli meriteiden sääntöjen mukaan.


      • JRxxx
        sillä väliä kirjoitti:

        On kyllä olennaista pyrkiä pelaamaan väistämissääntöjen mukaan. Kun kelkkaa alkaa olla paljon liikenteessä, homma menee ihan sirkukseksi jos kaikki alkavat väistellä kaikkia. Se ei palvele turvallisuutta ja aiheuttaa pelkkää stressiä ja vaaratilanteita.

        Meriteiden sääntöjen mukaan väistettävä alus on velvollinen pitämään suuntansa ja nopeutensa. Eri asia on huomaavainen kurssin muutos aikaisessa vaiheessa välttääkseen lähitilanteen syntymisen. Se on turvallinen ja herrasmiesmäinen tapa toimia. Väistämistilanteessa on turvallista ja herrasmiesmäistä toimia ennakoitavalla tavalla eli meriteiden sääntöjen mukaan.

        Osut aivan oikeaan. Kun jollain suhteellisen pienellä vesialueella, vaikka Kaivopuiston edustalla, sattuu liikkumaan samaan aikaan 4-5 venettä (ei niinkään harvinaista kauniina kesäpäivänä), on kaikille helpompaa, jos liikutaan samojen väistösääntöjen mukaan. Tässä se olennainen tekijä ei niinkään ole kysymys siitä, väistääkö itse jotain tiettyä venettä, vaan kokonaiskuvio, veneiden "yhteenlasketut" liikkeet ja oman ajolinjan suunnittelu niiden mukaan.
        Tietysti asia mutkistuu, jos seassa on pari purjeilla liikkuvaa alusta, koska niiden keskinäisissä väistämissäännöissä ei ole moottoriveneilijän kannalta mitään järkeä. Vaikka molemmat ajaisivatkin sivistyneesti eli luovimatta.


      • Hei
        JRxxx kirjoitti:

        Osut aivan oikeaan. Kun jollain suhteellisen pienellä vesialueella, vaikka Kaivopuiston edustalla, sattuu liikkumaan samaan aikaan 4-5 venettä (ei niinkään harvinaista kauniina kesäpäivänä), on kaikille helpompaa, jos liikutaan samojen väistösääntöjen mukaan. Tässä se olennainen tekijä ei niinkään ole kysymys siitä, väistääkö itse jotain tiettyä venettä, vaan kokonaiskuvio, veneiden "yhteenlasketut" liikkeet ja oman ajolinjan suunnittelu niiden mukaan.
        Tietysti asia mutkistuu, jos seassa on pari purjeilla liikkuvaa alusta, koska niiden keskinäisissä väistämissäännöissä ei ole moottoriveneilijän kannalta mitään järkeä. Vaikka molemmat ajaisivatkin sivistyneesti eli luovimatta.

        >Tietysti asia mutkistuu, jos seassa on pari >purjeilla liikkuvaa alusta, koska niiden >keskinäisissä väistämissäännöissä ei ole >moottoriveneilijän kannalta mitään järkeä. Vaikka >molemmat ajaisivatkin sivistyneesti eli luovimatta.

        Mutta sinähän voisit opetella kaikkitietävänä ne purjehtijoiden väistämissäännöt. Ei ne niin vaikeita ole hahmottaa.
        Ps luoviminen on sivistystä, ei moottoreilla pöristely.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5690
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1518
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1336
    8. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      348
      1277
    Aihe