Kohdunpoisto

ellen

Olen ollut vuosi sitten kohdunpoistoleikkauksessa, olen 36- vuotias, en ole vieläkään selvinnyt toimenpiteestä. Vasta nyt vuoden kuluttua on alkanut "vaihdevuosioireilut" Rinnat kipeytyvät, jatkuva ärtymys, valkovuotoa alapäästä jne...
Kenellä kokemusta, mikä avuksi.
Olen saanut keltarauhashorm. mutta sekään ei auta.

9

3312

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

Poistettiinko sinulta pelkkä kohtu vai otettiinko pois myös munasarjat?
      Ymmärtääkseni pelkkä kohdunpoisto ei aiheuta ennenaikaisia vaihdevuosia.
      Miten leikkaus muuten meni? Olitko kauan sairaslomalla leikkauksen jälkeen?

• Neiti23v.

Näinhän se on että munasarjojen poisto aiheuttaa vaihdevuodet, ei kohdunpoisto. Tiedän sen koska jännittyneenä odotan kuun alkua ja tietoa tuleeko minulle piakkoin vaihdevuodet eli joudutaanko poistamaan molemmat munasarjat.

• oma kokemus

Niinhän ne jotkut lääkärit sanovat. Joilla enemmän tietoa tietävät, että kohdunpoisto voi aiheuttaa rajunkin vaihdevuosioireilun. Aina kun "sieltä" jotain poistetaan tai rapataan, niin elimistö voikin reakoida siihen todella voimakkaasti.

• Miten ilmenee?

"Olen ollut vuosi sitten kohdunpoistoleikkauksessa, olen 36- vuotias, en ole vieläkään selvinnyt toimenpiteestä."
      Mitä tarkoitat, ettet ole vieläkään selvinnyt.
      Olisi helpompi auttaa jos tietäisi ongelman, jos haluat kertoa.

• 2345

Nostan vanhan tekstin ylös kun on itselle ajakohtainen. Onko kuulolla muita kohdunpoistossa nyttemmin ollutta?

• Kohdunpoistoleikkaus on minulla nyt pian edessä.Lähete on jo mennyt sairaalaan. Minua todella jännittää ja pelottaakin tuo toimenpide. Minua ei ole ennen nukutettu enkä ylipäätänsä ole ollut sairaalassa kuin kahdesti synnyttämässä. Joudun nyt miettimään, että poistetaanko munasarjat, jos ne vaikka oiskin puhtaat. Olen 48-vuotias ja lääkärini oli sitä mieltä, että jos oisin vaikka viisi vuotta vanhempi niin hän suosittelisi munasarjojen poistoa, mutta nyt on vaan itse päätettävä. Mitä mieltä olette - te jotka olette kokeneet tämän leikkauksen?

• kuumat aallot

Minulta poistettu kohtu kolme vuotta sitten laskeuman vuoksi.Olin silloin 47 v.munasarjoja ei poistettu. Leikkaus ja siitä toipuminen meni hyvin.Ei suurempia kipuja ym. vaivoja. Viisi viikkoa sairaslomalla ja sitten töihin.Mutta muutama kuukausi leikkauksen jälkeen alkoivat vaihdevuosivaivat. Ärtyminen, kuumat aallot ja huonot yöunet. Kaikki oireet tulivat todella voimakkaina. Aloitettiin hormoonolääkitys ja oireet poistuivat. joten nyt olen tyytyväinen, ei kuukautisia eikä muitakaan vuotoja.

• Toipilas

Munasarjoja ei tarvitse poistaa, jos ne ovat ok.

Minulle tehtiin poistoleikkuas 2 vko sitten. Leikattiin kohdun runko-osa, kohdunkaula ja munasarjat jätettiin omasta toivomuksesta.

Avoleikkaus oli, enkä ollut sen kummemmin ollut sairaalassa kuin synnyttämässä, joten uutta oli minullekin. Vaikeinta oli kuitenkin tehdä itse se myönteinen päätös, olisin voinut jättää menemättäkin.

Ei kaduta, koska jatkuvat vuodot ja painon tunne ja pömpötys alavatsassa ovat hävinneet. itse leikkaust ei kannata surra, siitä ei nukutuksessa mitään tiedä ja kyllä ne lääkärit hommansa osaa. Pahoinvointia oli 2 pv, mutta siihenkin saa lääkitystä (joka ei vaan tehonnut minulla). Uudestaan täytyi opetella istumaan ja kääntymään sängyllä aluksi, ja aluksi oli kovasti turvotusta nesteestä, eikä rakko meinannut katetrin jälkeen alkaa toimia. Kiristi ja oli hankalaa. Oli osastolla 4 pv, sitten kotiin.

Nyt on hakaset jo otettu pois, arpi näyttää ihan siistiltä, hyvin huomaamattomaksi sitä on kehuttu. Vielä se kiristää, ja istua ei jaksa tuntikausia, mutta sitä vartenhan sairasloma on. Olen tehnyt päivittäin kävelylenkkejä.

Kipua en ole tuntenut missään vaiheessa. Jätin itse kipulääkkeet pois kun buranat tuntui liian vahvoilta, tuli päänsärkyä.

Hyvin se hoitohenkilökunta asiansa osaa, kaikessa saa tarvittaessa apua. Ja osastolla löytää kollegoja...

• Toipilas kirjoitti:

Munasarjoja ei tarvitse poistaa, jos ne ovat ok.

Minulle tehtiin poistoleikkuas 2 vko sitten. Leikattiin kohdun runko-osa, kohdunkaula ja munasarjat jätettiin omasta toivomuksesta.

Avoleikkaus oli, enkä ollut sen kummemmin ollut sairaalassa kuin synnyttämässä, joten uutta oli minullekin. Vaikeinta oli kuitenkin tehdä itse se myönteinen päätös, olisin voinut jättää menemättäkin.

Ei kaduta, koska jatkuvat vuodot ja painon tunne ja pömpötys alavatsassa ovat hävinneet. itse leikkaust ei kannata surra, siitä ei nukutuksessa mitään tiedä ja kyllä ne lääkärit hommansa osaa. Pahoinvointia oli 2 pv, mutta siihenkin saa lääkitystä (joka ei vaan tehonnut minulla). Uudestaan täytyi opetella istumaan ja kääntymään sängyllä aluksi, ja aluksi oli kovasti turvotusta nesteestä, eikä rakko meinannut katetrin jälkeen alkaa toimia. Kiristi ja oli hankalaa. Oli osastolla 4 pv, sitten kotiin.

Nyt on hakaset jo otettu pois, arpi näyttää ihan siistiltä, hyvin huomaamattomaksi sitä on kehuttu. Vielä se kiristää, ja istua ei jaksa tuntikausia, mutta sitä vartenhan sairasloma on. Olen tehnyt päivittäin kävelylenkkejä.

Kipua en ole tuntenut missään vaiheessa. Jätin itse kipulääkkeet pois kun buranat tuntui liian vahvoilta, tuli päänsärkyä.

Hyvin se hoitohenkilökunta asiansa osaa, kaikessa saa tarvittaessa apua. Ja osastolla löytää kollegoja...

Kiitos kattavasta tiedosta. On kiva tietää mikä minua odottaa. Lääkäri oli sitä mieltä ettei mun kannata mennä leikkaukseen kolmea viikkoa ennen tyttäreni ylioppilasjuhlia. Sanoi että olen toipilas vielä silloin enkä jaksa järjestää ja siivota juhlia varten. On varmaan oikeassa. Pääsen leikkaukseen kuulemma kesäkuun alkupuolella. Taitaa olla pitkä kesäloma tänä vuonna. Positiivista?!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5710
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1737
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1566
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1369
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1325
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      352
      1286
    Aihe