Mittasin Pääsiäisreissun keskukulutukset.
Menomatkalla kulutus 6.7 l/100 km ja tulomatkalla
6.2 l/100 km. Matkaa n. 530 km. Suurimmassa osassa matkaa talvinopeudet, joiden mukaan mentiin. Auto SportWagon 1.6 115 hp vm 06. Mittarissa nyt 4tkm. Kyydissä 2 aik 2 teiniä matkatavarat. Mielestäni kohtuukulutus kun ottaa huomioon nastat alla sekä vähät kilometrit moottorissa.
Keskikulutus
13
2023
Vastaukset
- faarao
Ei oo kulutus mulla sen kummempi vaikka takana 23000tkm. siinä 6.4-7.0 nastat alla.
- A-Autoilija
Maantiekulutus tuota luokkaa. Muuten keskikulutus talvella noin 11 litraa/100km. Kesällä keskikulutus 9 l. Focus II 1.6.
- focus2001
focus 1.6l 2001 stw
talvirenkailla seka-ajoa (80% maantie, 20% taajama)
kulutus 6.26l/100km - vai ajotietokone
focus2001 kirjoitti:
focus 1.6l 2001 stw
kulutus 6.26l/100kmMitattu kulutus vai ajotietokoneen "mittaama"? Mulla on -01 focus ja en koskaa ole päässyt tuollaisiin haamulukemiin vaikka ajan taloudellisesti. Talvella seka-ajossa menee 10litraa/100 km.
- focus2001
vai ajotietokone kirjoitti:
Mitattu kulutus vai ajotietokoneen "mittaama"? Mulla on -01 focus ja en koskaa ole päässyt tuollaisiin haamulukemiin vaikka ajan taloudellisesti. Talvella seka-ajossa menee 10litraa/100 km.
Kynällä ja paperilla laskettuna seuraavalla tavalla.
Tankkasin tankin IHAN piripintaaan.
Nollasin mittarin. Ajoin about 800km.
Tankkasin uudelleen ihan piripintaan ja
bensaa mahtui muistaakseni noin 50 litraa.
Siitä sitten laskeskelin about näin.
50 litraa
--------- X 100km = 6.26l/100km
800km
Eri asia on sitten paljonko kilometrimittari huijaa vakio talvirenkaat 185/65/14 alla.
Mutta minulle tuo on 6.26l/100km. - kulutus
focus2001 kirjoitti:
Kynällä ja paperilla laskettuna seuraavalla tavalla.
Tankkasin tankin IHAN piripintaaan.
Nollasin mittarin. Ajoin about 800km.
Tankkasin uudelleen ihan piripintaan ja
bensaa mahtui muistaakseni noin 50 litraa.
Siitä sitten laskeskelin about näin.
50 litraa
--------- X 100km = 6.26l/100km
800km
Eri asia on sitten paljonko kilometrimittari huijaa vakio talvirenkaat 185/65/14 alla.
Mutta minulle tuo on 6.26l/100km.Noin se pitääkin, sillä ajotietokoneet näyttää usein mitä sattuu. Pitää huomoida tietty tuo mittarivirhe, mutta tuskimpa se paljoa muuttaa tilanetta. Jos lasket kulutuksen olleen 52 litraa ja 785 km, niin vastaus on jo 6,62 l/100 km. Eli monet laskee vähän pyöristäen sopivampaan suuntaan ja silloin keskikulutus muuttuukin jo 0,5 litraa. Mutta edelleen mä en pääse omallani saman kokoisilla renkailla tuollaisiin lukemiin. Kesärenkaat ovat 205/50/16, joilla menee jo selvästi enemmän johtuen painavista aluvanteista ja renkaan leveydestä. Toki tuolloin nopeusmittarin virhe on 0 km/h ja ehkä matkamittarinkin virhe vähenee jonkun verran(?). Välillä tuntuu että autossani on jotain vikaa kun kulutus on varsin korkea. Pitää vielä kesärenkaita vaihtaessa herkistellä jarrut.
- focus2001
kulutus kirjoitti:
Noin se pitääkin, sillä ajotietokoneet näyttää usein mitä sattuu. Pitää huomoida tietty tuo mittarivirhe, mutta tuskimpa se paljoa muuttaa tilanetta. Jos lasket kulutuksen olleen 52 litraa ja 785 km, niin vastaus on jo 6,62 l/100 km. Eli monet laskee vähän pyöristäen sopivampaan suuntaan ja silloin keskikulutus muuttuukin jo 0,5 litraa. Mutta edelleen mä en pääse omallani saman kokoisilla renkailla tuollaisiin lukemiin. Kesärenkaat ovat 205/50/16, joilla menee jo selvästi enemmän johtuen painavista aluvanteista ja renkaan leveydestä. Toki tuolloin nopeusmittarin virhe on 0 km/h ja ehkä matkamittarinkin virhe vähenee jonkun verran(?). Välillä tuntuu että autossani on jotain vikaa kun kulutus on varsin korkea. Pitää vielä kesärenkaita vaihtaessa herkistellä jarrut.
Parin viikon päästä kun laitan kesägummit alle, niin koitan jossain välissä mitata mikä on niillä kulutus.
Ja kesäkummien virkaa toimittaa vakio 15" ford vanteet joissa 195/60/15 continental premiumcontact renkaat.
Tosin tuota joulun aikoihin tehtyä vastaava pitkää ajoa ei varmaan tule tehtyä hetkeen. Joten kesäkummeilla ajo saattaa muutta tulosta.
Mutta kirjoittelen siitä sitten kuukauden parin sisään kun saan jonkinlaista mittatulosta.
Sinun focuksessasi uskoisin olevan jotain vikaa jos kulutus tosiaan on noin kova. Yhtään en osaa sanoa että mistä voisi lähteä vikaa etsimään. Itselläni pelkällä taajama-ajolla kulutus nousee 9 litran tietämille. - Folvo
focus2001 kirjoitti:
focus 1.6l 2001 stw
kulutus 6.26l/100kmOma Focus -99 1.6 Wagon vie matka-ajossa (1000 km) 6.2-6.7 l/100km sekä kesä- että talvipyörillä (paperilla laskettuna).
Pääsiäisen ajoin uudella -06 1.6 115 hp wagonilla (mittarissa 7 tkm), kulutus samalla matkalla 7.0 l/100km ja sama tulos sekä paperilla että ajotietokoneella (7.03 vs 7.0). - Pekka.
focus2001 kirjoitti:
Parin viikon päästä kun laitan kesägummit alle, niin koitan jossain välissä mitata mikä on niillä kulutus.
Ja kesäkummien virkaa toimittaa vakio 15" ford vanteet joissa 195/60/15 continental premiumcontact renkaat.
Tosin tuota joulun aikoihin tehtyä vastaava pitkää ajoa ei varmaan tule tehtyä hetkeen. Joten kesäkummeilla ajo saattaa muutta tulosta.
Mutta kirjoittelen siitä sitten kuukauden parin sisään kun saan jonkinlaista mittatulosta.
Sinun focuksessasi uskoisin olevan jotain vikaa jos kulutus tosiaan on noin kova. Yhtään en osaa sanoa että mistä voisi lähteä vikaa etsimään. Itselläni pelkällä taajama-ajolla kulutus nousee 9 litran tietämille.Omassa Focuksessani (Wagon 115hv) kulutus on talvisaikaan 11-12 litraa sadalla. Ajelen pääosin Helsingissä. Kupunkiajossa kulutus on kesäisin 8,5-9 litraa. Olen tyytyväinen siihen että pääsen alle yhdeksän, kyseessähän on kuitenkin suht-kookas auto.
Kesällä maantieajossa keskikulutus on 7,5 litraa. Kerran olen päässyt alle 7:n litran. Silloin ajelin alle satasta pitkän matkan. Jos haluaa päästä kuuteen litraan, niin silloin täytyy ajella tasaisesti 70-80 km/h:n
nopeuksia. Tällaista ajoa ei kohdalleni ole vielä sattunut.
Ongelmahan on luonnollisesti kuutosvaihteen puuttuminen. Moottoritienopeuksissa kierrokset ovat 3850-4250. Tällöin on täysin selvää että kulutus nousee lähelle kymmentä.
Talvipyöräni ovat 195/15´ja kesäalut 205/16´. - 2.0 Ghia Focus
Pekka. kirjoitti:
Omassa Focuksessani (Wagon 115hv) kulutus on talvisaikaan 11-12 litraa sadalla. Ajelen pääosin Helsingissä. Kupunkiajossa kulutus on kesäisin 8,5-9 litraa. Olen tyytyväinen siihen että pääsen alle yhdeksän, kyseessähän on kuitenkin suht-kookas auto.
Kesällä maantieajossa keskikulutus on 7,5 litraa. Kerran olen päässyt alle 7:n litran. Silloin ajelin alle satasta pitkän matkan. Jos haluaa päästä kuuteen litraan, niin silloin täytyy ajella tasaisesti 70-80 km/h:n
nopeuksia. Tällaista ajoa ei kohdalleni ole vielä sattunut.
Ongelmahan on luonnollisesti kuutosvaihteen puuttuminen. Moottoritienopeuksissa kierrokset ovat 3850-4250. Tällöin on täysin selvää että kulutus nousee lähelle kymmentä.
Talvipyöräni ovat 195/15´ja kesäalut 205/16´.No ei oo focus suurta autoa nähnykkään. Aika korkeilta tuntuu nuo sinun autosi kulutuslukemat. Omassa 2.0 autossa ei koskaan ole vielä kulutus noussut yli 8 litran. Pitkällä matka-ajolla pääsee 6 litraan jopa talvella 90km/h keskinopeudella. Tulos on tarkistettu ajotietokoneesta sekä käsipelillä laskettuna. Miten kovaa ajelet? 140 km/h?
- Pekka.
2.0 Ghia Focus kirjoitti:
No ei oo focus suurta autoa nähnykkään. Aika korkeilta tuntuu nuo sinun autosi kulutuslukemat. Omassa 2.0 autossa ei koskaan ole vielä kulutus noussut yli 8 litran. Pitkällä matka-ajolla pääsee 6 litraan jopa talvella 90km/h keskinopeudella. Tulos on tarkistettu ajotietokoneesta sekä käsipelillä laskettuna. Miten kovaa ajelet? 140 km/h?
120-kympin rajoituksella aina 140. Siis mittarin mukaan. Todellinen nopeus lienee 132-135 kmh?
- Mixu
Itselläni 06 115hp Ghia farkku ja keskikulutus on siinä 7,5 - 8,0l/100km. Valmistajan ilmoittamaan yhdistelmäkulutukseen on todella vaikea päästä muualla kuin matka-ajossa n.80km/h, jos silloinkaan. Myös tiheämpi välitys edelliseen malliin verrattuna mielestäni nostaa kulutusta ainakin korkeiammissa nopeuksissa. Todettakoon, että itselläni 80% ajosta tulee moottoritiellä.
Itellä Focus -06 1,6/100HP vie 7,23 l/100km. Eli vie samanverran enemmän kuin sen pitäisi viedä vähemmän kuin vanhakorinen Focus. Focus 1,6 -01 vei kaikki matkat/bensat ylöslaitettuna 6,97 l/100km.
Liekö tuo valmistajan ilmoittama kulutus jotain päästöihin perustuvaa käyttömaksua/veroa varten.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565660Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222477Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2691822- 1141717
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos251484Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121301Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3361270Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3441261Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa371255