EGW ja Suuri Raamattu on valhetta?

propagandaako?

Kerrotaan, että Ellen White kannatteli suurta Raamattua 18,2 kg ja tätä voimankoitosta pidetään profeetan tunnuksena.

Adventtikirkon virallisesti kertoma fiktio:
Raamatun paino 18,2 kg
Käsien pitokulma 90 astetta
Pitoaika yli 30 min
Osoitti Raamatun kohtia katsomatta siihen (huomioiden em. asiat)

Fakta:
Sen aikainen Raamattu painoi 8,16 kg
Käsien pitokulma 45 astetta (helpompi kannatella)
Pitoaika oli todellisuudessa muutamia minuutteja
Fyysisesti on mahdoton selata ison 18 kg:n Raamatun sivuja, kädet 90 asteeen kulmassa ja osoittaen samalla katsomatta Raamattuun oikeat jakeet (kokeile vaikka).

Todistajan puheenvuoro:

Mrs. Lunt, a witness to the event, wrote:
"The Teale Family Bible, weighing 18 pounds was...taken from the bureau...it was held on her open hand at an angle of 45 degrees...for several minutes..." (Great Second Advent Movement, p.238).

22

927

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • WSW

Ei siis 'Heliltä', vaan 'Heiniltä'.

• vahvin voittaa
        WSW kirjoitti:

Ei siis 'Heliltä', vaan 'Heiniltä'.

Johtopäätöksenä voisi esittää, että voimanaisten
        mailmanmestarilla olisi aineksia profeetaksi.

• nähty on

Ja sama yhdellä kädellä.

• Timo Flink

En ole tarkistanut mittoja ja/tai painoja, mutta todistetusti Ellen otti näkytilassa ollessaan sellaisen Raamatun käteensä, joka oli epätavallisen iso ja painava ja piti sitä yhdellä kädellään auki paljon kauemmin kuin normaalisti kukaan kykenee pitämään. Hän sai näkytilassa yliluonnolliset voimat. Monet pitivät tätä yhtenä todisteena Pyhän Hengen vaikutuksesta. Raamatussa on hieman samankaltainen esimerkki, kun Elia sai yliluonnollista voimaa juosta hevosvaljakon edellä :)

Timo Flink

• nähty on

Raamatusssa kerrotaan Raamatun profeetoista jotka ovat varmasti totta.
        Mutta Raamattu ei puhu halaistua sanakaan siitä, että Ellen White olisi se tuleva "totuuden valo" ja profeetta joka veisi miljoonia ihmisiä pelastukseen.

• piirre

Teissä on monta erityispiirrettä joilla te haastatte suoraan toisinuskovia.
        Teidän kattavat kirkon päättämät oppikysymykset ovat teidän seurakuntalaistennekin "vaatteissa" vaikka ette niitä joka hetki muuten pitäisikään esillä.
        Te olette ERITYISEN leimaantuneita kirkkonne nimeen.
        Tästä syntyy väkisin se asetelma josta täälläkään on vaikea teidän kanssanne välttyä.
        Oppikysymykset rajaavat Ellen G. Whitelle mahdollisuuden olla tai mahdottomuuden olla kertomallanne tavalla profeetta.
        Näin esim .
        Naispappeuskysymys on selvää rajanvetoa jo koko teidän kirkkonne olemassaolosta.
        Edelleen eteenpäin mentäessä; mikäli teidän profeettanne on "väärä profeetta" se luonnollisesti asettaa hänen sanomansakin uskovan mielessä samalle puolelle eli "vääräksi".
        Raamattu varoittaa eksyttävistä vaikuttajista. Ellen on täällä meidän keskuudessamme "väkevä vaikuttaja" teidän massiivisen oppienne korostamisen vuoksi.Siksi teidän oppienne perusteet ja oppikysymykset tulevat teidän mukanbanne lähes joka keskusteluun väkisinkin mukaan.
        Teidän kanssanne on tämä asetelma kovin vaikea välttää .

• ihminen.

Kun ihminen mesmeröidään eli hypnotisoidaan, hän pystyy samaan. Hypnotisoitu ihminen voidaan myös jäykistää niin, että kun hänet asetetaan makaamaan selälleen kahden tuolin selkänojan väliin, hänen päälleen voi kiivetä kolme aikuista istumaan ilman, että hän putoaa alas.

• Ammatissa nähty

Olen joutunut työni takia taltuttamaan juoppohulluja ja nähnyt, kuinka neljällä raavaalla miehellä on työtä pitää pientä naista maassa, kunnes hänet saadaa rautoihin. Jos naisella on ollut vielä puukkokin, on tarvittu koiraa apuna.

• minäkin olin siellä
        ihminen. kirjoitti:

Kun ihminen mesmeröidään eli hypnotisoidaan, hän pystyy samaan. Hypnotisoitu ihminen voidaan myös jäykistää niin, että kun hänet asetetaan makaamaan selälleen kahden tuolin selkänojan väliin, hänen päälleen voi kiivetä kolme aikuista istumaan ilman, että hän putoaa alas.

Olen nähnyt pienessä piirissä tehdyn hypnotisoinnin jossa henkilö oli kahden tuolin välissä niskansa ja kantapäidensä vrassa "penkkinä". Kaksi henkilöä kävi istumassa koko painollaan hänen vatsansa päällä.
        Tätä ei pysty ihminen normaalioloissa kantamaan.
        Seuraavana päivänä hypnotisoidun pallea ja selkälihakset olivat niin kipeinä, että hän vaivoin pystyi sängystään nousemaan.

Ellenin tempaukset eivät ole todisteita sanomansa totuudesta. Sanoohan Paavalikin näin;Galatalaiskirje:
        1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
        1:9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.

Sanoma on oikean opin peruste eikä pelletemput.

• joku äiti,

sinänsä hento nainen, on lapsensa jäätyä auton alle, kyennyt nostamaan painavaa ajoneuvoa vapauttaaksen mukulansa. Jälkeenpäin tekonsa ymmärrettyään hän ei ole voinut käsittää, miten sellainen oli mahdollista. - Epätavallisista tapauksista kertovia tarinoita siis on.

• menneet sekaisin

• Erittäin tarkka huomio. Jenkkien pauna, eli kuten myös sanotaan, naula, painaa 454 grammaa. Tämä on vähän samanlainen mittayksikköongelma kuin biljoona. Kun jenkkitekstejä suomennetaan, niissä esiintyvä sana 'billion' käännetään usein biljoonaksi, vaikka se pitäisi kääntää miljardiksi. Surkuhupaisimpia esimerkkejä on, kun esim. suomennetaan, että 'maailmassa on kuusi biljoonaa ihmistä'.

• 40 pounds = n. 20 kiloa

"""A General Conference president speaks

Perhaps one of the best people to assess whether or not anything supernatural happened is SDA General Conference president A.G. Daniels, who knew Mrs. White for over forty years. Listen to what he said on July 30, 1919, at the Conference on the Use of the Spirit of Prophecy:

"Now with reference to the evidences: I differ with some of the brethren who have put together proofs or evidences of the genuineness of this gift. In this respect, I believe that the strongest proof is found in the fruits of this gift to the church, not in physical and outward demonstrations. For instance, I have heard some ministers preach, and have seen it in writing, that Sister White once carried a heavy Bible, I believe they said it weighed 4 0 p o u n d s and on her out-stretched hand, and looking up toward the heavens quoted texts and turned the leaves over and pointed to the texts, with her eyes toward the heavens. I do not know whether that was ever done or not. I am not sure. I did not see it, and I do not know that I ever talked with anybody that did see it. But, brethren, I do not count that sort of thing as a very great proof. I do not think that is the best kind of evidence. If I were a stranger in an audience, and heard a preacher enlarging on that, I would have my doubts. That is, I would want to know if he saw it. He would have to say, No, he never did. Then I would ask, ‘Did you ever see the man that did see it?’ And he would have to answer, ‘No, I never did.’ Well, just how much of that is genuine, and how much has crawled into the story - I do not know. But I do not think that is the kind of proof we want to use." """

• Eikön ole syytä laittaa aloittajan teksti legendojen sarjaan. Adventtikirkko ei virallisesti opeta mitään EGWn raamatusta (ja jos joku epäilee voi vilkaista kirkon 28 oppiteesiä... ja jos oikein tarkkaan luette huomaatte samalla, ettei kirkko virallisesti opeta mitään Miikaelista tai monesta muusta asiasta, joita täällä toistuvasti esitetään adventistien synteinä).

Sen sijaan kirkko virallisesti opettaa, että Jeesus yksin pelastaa ja yksin Raamattu riittää määrittelemään totuuden.

Tässä EGWn Raamattu asiassa olen samaa mieltä edellä mainitun Daniellsin kanssa. Daniells itse ei tietenkään ollut edes syntynyt, kun mainittu Raamatunkanto kuvauksen mukaan tapahtui vuonna 1848. Tietääkseni vanhin kirjallinen kuvaus asiasta on liki neljä vuosikymmentä myöhemmin vuodelta 1885 John Loughboroun kirjoittamassa historiassa, eikä siinä tietääkseni mainita mitään kilo tai paunamääriä.

Kai A

• Missä kirkko?

Miten kirkko voi opettaa?
        sellaista kirkkoa ei ole vielä tehtykään.

13:15 Ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva puhuisikin ja saisi aikaan, että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne tapettaisiinVai onko se tämä;

• älä opeta enää
        Missä kirkko? kirjoitti:

Miten kirkko voi opettaa?
        sellaista kirkkoa ei ole vielä tehtykään.

13:15 Ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva puhuisikin ja saisi aikaan, että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne tapettaisiinVai onko se tämä;

Eihän ilman Ellen Whiteä SPA:ia olisi syntynyt ollenkaan, kiistät adventtikirkon opillisen perustan joka on puhtaasti EGW:n perustalle rakennettu.
        Mikael ja pyhäkköoppia ei ole SPA kumonnut virallisesti missään.
        Whiten kirjoista otetaan vaan mijoonittain uusintapainoksia ja tässä on SPA-kirkon virallinen siunaus takana.

• ongelmia uskon asioista
        älä opeta enää kirjoitti:

Eihän ilman Ellen Whiteä SPA:ia olisi syntynyt ollenkaan, kiistät adventtikirkon opillisen perustan joka on puhtaasti EGW:n perustalle rakennettu.
        Whiten kirjoista otetaan vaan mijoonittain uusintapainoksia ja tässä on SPA-kirkon virallinen siunaus takana.

Mulle riittää Jeesus Kristus joka armostaan minutkin armahtaa ja siitä kiitän Herraani Pyhässä-Hengessä sapattisin Jumalanpalveluksessa.
        Maran ata- Herramme tulee.

• älä opeta enää kirjoitti:

Kun Adventtikirkko syntyi ja kirkon opetus muotoutui ei EGW ollut äiti sen enempää kuin kätilökään vaikka hänellä oma osuutensa kirkon historiassa onkin.

Edelleenkin EGW ja pyhäkköoppi kuuluvat adventtikirkon "virallisiin" opetuksiin (vaikka palstan pahimmat heitot näistä aiheista ovatkin todella kaukana siitä, mitä kirkko näillä opetuksilla tarkoittaa).

Sen sijaan EGWn ilmassa pitämä Raamattu on historiallinen kertomus ja kirja saattoi olla painava tai sitten ei - mutta tällainen juttuhan on kurioisiteetti, jolla ei ole mitään oleellista merkitystä. Miikael on taas asia, jota useimmat adventistit, mikäli heillä joku mielipide on, opettavat niinkuin esimerkiksi Timo Flink on palstalla kiitettävällä kärsivällisyydellä tehnyt. Tunnen kuitenkin muutaman ihmisisen, pastoreitakin, jotka ovat ihan iloisia ja tyytyväisiä adventisteja vaikka ovat tulleet asiasta toiseen tulkintaan.

Mikä antaakin aiheen suositella uskon katseen kääntämistä periferiasta kohti Golgatan ristiä.

Kai A

• suoraan helppoon kysymykseen
        Kai_A kirjoitti:

Kun Adventtikirkko syntyi ja kirkon opetus muotoutui ei EGW ollut äiti sen enempää kuin kätilökään vaikka hänellä oma osuutensa kirkon historiassa onkin.

Edelleenkin EGW ja pyhäkköoppi kuuluvat adventtikirkon "virallisiin" opetuksiin (vaikka palstan pahimmat heitot näistä aiheista ovatkin todella kaukana siitä, mitä kirkko näillä opetuksilla tarkoittaa).

Sen sijaan EGWn ilmassa pitämä Raamattu on historiallinen kertomus ja kirja saattoi olla painava tai sitten ei - mutta tällainen juttuhan on kurioisiteetti, jolla ei ole mitään oleellista merkitystä. Miikael on taas asia, jota useimmat adventistit, mikäli heillä joku mielipide on, opettavat niinkuin esimerkiksi Timo Flink on palstalla kiitettävällä kärsivällisyydellä tehnyt. Tunnen kuitenkin muutaman ihmisisen, pastoreitakin, jotka ovat ihan iloisia ja tyytyväisiä adventisteja vaikka ovat tulleet asiasta toiseen tulkintaan.

Mikä antaakin aiheen suositella uskon katseen kääntämistä periferiasta kohti Golgatan ristiä.

Kai A

Miten Ellen Whiten teologia poikkeaa tämänpäivän
        adventtikirkon teologiasta?

• shy
        Kai_A kirjoitti:

Kai A

Matt.2819. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Kun seuraa teidän kirkkonne oppeja verraten niitä lähetyskäskyyn, ei parhaalla tahdollaankaan voi sanoa teidän kirkkonne opin täyttävän lähetyskäskyn sisältöä.

Miksi minun pitäisi hyväksyä tuo repivä ristiriita Jeesuksen ja kirkkonne välillä?
        Mieti oikein tarkoin.
        Eikö niin, ettei Jeesus koskaan käskenyt opettamaan sitä mitä te pidätte tärkeänä oppina?

Tietysti sinä ajattelet oman yhteisösi sisältäpäin ja minä katson sitä ulkoapäin.

Minulle oleellista on; miksi pitäisi ottaa noin paljon sellaista mikä oon Evankeliumin sanomalle tyystin tuntematonta?
        En näe sellaiseen vähäisintäkään perusteltua syytä.
        Ollakseen oikeaa, sellainen syy on ehdottomasti oltava.

• Kai_A kirjoitti:

Kai A

Minun totuuteni ja uskoni keskipiste on aina ollut se, ettei ole "mitään muuta nimeä, joka meidät pelastaisi" kuin Jeesus. Kaikki, mikä ei liity Jeesuksen pelastustyöhön on tämän rinnalla toisarvoista löytyy se sitten Raamatusta tai EGWltä, tältä palstalta tai jostakin muusta hengentuotteesta.

Aivotoimintani on sen verran heikkoa, ettei se oikein riitä löytämään itseisarvoa edes Raamatusta löytyville asioille kuten vaikkapa kaste, lepopäivä, Jeesuksen tulo tai tuomio. Tällaiset asiat saavat merkitystä vain Golgatan ristin varjossa. Ei auta kuin luottaa siihen, että ristin hulluus on suurempi kuin maailman viisaus ja että juuri siihen ja vain siihen on kätketty "Jumalan voima."

Edelläoleva on minun adventismini ydin. Kun joskus harvoin tätä palstaa katson tai tänne jotakin kirjoitan (vielä harvemmin) olen pyrkinyt välttämään EGW lainauksia, joita täällä on ollut enemmän kuin tarpeeksi (varsinkin sellaisia, jotka on tekstiyhteydestään tai kirjoitustilanteesta irroitettu). Mutta kun kysytään, onko EGW sopusoinnussa tämän päivän adventismin kanssa, niin ehkä kestätte pienen EGW hermeneutiikan oppitunnin. Lähtökohtana seuraava EGWn ajatus, joka antaa perspektiiviä asioiden tulkintaan.

"Kristuksen uhri syntien sovitukseksi on suuri totuus, johon kaikki muut totuudet liittyvät. Tullakseen oikein ymmärretyksi... jokainen Jumalan sanan totuus on tutkittava siinä valossa, joka virtaa Golgatan ristiltä. Minä asetan eteenne armon ja uudestisyntimisen, pelastuksen ja lunastuksen suuren... muistomerkin, Jumalan pojan ristille korotettuna. Tämän tulee olla jokaisen... puheen perustus." (Gospel Workers, 315)

Koska adventismini lähtee rististä näen edelläolevan mukaan EGWn olevan sen kanssa sopusoinnussa. Asiaan voi kuitenkin liittää seuraavan kommentin.

Pietarin sana siitä, ettei ole kuin yksi nimi, jossa voimme pelastua ja Paavalin puhe ristin hulluudesta antaa minulle oikeuden tulkita Raamattua ristin valossa. Ja Raamatustahan löytyy asioita, joita voi tämän poerusteella pitää toisarvoisina, kuten vaikkapa naisten hunnutus (1Kor 11) tai ettei nuoria leskiä tule ottaa seurakunnan kirjoihin (1Tim 5).

Vastaavasti EGWn sana kaiken tutkimisesta ristin valossa antaa minulle myös luvan tulkita hänen kirjoituksiaan saman periaatteen mukaan. Jos en jossakin paikalliseen tilanteeseen tai johonkin vuossadan takaiseen ongelmaan kirjoitetussa tekstissä näe ristiä niin voin pitää sitä toisarvoisena ja hyllyttää sen johonkin sopivaan aivojen sivulokeroon (josta se onneksi, ainakin minun muistillani, tuppaa haihtumaan melko ripeästi).

Kai A

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      56
      7207
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      719
      3370
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      148
      1650
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      278
      1530
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1240
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      233
      1173
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1134
    Aihe