Autossani on alkuperäinen rengaskoko 205/65 R15. Koska kyseessä on iso auto (Chevrolet Trans Sport -99) olen hankkimassa siihen myös suurehkot vanteet, joko 19- tai 20 -tuumaiset leveydeltään tod näk 235.
Mitä sanoo mies katsastusasemalla? Onko ihan ok, eli ei muuta kuin muutoskatsastus? Minkälainen se muutoskatsastus itseasiassa on? Onko pelkkä muodollisuus vai voiko tulla tuomio että hankipa uusi rengas/vannepaketti?
Entä miten noin suuri eli 4 tuuman lisäys vanteen koossa vaikuttaa nopeusmittarin näyttämään?
Pitääkö huomioida muuta, paitsi tietysti mitat vanteiden kanssa ennen ostoa, offset ym.?
Vannekoon suurentaminen
3
1687
Vastaukset
Aikoinaan muutoskatsastutin sieraan 185/65x15" renkaat (alkuperäiset 165/80 tai 185/70 x13").
Muista vain sanoa että nopeusmittarivirhe on esim. 3% (saa olla korkeintaan 5%) ja sanot että olet sen todennut tiellä olevalta nopeusmittaustaululta. Ainakin silloin aikoinaan riitti kun vastasi noin katsastumiehen kysymykseen.
Muutoskatsastuksessa käännetään renkaat molempiin ääriasentoihin ja katsotaan ettei renkaat ota mihkään kiinni sekä painetaan voimakkaasti lokasuojasta jotta nähdään ettei myös jouston aikana ota lokasuojan reunaan. Painoivat muuten senverran ronskisti että toiseen lokasuojaan tuli lommo jonka tosin huomasin vasta autoa seuraavan kerran pestessä.tuo pääpirteissään menee, eli kunhan muistat madaltaa rengasprofiilia, vanteen halkaisijan, ja renkaan leveyden mukaan, Transportissa veikkaisin aika buenoksi kooksi 235/(35 tai 40)/18 jolloin ne näyttääkin sitten TOSI isoilta. Katsarilla verrataan nykyisin rengaskoon halkaisiaa alkuperäiseen, ja kuinka paljon on pituus eroa kulutuspinnassa pyörimis-suunnan mukaan, pitäs pysyy noin 15mm sisällä alkuperäisestä, ellen väärin muista.
Vanteita saatat joutuu vähän ettiskelemään, muistaakseni tossa oli hiukan hankalampi pulttijako.
mutta meneppä käymään rengasliikkeessä, ne pojat antaa sitten tarkempia neuvoja.- HeKu
jannetin82 kirjoitti:
tuo pääpirteissään menee, eli kunhan muistat madaltaa rengasprofiilia, vanteen halkaisijan, ja renkaan leveyden mukaan, Transportissa veikkaisin aika buenoksi kooksi 235/(35 tai 40)/18 jolloin ne näyttääkin sitten TOSI isoilta. Katsarilla verrataan nykyisin rengaskoon halkaisiaa alkuperäiseen, ja kuinka paljon on pituus eroa kulutuspinnassa pyörimis-suunnan mukaan, pitäs pysyy noin 15mm sisällä alkuperäisestä, ellen väärin muista.
Vanteita saatat joutuu vähän ettiskelemään, muistaakseni tossa oli hiukan hankalampi pulttijako.
mutta meneppä käymään rengasliikkeessä, ne pojat antaa sitten tarkempia neuvoja.joo pulttijako on tosiaan 5x115 ja kiven alla on isot vanteet siksi. Onneks muutamia löytyy. Ilmeisesti siis rengasliikkeessä ongelmat ratkeaa ja sen henkilökunnan avustuksella vältetään myöhemmät ongelmat katsastusasemalla?
235 leveyttä olen juuri miettinyt. netissä oli kuvia tuon levyisistä ja 40 korkuisista renkaista ja vakioalustan kanssa lokarin kaariin jäi ihan hyvin tilaa, jokunen sentti vielä. miten lie sitten muut ulottuvuudet, sekin selviää sitten rengasliikkeessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565680Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222477Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2691832- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos261502Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381286Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391281Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3471271