Erilaisilla autoihin liittyvillä palstoilla mainitaan autossa olevan "koiranluut".
Mitä ne mahtavat olla oikealta nimeltään? Olen käynyt kaksivuotisen autonasentaja-linjan amiksessa vuonna 1970-72 ja ainakaan tuolloin ei autoissa ollut kyseisiä , ilmeisesti alustan komponentteja.
KOIRANLUU autossa????
24
28809
Vastaukset
- hyvinkin
Eli monipistepyöräntuennan osia. Esim. Passatissa näitä saa uusia pussillisen ennen joka katsastusta ;-)
- Joo.
Kallistuksenvakaajan pystytangot,muistuttaa muodoltaan koiranluuta.
Kaikissahan tuollaisia ei tietenkään ole kun monessa vakaaja tulee suoraan alatukivarteen kiinni. - alkup. kyselijä
Täysin ymmärrettävät selvitykset. Tätäkään en olisi tiennyt, jos olisin eilen kuollut. Niin ne autot kehittyvät. Oma autoni on vanha Sunny -80-luvulta ja siinä ei mielestäni k.o tukia vielä ole, enkä erityisesti autoja nykyisin harrasta. Kyselyni liittyi vain siihen, kun uudempaa pitäisi ostella ja näissä keskusteluissa usein mainitaan "koiranluiden" uusimisista hyvinkin uusissa autoissa. Kiitos vielä kerran!
lähinnä tuosta muodosta.
Eli muoto on lähinnä sarjakuvissa koiran suussa oleva luu jota koiraa järsii.
"koiranluu" on vakaajan ja tukivarren välinen ohut tanko joka päissä pallonivelet. Ennenhän vakaaja oli suoraan tukivarsissa kiinni. Tänäpäivänä vakaaja on ylempänä eli eri tasossa tukivarsiin nähden ja näin ollen tarvitsee nuo "koiranluut".- ne ennenkin
Rakentelija kirjoitti:
lähinnä tuosta muodosta.
Eli muoto on lähinnä sarjakuvissa koiran suussa oleva luu jota koiraa järsii.
"koiranluu" on vakaajan ja tukivarren välinen ohut tanko joka päissä pallonivelet. Ennenhän vakaaja oli suoraan tukivarsissa kiinni. Tänäpäivänä vakaaja on ylempänä eli eri tasossa tukivarsiin nähden ja näin ollen tarvitsee nuo "koiranluut".eri tasossa mutta oleellinen syy nivelöimiseen on värinöiden ja äänten vaimentaminen. Eli pyrkimys ylenpalttiseen mukavuuteen kestävyyden kustannuskella.
- aqnostikko
ne ennenkin kirjoitti:
eri tasossa mutta oleellinen syy nivelöimiseen on värinöiden ja äänten vaimentaminen. Eli pyrkimys ylenpalttiseen mukavuuteen kestävyyden kustannuskella.
Ylenpalttinen mukavuus ja ääntenvaimennus hoidetaan ripustuksella, jossa kaikki tukivarret ja vakaajat on apurungossa kiinni erillään korista.
Perssonin yleistyminen toi koiranluut, siinä kun ei ylätukivarsia ole ja sitä ei muutenkaan ole eristetty kokonaan korista, joten rahan säästö on johtanut tällaisiin vippaskonsteihin. aqnostikko kirjoitti:
Ylenpalttinen mukavuus ja ääntenvaimennus hoidetaan ripustuksella, jossa kaikki tukivarret ja vakaajat on apurungossa kiinni erillään korista.
Perssonin yleistyminen toi koiranluut, siinä kun ei ylätukivarsia ole ja sitä ei muutenkaan ole eristetty kokonaan korista, joten rahan säästö on johtanut tällaisiin vippaskonsteihin.Enpä ole Perssoneissa koiranluita nähnyt. Kallistuksenvakaajahan kiinnitetään suoraan alatukivarteen kumipuslalla joten mihin siinä sitä luuta tarvitaan? Vakaaja hoitelee siisä samalla alatukivarren pituussuuntaisenkin tuennan.
Mitä vähemmillä nivelillä päästään, sitä harvemmin niitä joutuu uusimaan.
Sellaisen osan hajoaminen mitä autossa ei ole ollenkaan ei haittaa yhtään miään.- 22
sitroen kirjoitti:
Enpä ole Perssoneissa koiranluita nähnyt. Kallistuksenvakaajahan kiinnitetään suoraan alatukivarteen kumipuslalla joten mihin siinä sitä luuta tarvitaan? Vakaaja hoitelee siisä samalla alatukivarren pituussuuntaisenkin tuennan.
Mitä vähemmillä nivelillä päästään, sitä harvemmin niitä joutuu uusimaan.
Sellaisen osan hajoaminen mitä autossa ei ole ollenkaan ei haittaa yhtään miään.Uskoisit nyt, että aika on ajanut ohitsesi. Mikä itu on vastata 6 vuotta vanhaan viestiin ja levittää väärää tietoa. Kyllä ne luut löytyvät useista nykyautoista. Sinun 30 vuotta vanhassa "Ranskan rapeessa " niitä ei saata olla.
- E.d.K.
22 kirjoitti:
Uskoisit nyt, että aika on ajanut ohitsesi. Mikä itu on vastata 6 vuotta vanhaan viestiin ja levittää väärää tietoa. Kyllä ne luut löytyvät useista nykyautoista. Sinun 30 vuotta vanhassa "Ranskan rapeessa " niitä ei saata olla.
Vastasin jo edelliseen kysymykseen samasta asiasta.
Koiranluita joudutaan käyttämään, kun etujousituksen geometria on nyökkäystä hillitsevä, siinä pyörännavan liike on sellainen, että pelkkä kumipuslan liikevara ei riitä vakaajan järkevällä sijainnilla.
Voit uskoa huviksesi että niitä ei laitella turhaan tai pilanpäiten.
Tutustuisit vaikka alan teoriaa käsittelevään aineistoon, kirjastosta löytyy. - omalla tunkilla
sitroen kirjoitti:
Enpä ole Perssoneissa koiranluita nähnyt. Kallistuksenvakaajahan kiinnitetään suoraan alatukivarteen kumipuslalla joten mihin siinä sitä luuta tarvitaan? Vakaaja hoitelee siisä samalla alatukivarren pituussuuntaisenkin tuennan.
Mitä vähemmillä nivelillä päästään, sitä harvemmin niitä joutuu uusimaan.
Sellaisen osan hajoaminen mitä autossa ei ole ollenkaan ei haittaa yhtään miään.Eipä tuo sitroen ole nähnyt paljon muutakaan, kyllä koiranluut ovat useissa perssoneissa, ainakin mitä minulla on ollut, opelissa, volvossa, nyt dodgessa takana vaikka ei perssoneita olekaan. Sitroenin kannattaisi tutustua johonkin kirjaan missä käsitellään autotekniikkaa niin kuin enempikin. Jos sieltä sitten valkenisi alustojen ihmeellinen maailma se kun tuntuu olevan kovin vierasta sarkaa.
- v.yhdystanko
ne ennenkin kirjoitti:
eri tasossa mutta oleellinen syy nivelöimiseen on värinöiden ja äänten vaimentaminen. Eli pyrkimys ylenpalttiseen mukavuuteen kestävyyden kustannuskella.
rakenteellinen ratkaisu, jossa haetetaan sitä, että pyörä pääsee joustamaan taaksepäin kuoppaan osuessaanparemmin ja näin saadaan mielyttävämpi ajotuntuma kuoppaisella tiellä, eikä rasita pyörän ripustusta niin paljon, kun myötää kuopan kohdalla..suora kiinnitys tukivarteen tekee rakenteesta jäykemmän ja se tuntuu kuopissa epämielyttävämpänä varsinkin noilla nykyisillä matalaprofiilirenkailla, kun alustan tarvii tehdä enemmän työtä hoitaakseenrenkaista puutuvan kumin jouston
Nuo vakaajan yhdystangot ovat kyllä kestäviäkin,kun löytyy oikea valmistaja.. itsellä meni kahdesta uudesta autosta alkuperäiset alle 50000km vaihtoon, mutta vaihdetut tangot kestivät sinne saakka, kunnes vaihdoin autot pois noin 200000km korville. Mietityttääkin myykö alihankkijat autotehtaille huonompia osia, kuin varaosat yleensä, tuskin autotehtaat tahallaan huonolaatuisempia osia ensiasenuksissa käyttävät, kun tuollaiset menee takuuseen noin vähillä kilometreilla - tuskin_alihankkijan_vika
v.yhdystanko kirjoitti:
rakenteellinen ratkaisu, jossa haetetaan sitä, että pyörä pääsee joustamaan taaksepäin kuoppaan osuessaanparemmin ja näin saadaan mielyttävämpi ajotuntuma kuoppaisella tiellä, eikä rasita pyörän ripustusta niin paljon, kun myötää kuopan kohdalla..suora kiinnitys tukivarteen tekee rakenteesta jäykemmän ja se tuntuu kuopissa epämielyttävämpänä varsinkin noilla nykyisillä matalaprofiilirenkailla, kun alustan tarvii tehdä enemmän työtä hoitaakseenrenkaista puutuvan kumin jouston
Nuo vakaajan yhdystangot ovat kyllä kestäviäkin,kun löytyy oikea valmistaja.. itsellä meni kahdesta uudesta autosta alkuperäiset alle 50000km vaihtoon, mutta vaihdetut tangot kestivät sinne saakka, kunnes vaihdoin autot pois noin 200000km korville. Mietityttääkin myykö alihankkijat autotehtaille huonompia osia, kuin varaosat yleensä, tuskin autotehtaat tahallaan huonolaatuisempia osia ensiasenuksissa käyttävät, kun tuollaiset menee takuuseen noin vähillä kilometreillaEiköhän se ole valmistajalta monesti ihan tietoinen päätös käyttää erityisesti karvalakkimalleissa halvimpia mahdollisia osia jotka kestävät juuri ja juuri takuuajan. Kun esim VW myy perus-Polot, Passatit ja Golfit lähes olemattolla katteella niin jokainen euro minkä valmistuskuluissa pystyy säästämään näkyy volyymin takia tuloksessa isosti.
- Anonyymi
Rakentelija kirjoitti:
lähinnä tuosta muodosta.
Eli muoto on lähinnä sarjakuvissa koiran suussa oleva luu jota koiraa järsii.
"koiranluu" on vakaajan ja tukivarren välinen ohut tanko joka päissä pallonivelet. Ennenhän vakaaja oli suoraan tukivarsissa kiinni. Tänäpäivänä vakaaja on ylempänä eli eri tasossa tukivarsiin nähden ja näin ollen tarvitsee nuo "koiranluut".painu vittuun sika JA. VIE VIPPUVARTESI MENNESSÄSI!
Amen! - Anonyymi
sitroen kirjoitti:
Enpä ole Perssoneissa koiranluita nähnyt. Kallistuksenvakaajahan kiinnitetään suoraan alatukivarteen kumipuslalla joten mihin siinä sitä luuta tarvitaan? Vakaaja hoitelee siisä samalla alatukivarren pituussuuntaisenkin tuennan.
Mitä vähemmillä nivelillä päästään, sitä harvemmin niitä joutuu uusimaan.
Sellaisen osan hajoaminen mitä autossa ei ole ollenkaan ei haittaa yhtään miään.vittu sä olet tyhmä.
- jiihaa456y7890a
joo löytyy kans ihan muutama koiranluu autosta mitä pitää kokoajan uusia, eihän se otto muuten sinne autoon suostu meneen..
- Vattaja
Nissan Quasqain "koiranluu" kesti 130 000km, ja vaihto maksoi 85 egee, eli ei probleema ainakaan minulle
- Kaiholla_muistelen
Focuksen luut kestivät vuoden ja noin 20000 km. Mutta oli se sen arvoista, kun nyökkimistä ei juuri ollut.
- sitro-jeni
Minun autoissani vm -72 lähtien ei yhdessäkään ole ollut koiranluita eikä niitä siis ole tarvinnut uusia. McPerssonissa niiä ei edes tarvita! Vaan kun suunnittelija ei vain osaa, niin johan sinne koiranluita kasataan varaosahintoja tuomaan.
Eikä ole koiranluita vieläkään autoissani! - sitroen-fani
sitro-jeni kirjoitti:
Minun autoissani vm -72 lähtien ei yhdessäkään ole ollut koiranluita eikä niitä siis ole tarvinnut uusia. McPerssonissa niiä ei edes tarvita! Vaan kun suunnittelija ei vain osaa, niin johan sinne koiranluita kasataan varaosahintoja tuomaan.
Eikä ole koiranluita vieläkään autoissani!Unohdit vielä liittää mukaan vakiolausuntosi että sellaisen osan hajoaminen ei haittaa mitään mitä autossa ei ole.
- pitkää-ikää
Vattaja kirjoitti:
Nissan Quasqain "koiranluu" kesti 130 000km, ja vaihto maksoi 85 egee, eli ei probleema ainakaan minulle
Kyllä tojossa kestivät yli 200 tkm. Nyt jo vaihdettu kahdesti, kun mittarissa 450 tkm .
Nuo kallistuksenvaimentimen pystytangot eli koiranluut ovat j halpoja eli ´a 30 €. - Anonyymi
sitroen-fani kirjoitti:
Unohdit vielä liittää mukaan vakiolausuntosi että sellaisen osan hajoaminen ei haittaa mitään mitä autossa ei ole.
painu vittuun sika.
Amen to all.
- Tson_tsing
Mina ole kiinalaine ja mina syo koira nam! Mina laitta koira luut auto kuten ala kerta. Mina nimittaa osat koiraluu. Laittaa kiinni ruuvit ja luu pysya. Hyva asia!
- diippaadai
Oli ihan pakko, koiranleuka autossa tarkoittaa että ajat Savossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565710Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222487Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2711849- 1141737
- 941566
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391369Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121325Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3521286