Muistoja Neuvostoliitosta

Japi

Helsingin sanomat 23.4-06

Neuvostoliiton lehtien mukaan purukumin jauhaminen oli rappeutuvan lännen matkimista.Väitteen tueksi valmistui tutkimuksia joiden mukaan purukumin käyttö laimensi mahanestettä ja lisäsi siten kasvolihasten epämuodostumia.

Neuvostopurkan tarina on peräsin juuri suomeksi ilmestyneestä kirjasta Neuvosto-Viron arkipäivää (WSOY)Siihen on koottu ruohonjuuritason muisteluja miehitysvallan aikaisista ilmiöistä.

Kulutustavaroiden vaikea saatavuus ja kehno laatu synnytti mustaa huumoria,joka näkyi muuan muassa tavaroiden lempinimissä.Esimerkkinä tiettyä kalasäilykettä kutsuttiin joukkohaudaksi ja halvinta maksamakkaraa koiran iloksi.Yleistermi venäläinen vehje viittasi sen sijaan tavaraan joka ei toiminut.Tyyppillistä neuvostovalmisteisille kodinkoneille olikin se,että käyttöönoton jälkeen ne alkoivat pikemminkin savuta kuin toimia.

Kun 14-vuotias Mare-tyttö sai äitinsä tuttavan kautta Suomesta kuvallisen muovikassin,hän laittoi sinne kamman ja lähti ylpeänä ulos kävelemään.

Koululaisten ihmettellessä ulkomaisesta aikakauslehdestä näkemäänsä tavarapaljoutta opettaja selitti,että kyse oli näköharhasta.Todellisuudessa kapitalisissa maissa tavarat olivat harvoja rikkaita ihmisiä varten eikä työläisillä ollut varaa niihin.Sen sijaan Neuvostoliittossa oli tavaroista pulaa sen takia,että kansalla oli ostovoimaa!

Elokuussa 1984 ryhmä suomalaisia Skdl:n jäseniä oli turistimatkalla Tallinnan Kadriorgin puistossa tuli puhe siitä,mahtavatko Viron oravat olla eri lajia kuin suomalaiset,kun niiden turkki näytti ohuemmalta.Tähän opas letkautti,että huono turkki saattoi johtua sosialistisista oloista.

14

772

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neovostotuote

Minulla on vieterivetoinen partakone.
      Painaa noin 0,5kg ja siinä on muovinen vetoketjulla varustettu kantolaite.
      No kyllähän venäjällä tietysti tehdään hyviä sinkkiämpäreitäkin...;)

• oli sellainen,

Se lähti mäkistartilla käyntiin.

• siellä

Sellaasta siellä oli. Ja voi kauhia vielä noita systeemejä joku kaiholla toivoo.
      Kyllä meillä oli siellä hyvä olla, kun oli leijonakantinen taskussa.
      Kiitos sotaveteraanien!

• Pirjok.

Venäjä on vieläki valtavan laaja ja iso maa. Siellä on kansallisuuksia joka lähtöön, eri kulttuureja ja perinteitään kunnioittavia.
        Sama ongelma on USA:lla. Usassa vain ne köyhät pidetään visusti piilossa ja esitellään varmuuden vuoksi sitä pintakiiltoista mahtavuutta.

En usko että amerikan monenkaan osavaltion elintaso on edes sitäkään, mitä Venäjällä on. Ainakin näin olen lukenut.

• toki
        Pirjok. kirjoitti:

Venäjä on vieläki valtavan laaja ja iso maa. Siellä on kansallisuuksia joka lähtöön, eri kulttuureja ja perinteitään kunnioittavia.
        Sama ongelma on USA:lla. Usassa vain ne köyhät pidetään visusti piilossa ja esitellään varmuuden vuoksi sitä pintakiiltoista mahtavuutta.

En usko että amerikan monenkaan osavaltion elintaso on edes sitäkään, mitä Venäjällä on. Ainakin näin olen lukenut.

"En usko että amerikan monenkaan osavaltion elintaso on edes sitäkään, mitä Venäjällä on. Ainakin näin olen lukenut."
        Mistähän tuli luettua?

• Japi
        toki kirjoitti:

"En usko että amerikan monenkaan osavaltion elintaso on edes sitäkään, mitä Venäjällä on. Ainakin näin olen lukenut."
        Mistähän tuli luettua?

Kyllä köyhyyttä on USA.ssa hyvin paljon.Siellä on ihmisiä jotka eivät tule palkallan toimeen.Tästä köyhyydestä on tehty myös bisnestä.USA.ssa on suur-firmoja jotka tarjoavat köyhille ns.palkkapäivälainaa palkkapäivään asti.
        Köyhät joutuvat maksamaan lainasta jopa 400 prosentin koron.Tämä on esimerkki siitä miten kylmä ja armoton on kapitalistinen järjestelmä on köyhää kohtaan.

• Kalle
        Pirjok. kirjoitti:

"En usko että amerikan monenkaan osavaltion elintaso on edes sitäkään, mitä Venäjällä on. Ainakin näin olen lukenut. "

Olet siis lukenut taudinkantajaa.

/Kalle, joka ei koske taudinkantajaan edes pitkällä kepillä

• Starship Trooper
        Pirjok. kirjoitti:

Huhhuh, mistä näitä ihmisiä vielä löytyy... mene joskus käymään Amerikassa ja kävele vaikkapa New Yorkin jokainen kuja ja sivutie läpi ja tule sitten takaisin ja sano että USA on ihan syvältä.

• Starship Trooper kirjoitti:

Huhhuh, mistä näitä ihmisiä vielä löytyy... mene joskus käymään Amerikassa ja kävele vaikkapa New Yorkin jokainen kuja ja sivutie läpi ja tule sitten takaisin ja sano että USA on ihan syvältä.

varmaankin kuljeskellut NYC´in katuja talviöinä. Ketä luulet niiden Subway:n ilmanvaihtoritilöiden päällä nukkuvien olevan??

• bonaqua
        Pirjok. kirjoitti:

luitkos tämä taudinkantajasta vai lättänokasta?

• bonaqua
        vom kirjoitti:

varmaankin kuljeskellut NYC´in katuja talviöinä. Ketä luulet niiden Subway:n ilmanvaihtoritilöiden päällä nukkuvien olevan??

käy kaveri edes siellä..toki siellä köyhyyttäkin on..

• Starship Trooper
        vom kirjoitti:

Voi pojat, köyhiä on joka paikassa. Ketä luulet Hakaniemen siltojen alla nukkuvien olevan ?

Oikeastaan yksi kysymys riittää päättämään tämän keskustelun : Jos USA on niin karmea paikka, miksi sinne pyrkii 5 miljoonaa ihmistä joka vuosi ? Osa jopa henkensä uhalla. Sitten kun kykenet tuohon vastaamaan, voit miettiä miksi sama määrä ihmisiä pyrki koko ajan pois Neuvostoliitosta.

• Starship Trooper kirjoitti:

Voi pojat, köyhiä on joka paikassa. Ketä luulet Hakaniemen siltojen alla nukkuvien olevan ?

Oikeastaan yksi kysymys riittää päättämään tämän keskustelun : Jos USA on niin karmea paikka, miksi sinne pyrkii 5 miljoonaa ihmistä joka vuosi ? Osa jopa henkensä uhalla. Sitten kun kykenet tuohon vastaamaan, voit miettiä miksi sama määrä ihmisiä pyrki koko ajan pois Neuvostoliitosta.

olevan "fiksu" mies. Tiedossasihan on se totuus, että meillä jokaisella on kaksi maailmaa. Primäärinen on se reaalimaailma, joka avautuu joka aamu mennessäsi töihin.Sekundäärinen taas on se, mitä kutsutaan mielikuvamaailmaksi! On koko joukko ihmisiä, jotka elävät suuren osan elämästään tuossa fiktiivisessä maailmassa, ja mahdollisuuden tullen pyrkivät tuota fiktiivistä maailmaa reaalimaailmassa edustavaan maahan. Olet varmaankin fiksuna miehenä lukenut niistä tuhansista NL.stä Israeliin muuttaneista juutalaisista, jotka huomattuaan todellisuuden olleen täysin toisenlainen, mitä he olivat kuvitelleet, muuttivat takaisin NL/ Venäjälle!
        Onhan Suomestakin lähtenyt kymmeniätuhansia suuren lännen kultamaille, mutta niistä, jotka pettyneinä palasivat takaisin, ei historia kerro!

• Starship Trooper
        vom kirjoitti:

olevan "fiksu" mies. Tiedossasihan on se totuus, että meillä jokaisella on kaksi maailmaa. Primäärinen on se reaalimaailma, joka avautuu joka aamu mennessäsi töihin.Sekundäärinen taas on se, mitä kutsutaan mielikuvamaailmaksi! On koko joukko ihmisiä, jotka elävät suuren osan elämästään tuossa fiktiivisessä maailmassa, ja mahdollisuuden tullen pyrkivät tuota fiktiivistä maailmaa reaalimaailmassa edustavaan maahan. Olet varmaankin fiksuna miehenä lukenut niistä tuhansista NL.stä Israeliin muuttaneista juutalaisista, jotka huomattuaan todellisuuden olleen täysin toisenlainen, mitä he olivat kuvitelleet, muuttivat takaisin NL/ Venäjälle!
        Onhan Suomestakin lähtenyt kymmeniätuhansia suuren lännen kultamaille, mutta niistä, jotka pettyneinä palasivat takaisin, ei historia kerro!

Tottakai on ihmisiä jotka pettyvät milloin mihinkin mielikuvaan. Mutta on kiistaton totuus että Neuvostoliitosta ei voinut kävellä rajan yli ja käydä katsomassa esim. Lappeenrantaa perheen kanssa. Este ei ollut Suomen valtio, vaan Neuvostoliiton valtio. Länsi "hapatti" kuulemma. Eli suomeksi sanottuna, jokainen Neuvostoliittolainen joka kävi lännessä, tajusi että heidän järjestelmänsä haisee.

Se kertoo kaiken että NL:n rajamuurit oli rakennettu siksi, että ihmiset eivät pääsisi pois, kun taas länsimaissa muurit oli rakennettu pitämään laittomat maahantulijat ulkona.

Ja mitä tulee niihin jotka eivät pärjänneet Lännen kultamailla, eivät ne pärjää täälläkään. Jos on ahkera, lukutaitoinen ihminen ja puhuu englantia, pärjää USA:ssa ihan siinä missä Suomessakin. Jos haluaa elää tekemättä työtä, kannattaakin palata Skandinaviaan. Ei sellaisille ihmisille ole USA:ssa mitään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      115
      3193
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2056
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1895
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      402
      1779
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1661
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1477
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      120
      1321
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1221
    9. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1196
    10. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      432
      1071
    Aihe