Eli mikä koirarotu sopisi aloittelevalle koira harrastajalle?
koirien kanssa olen ollut tekemisissä paljon jo pienenä.. nyt olisi haaveissa oma koira..
olen miettinyt esim.collieta.. mutta onko se paras vaihto ehto..
aloittelijalle
12
528
Vastaukset
- summer
Usein cavalieria suositellaan ensimmäisiksi koiriksi, koska ovat usein niin ystävällisiä ja miellyttämishaluisia. Varmasti muitakin rotuja löytyy, kuten esim. bichonit. Erilaisia yksilöitä löytyy kuitenkin joka rodusta, joten satavarmaa 'helppoa' rotua minä en ainakaan osaa sanoa.
- Hoitanut paljon
Sheltti on hyvä vaihtoehto ensimmäiseksi koiraksi, jos pieni koko on ok. Itse olen vuosia hoitanut tuttava kennelin shelttejä ja olisin ottanut varmasti itsellenikin, mutta halusin kuitenkin paljon kookkaamman koiran. Luonteen puolesta mahottoman hieno rotu! Suosittelen sydämestäni tutustumaan sheltteihin :)
- sekin
riippu ja roikkuu millainen itse olet... liikutko mielelläsi? oletko valmis panostamaan koulutukseen? haluatko trimmattavan koiran? käyttökoiran? näyttelykoiran? kaverin lenkkipolulle? kaverin vain sängynpäähän jalkoja lämmittämään? Sinun tulee ensin itse miettiä mihin olet itse valmis satsaamaan. Itsellä ensimmäinen koira oli sakemanni. Moni varoitteli mutta kappas vaan hyvin kävi ja nyt viides menossa. Roturiippuu (koko, jne jne) riippuu niin paljon sinusta!!
- koira??
itsellä on halua viedä koiraa näyttelyyn ja touhuta muutenkin kaikenlaista.. erityisesti tykkäisin jos koira tykkäisi paljon vedestä..
varsinaisesti en pidä pienikokoisista koirista kuten esim.selttiä pidän jo liian pieneksi makuuni..
ja koiran pitää olla karvanen :)
koulutukseenki olen valmis panostamaan..
liikun mielestäni jonkin verran ja senpä takia haluan koiran joka tulisi toimeen hyvin toisten koirien ja ihmisten kanssa... - sitten
koira?? kirjoitti:
itsellä on halua viedä koiraa näyttelyyn ja touhuta muutenkin kaikenlaista.. erityisesti tykkäisin jos koira tykkäisi paljon vedestä..
varsinaisesti en pidä pienikokoisista koirista kuten esim.selttiä pidän jo liian pieneksi makuuni..
liikun mielestäni jonkin verran ja senpä takia haluan koiran joka tulisi toimeen hyvin toisten koirien ja ihmisten kanssa...esimerkiksi kultainennoutaja tai sileäkarvainennoutaja ? Ne taitavat olla ainakin mieltyneempiä vesileikkeihin mitä colliet...Lisäksi niiltä puuttuu se paimennusvietin jämä mikä saa colliet helposti nippaamaan lahkeesta, eivät taida olla niin herkkiä vinkumaan ja haukkumaankaan. Turkki on helpompi mutta kuitenkin karvainen ja luonteessa löytyy vilkkautta sekä mielyttämishalua joten harrastuksia piisaa...
- vedessä
koira?? kirjoitti:
liikun mielestäni jonkin verran ja senpä takia haluan koiran joka tulisi toimeen hyvin toisten koirien ja ihmisten kanssa...omani, eikä moni tuntemani collie oikein pidä vedessä olemisesta. Suihkussa oleminen onnistuu, mutta uimaan ei saa kirveelläkään. Turkki on niin paksukin, että kuivaaminen kestää tuhottoman kauan. Enkä usko, että ihokaan tykkäisi kovin hyvää, jos turkki olisi koko ajan märkä.
Sileäkarvainen noutaja voisi kyllä olla toiveisiisi aika sopiva, vaikkakin turkki ei nyt ole mitenkään niin älyttömän karvainen. - tohon
vedessä kirjoitti:
omani, eikä moni tuntemani collie oikein pidä vedessä olemisesta. Suihkussa oleminen onnistuu, mutta uimaan ei saa kirveelläkään. Turkki on niin paksukin, että kuivaaminen kestää tuhottoman kauan. Enkä usko, että ihokaan tykkäisi kovin hyvää, jos turkki olisi koko ajan märkä.
Sileäkarvainen noutaja voisi kyllä olla toiveisiisi aika sopiva, vaikkakin turkki ei nyt ole mitenkään niin älyttömän karvainen.just ennen sua ja kuvailin sileäkarvaistanoutajaa karvaiseksi... heh... se taitaa olla katsojan silmissä, itsellä kun doppis...hassua :)
- oliskohan koirasi?
koira?? kirjoitti:
liikun mielestäni jonkin verran ja senpä takia haluan koiran joka tulisi toimeen hyvin toisten koirien ja ihmisten kanssa...springerspanieli? Rakastaa uimista ja vedessä läträystä. Itseasiassa se tuntuu rakastavan mitä vaan, mitä yhdessä tehdään. KOulutettavuus on äärettömän helppoa ollut, turkinhoito helppoa, rakastaa jopa suihkupesuja kuralenkin päälle. Jos pitää liikkumisesta, ja sietää lievää läheisriippuvuutta koiralta, sekä jaksaa höseltäjää katsoa, niin voisi olla rotusi. Ei erityisen karvainen kyllä ole. Welshi on pienempi, paino varmaankin 20 kilon luokkaa, tai sen molemmin puolin, ja enkku hiukan suurempi. Molemmat hyvinkin toimeliaita koiria, joiden uteliaisuus ei tunnu saavuttavan äärirajaa. Vaatii kyllä määrätietoisen koulutuksen, mutta pehmein keinoin riittää.
Terveystilanne on hyvä, kun vertaa moneen muuhun valtarotuun (esim. noutajiin).
Itselläni ensimmäinen koiruus oli kultsi..=) Mukava harrastuskoira ja mielyttämisen haluakin on,niin helppo kouluttaa.
- ...
Kyllä collie käsittääkseni sopii hyvin ensimmäiseksi koiraksi. Sitä kannattaa sosiaalistaa pentuna päivittäin erilaisiin asioihin, sillä jotkut colliet käsittääkseni voivat olla arkoja, ja paljon sosiaalistamalla luovutusiästä alkaen arkuuden saa estettyä. Tutustu lyhytkarvaisiin, ne ovat ainakin minun mielestäni erittäin kauniita! Kysele kasvattajilta sähköpostitse collieiden luonteista, niin saat parhaiten selville, sopiiko se sinulle.
Lähes mikä tahansa koira sopii ensimmäiseksi koiraksi ihmisestä riippuen. Paljon riippuu mm. siitä minkälainen olet itse luonteeltasi. Jos olet määrätietoinen ja valmis panostamaan koiran koulutukseen ja aktivoitiin, voi vähän "vaikeampikin" koira sopia. Pennun kanssa kannattaa joka tapauksessa mennä pentukurssille, ja lukea koirakirjallisuutta. Mm. Tuire Kaimion kirja Pennun kasvatus ja Jan Fennellin kirjat Kuuntelen koiraani ja Koulutan koirani kannattaa ehdottomasti lukea.
Mieti mitä haluat harrastaa ja kuinka paljon panostaa koiran koulutukseen ja aktivointiin ja sen pohjalta mieti ja ota selvää eri koiraroduista. - nyt...
rajasit jo paljon paremmin koiravalintaasi yhdessä viestissä. Kuvaukseesi sopisi vallan mainiosti Novascotian noutaja. Pitää vedestä, koht.help.kouluttaa, pääsee jopa kohtalaisen pitkälle koulutuksessa,ystävällinen rotu ja on suurempi kuin sheltti ja karvainen =) katseleppa tuosta tietoa.
- Innokas koira lukija
Jos haluat, että koira kulkee mukanasi vanhanakin ei kannata ottaa kultaistanoutajaa sillä, kun ne on 9.v niistä tulee vaan löhöily koiria. =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564790Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202255- 1031424
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231336- 881332
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1271111Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681055Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75955Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi253950- 71942