PYÖRÄT LAVAN ALLE !!!

ILMAINEN VIHJE

Olen pannut merkille, että lähes kaikissa näkemissäni ha:n peräkärryissä on pyörät lavan ulkopuolella. Miksi niitä ei laiteta vaihtoehtoisesti myös lavan alle?? Tuntuu siltä että valmistajat kulkevat läpät silmillä tuotekehittelyssä. Kyselin tätä asiaa matkailu-messuilla Hgissä. Myyjät olivat kuin H.Moilasia, että joku osaakin kysyä tuollaista. Selitykset olivat sen mukaiset. Minun mielestäni näin saadaan lisää kuljetuspinta-alaa ja leveämpiä tavaroita kuljetukseen. Ei ole este vaikka pyöräkokoa vähän pienentääkin, ettei lava nouse liian korkealle. Sitä paitsi kun on sileät reunat ja mahdollisesti reunassa suojakisko, vedettynä niin että se tulee aisaan kiinni niin ei ole pelkoa että vaunu tarttuisi puihin, kiviin ja kantoihin. Lokasuojat ja valot pysyvät ehjinä. Jossakin päin maailmaa sellaisia tehdään. Suomalaiset kärrytehtaat herätys!!!!

25

9585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapsi

      Mitä se haittaa jos kärry on pyörien verran leveämpi? Sitten ymmärrän huolenaiheen jos tarvit 2,6m leveää lavaa.

      • Rautakaupassa

        Koitas täällä rautakaupassa trukilla laittaa tavaraa kärriin jossa pyörät on sivulla. Ei onnistu muuton kun laittamalla LAITOJEN PÄÄLLE rotia ja sitten kuorma siihen. Kärri on turhan leveä, ja tosi hutera kun kuorma ei ole lavalla vaan laitojen päällä.

        Se on juhlaa kun saa lastata näihin uudenmallisiin, jossa pyörät on lavan alla. Sillon nääs aukee sivulaidatkin ja sen nivaskan saa trukilla nostettua lavalle, siis lavalle, ei laitojen päälle.

        Se on vaan Suomessa jäänyt tuommoinen muoti, aika älytön.


      • Liikaa leveyttä

        Ei nyt kai ihan vain pyörän leveyden verran? Se tahtoo lokarien kanssa tehdä 25 senttii puolellansa, joten 50 senttii turhaa leveyttä rahnaat perässäs.


    • Ertzu

      Lainaus:"Ei ole este vaikka pyöräkokoa vähän pienentääkin, ettei lava nouse liian korkealle."

      Lavan korkeutta ei tarvitse nostaa eikä pyöriä pienentää, jotta pyörät mahtuisivat alle. Pyörien kotelot tulevat silloin lavan sisäpuolelle. Voit rakentaa tuollaisen systeemin vanhaankin kärryyn, jossa lokasuojat ovat ulkopuolella. Lavan laita kulkee siis lokasuojien ulkolaidalla ja lavan pohjaan tulee neljä n. neliönmuotoista alaa lisää.
      Olen itse rakentanut joskus tuollaisen.

      • Kärrymies

        Vanhan mallisia tehdään koska niitä ostetaan. Pikku purkeissa, joilla kuskaillaan satunnaisesti roinaa, hinta on oleellisin valintaperuste.

        Kärri jossa pyörät ovat lavan sivuilla on halvin ja helpoin tehdä. Tekee vain laatikon johon kiinnittää akselin ja aisan. Näinhän se polkuautokin syntyy.

        Kärryssä jossa pyörät ovat lavan alla rakenne on hieman vaativampi. Täytyisi rakentaa runko johon kiinnitetään akseli, aisa ja itse lava.

        Ellei vaunua tarvitse työssään, niin harva on valmis pulittamaan lisähintaa vaikka käytettävyys oleellisesti parantuisikin. Sama pätee kaikkin muihinkin "työkaluihin".


      • Ertzu
        Kärrymies kirjoitti:

        Vanhan mallisia tehdään koska niitä ostetaan. Pikku purkeissa, joilla kuskaillaan satunnaisesti roinaa, hinta on oleellisin valintaperuste.

        Kärri jossa pyörät ovat lavan sivuilla on halvin ja helpoin tehdä. Tekee vain laatikon johon kiinnittää akselin ja aisan. Näinhän se polkuautokin syntyy.

        Kärryssä jossa pyörät ovat lavan alla rakenne on hieman vaativampi. Täytyisi rakentaa runko johon kiinnitetään akseli, aisa ja itse lava.

        Ellei vaunua tarvitse työssään, niin harva on valmis pulittamaan lisähintaa vaikka käytettävyys oleellisesti parantuisikin. Sama pätee kaikkin muihinkin "työkaluihin".

        Kärrymies kirjoitti:"Kärryssä jossa pyörät ovat lavan alla rakenne on hieman vaativampi. Täytyisi rakentaa runko johon kiinnitetään akseli, aisa ja itse lava."

        Runko molemmissa tarvitaan. Kärryyn, jossa pyörät on alla, tehdään ensin laatikon pohja, kuten kärryyn, jossa pyörät on ulkopuolella.
        Kärryyn, jossa pyörät on lavan alla, tehdään ensin 2,5x1,5 m:n kärryn lavan pohja jonka sivuissa on kolot pyöränkoteloita varten. Lokasuojat kun jäävät laidan sisäpuolelle. Laidassa on sitten kolo, josta pyörä näkyy ja josta sen voi vaihtaa. Tekeminen ei ole yhtään sen monimutkaisempaa eikä lavaa tarvitse nostaa milliäkään ylemmäksi.


      • Kärrymies
        Ertzu kirjoitti:

        Kärrymies kirjoitti:"Kärryssä jossa pyörät ovat lavan alla rakenne on hieman vaativampi. Täytyisi rakentaa runko johon kiinnitetään akseli, aisa ja itse lava."

        Runko molemmissa tarvitaan. Kärryyn, jossa pyörät on alla, tehdään ensin laatikon pohja, kuten kärryyn, jossa pyörät on ulkopuolella.
        Kärryyn, jossa pyörät on lavan alla, tehdään ensin 2,5x1,5 m:n kärryn lavan pohja jonka sivuissa on kolot pyöränkoteloita varten. Lokasuojat kun jäävät laidan sisäpuolelle. Laidassa on sitten kolo, josta pyörä näkyy ja josta sen voi vaihtaa. Tekeminen ei ole yhtään sen monimutkaisempaa eikä lavaa tarvitse nostaa milliäkään ylemmäksi.

        Voihan sen toki noinkin tehdä, mutta tuo vähän kompromissi kahdesta perusratkaisusta.
        Jos pyörät laittaa lavan alle kannattaa se sitten samalla tehdä niin, että lava jää täysin tasaiseksi ja myös sivulaidat voi avata.

        Tätä evoluutiota voi käydä ihastelemassa jossain maatalousmuseossa. Vanhoissa hevosrattaissa pyörät on kokonaan sivuilla, 40 - 50 luvun hevos / traktori vaunuissa on pyörät osittain lavan alla ( malli Ertzu ) ja 60 - 70 luvulta eteenpäin pyörät ovat kokonaan lavan alla.
        Saattaa nuo aikakaudet vähän heittää, mutta melkolailla noin se taitaa mennä.


      • kärräri
        Kärrymies kirjoitti:

        Voihan sen toki noinkin tehdä, mutta tuo vähän kompromissi kahdesta perusratkaisusta.
        Jos pyörät laittaa lavan alle kannattaa se sitten samalla tehdä niin, että lava jää täysin tasaiseksi ja myös sivulaidat voi avata.

        Tätä evoluutiota voi käydä ihastelemassa jossain maatalousmuseossa. Vanhoissa hevosrattaissa pyörät on kokonaan sivuilla, 40 - 50 luvun hevos / traktori vaunuissa on pyörät osittain lavan alla ( malli Ertzu ) ja 60 - 70 luvulta eteenpäin pyörät ovat kokonaan lavan alla.
        Saattaa nuo aikakaudet vähän heittää, mutta melkolailla noin se taitaa mennä.

        Lainaus kirjoituksestasi!
        "Jos pyörät laittaa lavan alle kannattaa se sitten samalla tehdä niin, että lava jää täysin tasaiseksi ja myös sivulaidat voi avata."
        Puhut asiaa! Tällöin on koko lavan pinta-ala käytössä. Ei pyörien upotusta lavassa. Se aina haitta.
        Ootteko kukaan nähnyt asuntovaunua, jossa pyörät olisivat seinien ulkopuolella?????
        Muuten Norjassa tehdään ehdotettua peräkärrymallia!


      • Totta sanoen
        Kärrymies kirjoitti:

        Voihan sen toki noinkin tehdä, mutta tuo vähän kompromissi kahdesta perusratkaisusta.
        Jos pyörät laittaa lavan alle kannattaa se sitten samalla tehdä niin, että lava jää täysin tasaiseksi ja myös sivulaidat voi avata.

        Tätä evoluutiota voi käydä ihastelemassa jossain maatalousmuseossa. Vanhoissa hevosrattaissa pyörät on kokonaan sivuilla, 40 - 50 luvun hevos / traktori vaunuissa on pyörät osittain lavan alla ( malli Ertzu ) ja 60 - 70 luvulta eteenpäin pyörät ovat kokonaan lavan alla.
        Saattaa nuo aikakaudet vähän heittää, mutta melkolailla noin se taitaa mennä.

        Aivan oikein! Pyörät lavan alle kokonaan. Lava on silloin tasainen ja se on silloin helppo lastata ja purkaa.


      • kyllä löytyy
        Ertzu kirjoitti:

        Kärrymies kirjoitti:"Kärryssä jossa pyörät ovat lavan alla rakenne on hieman vaativampi. Täytyisi rakentaa runko johon kiinnitetään akseli, aisa ja itse lava."

        Runko molemmissa tarvitaan. Kärryyn, jossa pyörät on alla, tehdään ensin laatikon pohja, kuten kärryyn, jossa pyörät on ulkopuolella.
        Kärryyn, jossa pyörät on lavan alla, tehdään ensin 2,5x1,5 m:n kärryn lavan pohja jonka sivuissa on kolot pyöränkoteloita varten. Lokasuojat kun jäävät laidan sisäpuolelle. Laidassa on sitten kolo, josta pyörä näkyy ja josta sen voi vaihtaa. Tekeminen ei ole yhtään sen monimutkaisempaa eikä lavaa tarvitse nostaa milliäkään ylemmäksi.

        Itse olen tehnyt lavakärryn asuntovaunun alustasta, jossa pyörät lavan reunojen sisällä ja
        vielä pystyy viemään tonnin henkilöautoa lokasuojien välissä, lavan leveys 205 cm (ei heti
        lopu kärryn leveys, joka oli tavoitekkin. Kun
        tein umpikärryn, niin laitoin lokasuojat seinien
        ulkopuolelle ainoastaan 5 cm ja senkin ulkonäkösyistä.(katso Huuto.net/umpiperävaunu)
        Se miksi kärrytehtaat tekee pyörät ulkona olevia
        malleja on katteen tekemisen kannalta hylpompi huiskia peltiruuvilla laatikoita akselien päälle,
        kun paneutua käytännöllisyyteen.


    • Kimmo 164g

      Kaikki kärryihin perehtyneet ja esim. saksassa käyneet ovat varmaan todenneet kuinka yleinen peräkärry tuo "lavetti" malli on keskieuroopassa, näkyi sekä jarrullisia että jarruttomia, kippi näytti puuttuvan kaikista, hiukan oli tietty lava korkemmalla.

      • mallia, jossa

      • Jos verrataan
        mallia, jossa kirjoitti:

        pyörät ovat lavan alla. Voi tuo painopiste olla hippasen korkealla.....


        http://www.lom-tuote.fi/html/erikoisvaunut.htm

        Näissä perävaunuasioissa ei taida kaikilla ajatus juosta kun on niin siihen vanhaan sitouduttu.

        Totuus kyllä on, että painopiste lavettimallin kärryissä on esimerkiksi kuorma-autoihin verrattuna melko alhaalla. Kun siirtolava-auton lavakorkeus on n. 1,5 m, ja sinne humautetaan 8-tonninen kaivinkone, niin silloin voisi sanoa että painopiste on korkealla.

        Ajatellanpa näin: perinteisen mallin lavakorkeus on siinä 50 cm. Lavettimallin on rengaskoosta riipuen 55 - 80 cm. Siis 5 - 25 cm korkeuseroa.

        Jos lavettimallin lavaelevys on esimerkiksi 200 cm tai 220 cm, niin raideleveyden ja ja lavakorkeuden suhde on melkoisen edullinen.

        En olisi tuosta painopisteestä, saati "huteruudesta" lainkaan huolissani. Tämän mallisia kärryjä kun on maailmassa käytössä varmasti satojatuhansia.


      • Myös tämä...

      • LÖYTYMÄÄN...
        Myös tämä... kirjoitti:

        Ei tuo kärry kovin kiikkerältä näytä tuossa lava-auton perässä...
        http://www.trailerikeskus.com/schweizer neuson.htm

        ...jossa pyörät alla, mutta ovat ammattilaisten käyttöön! Löytyiskö vielä jostain kauppiasta / valmistajaa jolla olisi mökkiläisen käyttöön pienperäkärryjä, niinkuin nim.merkki "ILMAINEN VIHJE" kertoi???!!!!


      • Perävaunumyyjä
        LÖYTYMÄÄN... kirjoitti:

        ...jossa pyörät alla, mutta ovat ammattilaisten käyttöön! Löytyiskö vielä jostain kauppiasta / valmistajaa jolla olisi mökkiläisen käyttöön pienperäkärryjä, niinkuin nim.merkki "ILMAINEN VIHJE" kertoi???!!!!

        Kyselehän noilta yrityksiltä jotka tuovat maahan tehdasvalmisteisia lavettimallin kärryjä. Mallistosta saattaa löytyä mökkiläisen käyttöön sopiva ja ehkä jopa jarrutonkin lavettimalli.
        Varmasti myös monet kotimaiset valmistajat tilauksesta tuollaisia tekevät.
        Jos asiaa Saksaan on, niin sieltä sitten löytyy vaikka mitä, ihan pikkukärrystä alkain, ja lavettimallina. Ja jos ei Saksaan, niin sitten Tanskaan, josta ainakin käytettyjä tuollaisia löytyy.


      • jjj
        Jos verrataan kirjoitti:

        Näissä perävaunuasioissa ei taida kaikilla ajatus juosta kun on niin siihen vanhaan sitouduttu.

        Totuus kyllä on, että painopiste lavettimallin kärryissä on esimerkiksi kuorma-autoihin verrattuna melko alhaalla. Kun siirtolava-auton lavakorkeus on n. 1,5 m, ja sinne humautetaan 8-tonninen kaivinkone, niin silloin voisi sanoa että painopiste on korkealla.

        Ajatellanpa näin: perinteisen mallin lavakorkeus on siinä 50 cm. Lavettimallin on rengaskoosta riipuen 55 - 80 cm. Siis 5 - 25 cm korkeuseroa.

        Jos lavettimallin lavaelevys on esimerkiksi 200 cm tai 220 cm, niin raideleveyden ja ja lavakorkeuden suhde on melkoisen edullinen.

        En olisi tuosta painopisteestä, saati "huteruudesta" lainkaan huolissani. Tämän mallisia kärryjä kun on maailmassa käytössä varmasti satojatuhansia.

        Tuollaiset kaivinkoneiden kuljetukseen tehdyt lavetithan onkin rakennettu, niin että lavetti on melkein tien pinnassa keskiosaltaan ja nousee takana renkaiden päälle ja edessä vetoauton veton päälle. Eli painopistettä halutaan saada alas.


      • Perävaunumyyjä
        jjj kirjoitti:

        Tuollaiset kaivinkoneiden kuljetukseen tehdyt lavetithan onkin rakennettu, niin että lavetti on melkein tien pinnassa keskiosaltaan ja nousee takana renkaiden päälle ja edessä vetoauton veton päälle. Eli painopistettä halutaan saada alas.

        Raskaan kaluston laveteissa haetaan mataluutta, ei suinkaan painopisteen vuoksi, vaan kuorman korkeuden vuoksi. Jo tuollainen minikoneeksi luokiteltava 8-tonninen kaivinkone pitkällä puomilla on aika epeli taivuteltavaksi sellaiseen nippuun normaalin kuorma-auton lavalla että se siltakorkeudet sietäisi.

        Saati sitten 20-tonninen, tai iso pyöräkuormaaja. Kysymys siis on siitä että laillista kokonaiskorkeutta on pakko hakea madaltamalla kuljetusalustaa.

        Perinteisen kevytperävaunun ja lavettimallisen perävaunun oleellisin ja merkittävin ero on siinä että perinteistä mallia ei voi trukilla sivusta lastata, kun se taas lavettimallin kohdalla onnistuu mainiosti.

        Erityisesti jarrullisten vaunujen puolella lavettimallit valtaavata alaa vauhdilla, ja varmasti niitä ilmestyy myös jarruttomien puolelle.

        Tuskinpa perinteinen malli silti mihinkään katoaa. Harrastekäytössä mainio peli, jos kohta vähän hassua on kutsua "rakentajakärryksi" vaunua jota ei voi trukilla lastata.

        Mutta kesämökkireissulle (ei raskaalle kuormalle) ja roskien viemiseen kaatopaikalle perinteinen perävaunmalli jarruttomana on ihan ok.


      • jjj
        Perävaunumyyjä kirjoitti:

        Raskaan kaluston laveteissa haetaan mataluutta, ei suinkaan painopisteen vuoksi, vaan kuorman korkeuden vuoksi. Jo tuollainen minikoneeksi luokiteltava 8-tonninen kaivinkone pitkällä puomilla on aika epeli taivuteltavaksi sellaiseen nippuun normaalin kuorma-auton lavalla että se siltakorkeudet sietäisi.

        Saati sitten 20-tonninen, tai iso pyöräkuormaaja. Kysymys siis on siitä että laillista kokonaiskorkeutta on pakko hakea madaltamalla kuljetusalustaa.

        Perinteisen kevytperävaunun ja lavettimallisen perävaunun oleellisin ja merkittävin ero on siinä että perinteistä mallia ei voi trukilla sivusta lastata, kun se taas lavettimallin kohdalla onnistuu mainiosti.

        Erityisesti jarrullisten vaunujen puolella lavettimallit valtaavata alaa vauhdilla, ja varmasti niitä ilmestyy myös jarruttomien puolelle.

        Tuskinpa perinteinen malli silti mihinkään katoaa. Harrastekäytössä mainio peli, jos kohta vähän hassua on kutsua "rakentajakärryksi" vaunua jota ei voi trukilla lastata.

        Mutta kesämökkireissulle (ei raskaalle kuormalle) ja roskien viemiseen kaatopaikalle perinteinen perävaunmalli jarruttomana on ihan ok.

        Voihan sen trukkilavan heittää kyytiin pikkukärryn perästäkin...


      • Muutaman rakentanut...
        Myös tämä... kirjoitti:

        Ei tuo kärry kovin kiikkerältä näytä tuossa lava-auton perässä...
        http://www.trailerikeskus.com/schweizer neuson.htm

        Tuossa näyttää olevan normaalia henkilö-auton rengasta pienemmät pyörät... Niillä saadaan mataluutta ja samalla painopiste alemmas. Maksavat vain kappaleelta suurinpiirtein saman kuin telikärryn koko kierros normaalikokoisia...


      • Suhteellista sekin
        Muutaman rakentanut... kirjoitti:

        Tuossa näyttää olevan normaalia henkilö-auton rengasta pienemmät pyörät... Niillä saadaan mataluutta ja samalla painopiste alemmas. Maksavat vain kappaleelta suurinpiirtein saman kuin telikärryn koko kierros normaalikokoisia...

        Näyttäisi olevan 195/50 Loadstarit kun on Agadoksen kärry. Noita saa LoadStarina, Kendana ja Maxxiksena vähän paikasta riippuen hintaan 85 - 95 kpl. Mutta ne on jarruttomiin turhan jytyt, noissa on kantavuus 750 kg/kpl, 12-kankaiset, 6,2 kiloo ilmaa, nopeusluokka 140.

        Elikkä siihen jarruttomaan telikärriin tulis noilla pyörillä renkaiden yhteenlasketuksi kantavuudeksi 3000 kg. Vähän ylimitoitettua.

        Mutta on niitä pikkupyöriä kevyempäänkin käyttöön, ja halvemmalla.


      • Rautakaappias
        jjj kirjoitti:

        Voihan sen trukkilavan heittää kyytiin pikkukärryn perästäkin...

        Kuules jjjjj, ei se ihan noin yksinkertaista ole se perästä trukilla lastaaminen. Saadaan takapainoinen hengenvaarallinen kuorma, ellei sitten trukkipiikeillä pusketa ja murjota sitä trukkilavaa etiäppäin.

        Tosi ongelma tulee kuitenkin levynipuissa. Milläs jjjj lastaat takaa trukilla rakennuslevynipun? Et takuulla millään.

        Käytännössä se siis aina tapahtuu niin että LAITOJEN PÄÄLLE rotia, ja rotien päälle se nippu. Oiken älytön homma, ja eppäilen laillisuuttakin.

        Mutta tässä keväällä kun kevytkärryt on liikkeellä niin eipä laki tunnu ketään kiinnostavan. Sitä pitää vaan se puutavaranippukin siihen pikkukärriin tunkea, laitojen päälle, ja ylityksiä tulee niin painoissa kuin pituuksissakin.

        Kyllä nämä lavettimallin kärrit on iso edistysaskel kun puhutaan RAKENTAJAKÄRRYSTÄ. Ihan eri asia jos mökille vie mattoja pestäväksi, siihen käy kärri kuin kärri.

        Mutta trukkilastaus (se on ollut jo pitkään ns. TÄTÄ PÄIVÄÄ) edellyttää aukeavia sivulaitoja, ja aukeevat sivulaidat edellyttää pyöriä lavan alle.

        Näin se vaan on kuin sitä tästä vinkkelistä katsoo.


      • Rautakaappias kirjoitti:

        Kuules jjjjj, ei se ihan noin yksinkertaista ole se perästä trukilla lastaaminen. Saadaan takapainoinen hengenvaarallinen kuorma, ellei sitten trukkipiikeillä pusketa ja murjota sitä trukkilavaa etiäppäin.

        Tosi ongelma tulee kuitenkin levynipuissa. Milläs jjjj lastaat takaa trukilla rakennuslevynipun? Et takuulla millään.

        Käytännössä se siis aina tapahtuu niin että LAITOJEN PÄÄLLE rotia, ja rotien päälle se nippu. Oiken älytön homma, ja eppäilen laillisuuttakin.

        Mutta tässä keväällä kun kevytkärryt on liikkeellä niin eipä laki tunnu ketään kiinnostavan. Sitä pitää vaan se puutavaranippukin siihen pikkukärriin tunkea, laitojen päälle, ja ylityksiä tulee niin painoissa kuin pituuksissakin.

        Kyllä nämä lavettimallin kärrit on iso edistysaskel kun puhutaan RAKENTAJAKÄRRYSTÄ. Ihan eri asia jos mökille vie mattoja pestäväksi, siihen käy kärri kuin kärri.

        Mutta trukkilastaus (se on ollut jo pitkään ns. TÄTÄ PÄIVÄÄ) edellyttää aukeavia sivulaitoja, ja aukeevat sivulaidat edellyttää pyöriä lavan alle.

        Näin se vaan on kuin sitä tästä vinkkelistä katsoo.

        "Milläs jjjj lastaat takaa trukilla rakennuslevynipun?"
        Täysin samalla tavalla kuin kotona purat kuorman mutta käänteisessä järjestyksessä, eli käsin. Harvalla kuiteskaan on kotona oma rukki joten se nyt on yks ja sama joutuuko kuorman tekemäänkin käsin.


      • Perävaunumyyjä
        Rakentelija kirjoitti:

        "Milläs jjjj lastaat takaa trukilla rakennuslevynipun?"
        Täysin samalla tavalla kuin kotona purat kuorman mutta käänteisessä järjestyksessä, eli käsin. Harvalla kuiteskaan on kotona oma rukki joten se nyt on yks ja sama joutuuko kuorman tekemäänkin käsin.

        Totta puhuu rakentelija. Jarruttoman perävaunun laillinen kantavuus useimpien vetoautojen kytkentämassan mukaan on niin pieni että ne muutamat levyt kolistelee kyytiin käsipelilläkin.

        Hassua sinänsä että kärryjä, joihin ei laillisesti täyttä gyproc-nippua edes saa laittaa, kutsutaan usein rakentajakärryksi.

        Haravointitähteitä niillä on tarkoitus kuljettaa, ja mökille vähän sitä sun tätä.

        Mutta oikea rakentajakärry, jossa kantavuutta on vähintään 800 - 1000 kg, on ilman muuta järkevämpi lavettimallina. Jos siis sillä aikoo jotain hyödyllistä tehdä.

        Kokonaan toinen juttu on kannattaako yleensäkään yhden omakotitalon rakennustarpeiden kuljetusta varten perävaunua ostaa. Taitaa "raatakaappa" tuoda kaikki kerralla alle perävaunun hankintahinnan.

        Mutta ne jotka rakentavat työkseen päätyvät kyllä yhä useammin lavettimallin perävaunuun, tuollaiseen 2 - 2,5-tonnin kokonaismassaiseen.

        Meillä Suomessa ollaan aika omaperäisiä; ison Ducato Maxin perässä retuutetaan kärryä, johon ei juuri lapiota enempiä mahdu, ja yhtälailla 100.000 euron maasturin perässä komeilee jarruton telivaunu.

        Jokaisella on vapaus ja oikeus tehdä valintoja oman makunsa mukaan. Toivottavaa kuitenkin olisi että lakia hiukan tiukemmin noudatettaisiin.


    • jjj

      Kuormureiden perävaunuissa renkaat onkin lavan alla.

      Jos puhut kevytperävaunuista, niin nissä lavan kokoa on kantavuuteen nähden vähintäänkin riittävästi, vaikka renkaat on sivulla. Renkaiden olessa sivuilla, voidaan käyttää suurempia renkaita ja silti kuorman painopiste saadaan alemmaksi => kulkee tasaisemmin, ei vapise eikä huoju niin paljon.

      Tämä on siis tuotekehityksen tulosta.

      Aika isokin kärry pysyy nykyisilläkin mitoilla auton mittojen kanssa suunnilleen samassa. Joku yli 2m leveä kärry olisi jo aika hankala, kun se olisi vetoautoakin levempi.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7250
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3418
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      158
      1719
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      318
      1682
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1375
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1227
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      249
      1217
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe