Onko sinulla tapana esittäytyä?

esimerkiksi uusille naapureille, järjestöissä, seminaareissa tai matkoilla, kun seurustelet pitempään samojen ihmisten kanssa jossain?

Minua ihmetyttää suomalaisten kitsaus nimiensä kertomisessa. Joskus voi kuulla, ettei joku "halua paljastaa nimeään". Monissa maissa on tapana puhutella ihmisiä aina nimeltä ja me emme uskalla edes kertoa omaamme.
Mistä sellainen mahtaa johtua?

Uskallatko sinä kertoa oman nimesi tai missä et missään tapauksessa halua sitä kertoa?

8

416

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • savosta

Savolaisena Etelä-Suomeen muuttajana esittelen itseni joka tilanteessa. Kun naapuriin muuttaa uusia ihmisiä, menen esittäytymään ( ja kättelemään ) heti kun mahdollista.

Jos työpaikan palaverissä on vain yksi-kaksi minulle tuntematonta ihmistä, menen esittäytymään, mutta jos tuntemattomia on paljon, en mene "tuputtautumaan".

Nimeäni en kerro esim. täällä netissä, ennenkuin olen varma vastakeskustelijasta.

• harmaaraita

Vastaan myöskin puhelimeen nimellä kuten kotona aikoinaan opetettiin,en siis HALOO

• Loistava.polku

Jos jonkun kanssa pitempään/useammin joudun juttusille, totta kai esittäydyn. Mitä pikemmin sen parempi....Aika noloa jos kuukausien päästä edelleen miettii mikä toinen mahtaa olla miehiään/naisiaan - eikä kumpikaan kehtaa enää esittäytyä. Näinkin on joskus käynyt. >;)

Naapureiden annan olla rauhassa. Varjelen kotoista yksityisyyttäni ja oletan muiden haluavan tehdä samoin.

• nainen 46

tavaksi tullut että.esittelen iteseni,vaikka nyt noissa muutamissa tilaisuuksissa,kun sellasissakin joutunut/saanut käydä..mutta on tilanteita missä en nimeäni sano ,mutta muuten kohteliaasti kysyn että,,,,,,,anteeksi sopiiko tähän istua,,,,,tai että häiritseekö kun poltan tupakan,jos vaikka terasilla istun jonkun tuntemattoman päydässä......

• tärkeää

Kyllä se esittäytymisen raja on aina löytynyt. Jonkinlaisena nyrkkisääntönä olen pitänyt sitä, tapaanko mahdollisesti ko. henkilöä elämässäni myöhemmin joko yksityshenkilönä tai työn puitteissa.

En esimerkiksi esittäydy lomamatkoilla, kun vieraita henkilöitä tulee tilan puutteen vuoksi aamiaispöytääni tai itse menen toisten pöytään. Small talk sujuu, vaikka ei tiedäkään toisen nimeä.

Kyllä minulla on eräänlainen yksityisyyden tarve tuossa tilanteessa: en halua selitellä kuka olen, mistä tulen tai mitä teen. Jos niin teen, niin sitten toinen alkaa etsiskellä yhteisiä tuttavia ja siinä sitten ollaan...

Mutta kuten jo sanoin, keskustelu sujuu ilman toisen nimen tietämistäkin. Tai etunimitasollakin voi keskustella.

• etumies

nimen kertominen esim henkilöitä tavattaessa ei ole juurtunut Suomeen. Kuitenkin ihmisen mieleisin sana on hänen oma nimensä. Sitä siis kannattaisi käyttää, niin hölmöltä kuin se tuntuukin.
      Mitä taas tulee nimen kertomiseen aina kun tapaa uuden ihmisen ja "moikkaa" eka kerran, se on aika yleistä mutta turhaa. Ei sitä kukaan kuule, molemmat sanoo sen nimen yhtä aikaa, ja jos joku kuulee, ei hän muista. Parempi olisi japanilaisten tapa, että kaikilla olisi käyntikortit ja niitä vaihdetaan. Sitten jokainenj lukee saamastaan kortista toisen nimen. Silloin sen voisi oppia.

• Pirre*

kuuluu esittäytyä ja kätelläkin kun tullaan tilaan, jossa esim. kaikki muut seurueen jäsenet ovat jo paikalla.
      Tietysti jos kyseessä on salillinen immeisiä, riittää yleinen tervehdys.

Yleensä esittelen itseni, jos tiedän joutuvani seurustelemaan jostain syystä pitempään samojen ihmisten kanssa - esim. junassa en esittele- ja sano nimeäni tuntemattomalle vieruskaverille, vaikka sitten istuisimme Hesasta tänne meijjän pysäkille vierekkäin.

Olen aika ujo piimä (vieläkin), mutta kyllä onneksi savolaiskarjalaisuuteni pitää huolen siitä etten ujoile kauaa :)

• hemuliini

Tottakai esittäydytään kaikille samassa tilaisuudessa oleville ja uusia naapureita käydään myös tervehtimässä,siitä se tuleva hyvä naapurisopu alkaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      55
      7187
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      714
      3343
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      144
      1630
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      260
      1481
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1230
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1165
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1124
    Aihe