Elämänilon aiheita

Veteraanin (meillä ilmestyvä eläkeläislehti) viimeisimmässä numerossa oli elämäniloa käsittelevä artikkeli, missä todettiin että elämä ei ole täynnä maailmanympärysmatkoja ja lottovoittoja, mutta syreenit tuoksuvat joka vuosi ja kanelipullatkin tuoksuvat ihanilta ja ovat meidän kaikkien ulottuvilla nautittavaksi!

Usein sanomme tähän ikään päästyämme että terveys on tärkeintä.
Olen itse ollut juuri kauheassa nuhassa enkä ole päässyt jokapäiväisille lenkeilleni kokonaiseen viikkoon. Kun sitten taas lähdin ulos, tuli mieleen, miten kiitollinen saa olla terveydestään, kun tavallinen nuhakin sekoittaa kuviot noin pahasti :)!
Mutta onhan meissä monia, joka tuntee elämäniloa kroonisista sairauksista huolimatta. Saattaa olla ilon aihe ettei ole herännyt kuin kolme kertaa yöllä, vaikka tavallisesti herää seitsemänkin kertaa.

Paljon riippuu omasta persoonallisuudesta kuinka asiat ottaa; antaako esim. pettymyksille suuren tilan ajatuksissaan vai osaako keksiä jotakin muuta mukavaa tilalle.
Elämänilo ainakin minulle tarkoittaa sitä että on hyvä olla ja hyvä olo antaa elämänhalua.
Hyvät ystävät ovat tärkeitä, erittäin tärkeitä kun ei ole lähiomaisia ympärillä.
Olen karsinut ärtyisät, happamet ihmiset, energiavarkaat, kokonaan ympäriltäni.
Yritän pitää yhteyttä ihmisiin, joilta opin jotakin ja jotka saavat minut hyvälle tuulelle.
Vuorovaikutusta ystävien kesken.

Nautin pienistä hyvistä hetkistä, tästä päivästä.
Näin on hyvä.

13

1142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M75*

Sellainen asia tuli mieleeni, kun sanoit olleesi viikon kävelemättä nuhan takia, niin mulla oli sama vaiva. Ja se kesti ja kesti kunnes poikani arveli, että koivun ja lepän siitepölystä johtuvaa allergiaa tautini on. Hän neuvoi erään lääkkeen ja niin tapahtui, että muutama pikku pilleri vapautti minut tuosta kiusallisesta vaivasta. Elämäniloni, jota vain luonnossa liikkuminen voi antaa palasi hetikohta.

Yhä vähemmän kaipaa ulkonaisia ärsykkeitä iloa saadakseen elämäänsä. Vastapainoksi yritän tietoisesti pysyä kiinni kaikenlaisten asioiden seuraamisessa, vaikkapa vain kohta alkavassa Suomi-Tsekki lätkämatsissa.

• sen verran allergiaa? TV-uutisissa sanottiin, että sellaisetkin, joilla ei ole normaalisti mitään pollenallergiaa, saattavat tänä keväänä tuntea allergiaoireita kun kevät ja lämpö tulivat valtavalla voimalla ja jouduttivat esim. koivujen kukintaa.
        Pärskitään vaan vielä vähän aikaa, eiköhän ensi viikolla jo pahimmat pölyt huuhtoudu sateen mukana pois.
        Allergialääkkeet ovat loppu apteekeissa, ainoastaan reseptilääkkeitä saatavissa.

Mutta ei elämä tähän kaadu, on lätkämatseja sun muuta mukavaa :-)

• MdK-MdK kirjoitti:

sen verran allergiaa? TV-uutisissa sanottiin, että sellaisetkin, joilla ei ole normaalisti mitään pollenallergiaa, saattavat tänä keväänä tuntea allergiaoireita kun kevät ja lämpö tulivat valtavalla voimalla ja jouduttivat esim. koivujen kukintaa.
        Pärskitään vaan vielä vähän aikaa, eiköhän ensi viikolla jo pahimmat pölyt huuhtoudu sateen mukana pois.
        Allergialääkkeet ovat loppu apteekeissa, ainoastaan reseptilääkkeitä saatavissa.

Mutta ei elämä tähän kaadu, on lätkämatseja sun muuta mukavaa :-)

Japanissa pitävät kirsikankukkien aikaan valkoisia naamareita, niitä samankaltaisia, joita rautakaupassa myydään pölytöihin, siitepölyä vastaan. Toinen syy on olla tartuttanatta nuhaansa muille.
        http://www.wakkanet.fi/~jukka/matkat/kiinajapani/kuva 209.html

Mahtaiskohan auttaa EU-maissakin?

• ullapulla (toisinpäin)
        vaarivaari kirjoitti:

Japanissa pitävät kirsikankukkien aikaan valkoisia naamareita, niitä samankaltaisia, joita rautakaupassa myydään pölytöihin, siitepölyä vastaan. Toinen syy on olla tartuttanatta nuhaansa muille.
        http://www.wakkanet.fi/~jukka/matkat/kiinajapani/kuva 209.html

Mahtaiskohan auttaa EU-maissakin?

näitä pölysuojaimia varastoon . Olen "sairastanut"allergista nuhaa nyt ensi kerran elämässäni ja voisi olla hyvä suojata hengityksensä näillä suojaimilla .Ei ole hauskaa kun aivastaa joka käänteessä. Ja housusuojaimiakin olis kohta tarvis.=:)Puhtaat kun on kohta kaikki pyykissä =:(.

• Täällä löytyy

Joilla on ainoa tarkoitus kiistää pienenkin onnen olemassaolo ja haukkua onnelliset syteen sekä saveen.

• ovat porukkaa, jotka leviävät kuin rutto, jos niitten antaa vapaasti mellastaa.

• merimona1

tapaisessa tuon mitä sanoit.
      Hyviä, pieniä arkipäivän asioita voisi listata vaikka kuinka paljon, mutta niistä ei tule useimmiten edes mainninneeksi, sillä nehän ovat itsestäänselvyyksiä, mitkä kuuluvat elämään, emmeä osaa olla kiitollisia, ennenkuin menetämme ne.
      Energiavarkaisiin suhtaudun myöskin välttämällä henkilöitä, jotka vievät voimaani, varastavat
      energiaani, edes tietämättään olevansa varkaita.
      ..."Olen miettinyt pääni puhki, miten heiltä voisi suojautua, mutta keinoja on vähän. Jo se, että tunnistaa varkaan auttaa",- Pirkko Arstilan kirjasta "Rohkeaa elämää aikuinen nainen."
      Minäkin nautin ystävistäni, perheestäni ja monista, hyvin monista asioista, mutta on myöskin sellaista mistä en pidä ja silloinpa uskallankin kieltäytyä ottamasta siihen osaa.
      On tässä ikääntymisessä todella hyvätkin puolensa, uskaltaa jo kulkea omia teitään:)

• Tuttua tuo "energia varkaus".

Olen viimeinkin iän myötä oppinut sanan EI.
        Kyllähän jotkut huomauttavat,kun se ei tee eikä tule,mutta olen päättänyt;elän omaa elämääni ja
        nautin päivästä kerrallaan.

Niitä pieniä ilon aiheita on vaikka kuinka paljon.

Nautitaan niistä.

• Luin runosi ja tunsin samaa kuin runossa kuvailit, kun "piinaviikon" jälkeen pääsin tontille möyrimään :) Selkä siinä kipeytyi, mutta parani jo yhden päivän auringossa lekottelun jälkeen.
        Mikä on ihanampaa näin keväällä, kun istua aurinkotuolissa, tuntea vastaleikatun nurmikon tuoksu, kuulla kimalaisten surinaa ja lintujen viserrystä, olla keskellä luonnon heräämistä ja vaan nauttia siitä että on olemassa!

• fiiuliN
        MdK-MdK kirjoitti:

Luin runosi ja tunsin samaa kuin runossa kuvailit, kun "piinaviikon" jälkeen pääsin tontille möyrimään :) Selkä siinä kipeytyi, mutta parani jo yhden päivän auringossa lekottelun jälkeen.
        Mikä on ihanampaa näin keväällä, kun istua aurinkotuolissa, tuntea vastaleikatun nurmikon tuoksu, kuulla kimalaisten surinaa ja lintujen viserrystä, olla keskellä luonnon heräämistä ja vaan nauttia siitä että on olemassa!

Näin se on kun osaa etsiä vaikka mitä touhua niin pienet kivut katoavat samassa, ja joskus suurmmatkin.

Olen saanut joskus pojaltani lepotuollin (pihalle). Näin lämpimänä kesäpäivänä olen paljon lojuskellu siinä ja kuunnellut lintujen liverrystä, katsellut pilvenhattaroiden purjehtimista sinisellä taivaalla ja "kyörännyt" variksia jotka ovat tehneet jo monena vuonna pihapuussa olevan kuusen latvaan pesänsä.

Vielä lisäksi sattuu silmiini naapurin koivikko jossa on jo suuriakin puita mutta silmiini pistää aina tuo latvuston epätasaisuus.
        Se on todella hassua kun useampana kesänä olen toivonut jos tulisi joku ja pyöristäisi kauniin tasaiseksi nuo latvustot.

Kaikkea sitä mieleen juolahtaakin kun laiskana silmiään lepuuttaa.

• ihmislapsella
        muori67 kirjoitti:

Tuttua tuo "energia varkaus".

Olen viimeinkin iän myötä oppinut sanan EI.
        Kyllähän jotkut huomauttavat,kun se ei tee eikä tule,mutta olen päättänyt;elän omaa elämääni ja
        nautin päivästä kerrallaan.

Niitä pieniä ilon aiheita on vaikka kuinka paljon.

Nautitaan niistä.

Aina ei aurinko paista.Pitkään elämänkaareen mahtuu pilvisiäkin päiviä,toisin on turha kenenkään väittää.
        Viestitkään eivät silloin ole kovin positiivisiä,kehoitetaan kuitenkin niistäkin kirjoittamaan,helpottaa siten takkuilevaa päiväämme.
        ,,,,Oi ihminen toistanne ymmärtäkää.

• saara.dma

Hei pitkästä aikaa.

Olen niin nauttinut näistä kauniista alkukesän ilmoista, että en ole moneen päivään avannut konetta. En siis olekaan nettiaddikti.

Puhtia elämääni on tuonut myös viime sunnuntainen esiintyminen, jossa jälleen kerran esitimme me ilmaisukerholaiset yleisölle teatterinomaisin keinoin runoja.

Ikähaitarimme on aika hurja 16 v. - 75 v ja näin olen esityksen sisältö oli hyvin monipuolinen, naisen elämä eri ikäkausina. Runojen valinta oli jo luku sinänsä, tuotti aika paljon hommaa löytää niinkin paljon jotenkin toisiinsa sopivia runoja ja monologeja.

Tilaisuus kesti noin tunnin ja meillä kaikilla kahdeksalla esittäjällä oli oma roolihahmo esim. puutarhuri, runoilija ym. omine rekvisiittoineen. Runot tietenkin osasimme ulkoa ja aina sopivissa väleissä oli musiikkia. Hauskinta oli se, että saimme yleisöltä erittäin hyvää palautetta ja jopa toivottiin kesällä uusintaa.

Tällainen juttu, joka pakottaa asettamaan itsensä likoon, tuottaa paljon elämäniloa ja energiaa.

• Hintriika

Niinpä niin, kaikenlainen luova toiminta tuottaa iloa! Minulle kirjoittaminen ja siihen liittyvät harrastukset antavat elämän eliksiiriä.

"Kylddyyri" esitystaiteesta käsityöläisiin ja kaikki siltä väliltä auttaa jaksamaan. Ellei itse varsinaisesti luo, niin ainakin kuluttaa. Katsoja, lukija, näkijä yms. on myös kokija... Molempia osapuolia tarvitaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4870
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2265
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1444
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      89
      1364
    5. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1346
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      131
      1153
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1085
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      264
      988
    9. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      967
    10. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      965
    Aihe