Katselin tuossa aamu TV:tä. Mistäpä nyt tuulee? Kaikki virkamiehet yhdellä suulla toteavat, että muutoksia tarvitaan. Yläasteella olevat nuoret ovat fiksuja ja toivottavasti heitä kuunnellaan - Lisää fyysistä tekemistä ja valinnaisuutta.
Toivoisin, että jossain vaiheessa virkavalta kykenisi aidosti ja avoimesti lähestymään myös opettajakunnan sukupuolittuneisuusongelmaa. Jos tästä joku tutkimus tehtäisiin, silloin tutkijakuntaan pitäisi valita huolella mahdollisimman jäävejä henkilöitä.
Feministien tekemä tutkimus olisi sinänsä turha, että tuloksethan löytyvät feministien olettamuksiin perustuvista kirjoituksista esim. tältä palstalta.
Peruskoulu muutosten edessä
18
629
Vastaukset
- Yli 20 vuotta opena
Peruskoulu on ollut käymistilassa koko olemassaolonsa ajan.
- 1970-luvulla aloitettiin ja silloin oli tasokurssit kielissä ja matematiikassa, valtakunnallisesti yhteinäiset opetussuunnitelmat
- 1980-luvun alkupuolella tasokurssit poistettiin ja siirryttiin tuntikehysjärjestelmään (koulun oppilasmäärä sanelee sen, miten paljon koululla on tunteja jaettaviksi; vaikuttaa mm. ryhmien muodostamiseen ja opettajien virkojen määrään)
- 1980-luvun loppupuolella kuntakohtaiset opetussuunnitelmat valtakunnallisia täydentämään
- lamavuosina suuret supistukset, säästökuurit ja leikkaukset
- 1990-luvun alkupuolella koulukohtaiset opetussuunnitelmat ja integraation lisääminen (erityisoppilaiden opetus tavallisissa ryhmissä heille mitoitetuin vaatimuksin ja henkilökohtaisin oppimissuunnitelmin)
- 1990-luvun loppupuolella uudet opetussuunnitelman perusteet, koska havaittiin, että koulut alkoivat liikaa erilaistua omien opetussuunnitelmiensa kautta (koulujen kirjoitettava ops:t uudelleen)
- pari vuotta sitten jälleen uudet opetussuunnitelman perusteet ja muutoksia tuntijakoon (koulujen kirjoitettava ops:t uudelleen)
- nykyään laki ei tunne enää ala- ja yläastetta, opetus voidaan järjestää myös suuryksiköissä, joisa on vuosiluokat 1-9
Siinä tärkeimmät hallinnolliset muutokset. Ainakin paperisota, palaverit ja monenlainen yhteissuunnittelu on opettajilla lisääntynyt. Välillä tulee mieleen, että elämme kuin Neuvostoliitossa, viisivuotissuunnitelmia tehden...- ollaan
suunnittelemassa Kalliomäen johdolla sitä, että kouluaikoja pidennettäisiin.
- Ruosutar
instituutti yhtesikunnassa.
Demokratiakin on vielä kaukana sieltä.- Yli 20 vuotta opena
Mitä mielestäsi käytännössä tarkoittaa demokratia koulussa, siis koulun sisällä? Koulussa opiskellaan ja kasvetaan, se ei ole mikään päättävä elin.
Peruskoulu on yhteiskunnan alainen laitos, jota koskevat päätökset tehdään demokraattisesti sekä valtion että kuntien tasolla, eduskunnasta alkaen. - Ruosutar
Yli 20 vuotta opena kirjoitti:
Mitä mielestäsi käytännössä tarkoittaa demokratia koulussa, siis koulun sisällä? Koulussa opiskellaan ja kasvetaan, se ei ole mikään päättävä elin.
Peruskoulu on yhteiskunnan alainen laitos, jota koskevat päätökset tehdään demokraattisesti sekä valtion että kuntien tasolla, eduskunnasta alkaen.ole opettaa lapsia demokratiaan.
Mutta koululaitos ei ole demokraattinen. Opettajalla on täysi valta. Opettaja on yksin ainoana aikuisena luokassa ja lapsila ei ole mitään sanomista. Lapset evät saa kyseenalaistaa opettajaa. Lapset eivät saa kyseenalaistaa todistuksiaan. Opettaja on aina oikeassa.
Tästä vois kirjoitta vaikka kuinka paljon. - Yli 20 vuotta opena
Ruosutar kirjoitti:
ole opettaa lapsia demokratiaan.
Mutta koululaitos ei ole demokraattinen. Opettajalla on täysi valta. Opettaja on yksin ainoana aikuisena luokassa ja lapsila ei ole mitään sanomista. Lapset evät saa kyseenalaistaa opettajaa. Lapset eivät saa kyseenalaistaa todistuksiaan. Opettaja on aina oikeassa.
Tästä vois kirjoitta vaikka kuinka paljon.Ei taitaisi olla oikein hyvä systeemi sekään, että aina kun oppilas ja hänen vanhempansa kyseenalaistaisivat oppilaan arvosanat, opettaja kiltisti korjaisi niitä paremmiksi. Homma ei toimi, jos luokassa joku ei ole selkeästi pomo.
Kun on kyseessä kasvatus ja opetus, ei aikuisen ja alaikäisen suhde voi olla täysin demokraattinen. On lapselle turvallista, että luokassa on aikuinen, joka tietää enemmän ja jolla homma on paremmin hanskassa kuin keskenkasvuisella. Se tuo turvaa myös ristiriitatilanteissa, kun joku aikuinen ratkaisee asiat, joihin lapset eivät aina keskenään pysty.
- jorojukka-kukka
Sukupuolellahan ei pitänyt olla mitään merkitystä!
- totta tosiaan
Mitäs väliä sillä on, jos opettajakunta on naisvoittoista. Sehän on vaan geeneissä ja näin ollen täysin luonnollinen tila.
- P.e.p.e.
Miltä luulet teinipojista tuntuvan opiskella ahjossa, jossa kaiken päällä leijuu sp:a separoiva feminismi. Tästä syystä miehet eivät myöskään hakeudu opettajiksi peruskouluun.
Entä jos tilanne olisi käänteinen. Opettajat olisivat 90% miehiä ja iso osa sovinisteja? Hakeutuisiko naiset moiseen työyhteisöön? - luulojasi
P.e.p.e. kirjoitti:
Miltä luulet teinipojista tuntuvan opiskella ahjossa, jossa kaiken päällä leijuu sp:a separoiva feminismi. Tästä syystä miehet eivät myöskään hakeudu opettajiksi peruskouluun.
Entä jos tilanne olisi käänteinen. Opettajat olisivat 90% miehiä ja iso osa sovinisteja? Hakeutuisiko naiset moiseen työyhteisöön?Naisten osuus kaikista opettajista peruskouluissa, lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa, ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa oli 63 %.
Suhteellisesti eniten naisia oli peruskoulun opettajissa: 72 %. Yliopistoissa naisopettajia oli 40 %. - tietenkin
luulojasi kirjoitti:
Naisten osuus kaikista opettajista peruskouluissa, lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa, ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa oli 63 %.
Suhteellisesti eniten naisia oli peruskoulun opettajissa: 72 %. Yliopistoissa naisopettajia oli 40 %.kai oli kyse? Jos vielä katsotaan tuota peruskoulun 72% olisi vielä mielenkiintoista tietää mitä opettajia siellä ollaan, liikunanopettajia vai mitä?
- mikä sitten
luulojasi kirjoitti:
Naisten osuus kaikista opettajista peruskouluissa, lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa, ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa oli 63 %.
Suhteellisesti eniten naisia oli peruskoulun opettajissa: 72 %. Yliopistoissa naisopettajia oli 40 %.on nais- ja miesopettajien keski-ikä eli mihin kehitys on menossa? Käsittääkseni siitä on jo jonkin verran kannettu huolta että varsinkin peruskoulun opettajakunta on naisistumassa.
Nykyään yhteiskunta ajautuu yhä enemmän siihen että vain kiltit ja hiljaiset oppilaat, jotka lukevat kirjojaan illat pitkät pääsevät yhteiskunnan virkoihin koska kaikkiin on ensimmäisenä vastassa koulutus. Kohta varmaan mihin tahansa vähänkään parempaan tarvii olla joku maisteri, lisensiaatti tms.
Voisi sitten kysyä että siitäkö nämät kaikenmaailman pyöräkypäräpakkosakkoideat ym. tulevat kun etupulpetin "hellanlettas" -tyypit pyörittävät yhteiskunnan sääntökoneistoa? Mistä tämä muuten voisi johtua?
Käsittääkseni on kuulunut "uutisia" että peruskoulussa opettajat kokevat (siis jotkut) tulevansa oppilaiden kohdalta kiusatuksi. Voi elämän kevät sentään, missä on se auktoriteetti ja itsetunto ettei vaikka 8 vuotiaat pyöritä ja kiusaa aikuista opettajaa?
Provoava käsitykseni perustuu täysin satunnaisiin uutisiin ja varmasti ennakkoluuloihinkin mutta siitä huolimatta tietyllä tapaa on minusta kehitys mennyt liiaksi tuollaisen koulussa istumisen ja lukemisen ihannointiin. Yhä enemmän nuoria istuu tarkkailuluokilla eikä koulumaailma sovi varsinkaan monelle pojalle, missä vika? - jorojukka-kukka
P.e.p.e. kirjoitti:
Miltä luulet teinipojista tuntuvan opiskella ahjossa, jossa kaiken päällä leijuu sp:a separoiva feminismi. Tästä syystä miehet eivät myöskään hakeudu opettajiksi peruskouluun.
Entä jos tilanne olisi käänteinen. Opettajat olisivat 90% miehiä ja iso osa sovinisteja? Hakeutuisiko naiset moiseen työyhteisöön?Tottakai TÄSSÄ TAPAUKSESSA!!! Niinhän se on, sukupuolittuneisuudesta on sopivassa kohtaa haittaa ja sopivassa kohtaa sukupuoli menettää kokonaan merkityksensä.
Tämä on nyt sitä ovelaa! P.e.p.e. kirjoitti:
Miltä luulet teinipojista tuntuvan opiskella ahjossa, jossa kaiken päällä leijuu sp:a separoiva feminismi. Tästä syystä miehet eivät myöskään hakeudu opettajiksi peruskouluun.
Entä jos tilanne olisi käänteinen. Opettajat olisivat 90% miehiä ja iso osa sovinisteja? Hakeutuisiko naiset moiseen työyhteisöön?"Entä jos tilanne olisi käänteinen. Opettajat olisivat 90% miehiä ja iso osa sovinisteja? Hakeutuisiko naiset moiseen työyhteisöön?"
Tilanne on ollut juuri noin aikoinaan, pahempikin. Siitä huolimatta naiset sinnikkäästi raivasivat tilaa itselleen yliopistoissa, joihin päästäkseen heidän piti anoa vapautusta sukupuolestaan. (Vain miehet voivat keksiä jotain tuollaista kuin "vapautus sukupuolesta".)
Siksikö naiset piti alun perin sulkea ulkopuolelle, että miehet eivät muuten pärjää ollenkaan? Ja nyt pitäisi äitien ja sisarten rientää apuun ja hyvitellä poikaraukkoja.
Pepelle peili nyt käteen peruskoulukysymyksessä.
- Nari_Säre
...puolestaan tuntuu olevan enempi huolissaan, etteivät (nais?)opettajatkaan osaa ilmeisesti tuoda "sukupuoliteorioita" tarpeeksi vielä esille opetuksessa...
(ks. www.naisjarjestojenkeskusliitto.fi ja viimeisin lausuma "juhlaristeilyltä").
Tms. ilmeisesti entistä enemmän heidän mukaansa pitäisikin kiinnittää huomiota tuohon gender-teoretisointiin, joka tunnetusti korostaa entisestään noita feminiinejä puolia hyvinä ja niitä muita sitten ei niin. (ainakin semmoinen kuva on tullut, kun luki vaikkapa "feministejä - aikamme ajattelijoita" -opusta).
Eli näyttäisi, että pojille epäedullisempaan suuntaan ollaan menossa. Nyt on aika saada isienkin keskuudessa tervehenkinen "ukko-liike" esille, jotta tulevat miessukupolvet eivät vallan naisistu.- P.e.p.e.
Jospa se onkin alitajuntaista muutosvastarintaa? Poikien pitäisi saada miehen malli livenä, tavallisilta miehiltä, ei "amerikkalaisista" toimintaelokuvista.
- Nari_Säre
P.e.p.e. kirjoitti:
Jospa se onkin alitajuntaista muutosvastarintaa? Poikien pitäisi saada miehen malli livenä, tavallisilta miehiltä, ei "amerikkalaisista" toimintaelokuvista.
...omien lasteni luokilla on pari tavallista enemmän häiriköivää poikalasta (häiriköiviä tyttöjä ei tunnu olevan).
Toinen heistä on yksinhuoltajan lapsi, joka voisi siis olla oire isämallin puuttumisesta. Toinen on taas kaksonen, jolla kaksoisveli puolestaan ei tunnu aiheuttavan mitään ongelmia - eli tälle on vaikea pistää tuota selitykseksi.
Ongelmat ovat olleet esim. luokkaa yhteisen (koulun) omaisuuden vandalisointi tms., eli eivät "tavallista" raisuutta.
Omat lapsemme, yllättävää kyllä, kun allekirjoittanut on kuulemma fundamentaalinen sovinistipatriarkka, tulevat toimeen yhtä hyvin tyttöjen ja poikien kanssa (esim. pojat saavat kutsuja myös tyttöjen syntymäpäiville, kutsuvat myös luokan tyttöjä, jotka kuulemma tulevat mielellään, siinä missä poikiakin jne.).
Samaten esim. omilla lapsillani ei ole koulussa ongelmia, vaikka opettajansa ovat olleet naisia alusta asti. Siksi en sano, että naisistuminen olisi ongelma.
Se on kyllä sitten tärkeää, että kotoa tulee myös terve isämalli... Ts. uskon, että yksinhuoltajien (naisten) lapsille voi olla ongelma, jos kaikki opettajat yms. muutkin auktoriteetit elämässä ovat naisia. Siksikin olen erityisen varauksellinen myös ns. hedelmöityslainsäädäntöön... - asdffg
Nari_Säre kirjoitti:
...omien lasteni luokilla on pari tavallista enemmän häiriköivää poikalasta (häiriköiviä tyttöjä ei tunnu olevan).
Toinen heistä on yksinhuoltajan lapsi, joka voisi siis olla oire isämallin puuttumisesta. Toinen on taas kaksonen, jolla kaksoisveli puolestaan ei tunnu aiheuttavan mitään ongelmia - eli tälle on vaikea pistää tuota selitykseksi.
Ongelmat ovat olleet esim. luokkaa yhteisen (koulun) omaisuuden vandalisointi tms., eli eivät "tavallista" raisuutta.
Omat lapsemme, yllättävää kyllä, kun allekirjoittanut on kuulemma fundamentaalinen sovinistipatriarkka, tulevat toimeen yhtä hyvin tyttöjen ja poikien kanssa (esim. pojat saavat kutsuja myös tyttöjen syntymäpäiville, kutsuvat myös luokan tyttöjä, jotka kuulemma tulevat mielellään, siinä missä poikiakin jne.).
Samaten esim. omilla lapsillani ei ole koulussa ongelmia, vaikka opettajansa ovat olleet naisia alusta asti. Siksi en sano, että naisistuminen olisi ongelma.
Se on kyllä sitten tärkeää, että kotoa tulee myös terve isämalli... Ts. uskon, että yksinhuoltajien (naisten) lapsille voi olla ongelma, jos kaikki opettajat yms. muutkin auktoriteetit elämässä ovat naisia. Siksikin olen erityisen varauksellinen myös ns. hedelmöityslainsäädäntöön...Mitä se tarkoittaa?
Pitääkö poikalapsille siis oikein opettamalla opettaa miten heidän pitää käyttäytä, koska omaavat pippelin?
Mihin on unohtunut se, että sp.erot johtuvat vain biologiasta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271538Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391429Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391301Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12988
- 7941
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7881- 71806