Lenkki kamua olisin ettinyt? Mopsi vai rotikaa :D lennkkeilen nimittäin joka päivä säännöllisesti: hölkäten,kävellen,rullaluistimilla :D OON TOSI KIITOLLINEN VASTANNELLEILLE JA JOS ON VIEL JOTAIN ROTUU MITÄ SUOSITTELET OON TOSI YLPEE KAIKIST VASTAUKSISTA ^paitsi niistä huonoista^x)
Kumpi
13
1039
Vastaukset
- olla ilonpilaaja
mutta ei mopsin kanssa oikeastaan juosta eikä rullaluistella, mopsi on piekkinkin seurakoira kuin harraste- tai lenkkikoira (mopsit jalostettu niin että niiden henki ei kulje kunnolla). Rotikka tarvitsee paljon liikuntaa joten se sopii aktiivisesti liikkuvalle ihmiselle.
Taidat olla nuori ja ensikoiran hankkija? Hyvä lenkkikoira on myös kultainennoutaja, belgianpaimenkoira, sekarotuinen ym. Mutta muista se ettei pienen pennun kanssa voi lähteä rullaluistelemaan tai juoksulenkille, lenkit on alkuun tehtävä pennun tahtiin!- edellinen ilon pilaaja
piti sanoa että pikemminkin eikä piekkinkin, painovirhe paholainen... :)
- Juu'u
Tärkeintähän on rehellisesti verrata tietämystään, osaamistaan, tahtoaan ja olosuhteitaan rodun vaativuuteen ja rodulle sopiviin olosuhteisiin. Kaikkien koirien kanssa voi ja pitää liikkua, sen perusteella ei rotua voi valita. Toki mopsin ja rottweilerin kanssa liikkuminen on osin erilaista (tapahduttava aina koiran ehdoilla koiran edun mukaisesti), mutta vain liikkumisen perusteella ei voida kumpaakaan rotua kenellekään suositella.
Eli miten on, millaisen koiran isännäksi sinä (elinympäristöinesi) sovit? Tuohan se tärkein kysymys on ja oikeastaan vain itse siihen voi vastata.
Onnea oikean rodun etsimiseen! Vastuuta ja rehellisyyttä unohtamatta!- PAremmaksi
Koira saisi olla n. puoli 5 jälkeen loppu päivän pihalle ( ei pakotettu mutta jos niin haluaa)eli siis koira saa olla pihalla sen tarpeen!isäni asuu kanssani joka olisi koirien kanssa päivisin koska lähtee töihin 12-2 välillä ja tulen käymään ruokatauvoilla (töistä siis) käyttämään koiran pihalla minulla on puolen tunnin ruokis jä työ paikkani on keskustassa ajaa siis n5min!
- Juu'u
PAremmaksi kirjoitti:
Koira saisi olla n. puoli 5 jälkeen loppu päivän pihalle ( ei pakotettu mutta jos niin haluaa)eli siis koira saa olla pihalla sen tarpeen!isäni asuu kanssani joka olisi koirien kanssa päivisin koska lähtee töihin 12-2 välillä ja tulen käymään ruokatauvoilla (töistä siis) käyttämään koiran pihalla minulla on puolen tunnin ruokis jä työ paikkani on keskustassa ajaa siis n5min!
Aivan, mutta se oleellisin on vieläkin hakusessa. Eli millaisen koiran kasvattamiseen, kouluttamiseen ja pitämiseen tietosi, taitosi, tahtosi ja olosuhteesi soveltuvat?
Ensimmäisen vaikutelman perusteella sinulle soveltuisi paremmin jokin seurakoiramaisempi rotu kuin rottweilerin kaltainen vaativa rotu. Helppoa rotua ei ole olemassakaan, mutta rottweilerin kaltaisen rodun kasvatus ja pito voi olla varsin vaativaa ja haastavaa. - helppo ja vaikee
Juu'u kirjoitti:
Aivan, mutta se oleellisin on vieläkin hakusessa. Eli millaisen koiran kasvattamiseen, kouluttamiseen ja pitämiseen tietosi, taitosi, tahtosi ja olosuhteesi soveltuvat?
Ensimmäisen vaikutelman perusteella sinulle soveltuisi paremmin jokin seurakoiramaisempi rotu kuin rottweilerin kaltainen vaativa rotu. Helppoa rotua ei ole olemassakaan, mutta rottweilerin kaltaisen rodun kasvatus ja pito voi olla varsin vaativaa ja haastavaa.Juu'u, kuules, muutama kommentoinnin aihe löytyi sun viesteistä. Ensinnäkin jo liikuntamäärän perusteella voi ja pitääkin valita rotu, ihan hullua väittää että rotikka ja mopsi sopii molemmat paljon liikkuvalle ihmiselle. Ihan rehellisesti voin sanoa, että meillä koirat (saku ja belgi) pysyy aktiivisesti perässä pitkillä juoksu- ja pyöräilylenkeillä, mopsi ei taatusti pysyisi!
Ja toinen asia on tuo lause, ettei helppoa rotua olekaan. Höpsis, tupsis, pimpeli, pompeli! Onhan niitä helppoja rotuja vaikka kuinka paljon, vaikka näistäkin sitten löytyy niitä vaikeita yksilöitä. Maanantaikappaleita on autoissakin. Esim. kultsu vois hyvin sopia kirjoittajan lenkkikaveriksi ja ekaksi koiraksi. Myös tuo haluttu rotikka sopii hyvinkin ekaksi koiraksi, jos ostaja on määrätietoinen ja halukas koiraansa kouluttamaan.
jätetään jeesustelut ja muiden aliarviomiset edes perjantailta pois. - Juu'u
helppo ja vaikee kirjoitti:
Juu'u, kuules, muutama kommentoinnin aihe löytyi sun viesteistä. Ensinnäkin jo liikuntamäärän perusteella voi ja pitääkin valita rotu, ihan hullua väittää että rotikka ja mopsi sopii molemmat paljon liikkuvalle ihmiselle. Ihan rehellisesti voin sanoa, että meillä koirat (saku ja belgi) pysyy aktiivisesti perässä pitkillä juoksu- ja pyöräilylenkeillä, mopsi ei taatusti pysyisi!
Ja toinen asia on tuo lause, ettei helppoa rotua olekaan. Höpsis, tupsis, pimpeli, pompeli! Onhan niitä helppoja rotuja vaikka kuinka paljon, vaikka näistäkin sitten löytyy niitä vaikeita yksilöitä. Maanantaikappaleita on autoissakin. Esim. kultsu vois hyvin sopia kirjoittajan lenkkikaveriksi ja ekaksi koiraksi. Myös tuo haluttu rotikka sopii hyvinkin ekaksi koiraksi, jos ostaja on määrätietoinen ja halukas koiraansa kouluttamaan.
jätetään jeesustelut ja muiden aliarviomiset edes perjantailta pois.Henkilön harrastaman liikunnan määrä ei ole oleellisin asia koirarodun tai koirayksilön valinnassa, oleellista on vain se että koiran liikunnan tarve tyydytetään koiran edun mukaisesti. Ymmärsit täysin väärin varmaankin kaikki viestini. En nimittäin ole väittänyt esim että mopsin kanssa voisi liikkua samaan tapaan kuin rottweilerin kanssa. Jos kuitenkin tästä rotukaksikosta olisi suositeltava avauksen nimimerkille tässä avauksessa saadun tiedon perusteella koiraa niin ei se oikea valinta ainakaan rottweiler olisi. Jos mopsi olisi muuten sopiva rotu avauksen nimimerkille niin kukapa määrää että sen on oltava vaativammassa liikunnassa mukana? Rottweiler varmasti voisi olla liikunnan osalta parempi vaihtoehto, mutta annetun tiedon perusteella oleellisissa asioissa se todennäköisesti olisi huonompi vaihtoehto.
Koirissa ei ole mitään maanantaikappaleita, koirat ovat omaa rotuansa, perimäänsä ja kokemaansa edustavia yksilöitä.
Kultainennoutajakin on hyvä vaihtoehto liikunnan osalta, mutta kultainennoutaja on mainettaan haastavampi rotu ja tässä avauksessa annetun tiedon perusteella haasteellisuuteen ei kyetä hyvällä tuloksella vastaamaan. Ainakaan minä en näe avauksessa vielä ensimmäistäkään rohkaisevaa lausetta, päinvastoin kaikki oleelliset seikat ovat edelleen hakusessa. Toivottavasti vain siksi että niistä ei osata kirjoittaa.
Rottweiler tosiaan sopii ensimmäiseksi koiraksi, oleellisintahan on aina että tiedot, taidot, tahto ja olosuhteet ovat tietyn rodun ja tietyn yksilön pitoon riittävät. Tätähän olen aina nimenomaan terävöittänyt että oleellisinta koiran hankinnassa on tutkia rehellisesti itseään ja ympäristöään ja verrata niitä rodun ja koirayksilön vaativuuteen ja vaatimuksiin.
Oleellisten asioiden esiin tuominen ja niiden tivaaminen voidaan toki kokea jeesusteluksi (eikös jeesus ollut hyvä tyyppi?) ja aliarvioimiseksi, mutta minä koen sen rehellisyydeksi ja vastuullisuudeksi.
No,jos oot lenkkikaveria hakemassa niin noista vaihtoehdoista sanoisin rotikka.. Onhan niitä muitakin rotuja kylläkin,esim kultainen noutaja,hyvä lenkki kaveri ja miellyttämisen halua on niin helppo kouluttaakin..=)
- hau
mäkään lähtis pelkän lenkityksentarpeen perusteella etsimään koiraa. Siihen kuuluu niin paljon muutakin esim. koulutus, hoito, ruokinta yms. Rotikka vaatii enemmän koulutusta jo kokonsakin puolesta. Mopsi taas tosiaan voi olla sellainen joka kesähelteellä/talvipakkasella ei kävele pitkään hengityksen/kylmettymisen takia. Suosittelen sinua ottamaan yhteyttä rotujen kasvattajiin ja kysymään heiltä tietoa roduista niiden tarpeista yms. Ja jos asut isäsi kanssa kysy myös hänen mielipidettään :)
- rottweilermamma
Mopsista minulla ei kokemusta, mutta kuten jo moni muukin vastaajista on todennut että mopseilla hengitysvaikeuksia usein, joten se ei ehkä paras vaihtoehto kovin liikunnalliselle
uros rotikka meiltä löytyy ihan kotoa ja itse se oli eka OMA koirani. Toki aiemmin olin ollut paljon koirien kanssa tekemisissä.
Meillä on mennyt ihan hyvin, mutta varoituksen sana täytyy sanoa; Mieti tarkkaan jos harkitset suht kookasta, vahvaa ja joskus hyvin itseppäistäkin rotua.
mielestäni rotikka sopii myös ensimmäiseksi koiraksi JOS tulevalla omistajalla on arvot ja järki kohdallaan.
koiraa ei tule ottaa vain sen hurjan ulkomuodon tai maineen takia jo siinä vaiheessa liu-utaan vaarallisille vesille.
Rodusta tulisi ottaa selvää jo hyvissä ajoin ja pohtia että onko sinusta kouluttamaan koirastasi yhteiskuntakelpoista yksilöä.
Kysele kasvattajilta ja käy heidän luonaan tutustumassa rotuun.
Upea ja mahtava rotu oikeissa käsissä. - Vastaan vain kysymykseesi
Vastaan nyt ihan vain kysymykseesi, että mitkä rodut ovat hyviä lenkkikavereita. Ainakin rotu Coton de tuléar on ihanteellinen lenkkikaveri, aina lähdössä mukaan, joka paikkaan, ja jokaisessa hommassa aina pitää olla mukana. (Näin ainakin meillä on..) :)
Mutta tietenkin jos koiraa nyt olet ajatellut hankkia, niin cottonillahan on pitkä turkki, se on vaativa ja vie aikaa jos sen haluaa pitää hyvänä. Cottonilla on ihana luonne, ystävällisiä ovat. :)
Onnea koiranhakuseen! :)- Vastaan vain kysymykseesi
Niin tosiaan kunnollista tietoa saat sivulta http://www.koirat.com
Siellä on monia rotuja, varmasti löydät sieltä sen sopivan. - Ellen
Niin tosiaan, itsekin tykkään cotoneista, meillä niitä on kaksi ihanteellista ystävää. :)
Pienestä koostaan huolimatta coton on mitä parhain lenkkikaveri. Pitkänkin lenkin jälkeen se pistää vielä painiksi kotipihalla. Toisaalta, se ei pistä pahakseen vaikkei omistaja mikään himolenkkeilijä olisikaan, kunhan se muuten saa olla mukana kaikissa kodin askareissa.
Coton haluaa ehdottomasti osallistua ja olla mahdollisimman paljon ihmisten kanssa. Se seuraa uskollisesti matteaan ja napittaa tätä iloisesti silmiin vaikka tämä istuisi paikassa, missä kuninkaatkin ovat yksin.
Cotoneiden määrä näyttelyissä on kasvanut vuosi vuodelta, joten näyttelykärpäsen purema koiraharrastaja sa cotonista oivan harrastuskaverin silläkin saralla. Suomalaiset cotonit ovatkin pärjänneet hyvin maailmalla, sillä Maailman Voittajatitteleitä Suomeen on tuotu vuodesta 1996 lähtien!
Myös agility-radat odottavat tätä energistä, nopeaa ja nokkelaa rotua. Onpa Suomessa leivottu jo ensimmäinen tottelevaisuusvaliokin. Euroopassa cotoneita näkee paljon juuri agilityharrastuksen parissa. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564850Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202255- 1031434
- 881352
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231346Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1301141Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681075Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi261980- 72967
Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75955