Hei!
Kysyisin että miten pohjanmaalla sanaa onnea sanotaan? siis väännetäänkö sitäkin jotenkin murteella. Olisin kiitollinen jos joku tietää ja viitsii vastata. koitin katsoa muutamasta sanakirjasta mitä löysin netistä, mutta en löytäny..
Kiittäen Minde
onnea
5
6254
Vastaukset
- Emli
Kyllä olen ainakin joidenkin kuullut sanovan "onnia". Olen ruotsinkieliseltä alueelta, joten en ihan varmaksi osaa sanoa.
- arvo
Mitä tarkotat "Pohjanmaalla"? Etelä-, Keski-, vai Pohojois-Pohojammaata, vaiko kenties ruohtinkielistä Vaasan rannikkoseutua? Ihte sanosin esim. synttärikortisa: "Palio onnee". Ennoo kuullu "onnia"-muotoo, vaikka periaatteesa se vois noin ollakki: sanotaanhan me esim. "karkia" vs. "karkea". Josaki päin laajaa Pohojammaata joku saattasi sanua kans, että "Palijo onneva", mutta älä nyt tuota vaan ala korttihis rustaamaan!
- ?
onneks olokoho ?
- ?
Toivottavasti ei tuu myöhäs tää vastaus :D
- ilmajoen mumman poik
No onneksi olokohon!
Näin sen sanoos jalasjärveläänen, EP:n eteläosassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1931321Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221138- 70860
- 48854
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53702
- 33692
- 60689
- 52657