ensin kopioitua tietoa
Törmäsin tämmöiseen nousutehon yksinkertaistettuun laskentakaavaan. On mielenkiintoista sijoittaa omat arvot kaavat ja laskea tulos.
Paino kiloissa pyörälle, kuskille ja varusteille.
Korkeusero metreissä.
Korjauskerroin tulee ties mistä
Ajoaika sekunneissa.
TEHON LASKEMINEN TOUR 7-2004 mukaan
nopeuden on olettu olevan alle 15km/h
yhteispaino ( pyörä kuljettaja ) kg
korkeusero m
korjauskerroin 10,99
ajoaika s
TEHO W (kg x m x 10.99):s
W/kg
Tuloksen W/kg arviointi
2 vapaa-ajan ajelija
3 harrasteurheilija
4 c-luokka
5 A/B elite
6 hyvä ammattilainen
7 huippu
L-Alpe D'Huez on ajettu tämän mukaan seuraavia tehoja:
Lance Armstrong 2001 473,2 W, 6,7W/kg
Jan Ullrich 2001 458,1 W, 6,3 W/kg
Marco Pantani 1997, 395,0 W, 7,1 W/kg
Jan Ullrich 1997, 484,0 W, 6,6 W/kg
Miguel Indurain 1991, 502,8 W, 6,4 W/kg
Itselleni laskin samalla Malmin kartanon täyttömäen mäen tehoiksi max vauhdilla 57m korkeus ero
2.5 wattia kilo
paino 100kg 300w aika 4:32Ajajan pitkäkestoisen tehokkuuden paras kuvaaja on
'Ominaisteho' wattia/ajajan paino kg. (Samansuuntainen käsite, kuin moottoriajoneuvoa kuvaava 'tehopaino'.)
- Parhaat ammattilaisajajat pystyvät kilpailutilanteessa n. 15-30 min aikana arvoon 6 - 7 W/kg.
- Elite-luokan ajajat 5,5 - 5,9 W/kg.
- Parhaat juniorit ja parhaat naisajajat 5,0 - 5,4 W/kg.
- Kansallisen luokan kilpapyöräilijät 4,5 - 4,9 W/kg.
- Harrastajapyöräilijät ja naiskilpa-ajajat 4,0 - 4,4 W/kg.
- Satunnaispyöräilijät ja harrastuksekseen pyöräilevät naiset 3,0 - 3,9 W/kg.
- Runsaasti ylipainoiset, harjoittelemattomat ja vähän liikuntaa harrastavat terveet mies ja naispuoliset aikuiset jäävät alle 2 W/kg rajan.
Ylämäki on paikka, jossa ajajan ominaisteho tulee parhaiten esille. W/kg arvo on parempi nousukyvyn kuvaaja kuin yleinen painoindeksi - ajajan paino kilogrammoina jaettuna pituuden neliöllä metreinä.
"
Kaikkien aikojen parhaat nousijat listalla on selvänä ykkösenä juuri edesmennyt Marco Pantani.
"
1.Marco Pantani 172cm 56kg 9kg=65kg 403W 7,20W/kg
2.Tony Rominger 175cm 65kg 9kg=74kg 450W 6,92W/kg
3.Lance Armstrong 178cm 74kg 8kg=82kg 507W 6,85W/kg
4.Jan Ullrich 183cm 71kg 9kg=80kg 484W 6,82W/kg
" Kokonaispaino ratkaisee
... Kansallisen tason miespuolisilla kilpapyöräilijöillä ominaisteho liikkuu tunnin aikajaksolla 4,5&5 W/kg tietämissä. Varo ettet joudu ainakin monia kuntourheilijoita riivaavaan varustelukierteeseen, jolloin pitää aina ja jatkuvasti hankkia yhä kevyempää ja kalliimpaa kalustoa. Kuntoilijalle on yhdentekevää...
17.11.2005 - kirjoittanut: ihmettelijä - Lue koko viestiketju
Tiede > Fysiikka
Tasaisella maalla tasaista vauhtia ajettaessa ei painoero juurikaan vaikuta. Vasta kun spurtataan on lisäpainolla merkitystä (massojen kiihdytys). Alamäessä painosta on hyötyä. Painavampi yhdistelmä tulee mäen nopeammin alas. Ylämäessä puolestaan keveys on valttia. Parhaat mäkiajajat ovat yleensä "keijukaisia", kuten oli esim. kaikkien aikojen paras mäkiajaja. Marco Pantani (172 cm 56 kg BMI 18,9). Poikkeuksiakin on, kuten Lance Armstrong (178 cm 74 kg BMI 23,4). Yleensä hyvien maantieajajien painoindeksi BMI on 20,5...22 paikkeilla, esim. lihavaksi haukutulla Jan Ulrichilla 21,2.
Jos tuntee, että omassa rasvaprosentissa on varaa painonpudotukseen, niin mieluummin kannattaa sitä kautta pudottaa kilo tai kaksi pois kuin ostaa tuhat euroa kalliimpi kevyempi pyörä.
Ylämäki on kunnon paras indikaattori. Tässä esimerkkinä ajo maantiepyörällä asfaltilla kun
nopeus on 25 km/h ja nousu 5 %;
ajaja A 175 cm 69 kg pyörä 10 kg
ajaja B 175 cm 68 kg pyörä 10 kg
ajaja C 175 cm 69 kg pyörä 9 kg
nousuteho A= 269 W B= 266 W C= 266 W
vierintävastusteho A=36 W B= 35 W C= 35 W
ilmanvastusteho A= 77 W B= 77 W C= 77 W
kokonaisteho A=398 W B= 394 W C= 394 W
ominaisteho W/ajan paino kg A= 5,8 B= 5,8 C=5,7
BMI A= 22,5 B= 22,2 C= 22,5
Ominaisteho kuvaa hyvin ajajan mäennousukykyä ja 5,7...5,8 W/kg edustaa Elite tasoisen ajan suoritusta tunnin aikana. Kansallisen tason miespuolisilla kilpapyöräilijöillä ominaisteho liikkuu tunnin aikajaksolla 4,5...5 W/kg tietämissä.
22...25 % paikkeilla, ollen keskimäärin n. 23,5 %.
eli on 266w noin 1000cal hour
eli kannattaa pienentää palleata maahaa
jos on läskiä
jos ei käytä lukkopolkimia
7 vatin äijä niin paljonko vatteja on
silloin ?
pyöräilyn avs ja max nopeus
7
1568
Vastaukset
- nimetön_
Jotkut tykkää ajaa pyörällä, toiset tykkää vertailla itseään muihin. Mitä jos lähtisit vaikka ulos pyöräilemään?
- Pax
Sinun aivot on ylikuormitettu. Mene nukkumaan.
- utelias
Lainaan aluksi yhtä kohtaa tekkstistäsi
"'Ominaisteho' wattia/ajajan paino kg. (Samansuuntainen käsite, kuin moottoriajoneuvoa kuvaava 'tehopaino'.)
- Parhaat ammattilaisajajat pystyvät kilpailutilanteessa n. 15-30 min aikana arvoon 6 - 7 W/kg.
- Elite-luokan ajajat 5,5 - 5,9 W/kg.
- Parhaat juniorit ja parhaat naisajajat 5,0 - 5,4 W/kg.
- Kansallisen luokan kilpapyöräilijät 4,5 - 4,9 W/kg.
- Harrastajapyöräilijät ja naiskilpa-ajajat 4,0 - 4,4 W/kg.
- Satunnaispyöräilijät ja harrastuksekseen pyöräilevät naiset 3,0 - 3,9 W/kg. "
Mistä lähteestä ko. teksti on peräisin ja löytyykö linkki netissä olevaan laskentaohjelmaan.
Kiinnostava juttu. http://www.fillari-lehti.fi/
Kun siirryt fillarilehden keskusteluun, niin takuulla löytyy mielenkiintoa ja vastauksia kaikkeen pyöräilyyn liittyvään.
Tämä palsta on pelkkää pelleilyä ja ei täällä liiku oikeat pyöräilyn harrastajat, korkeintaan Biltema / Suomen Polkupyörätukku -osastoa.- bilsu
Juu, ei täällä oo ku tyhmiä. Niitä jotka ei tajua laittaa pyöräänsä tuhansia euroja ja ajelevat kuitenkin naama naurussa. Oikeasti pyöräily on vakava asia.
- ketjupolttaja
bilsu kirjoitti:
Juu, ei täällä oo ku tyhmiä. Niitä jotka ei tajua laittaa pyöräänsä tuhansia euroja ja ajelevat kuitenkin naama naurussa. Oikeasti pyöräily on vakava asia.
Teoriat täytyy tietää ja kaikki arvot pitää mitata ja testata säännöllisesti; ei se pyörä muuten kulje!
b.t.w oletteko teoreetikot muuten kokeilleet seuraavaa: Hyppäätte pyörän selkään ja harjoittelette! 5 tuntia päivässä kuutena päivänä viikossa (sen yhden päivän voi levätä ajelemalla vain pari tuntia) Sitten vaan viivalle ja tulokset luetaan lehdestä! Siinä se... - Simo
ketjupolttaja kirjoitti:
Teoriat täytyy tietää ja kaikki arvot pitää mitata ja testata säännöllisesti; ei se pyörä muuten kulje!
b.t.w oletteko teoreetikot muuten kokeilleet seuraavaa: Hyppäätte pyörän selkään ja harjoittelette! 5 tuntia päivässä kuutena päivänä viikossa (sen yhden päivän voi levätä ajelemalla vain pari tuntia) Sitten vaan viivalle ja tulokset luetaan lehdestä! Siinä se...Ja vielä treenaatte ajatuksella.. Kestävää hitautta on turha kerätä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 672801
- 462544
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4312207- 792118
- 951946
- 321682
- 121516
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171477Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?251274Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil181155