Emokarhu hyökkäsi kävelylenkillä olleen nuoren naisen kimppuun sunnuntai-iltana Hankasalmella Keski-Suomessa.
Karhu puri maahan kaatunutta 21-vuotiasta naista reiteen ja pohkeeseen. Pennun kanssa liikkeellä ollut emo poistui paikalta naisen potkaistua sitä kuonoon vapaalla jalallaan.
Nainen on hoidettavana Keski-Suomen keskussairaalassa. Hankasalmen poliisin mukaan nainen joutunee olemaan sairaalassa muutaman päivän, jotta pystytään varmistamaan, etteivät haavat tulehdu.
Toivotavasti nainen saadaan oikeuden eteen ja saa vankeus tuomion, karhun papoinpitely on ällötävintä mitä tiedän.
Karhun pahoinpidelty
48
2670
Vastaukset
- paranemista
Onneks älys käyttää sitä vapaana ollutta jalkaansa.
Tällälaillahan siinä sitten käy, kun mennään rakentamaan toisten reviirille, konflikteja voi tulla... :) - lenkkeilijällä
tiukua takissa?
Metsissä hiiviskellessä kannattaisi muistaa pitää riittävästi ääntä, ellei sitten tarkoituksena ole päästä yllättämään metsän asukkeja...- kello kaulassa ei käy
Sellanen vellikello kaulassa joka jäsellä niin ei tule vahinkoja, sano kellonvaluri.
Iso kello maksaa mulla noin 150€ ja pikkusia saa toki paljon halvemmallakin. - kaulaan
kello kaulassa ei käy kirjoitti:
Sellanen vellikello kaulassa joka jäsellä niin ei tule vahinkoja, sano kellonvaluri.
Iso kello maksaa mulla noin 150€ ja pikkusia saa toki paljon halvemmallakin.niin karhu luulee, että siellä on vaikka lehmä tai poro ja tulee saalistamaan.
kaulaan kirjoitti:
niin karhu luulee, että siellä on vaikka lehmä tai poro ja tulee saalistamaan.
Kuulemma suurta herkkua,helppo löytää äänen perusteella.Juttu perustuu entisaikaan,jolloin lehmät laidunsivat metsissä,jotkut pedot hyökkäsivät vain kellokkaiden kimmppuun.
- jolloin kellokkaat
kerbiili62 kirjoitti:
Kuulemma suurta herkkua,helppo löytää äänen perusteella.Juttu perustuu entisaikaan,jolloin lehmät laidunsivat metsissä,jotkut pedot hyökkäsivät vain kellokkaiden kimmppuun.
metsissä vaeltelivat sankoin joukoin, ei taida karhujen miesmuisti sinne riittää. Tietysti, mikäli ovat oppineet kulttuuriperintöä sanallisesti, kirjallisesti tai kuvallisesti välittämään, niin sitten on voinut tieto nykyisillekin kontioille kantautua, että kilinää kohti;)
- vaine
kerbiili62 kirjoitti:
mekkiin oomma pyyelly kilikutin kaulasa,ja saanti varmaa...
- julli
vaine kirjoitti:
mekkiin oomma pyyelly kilikutin kaulasa,ja saanti varmaa...
sama luonto :).
- luonnossa liikkuja
Yhdyn täydelleen ,nimimerkki "katajapensas" henkilön mielipiteeseen siitä että karhut ja sudet on hävitettävä Suomesta kaikki.
Tiedän mistä puhun koska olen kiertänyt hiukan muutakin kuin ruokapöydän ympärillä ,turha sellaisten on puolustella petoeläimiä jotka pyörii päivät pitkät samoilla lampaan paskoilla omissa pihoissaan.- KKKKKKK
Peräkylän reppanat taas uhoilee...
Kun on kännissä ajettu kortti hyllylle, kalja loppu ja traktori paskana niin kyllä nyt ainakin karhu kaadetaan...
Hoooh hoijaa. - Luonnossa liikkuja
KKKKKKK kirjoitti:
Peräkylän reppanat taas uhoilee...
Kun on kännissä ajettu kortti hyllylle, kalja loppu ja traktori paskana niin kyllä nyt ainakin karhu kaadetaan...
Hoooh hoijaa.Enpä viitsi imeväisten kanssa keskustella ,joilla on korvantaukset vielä märkänä ja lienee napanuorakin vielä katkaisemata.
- Tyttö ja Piekkari
Voi ei...ei ei ei.
Sinä et tiedä mitään. Et mitään. Karhut ja sudet kuuluu Suomen ekologiseen järjestelmää. Ne eivät ole läheskään niin vaarallisia, kuin kaltaisesi mistään mitään tietämättömät ihmiset luulee.
Ei, minä en ole juppi, en juntti. Minä olen ihminen, joka ajatteleekin joskus. Minäkin liikun luonnossa ja minä ymmärrän luontoa, toisin kuin sinä.
Supit ja minkit ne hävittää pitää ja kettuja vähentää. Piste. - tääll' on niin
Luonnossa liikkuja kirjoitti:
Enpä viitsi imeväisten kanssa keskustella ,joilla on korvantaukset vielä märkänä ja lienee napanuorakin vielä katkaisemata.
monta mielipuolta...." kysyi jo Eino Leinokin aikoinaan. Niin miksi? Onko Suomi joku Euroopaan karhu- ja susivarasto? Jos näin on, niin lopetetaan se oleminen. Mainitut eläimet ovat petoja, kuten esi-isämme huomasivat jo ammoisina aikoina. Kyllä niitä riittää rajan takana. Ei ne kuole sukupuuttoon. Mikäli halutaan, että kyseisiä elukoita täällä viljellään, niin tehdään koe miten nämä eläimet suhtautuvat kehä III;n eteläpuolella eläviin viherpiipertäjiin.
Ja mullit jos lyylitkin viedään luontoon. Tehdään kokeita näillä, jotka väittävät petoja vaarattomiksi. - vuosimallia 45
Tyttö ja Piekkari kirjoitti:
Voi ei...ei ei ei.
Sinä et tiedä mitään. Et mitään. Karhut ja sudet kuuluu Suomen ekologiseen järjestelmää. Ne eivät ole läheskään niin vaarallisia, kuin kaltaisesi mistään mitään tietämättömät ihmiset luulee.
Ei, minä en ole juppi, en juntti. Minä olen ihminen, joka ajatteleekin joskus. Minäkin liikun luonnossa ja minä ymmärrän luontoa, toisin kuin sinä.
Supit ja minkit ne hävittää pitää ja kettuja vähentää. Piste.Ihmeellistä,kun nämä keskustelut menevät aina
plörinäksi.Kaikki asiatieto ja todellisuudentaju puuttuu puolin ja toisin.Höpistään kuulopuheiden ja tunteen voimalla,ei asiallisen tiedon.
pitemmittä puheitta:susien määrä ehdottomasti puolitettava ja karhujen metsästyslupia lisää,
muutoin lähivuosina tiedossa vaikeuksia,kun syötävä
käy vähiin.Pihoille ja asumusten läheisyyteen
pyrkivät pedot lopetettava välittömästi.
ps.muutamista karhuvahingoista huolimatta susi on se metsiemme pirulainen joka tappaa kaiken mikä liikkuu,karhu syö minkä tappaa - Romppu
Olet kyllä onnekas, kun nuin paljon olet kiertänyt ja vieläkin olet hengissä! On ne kauhiat pedot sen verran vaarallisia.
Tiedät asiasta ilmeisesti toisen puolen, mutta et sitä, että suurpedot kuuluvat Suomen luontoon. Ihmiseen tottuvat yksilöt pitää karsia, mutta jos susi tappaa hirviä, niin siittä vaan. Se lienee niiden luonnollinen tapa hankkia ravintoa. - Ystävä
Voi ei...ei ei ei.
Supit ja minkit ne hävittää pitää ja kettuja vähentää. Piste.Pedoille ja etenkin suurpedoille kuten karhulle ja sudelle pitää ehdottomasti antaa ravintoa.
Ja ravinnoksi suosittelen ylivoimaisesti tätä
"vihtavuoren sertiä" ,sitä minä annan ja ilomielin jos vain tulevat minun pihapiiriini tai lähistölle. Tämä serti on erittäin hyvää ajatellen petojen tulevaisuutta ,ja suhteellisen helppoa antaa sitä??? - vm.45
Ystävä kirjoitti:
Pedoille ja etenkin suurpedoille kuten karhulle ja sudelle pitää ehdottomasti antaa ravintoa.
Ja ravinnoksi suosittelen ylivoimaisesti tätä
"vihtavuoren sertiä" ,sitä minä annan ja ilomielin jos vain tulevat minun pihapiiriini tai lähistölle. Tämä serti on erittäin hyvää ajatellen petojen tulevaisuutta ,ja suhteellisen helppoa antaa sitä???Jos pihapiiriisi tulee,suosittelen käyttämään edellämainitsemaasi tapaa.Myös jos susi käy koirasi tai kotieläimesi kimppuun.Näin sen myös minä ajattelen.Älä kuitenkaan suotta uhittele,aiheuttaa
vain tarpeetonta suukopua ja väärinymmärrystä.
Olen itse samonnut metsiä puoli vuosisataa,kohdannut sekä karhun että suden.Suden tekosia seuratessani olen tullut siihen tulokseen,että se on tappokone
jolla ei ole minkäänlaista hillintää,jos tapettavia löytyy.Seuraa esim. porotokkaa ja tappaa poron toisensa jälkeen syömättä juuri mitään tapetusta elukasta.Esimerkkinä mm suden kiusaama poro,jota oli juoksuttanut puron jäätä pitkin monta kilometriä,enen tietä repäsi kyljen auki ja jätti siihen toreissaan.Kävi sitten tappamassa jälkeen jääneen vasan,kummmastakin vain osa syöty mahan kautta.Todennäköisesti elossa ollessa.Ole sitten sympaattinen tuolle oirulaiselle..... - kurkitikka
Romppu kirjoitti:
Olet kyllä onnekas, kun nuin paljon olet kiertänyt ja vieläkin olet hengissä! On ne kauhiat pedot sen verran vaarallisia.
Tiedät asiasta ilmeisesti toisen puolen, mutta et sitä, että suurpedot kuuluvat Suomen luontoon. Ihmiseen tottuvat yksilöt pitää karsia, mutta jos susi tappaa hirviä, niin siittä vaan. Se lienee niiden luonnollinen tapa hankkia ravintoa.Myös kehä kolmosen eteläpuolelle,millä oikeudella susilta ja karhuilta on viety ikiaikainen oikeus asustella kehäkolmosen eteläpuolella? Onhan ne asuneet sielläkin paljon ennen ihmistä. Muualle suomeen te kivitalojen kasvatit olette kyllä vaatimassa petojen olemassaololle oikeuksia.Kaupungissahan niitä susia ja karhuja olisi sitten mukava aamuisin töihin lähtiessä rapsutella korvan takaa,olisi aitoa kontaktia luontoon.
- Romppu
kurkitikka kirjoitti:
Myös kehä kolmosen eteläpuolelle,millä oikeudella susilta ja karhuilta on viety ikiaikainen oikeus asustella kehäkolmosen eteläpuolella? Onhan ne asuneet sielläkin paljon ennen ihmistä. Muualle suomeen te kivitalojen kasvatit olette kyllä vaatimassa petojen olemassaololle oikeuksia.Kaupungissahan niitä susia ja karhuja olisi sitten mukava aamuisin töihin lähtiessä rapsutella korvan takaa,olisi aitoa kontaktia luontoon.
Asun Keski-Suomessa pitäjässä, jossa on vakituinen susi- ja karhukanta. Kehäkolmonen on kaukana etelässä. Asun puutalossa.
Oletko itse monastikin joutunut katselemaan sutta tai karhua työmatkallasi silmästä silmään? - loppuu tämä
kurkitikka kirjoitti:
Myös kehä kolmosen eteläpuolelle,millä oikeudella susilta ja karhuilta on viety ikiaikainen oikeus asustella kehäkolmosen eteläpuolella? Onhan ne asuneet sielläkin paljon ennen ihmistä. Muualle suomeen te kivitalojen kasvatit olette kyllä vaatimassa petojen olemassaololle oikeuksia.Kaupungissahan niitä susia ja karhuja olisi sitten mukava aamuisin töihin lähtiessä rapsutella korvan takaa,olisi aitoa kontaktia luontoon.
ikiaikainen höpötys susien ja karhujen siirtämisestä Kehä III:n sisäpuolelle tai Brysseliin? Se on niin loppuunkaluttu vitsi, että keksikää jo jotakin tuoreempaa.
- Tyttö ja Piekkari
vm.45 kirjoitti:
Jos pihapiiriisi tulee,suosittelen käyttämään edellämainitsemaasi tapaa.Myös jos susi käy koirasi tai kotieläimesi kimppuun.Näin sen myös minä ajattelen.Älä kuitenkaan suotta uhittele,aiheuttaa
vain tarpeetonta suukopua ja väärinymmärrystä.
Olen itse samonnut metsiä puoli vuosisataa,kohdannut sekä karhun että suden.Suden tekosia seuratessani olen tullut siihen tulokseen,että se on tappokone
jolla ei ole minkäänlaista hillintää,jos tapettavia löytyy.Seuraa esim. porotokkaa ja tappaa poron toisensa jälkeen syömättä juuri mitään tapetusta elukasta.Esimerkkinä mm suden kiusaama poro,jota oli juoksuttanut puron jäätä pitkin monta kilometriä,enen tietä repäsi kyljen auki ja jätti siihen toreissaan.Kävi sitten tappamassa jälkeen jääneen vasan,kummmastakin vain osa syöty mahan kautta.Todennäköisesti elossa ollessa.Ole sitten sympaattinen tuolle oirulaiselle.....Oletkos koskaan kuullut luonnon kiertokulusta? Susi tappaa poron, syö osan, jättää osan raadonsyöjille, osan syövät ötökät ja osan syövät bakteerit. Maahan imeytyy ravinteita joista kasvit saavat voimaa kasvaa, ja peurat tunnetusti syövät kasveja.
Sen sijaan jos susi tai karhu tulee pihalle tai karjan laitumille minunkin mielestäni elikko pitäisi saada ampua.
Sen sijaan olen vahvasti sitä mieltä, että saasteet, metsän avohakkuut(tajuaisivat edes hakata vaan pikkuplänttejä ja kasketa) ja pienpedot ovat todellinen ongelma. - Tyttö ja Piekkari
kurkitikka kirjoitti:
L-U-O-N-T-O-O-N...luontoon, onko vaikea sana. Pysykööt ihmiset siellä missä elävät ja pedot siellä missä elävät, ei petoja kaupunkeihin, eikä kaupunkilaisia metsään, tappavat vaan loputkin kauniista Suomen luonnosta.
Elän Etelä-Suomessa kylässä rannikon lähellä. Susia ei näy, karhuista hyvin vähän havaintoja lähiseudulla, mutta niin myös metsäkanoista... - Totuus on se
kurkitikka kirjoitti:
Kahvit ostaisin Kurkitikalle jos vain kohdattais.
Sillä oli ajatuksesi niin hyvä ,eli napakymppi ja plussa - töihin klo 4
Romppu kirjoitti:
Asun Keski-Suomessa pitäjässä, jossa on vakituinen susi- ja karhukanta. Kehäkolmonen on kaukana etelässä. Asun puutalossa.
Oletko itse monastikin joutunut katselemaan sutta tai karhua työmatkallasi silmästä silmään?Voi voi ja useaan kertaan molempiakin.ja asun myös Keski-Suomessa.Täällä on karhuja enempi mitä tiedotus välineet tuo julkikaan ja sama juttu on susien kanssa.tällä seutukunnalla on 3-4 pesää karhuilla.
- zibadui
loppuu tämä kirjoitti:
ikiaikainen höpötys susien ja karhujen siirtämisestä Kehä III:n sisäpuolelle tai Brysseliin? Se on niin loppuunkaluttu vitsi, että keksikää jo jotakin tuoreempaa.
Loppu se kun taukoaa viimeinenkin nuppi tutisemasta
- sitä arvelinkin
L-U-O-N-T-O-O-N...luontoon, onko vaikea sana. Pysykööt ihmiset siellä missä elävät ja pedot siellä missä elävät, ei petoja kaupunkeihin, eikä kaupunkilaisia metsään, tappavat vaan loputkin kauniista Suomen luonnosta.
Elän Etelä-Suomessa kylässä rannikon lähellä. Susia ei näy, karhuista hyvin vähän havaintoja lähiseudulla, mutta niin myös metsäkanoista...Ethän sinä tyttö rukka tiijä sitten mitään näistä asioista,millä perusteella sinä sitten oikein otat osaa tähän juttuun.Onko kummin kaiman poika kertonut sinulle metsän möröistä ?
- kurkitikka
Romppu kirjoitti:
Oletko itse monastikin joutunut katselemaan sutta tai karhua työmatkallasi silmästä silmään?Ai että haluat tietää onko petoasia kohdallani konkreettista.Karhun talvipesä noin neljän kilometrin päässä kotoa. Noin viikko sitten susi ajoi takaa hirveä ja vasaa parin kilometrin päässä kotoamme.
Tyttäreni käyttää koiraa lenkillä samoilla alueilla,enkä millään haluaisi kieltää tätä harrastusta häneltä.
Laittaisitko oman lapsesi kyseiselle alueelle?
Kaikenlaisia päähänpistoja ne on nämäkin "peto takaisin luontoon projektit" ja vitut sanon minä. - ...runsaasti?
töihin klo 4 kirjoitti:
Voi voi ja useaan kertaan molempiakin.ja asun myös Keski-Suomessa.Täällä on karhuja enempi mitä tiedotus välineet tuo julkikaan ja sama juttu on susien kanssa.tällä seutukunnalla on 3-4 pesää karhuilla.
Rohkea olet, kun murisevat karhut ja ulvovat sudet sinua ahdistelevat kerran toisensa jälkeen ja silti uskallat hyiseen yöhön...
- -sama-
kurkitikka kirjoitti:
Ai että haluat tietää onko petoasia kohdallani konkreettista.Karhun talvipesä noin neljän kilometrin päässä kotoa. Noin viikko sitten susi ajoi takaa hirveä ja vasaa parin kilometrin päässä kotoamme.
Tyttäreni käyttää koiraa lenkillä samoilla alueilla,enkä millään haluaisi kieltää tätä harrastusta häneltä.
Laittaisitko oman lapsesi kyseiselle alueelle?
Kaikenlaisia päähänpistoja ne on nämäkin "peto takaisin luontoon projektit" ja vitut sanon minä.En laittaisi lastani enkä ainakaan koiraani. Meillä lapset pysyvät kotipihalla eikä ole pedoista paljon harmia ollut, vaikka lähiseudulla niitä meilläkin toisinaan oleskelee. Susihavainnoista lähimmät - tuorein kolmesta hukasta viime talvelta - ovat noin puolentoista kilometrin päästä, vastakkaisista ilmansuunnista meiltä katsoen. Karhun jälkiä en ole tänä keväänä nähnyt enkä tiedä muidenkaan lähiseudulla nähneen.
Kyllähän se niin on, että jos ylipäätään haluamme suurpetoja maassamme olevan, niin aina ihminen tulee niitä ja niiden jälkiä näkemään. Silloin tällöin tulee myös tapauksia, joissa peto aiheuttaa vahinkoa ihmisen kotieläimille tai peräti ihmiselle itselleen - toivottavasti mahdollisimman harvoin.
Ihmiseen liikaa tottuvat yksilöt tulee toki karsia, mutta noin ylipäätään metsä kuuluu mielestäni enemmän niille, jotka siellä koko ajan elävät (lue: luonnoneläimet) kuin niille, jotka siellä välillä ulkoilevat ja koiraansa taluttavat.
Olen myös edelleen sitä mieltä, että koiraa taluttava lapsi on suuremmassa vaarassa kaupungin liikenteen joukossa kuin maaseudulla.
Sinun mielipiteesi taitaa olla, että hävitetään kaikki pedot ja tehdään Suomesta yksi iso koirien ulkoilupuisto.
Minun mielipiteeni taas on, että nuo eläimet kuuluvat Suomen luontoon ja niitä pitää ja saa täällä olla, ravintoketjun huippuna. Jokaisella lajilla on oikeus olemassaoloonsa eikä ihmisellä ole oikeutta toimia jonkin lajin "pyövelinä".
Tästä emme taida suureen yksimielisyyteen päästä. - pois pois
-sama- kirjoitti:
En laittaisi lastani enkä ainakaan koiraani. Meillä lapset pysyvät kotipihalla eikä ole pedoista paljon harmia ollut, vaikka lähiseudulla niitä meilläkin toisinaan oleskelee. Susihavainnoista lähimmät - tuorein kolmesta hukasta viime talvelta - ovat noin puolentoista kilometrin päästä, vastakkaisista ilmansuunnista meiltä katsoen. Karhun jälkiä en ole tänä keväänä nähnyt enkä tiedä muidenkaan lähiseudulla nähneen.
Kyllähän se niin on, että jos ylipäätään haluamme suurpetoja maassamme olevan, niin aina ihminen tulee niitä ja niiden jälkiä näkemään. Silloin tällöin tulee myös tapauksia, joissa peto aiheuttaa vahinkoa ihmisen kotieläimille tai peräti ihmiselle itselleen - toivottavasti mahdollisimman harvoin.
Ihmiseen liikaa tottuvat yksilöt tulee toki karsia, mutta noin ylipäätään metsä kuuluu mielestäni enemmän niille, jotka siellä koko ajan elävät (lue: luonnoneläimet) kuin niille, jotka siellä välillä ulkoilevat ja koiraansa taluttavat.
Olen myös edelleen sitä mieltä, että koiraa taluttava lapsi on suuremmassa vaarassa kaupungin liikenteen joukossa kuin maaseudulla.
Sinun mielipiteesi taitaa olla, että hävitetään kaikki pedot ja tehdään Suomesta yksi iso koirien ulkoilupuisto.
Minun mielipiteeni taas on, että nuo eläimet kuuluvat Suomen luontoon ja niitä pitää ja saa täällä olla, ravintoketjun huippuna. Jokaisella lajilla on oikeus olemassaoloonsa eikä ihmisellä ole oikeutta toimia jonkin lajin "pyövelinä".
Tästä emme taida suureen yksimielisyyteen päästä.Pois pedot Suomen luontoa terrorisoimasta.Kuka petoja kaipaa, metsässä liikkuminen on oltava turvallista.
- -sama-
pois pois kirjoitti:
Pois pedot Suomen luontoa terrorisoimasta.Kuka petoja kaipaa, metsässä liikkuminen on oltava turvallista.
Ihminen on antanut toisia eläimiä ravinnokseen saalistaville eläimille nimtyksen peto. Ei se sana sen kummempi ole.
Ihminen on se, joka luonnossa ja luontoa terrorisoi. Saaliit ja saalistajat eläisivät ilman ihmistä oikein mainiosti, kantojen pysyessä tasapainossa toisiinsa nähden. Pedot ovat osa sitä luontoa. Ilman suurpetoja Suomen metsäluonto ei olisi luonnollinen. :)
Olen edelleen sitä mieltä, että metsässä liikkuminen on huomattavasti kaupungissa liikkumista turvallisempaa. Olen joutunut vaaratilanteisiin taajamissa, metsässä en koskaan. Jostain syystä petojen aiheuttama pelko vain saa ihmiset ajattelemaan asiaa jotenkin muuten. Esim. tämä Hankasalmen tapaus oli harvinainen ja poikkeuksellinen. - -sama-
sitä arvelinkin kirjoitti:
Ethän sinä tyttö rukka tiijä sitten mitään näistä asioista,millä perusteella sinä sitten oikein otat osaa tähän juttuun.Onko kummin kaiman poika kertonut sinulle metsän möröistä ?
Tämä on keskustelupalsta. Täällä on ihmisillä oikeus ilmaista mielipiteitään. Valtakunnan pedoista saa ihmisellä olla mielipiteitä, vaikkei sellaista olisi koskaan luonnossa nähnytkään.
Tiesitkö, että suurpedoista löytyy tietoa muualtakin kuin sukulaisen suusta tai itse nähtynä navetan nurkalta?
Vai oletko sitä mieltä, että vain esim. suden kaatanut saa kertoa mielipiteitään susista? - -sama-
pois pois kirjoitti:
Pois pedot Suomen luontoa terrorisoimasta.Kuka petoja kaipaa, metsässä liikkuminen on oltava turvallista.
Valehtelin tahattomasti edellisessä viestissäni, joten korjataanpa.
Olen siis joutunut metsässäkin eläimen takia vaaratilanteeseen, mutta aiheuttajana ei ollut suurpeto vaan hirvi. Vakavammat vaaratilanteet ovat syntyneet tieliikenteessä ja eksoottisempi siitä, että hirvilehmä suojeli vasojaan ja katsoi minun olevan liian lähellä. En huomannut nuoressa koivikossa oleilevia eläimiä ajoissa eikä kai hirviemäkään minua. Ajoi sitten minut pois - ja kohteliaasti, arvokkuuteni säilyttäen (lue: juosten...) siirryin. -sama- kirjoitti:
Tämä on keskustelupalsta. Täällä on ihmisillä oikeus ilmaista mielipiteitään. Valtakunnan pedoista saa ihmisellä olla mielipiteitä, vaikkei sellaista olisi koskaan luonnossa nähnytkään.
Tiesitkö, että suurpedoista löytyy tietoa muualtakin kuin sukulaisen suusta tai itse nähtynä navetan nurkalta?
Vai oletko sitä mieltä, että vain esim. suden kaatanut saa kertoa mielipiteitään susista?Toki palstat tarkoitettu kaikkien halukkaitten käyttöön,oli asiantuntemusta tai ei.Mielipiteethän täällä riitelee,ihmisiähän me vain olemme.Eihän näitä kommentteja kannata hampaat irvessä lueskella,vaan ajankuluksi ja voihan jostain saada jopa oppia mitä itse ei ennen ole tiennyt.Se toisten haukkuminen sais jäädä vähemmälle,älä ota liian tosissaan jos arvostellaan,se arvostelija voi olla asiasta todella ulkona,mutta uskoo olevansa oikeassa.Luulo ei ole uskonasia,eikä uskonasia ole faktaa.
- tietoko
-sama- kirjoitti:
Vai oletko sitä mieltä, että vain esim. suden kaatanut saa kertoa mielipiteitään susista?löytyy luonto-liiton sivuilta? HAH!
- -sama-
kerbiili62 kirjoitti:
Toki palstat tarkoitettu kaikkien halukkaitten käyttöön,oli asiantuntemusta tai ei.Mielipiteethän täällä riitelee,ihmisiähän me vain olemme.Eihän näitä kommentteja kannata hampaat irvessä lueskella,vaan ajankuluksi ja voihan jostain saada jopa oppia mitä itse ei ennen ole tiennyt.Se toisten haukkuminen sais jäädä vähemmälle,älä ota liian tosissaan jos arvostellaan,se arvostelija voi olla asiasta todella ulkona,mutta uskoo olevansa oikeassa.Luulo ei ole uskonasia,eikä uskonasia ole faktaa.
Oikeassa olet. Luultavasti tuonkin viestin heittäjä oli koko asiasta pihalla kuin lintulauta, mutta mutua ja mielipidettä löytyy sitäkin enemmän.
Se vaan, että täällä ei minusta sen enempää tuollaisten kuin muidenkaan kannata tulla kertomaan, kuka on oikeutettu mielipiteensä ilmaisemaan. Näiden palstojen koko juju on olla kaikkien foorumi. Siksi innostuin vähän puolustamaan. Enkä ottanut asiaa kyllä ihan niin vakavasti kuin tekstini antoi ehkä ymmärtää. :) - -sama-
tietoko kirjoitti:
löytyy luonto-liiton sivuilta? HAH!
Suosittelen piipahtamista lähimmässä kirjastossa.
- öhymm
-sama- kirjoitti:
Vai oletko sitä mieltä, että vain esim. suden kaatanut saa kertoa mielipiteitään susista?Totuus on siellä jossakin...
"Lähdekriittisesti todistettuja suden surmia ei ole yhtään. Kuolinsyyt merkitsi ylös paikallisen seurakunnan pappi – vanhempien antaman selityksen mukaan. Erityisesti sairaat tai vammaiset lapset vietiin metsään, mistä "susi" heidät vei. Kun kuolinsyitä alettiin tutkia, suden tekemiä surmia ei havaittu yhtäkään, mikä antaa aiheen epäillä, onko niitä ikinä ollutkaan."
Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Susi - selität
öhymm kirjoitti:
Totuus on siellä jossakin...
"Lähdekriittisesti todistettuja suden surmia ei ole yhtään. Kuolinsyyt merkitsi ylös paikallisen seurakunnan pappi – vanhempien antaman selityksen mukaan. Erityisesti sairaat tai vammaiset lapset vietiin metsään, mistä "susi" heidät vei. Kun kuolinsyitä alettiin tutkia, suden tekemiä surmia ei havaittu yhtäkään, mikä antaa aiheen epäillä, onko niitä ikinä ollutkaan."
Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Susi2000 luvulla tapahtuneet tapaukset esim. intiassa ja pohj.-amerikassa?
- -sama-
selität kirjoitti:
2000 luvulla tapahtuneet tapaukset esim. intiassa ja pohj.-amerikassa?
Intiassa susien luontainen elinpiiri ja saaliseläinkannat kutistuvat koko ajan. Lapset leikkivät kyliä ympäröivässä heinikossa. Helppo saalis ihmisen läheisyyteen pakon edessä tottuneelle selviytyjälle.
Pohjois-Amerikassa yksi hölmö änkesi itsensä turhan lähelle susia, joista oli ottanut muutaman metrin päästä kuvia jo aikaisemminkin. Nyt hukat käyttäytyvätkin vähän eri tavalla. Kelpo saalis taas ihmiseen liiaksi tottuneille susille.
Mitä näissä on sen enempää selittämistä? Onneksi meillä Suomessa on susillekin tilaa ja luontaista ravintoa ja toisaalta paljon amerikkalaisia fiksumpi kansa. - kauanko kestää
-sama- kirjoitti:
Intiassa susien luontainen elinpiiri ja saaliseläinkannat kutistuvat koko ajan. Lapset leikkivät kyliä ympäröivässä heinikossa. Helppo saalis ihmisen läheisyyteen pakon edessä tottuneelle selviytyjälle.
Pohjois-Amerikassa yksi hölmö änkesi itsensä turhan lähelle susia, joista oli ottanut muutaman metrin päästä kuvia jo aikaisemminkin. Nyt hukat käyttäytyvätkin vähän eri tavalla. Kelpo saalis taas ihmiseen liiaksi tottuneille susille.
Mitä näissä on sen enempää selittämistä? Onneksi meillä Suomessa on susillekin tilaa ja luontaista ravintoa ja toisaalta paljon amerikkalaisia fiksumpi kansa.että susi tappaa ensimmäisen ihmisen Suomessa. Propagandaa kun levitetään ihan peruskouluun astikin. Susi on kuulemma niin söpö ja lutunen, ihan niinkuin naapurin pystykorva. Luonto-liitto on tätä tehnyt, sitä en tiedä tekeekö nykyäänkin... Lapset luulevat sutta vaarattomaksi ja koittavat silittää sitä ja lopputulos nähdään 10mX10m alueella olevina ruumiinjäseninä.
Kun susi yleistyy niin tämä käy entistä todennäköisemmäksi. Onhan se nytkin kyllä yleinen. -sama- kirjoitti:
Mitä näissä on sen enempää selittämistä? Onneksi meillä Suomessa on susillekin tilaa ja luontaista ravintoa ja toisaalta paljon amerikkalaisia fiksumpi kansa.Taida täälläkään pahemmin vastusta löytyä jostakin marjastajasta tai sienienkerääjästä sudelle.Ihmettelen mistä eväs piisaa yhä kasvavalle susijoukolle,joka vuosi niiden reviiriltä ammuttu 2000 hirveä.Ensisyksyksi hirvenkaatolupia nostettu 20-30% ei jää enää vahvaa hirvikantaa,saa nähdä mikä korvaa kadonneen ravinnon.Onko kellään kokemusta miten nälkäinen susilauma käyttäytyy,koska eivät ole nytkään kovin ihmisarkoja.Kumpi sanonta sinusta passaa ensimmäiselle suomalaiselle ihmisuhrille helppo vai kelpo vai peräti kumpikin.
- -sama-
kauanko kestää kirjoitti:
että susi tappaa ensimmäisen ihmisen Suomessa. Propagandaa kun levitetään ihan peruskouluun astikin. Susi on kuulemma niin söpö ja lutunen, ihan niinkuin naapurin pystykorva. Luonto-liitto on tätä tehnyt, sitä en tiedä tekeekö nykyäänkin... Lapset luulevat sutta vaarattomaksi ja koittavat silittää sitä ja lopputulos nähdään 10mX10m alueella olevina ruumiinjäseninä.
Kun susi yleistyy niin tämä käy entistä todennäköisemmäksi. Onhan se nytkin kyllä yleinen.Susi on onneksi näitä aivopestyjä tenaviamme ja myöskin naapurin pystykorvaa fiksumpi ja poistuu vähin äänin ennenkuin ihminen sen edes tietää paikalla olleen.
Tietääkseni Luonto-liitolla on edelleen susiryhmä, joka käy pyynnöstä kertomassa susista kouluilla tms.
On toki mahdollista, että susi joskus käy ihmisen kimpuun Suomessakin, mutta siltikään en ole valmis hävittämään koko lajia sukupuuttoon mahdollisen uhkan takia. Enkä ole vaikka joskus vahinko sattuisikin. Jos samaa logiikkaa noudatettaisiin, niin Suomesta pitäisi tappaa sukupuuttoon kaikki hirvet, karhut, peurat, ilvekset, koirat, sudet, naudat, hevoset,...
Ihmiseen liiaksi tottuvat susiyksilöt kannattaa poistaa hyvissä ajoin moisen tragedian välttämiseksi.
Yleisyys on varsin suhteellinen käsite. - -sama-
kerbiili62 kirjoitti:
Taida täälläkään pahemmin vastusta löytyä jostakin marjastajasta tai sienienkerääjästä sudelle.Ihmettelen mistä eväs piisaa yhä kasvavalle susijoukolle,joka vuosi niiden reviiriltä ammuttu 2000 hirveä.Ensisyksyksi hirvenkaatolupia nostettu 20-30% ei jää enää vahvaa hirvikantaa,saa nähdä mikä korvaa kadonneen ravinnon.Onko kellään kokemusta miten nälkäinen susilauma käyttäytyy,koska eivät ole nytkään kovin ihmisarkoja.Kumpi sanonta sinusta passaa ensimmäiselle suomalaiselle ihmisuhrille helppo vai kelpo vai peräti kumpikin.
No eipä taida juuri kukaan suomalainen lihasvoimillaan sudelle tai susilaumalle pärjätä, mutta kysymyshän on sarjaa kumpi on vahvempi, sarvikuono vai jääkarhu.
Mitäpä jos vaikka ammuttaisiin niitä hirviä hiukan vähemmän, olisiko siitä susille ruuaksi? Toisaalta Suomen hirvikanta on tällä hetkellä luonnottoman suuri, kiitos tehometsätalouden. Susikanta sen sijaan ei ole.
Liiaksi ihmiseen tottuvat susiyksilöt on syytä karsia pois vahinkojen välttämiseksi.
En varmaankaan käyttäisi kumpaakaan adjektiivia. -sama- kirjoitti:
No eipä taida juuri kukaan suomalainen lihasvoimillaan sudelle tai susilaumalle pärjätä, mutta kysymyshän on sarjaa kumpi on vahvempi, sarvikuono vai jääkarhu.
Mitäpä jos vaikka ammuttaisiin niitä hirviä hiukan vähemmän, olisiko siitä susille ruuaksi? Toisaalta Suomen hirvikanta on tällä hetkellä luonnottoman suuri, kiitos tehometsätalouden. Susikanta sen sijaan ei ole.
Liiaksi ihmiseen tottuvat susiyksilöt on syytä karsia pois vahinkojen välttämiseksi.
En varmaankaan käyttäisi kumpaakaan adjektiivia.En itse kuulu hirviporukkaan,eikä se ole niiden päätettävissä paljonko hirviä ammutaan siitä päättivät tällä kertaa muut tahot,että kantaa on leikattava rajusti.Ja sitäpaitsi nämä sukupuuttoon höpisijät ovat nimenomaan hirvimiehiä,koska ovat saaneet kovan kilpailijan.Pehmenikö kanta niin paljon että kaikki pihoille tulevat saisi kuopata,sillä palautuisi ihmisarkuus takaisin.Ja arvaas onko tullut paskaa silmille kun olen koittanut puolustella susien olemassaoloa täällä rannikolla.
- -sama-
kerbiili62 kirjoitti:
En itse kuulu hirviporukkaan,eikä se ole niiden päätettävissä paljonko hirviä ammutaan siitä päättivät tällä kertaa muut tahot,että kantaa on leikattava rajusti.Ja sitäpaitsi nämä sukupuuttoon höpisijät ovat nimenomaan hirvimiehiä,koska ovat saaneet kovan kilpailijan.Pehmenikö kanta niin paljon että kaikki pihoille tulevat saisi kuopata,sillä palautuisi ihmisarkuus takaisin.Ja arvaas onko tullut paskaa silmille kun olen koittanut puolustella susien olemassaoloa täällä rannikolla.
Päätetään kaatokiintiöt missä tahansa (RKTL?), niin tämmöinenkin näkökohta olisi. Mutta kun ne hirvet tekevät niin paljon muuta hallaa ihmiselle liikenteessä ja taimikoissa... Hirvimiesten motiivista olen samaa mieltä.
Ei minun kantani mihinkään pehmennyt, että pihaan tulevan suden ampumisesta jokamiehen oikeus tulisi. Luvanvaraisuus on ok ja hukan satunnainen piipahtaminen tilan lähellä minun puolestani sallittakoon, mutta tapaa siitä ei susiyksilölle saa tulla, sitä ei tarvitse suden oppia. Jos oppii pihoja välttäämään, niin parempi on.
Paskaa tulee varmaan silmille missä tahansa suden olemassaolon puolustajalle paitsi kaupunkialueella. Eikä vähiten Pohjanmaan maaseudulla, missä kerran otettu kanta myöskin pysyy... Mutta pidä pääsi sinäkin ja tuo esille vastakkaista mielipidettä, siitä syntyy keskustelua, vaikka myös paljon kiihkeitä tunteita ja sitä kautta sontaa päin näköä. - miehet katukuvasta
pois pois kirjoitti:
ovat taas viikon sisään tappaneet täällä kehä I:n sisäpuolella useammankin ihmisen.. Pois ihmisiä terrorisoimasta, kaupungissa pitäisi olla turvallista...
- Tyttö ja Piekkari
sitä arvelinkin kirjoitti:
Ethän sinä tyttö rukka tiijä sitten mitään näistä asioista,millä perusteella sinä sitten oikein otat osaa tähän juttuun.Onko kummin kaiman poika kertonut sinulle metsän möröistä ?
Surullista ajatella, että tämäkin keskustelunhaara lähti siitä, kuinka joku kaljamahainen äijä haukkuu minua vain siksi, että olen tyttö ja häntä nuorempi, sillä eihän kukaan typerä teinityttö mistään mitään tiedä. Nyrkin ja hellan väliin moiset kuuluvat miesten jaloista pyörimästä, niinhän?
Kummin kaiman poika todennäköisesti on kertonut, että nuo metsän pedot ovat hengenvaarallisia, mutta minä tiedän paremmin.
Se, että Intiassa ja Amerikassa kuolee suden suuhun lapsia ja hulluja jotka änkeävät väkisin näiden elinpiiriin, on ihan oikein. Tyhmät ja heikot karsiutuvat väkisinkin pois. Niin kauan kuin ihminen joutuu pelkäämään luontoa, on kaikki hyvin. Mutta nyt kun ihminen ei enää pelkää, alkaa ihmisrodun loppu lähentyä.
Oi suuri piski, ravista meidät syntiset kirput pois, ennen kuin ihottumasi pahenee.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734249Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192135- 921213
- 701086
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66908Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia113842Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo73827- 65816
Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi245779- 37763