Onko sinun kännykässäsi ICE-koodi?

Löytyykö sinun kännykästäsi tieto lähimmästä omaisestasi?

Kampanja ICE-koodin käyttämisestä on vähitellen käynnistymässä Suomessakin. Ehdottavat, että kirjoittaisimme nuo tärkeät kirjaimet lähiomaisen nimen eteen kännykän puhelinnumerotiedostoon.
ICE = In Case of Emergency = hätätilanteessa.

Minä ihastuin ideaan heti asiasta kuultuani ja tallensin jo tiedon omaan kännykkääni.
Kannattaisiko sinunkin tehdä niin, ihan varmuuden vuoksi?

33

4995

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M a k e

Ei ole vielä, eikä tule pitkään aikaan olemaan.
      Mikä ihmeen kiire niillä on ilmoitella perheenjäsenille, turhaan huolestuttaa niitä.

Eikö ne kaikki lääkitykset pitäisi saada tietoon sairaaloiden tietokannoista. Itse en lääkkeitä edes käytä.

• sinulla ei ole edes papereita mukana ja kukaan ei tiedä sinun nimeäsikään? Veriryhmä, erityiset sairaudet, lääkitys, tahdistimet ja allergiat ovat ainakin sellaisia tietoja, jota voidaan nopeasti tarvita. Ellei ole tiedossa henkilöturvatunnusta, tietoja voi olla vaikea löytää. Eivätkä kaikki tietokannat ole aina 24/7 käytettävissä. Minkä sairaalan tietokannasta tuntemattoman tajuttoman tietoja ryhdyttäisi etsimään?

Toivottavasti ei sellaista koskaan tarvittaisikaan sinun kohdallasi. Toivotan paljon hyviä, terveitä, turvallisia ja mukavia vuosia sinulle!

• Miten pian
        optimisti-orvokki kirjoitti:

sinulla ei ole edes papereita mukana ja kukaan ei tiedä sinun nimeäsikään? Veriryhmä, erityiset sairaudet, lääkitys, tahdistimet ja allergiat ovat ainakin sellaisia tietoja, jota voidaan nopeasti tarvita. Ellei ole tiedossa henkilöturvatunnusta, tietoja voi olla vaikea löytää. Eivätkä kaikki tietokannat ole aina 24/7 käytettävissä. Minkä sairaalan tietokannasta tuntemattoman tajuttoman tietoja ryhdyttäisi etsimään?

Toivottavasti ei sellaista koskaan tarvittaisikaan sinun kohdallasi. Toivotan paljon hyviä, terveitä, turvallisia ja mukavia vuosia sinulle!

Laitoin heti tuon koodin. Minä olen hyvin riskiryhmään kuuluva. Jos esim. minä tuolla liikenteessa joudun tapaturmaan ja olen tajuttomana, kuinka pian ensiapu saa tiedon siitä, että missä sairaalassa minun tiedot on, ja kuka ehtii selata sieltä papereita ?
        Ovatko tiedot helposti löydettävissä ?

Esim. itse sairastan hylkimissairautta, ja minulle ei voi verensiirtoa antaa, eikä kudossiirtoja tehdä ja sen saa antaa vain kaikkein kriittisimmässä hengen hädässä.
        Ja on lääkkeitä, jotka aiheuttavat rajujakin ongelmia. Niitä eivät heti tuosta noin löydä, vaan pitää selata valtavan paksu potilaskansi läpi, enkä usko, että niillä on siihen aikaa.

Joskus vajaa 30 vuotta sitten oli sos-passeja. Idea hyvä, mutta laatu aivan ala-arvoista pilipali laatua. Rannemallina pinta kului aivan hetkessä ruman näköiseksi. Kaulaketju mustasi kaulan. Ja ketju oli laadullisesti muutenkin huono, se tarttui helposti vaatteisiin kiinni, siinä oli jotain säröjä niissä ketjukappaleissa.

Rannekkeen rannenauha aivan järkyttävä, pikkulasten mallia. Tuolla on aika uusi ranneke, vain vähän pidetty, muttei yllä alkuunkaan ranteen ympärille.

• on ollut
        Miten pian kirjoitti:

Laitoin heti tuon koodin. Minä olen hyvin riskiryhmään kuuluva. Jos esim. minä tuolla liikenteessa joudun tapaturmaan ja olen tajuttomana, kuinka pian ensiapu saa tiedon siitä, että missä sairaalassa minun tiedot on, ja kuka ehtii selata sieltä papereita ?
        Ovatko tiedot helposti löydettävissä ?

Esim. itse sairastan hylkimissairautta, ja minulle ei voi verensiirtoa antaa, eikä kudossiirtoja tehdä ja sen saa antaa vain kaikkein kriittisimmässä hengen hädässä.
        Ja on lääkkeitä, jotka aiheuttavat rajujakin ongelmia. Niitä eivät heti tuosta noin löydä, vaan pitää selata valtavan paksu potilaskansi läpi, enkä usko, että niillä on siihen aikaa.

Joskus vajaa 30 vuotta sitten oli sos-passeja. Idea hyvä, mutta laatu aivan ala-arvoista pilipali laatua. Rannemallina pinta kului aivan hetkessä ruman näköiseksi. Kaulaketju mustasi kaulan. Ja ketju oli laadullisesti muutenkin huono, se tarttui helposti vaatteisiin kiinni, siinä oli jotain säröjä niissä ketjukappaleissa.

Rannekkeen rannenauha aivan järkyttävä, pikkulasten mallia. Tuolla on aika uusi ranneke, vain vähän pidetty, muttei yllä alkuunkaan ranteen ympärille.

Olin lähdössä juuri liikenteeseen, kun menin koomaan auton istuimella. Onneksi en ehtinyt vielä maantielle. Verenmyrkytys, ja olin koomassa tiedottomana monta vuorokautta.

Onneksi autossa sattui olemaan minun sairaskansioni, aivan kuten joku aavistus olisi sanonut, että laita tuoreimmat tiedot sinne.

Mies järkyttyi, kun tuli katsomaan minua autoon, eikä tajunnut tehdä muuta, kun soittaa tyttärelle, että mitäs kun äiti ei reagoi mihinkään mitään. Tytär sanoi, että soita välittömäsi ambulanssai.
        Jos olisi ehtinyt lähteä maantielle, millaista jälkeä olisikaan syntynyt? Olisinko ajanut tiedottomana toista autoa päin, vai olisiko auto ehtinyt luisua tieltä?

Kun ambulanssi tuli, mies käski heidän soittaa sairaalaan, sillä siellä minusta oli arvokasta tietoa joka vaikuttaa ensihoitoon.
        Se kansio osoittautuikin erittäin tärkeäksi työvälineeksi. Kun heräsin koomasta, lääkäri oli lukemassa niitä minun papereitani. Olin osastoinut kansioon epikriisit, labrat, hoitomääräykset, tutkimustulokset jne.

Joo, sos passi-idea on loistava, vaan toteutus täysin kiinalaista tasoa. Ostin juuri nyt uuden sospassin, vaan se katosi heti. Niin onneton on se kaulaketjukin siinä, että minä en edes pysty sitä käsittelemään.

ICE koodi on ollut jo monia vuosia puhelimessani.

• jos kirjaimet vaan

kirjoittaa nimen eteen vai pitääkö muita temppuja tehdä?

• ja toimii ulkomaillakin. Yksinkertaista, eikö vaan.

• Jos nuo kirjaimet on lähiomaisen nimen edessä, saattaa poliisi tai ensiapuhenkilö osata soittaa ko numeroon

• Katleija-T
        vaarivaari kirjoitti:

Jos nuo kirjaimet on lähiomaisen nimen edessä, saattaa poliisi tai ensiapuhenkilö osata soittaa ko numeroon

Minun kännyssäni ei ollut tyttäreni nimirivillä tarpeeksi tilaa,jotta ICE olisi mahtunut nimen eteen. Hänellä on pitkä nimi. Siksi jouduin lisäämään luetteloon uuden nimen eli ICE ja tyttären etunimi ja hänen numeronsa.

• Katleija-T
        Katleija-T kirjoitti:

Minun kännyssäni ei ollut tyttäreni nimirivillä tarpeeksi tilaa,jotta ICE olisi mahtunut nimen eteen. Hänellä on pitkä nimi. Siksi jouduin lisäämään luetteloon uuden nimen eli ICE ja tyttären etunimi ja hänen numeronsa.

Siirsin tämän ICE-alkuisen tyttären numeron pikavalinnan ensimmäiseksi ja poistin luettelosta sen hänen Etu- ja sukunimellisen numeron. Näi toimii kalkkis.

• tuplanumero
        Katleija-T kirjoitti:

Tää on vähän kinkkinen juttu...

Jos lisää luetteloon SAMALLE NUMEROLLE KAKSI ERI NIMEÄ, tulee vähän hassu tilanne:
        - siis esim. näin
        1. Oma Kulta 12345
        2. ICE Oma Kulta 12345
        Tässä tapauksessa tapahtuu näin:
        - kun puhelu tulee, ei näyttö enää osaakaan kertoa nimellä kuka soittaa, vaan näytöllä näkyy vain numero, mistä puhelu tulee. Hämmentävää, kun ei enää heti näekään, että se Oma Kulta siellä soittaa.

Tämän vuoksi itse ajattelen, että parempi on panna se ICE vaan sen tärkeän nimen eteen, eikä lisäillä mitään ylimääräisiä nimiä.
        Ja sitten pannaan se samainen numero ihan oman mukavuuden vuoksi pikavalintanäppäimen taakse - tai siellähän se varmaan on ollutkin, ja säilyykin vaikka nimeä muokkaisikin.

Menikö mutkikkaaksi? :))

• kilppari93
        tuplanumero kirjoitti:

Tää on vähän kinkkinen juttu...

Jos lisää luetteloon SAMALLE NUMEROLLE KAKSI ERI NIMEÄ, tulee vähän hassu tilanne:
        - siis esim. näin
        1. Oma Kulta 12345
        2. ICE Oma Kulta 12345
        Tässä tapauksessa tapahtuu näin:
        - kun puhelu tulee, ei näyttö enää osaakaan kertoa nimellä kuka soittaa, vaan näytöllä näkyy vain numero, mistä puhelu tulee. Hämmentävää, kun ei enää heti näekään, että se Oma Kulta siellä soittaa.

Tämän vuoksi itse ajattelen, että parempi on panna se ICE vaan sen tärkeän nimen eteen, eikä lisäillä mitään ylimääräisiä nimiä.
        Ja sitten pannaan se samainen numero ihan oman mukavuuden vuoksi pikavalintanäppäimen taakse - tai siellähän se varmaan on ollutkin, ja säilyykin vaikka nimeä muokkaisikin.

Menikö mutkikkaaksi? :))

minulla on ICE1 äiti kohdalla numero ***-******* ja äiti kohdalla numero 358**-******* tällöin näkyy äidin soittaessa "äiti" aluksi sama ongelma oli minullakin, mutta aikani pähkäiltyä ja puhelinta räplättyä sain nimen näkymään.. kokeilkaa ja kommentoikaa, onnistuiko!!

• kundi77
        kilppari93 kirjoitti:

minulla on ICE1 äiti kohdalla numero ***-******* ja äiti kohdalla numero 358**-******* tällöin näkyy äidin soittaessa "äiti" aluksi sama ongelma oli minullakin, mutta aikani pähkäiltyä ja puhelinta räplättyä sain nimen näkymään.. kokeilkaa ja kommentoikaa, onnistuiko!!

niin, jos laitat ICE-koodilla vain suomalaisen numeron, etkä ollenkaan maakoodia eteen, saattaa ehkä joskus jonain enemmän tai vähemmän kauniina päivänä tulevaisuudessa tulla ulkomailla pelastushenkilökunnalle pulma, kun ICE-numero ei ohjaudukaan oikeaan paikkaan... kannattaisi siis ainakin se ICE-koodin kohdalla oleva numero 358 -alkuinen.

• valesoittaja
        kilppari93 kirjoitti:

Soittajan numero tunnistetaan perästä päin lukien (7 numeroa). Eli on sama onko sinulla alussa 040 tai 35840, kun perästä päin 7 numeroa ovat kuitenkin samat. Tuo tuli itselleni ilmi kun omistin kaksi eri operaattorin liittymää, joissa toisessa oli alku 0400 ja toisessa 0500, loppuosa kummassakin sama. Ystäväni, jotka olivat tallentaneet molemmat numeroni kännykkäänsä, ihmettelivät kun heidän kännykkänsä ei tunnistanut minua. Vastaus: molemmissa numeron 7 lukua perästä päin lukien olivat identtiset.

• listaus

Mulla se on sukunimen kohdalla. Mun puhein listaa näyttöön etunimen mukaan. Mutta kun laittaa ICE, niin se tuo kaikki, kenelle kodin olet laittanut. Mulla on sekä miehen nimen kohdalla, että lasten nimen kohdalla.

• Anskuliini

kysyttäisiin käyttämistäni lääkkeistä, ei hän tietäisi, ei liioin tietäisi sairauksistanikaan.
      En ole halunnut kertoa hänelle, hän olisi vaan huolissaan minusta ja se varjostaisi hänen elämää.

Minulla on lääkkeet talletettuna kännykän arkistoon, löytäisikö auttajat niitä tietoja, ei varmaan, mutta mulla ne on helposti esillä kun lääkärit kysyy mitä lääkkeitä käytän.

• Marevan

Minulla on taas muistiossa lääkelista. Minä olen kertonut kaikille lapsille sairauteni. Lääkkeistä nyt ei tiedä kukan, ei kukaan sivullinen muista niitä, mutta tärkein on että mies tietää että olen MAREVAN potilas.

• käsilaukussa

tieto, että olen 2-tyypin diabeetikko ja maininta verenpaineesta. Muistaakseni myös käyttämäni lääkkeet. Käsilaukussa on myös kalenteri, jossa on lähiomaisen nimi ja puhelinnumero. Jos minulla ei käsilaukkua mukana, ei ole kännykkääkään.

• Kylläpä on

Kyllä mulla puhelin kuitenkin on vaikkei läheskään aina laukku.

• minunkin kännyyn - kiitos vinkistä!

• Se on teht nyt

Laitoin kaikkien neljän numerot, joku näistä luulisi olla tavoitettavissa.

• ideasta innostunut
        Se on teht nyt kirjoitti:

Laitoin kaikkien neljän numerot, joku näistä luulisi olla tavoitettavissa.

Laitoin useamman nimen eteen ICE-koodin ja koodin jälkeen vielä järjestysnumeron sulkuihin:
        ICE(1) nimi..., ICE(2) nimi2 jne. Tämä siksi, etten halua ensimmäisenä hälytettävän esim. äitiäni, jottei hän saa sydänkohtausta, vaan miestäni. Ja jos ei ensimmäistä saada kiinni, voi soittaa järjestyksessä seuraavalle.

• *jemina

Olen laittanut koodin tyttäreni nimen eteen. Hän on kylmän rauhallinen ja tunteeton ihminen, ei hätäänny turhista. Mitään lääkkeitä en käytä, mutta omaisten on hyvä saada tieto heti jos minulle sattuu jotakin. Onhan se karvainen kaverikin, jonka jatkosta pitää huolehtia Hänen kohtalosta olen tosin sopinut poikani kanssa, sisko kyllä ilmoittaa asiasta hänelle.

• soilike

Tästä ICE-koodin käyttämisestä.
      Siis kirjoitan kännykkään likiomaisen nimen eteen
      ICE-Koodin?

Pyydän, väännä rautalangasta mulle vielä.
      Siis meen nimiluetteloon>muokkaa tietoja>lisään nimen eteen ICE.
      Hätätilanteessa yhteys löytyy helpommin?

Muualta minuun vai kännykästä lähiomaiseen.

Mahdollisuus on tosi tärkeä ja haluan oppia käyttämään

• entä sitten?

Jos minulla on jo lähiomaisten numerot pikanäppäimillä, voiko niihin liittää tuon ICE-koodin? Useampaankin?
      Kysyy tiedoton

• Loistava.polku

Se koodi vain liitetään nimeen, ihan niinkuin muitakin numeroita tallennettaessa. Mihinkään asetuksiin ei tarvitse koskea.

Jos lähiomaisen nimi on Maija, tallennat numeron ihan tavallisesti käyttäen nimeä ICE Maija.

• Kestomurkku

Minulla on mieheni ja lasteni nimien jälkeen kännyn nimiluettelossa ICE, joka tulee automaattisesti pikavalintanumeroille.
        Jos mitä tahansa sattuu, ammattilaiset tuntevat koodin ja tunnistavat siitä lähiomaiset.Suosittelen.

• kilppari93

kyllä on, tallensin heti kuultuani. nyt teen siitä esitelmää äidinkielen tunnille. olen 7lk. ja minusta se on hyvin ajankohtainen aihe..?? vai??

• Ja muutenkin

Ja Ice-koodi kannattaa laittaa myös silloin, vaikkei olisikaan mitään mainittavaa sairautta tai lääkkeitä käytössä. Koska eihän ensiapuhenkilökunta sitä tiedä etukäteen. Helpottaa heidänkin työtä, kun voi tarvittessa tarkistaa.

• O - O

on mielestäni paras tapa hoitaa asia ja kuka tahansa löytää millaisesta kännykästä tahansa tuon tärkeän tiedon.
        En ole huomannut mitään haittaa siitä, että läheisteni nimien edessä on kirjaimet ICE (= in Case of Emergency = hätätapauksessa).

• t.l.

Jo pitkän aikaa, heti siitä asti, kun se tuli tietoon.

• 1943

vanhaa juttua. Onko teknisesti jo vanhentunut?

• tympääntynyt....

Kuka on niin henkisesti sairas että nostelee näitä vanhoja juttuja jatkuvasti? Kerrotko mitä kicsejä näistä saat?

Ei todellakaan ole jyvät laarissa reppanalla!

• "piive"

ICE 1 on mieheni ja ICE 2 tyttäreni.

Toivottavasti ei tarvitse koskaan käyttää mutta helpottaahan se muiden työtä jos ei tarvitse koko puhelinluetteloa läpi soitella ennenkuin lähin omainen löytyy.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5837
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      608
      2296
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1181
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1048
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      1023
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      1001
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      61
      946
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      61
      915
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      844
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      778
    Aihe