Kortiton

Janne V

Mieleni tekisi vähän vaihtelua, noihin nuppihommiin ja E-kortin hankinta kiinnostaisi. Kuinkas sellaisen saisin helpoiten?
Olen ajanut 4 vuotta 10-pyörä sora-autoa ja talvisin tiehoito-autoa, kilometrejä tulee päivästä riippuen 100-400km. Riittääkö ajokokemukseni edes harkitsemaan e-korttia?
Ikää minulla on 22 vuotta.

Joutuuko tässä vielä koulun penkille :o

21

3207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuta tarvi ku

      Insinööriajo yhdistelmällä ja kirjalliset kokeet,joltain tutulta voit saada ,sitä ajoneuvoa halvalla lainaksi kokeilet vähän ennen inssiä peruutella,ei se sen ihmeempiä vaadi siinä kortin lisäkirjainten hankinnassa,töissä sitten tulee sitä muuta kokemusta.

    • ex-rahtari

      Noi mitä sä kerroit riittää ison E:n ajamiseen.
      vaihe1 pyydä sun työnantajaltasi todistus että olet ajanut yli 12t autoa n:6kk (muistaakseni 3kk riittää)ja vie se todistus lähimpään toimistoon jossa myönetään ajokortteja tjsp.
      vaihe2 käy kirjalliset.
      vaihe3 käy inssi.

      • Janne V

        Mites onko inssissä käytettävällä autolla mitään väliä, saako olla puolikas vai täysperä?

        Millainen se inssi on, että tietää varautua?
        Mistähän löytäisi kirjallisiin papruja että vähän osaisi lukea etukäteen?


      • olla
        Janne V kirjoitti:

        Mites onko inssissä käytettävällä autolla mitään väliä, saako olla puolikas vai täysperä?

        Millainen se inssi on, että tietää varautua?
        Mistähän löytäisi kirjallisiin papruja että vähän osaisi lukea etukäteen?

        että katastuskonttorilta saa niitä E-Kaavakkeita, tai sitten autokoulusta. Käväse kysäsemässä, sitten vaan pänttäät niitä ja menet kirjallisiin. En tiijä siitä ajohommasta mutta ainaski itellä, ajoin intissä piti reenata kulmaan ja suoraanperuuttelu. Inssi ajossa muistaakseni peruuttelin vaan sen suoraan peruutuksen. Ja meneehän se kulmaan vaikka vänkärin puolelle jos tarvii, pakkohan se on jos lastaus/purkupaikka vaati sitä. Ei muuta kun reenaat molempia. Ja sillä sipuli...


      • pitää..
        olla kirjoitti:

        että katastuskonttorilta saa niitä E-Kaavakkeita, tai sitten autokoulusta. Käväse kysäsemässä, sitten vaan pänttäät niitä ja menet kirjallisiin. En tiijä siitä ajohommasta mutta ainaski itellä, ajoin intissä piti reenata kulmaan ja suoraanperuuttelu. Inssi ajossa muistaakseni peruuttelin vaan sen suoraan peruutuksen. Ja meneehän se kulmaan vaikka vänkärin puolelle jos tarvii, pakkohan se on jos lastaus/purkupaikka vaati sitä. Ei muuta kun reenaat molempia. Ja sillä sipuli...

        peruuttaa pimeen kulman taakse ja en muista kuinka leveä tuo tie oli, kärri suoraksi reunaan ja irti, vetoauto hieman eteenpäin ja sit otat kärrin takasin kiinni, oikaista ei saa, siinä oli jokin aika minuutteina.
        puolikas vain peruutetaan mut ei irroteta.
        on olemassa muutama autokoulu missä on yhdistelmä, se tietty maksaa sen laina inssiin.


      • ajetaan
        pitää.. kirjoitti:

        peruuttaa pimeen kulman taakse ja en muista kuinka leveä tuo tie oli, kärri suoraksi reunaan ja irti, vetoauto hieman eteenpäin ja sit otat kärrin takasin kiinni, oikaista ei saa, siinä oli jokin aika minuutteina.
        puolikas vain peruutetaan mut ei irroteta.
        on olemassa muutama autokoulu missä on yhdistelmä, se tietty maksaa sen laina inssiin.

        Omalle puolelle kulma ja irrotetaan ja kytketään. Auto/kärry ei saa olla esim pelkkä konttiritilä tai puuauto tms mistä näkee lavapohjan yli


      • ajo
        ajetaan kirjoitti:

        Omalle puolelle kulma ja irrotetaan ja kytketään. Auto/kärry ei saa olla esim pelkkä konttiritilä tai puuauto tms mistä näkee lavapohjan yli

        Todellakin puokki ja täysperä kumpikin katkastaan kulmaan peruutuksen jälkeen. Meillä ajettiin vetäjä uudestaan kurviin sieltä pakitettin ja otettiin kärry perää. Ajo lenkki ajettiin kesti noin 20 mintsaa. Ihan helppo homma jos ajoneuvon käsittely on hallinnassa. Puolikas ajetaan muistaakseni 3 metriä kapeeseen reikään, täysperä tais olla 5 tai 6 metriä leveeseen koloon ja moduuli 7 metriä leveeseen. Kertokaa tarkat mitat jos itellä heitti en muista aivan varmaks noita.


      • hippiäine
        ajo kirjoitti:

        Todellakin puokki ja täysperä kumpikin katkastaan kulmaan peruutuksen jälkeen. Meillä ajettiin vetäjä uudestaan kurviin sieltä pakitettin ja otettiin kärry perää. Ajo lenkki ajettiin kesti noin 20 mintsaa. Ihan helppo homma jos ajoneuvon käsittely on hallinnassa. Puolikas ajetaan muistaakseni 3 metriä kapeeseen reikään, täysperä tais olla 5 tai 6 metriä leveeseen koloon ja moduuli 7 metriä leveeseen. Kertokaa tarkat mitat jos itellä heitti en muista aivan varmaks noita.

        Muistaakseni 9 tai 10 metriä leveeltä alueelta peruutettiin 7 metriä leveeseen kulmaan. Sen jälkeen irrotettin kärry ja yhdistettiin. Ja eikun kylille pyöriin varsinainen inssiajo. Tämä siis täysperällä. Muistaakseni molemmissa alkutehtävissä oli 10 min aikaraja, mutta kyllä sen siihen aikaan pitäisi mennäkin jos on mennäkseenkään.


      • kurkkaamassa
        Janne V kirjoitti:

        Mites onko inssissä käytettävällä autolla mitään väliä, saako olla puolikas vai täysperä?

        Millainen se inssi on, että tietää varautua?
        Mistähän löytäisi kirjallisiin papruja että vähän osaisi lukea etukäteen?

        AKE:n sivuilta. Asiallista tietoa tuli jo tässäkin. Netistä saat tulostettua ajokokemustodistuksen (itse väsätty ruutupaperi ei siis käy) ja lisäohjeita muutenkin asian eteenpäin viemiseksi. Tutkinnon vastaanottaja SAATTAA vaatia kiekot nähtäväksi varmistuakseen että olet tdella ajanut sen mitä väität. Näin periaatteessa mutta en ole yhtään tapausta kuullut näin käyvän. Ja nythän se kortti kannattaa ajaa, eikös valtiovalta aio ruuvata saranakorttiin pakollista kurssia jossain vaiheessa.


      • löytyvät
        kurkkaamassa kirjoitti:

        AKE:n sivuilta. Asiallista tietoa tuli jo tässäkin. Netistä saat tulostettua ajokokemustodistuksen (itse väsätty ruutupaperi ei siis käy) ja lisäohjeita muutenkin asian eteenpäin viemiseksi. Tutkinnon vastaanottaja SAATTAA vaatia kiekot nähtäväksi varmistuakseen että olet tdella ajanut sen mitä väität. Näin periaatteessa mutta en ole yhtään tapausta kuullut näin käyvän. Ja nythän se kortti kannattaa ajaa, eikös valtiovalta aio ruuvata saranakorttiin pakollista kurssia jossain vaiheessa.

        Tästä osoitteesta:

        http://www.ake.fi/pdf/Ajokoeohje raskaat luokat.pdf


      • Heppoisin
        löytyvät kirjoitti:

        Tästä osoitteesta:

        http://www.ake.fi/pdf/Ajokoeohje raskaat luokat.pdf

        kyvyin ja perustein,päästetään 60 tonnia painavaa yhdistelmää ajelemaan. Tosin sekin on yksilöllistä,sen joko sitten hallitsee ja oppii tai sitten siitä hommasta ei hyvää seuraa. Useimmiten kyllä hommat sujuu,kun ei sitä ihan kaikille tarvi antaa sitä E kirjainta siihen korttiin. Näin sanoi eräs inssi.


      • Valopää
        Heppoisin kirjoitti:

        kyvyin ja perustein,päästetään 60 tonnia painavaa yhdistelmää ajelemaan. Tosin sekin on yksilöllistä,sen joko sitten hallitsee ja oppii tai sitten siitä hommasta ei hyvää seuraa. Useimmiten kyllä hommat sujuu,kun ei sitä ihan kaikille tarvi antaa sitä E kirjainta siihen korttiin. Näin sanoi eräs inssi.

        Säästät paljon, kun käyt autoliikkeestä hakemassa yhdistelmän koeajoon inssin ajaksi. Kysäse vaikka Delta-auton raskaskalustopuolelta vaikkapa uutta Ivecoa ja siihen uutta kärriä perään.


      • kölli
        Heppoisin kirjoitti:

        kyvyin ja perustein,päästetään 60 tonnia painavaa yhdistelmää ajelemaan. Tosin sekin on yksilöllistä,sen joko sitten hallitsee ja oppii tai sitten siitä hommasta ei hyvää seuraa. Useimmiten kyllä hommat sujuu,kun ei sitä ihan kaikille tarvi antaa sitä E kirjainta siihen korttiin. Näin sanoi eräs inssi.

        sulla parempi toimintamalli tiedossa?? Eikös se ole aika hyvä että on ajanut esim. jakarilla (jota se kuormuriajo useimmiten on) 3 kk? Niihinkään hommiin ei nykyajan laiskajaakkoja tahdo saada. Ei sitä koulutusta joka paikkaan kannata älyttömästi tunkea, käytännön hommia kuitenkin..


      • muutas vähän
        kölli kirjoitti:

        sulla parempi toimintamalli tiedossa?? Eikös se ole aika hyvä että on ajanut esim. jakarilla (jota se kuormuriajo useimmiten on) 3 kk? Niihinkään hommiin ei nykyajan laiskajaakkoja tahdo saada. Ei sitä koulutusta joka paikkaan kannata älyttömästi tunkea, käytännön hommia kuitenkin..

        kielenkäyttöäs ja mieti mitä kirjoitat. T: JAAKKO


      • olla jokunen vuosi
        kölli kirjoitti:

        sulla parempi toimintamalli tiedossa?? Eikös se ole aika hyvä että on ajanut esim. jakarilla (jota se kuormuriajo useimmiten on) 3 kk? Niihinkään hommiin ei nykyajan laiskajaakkoja tahdo saada. Ei sitä koulutusta joka paikkaan kannata älyttömästi tunkea, käytännön hommia kuitenkin..

        Vähän raskaamman autonkuljettajana esim, 26 tn,ennen ku alkaa suunnitteleen sitä E kirjainta siihen korttiin. On ne niin eri juttuja jos ajaa jotain mopoa 3kk että sitten ajaa 60tn painoista täysperävaunullista. EEI se on jo vähän liikaa,jossain pitää tolkku olla.


      • hoohoohoo
        muutas vähän kirjoitti:

        kielenkäyttöäs ja mieti mitä kirjoitat. T: JAAKKO

        kii soppaluu...Juu, kontrollia kontrollin päälle vaa..


      • Janne V
        olla jokunen vuosi kirjoitti:

        Vähän raskaamman autonkuljettajana esim, 26 tn,ennen ku alkaa suunnitteleen sitä E kirjainta siihen korttiin. On ne niin eri juttuja jos ajaa jotain mopoa 3kk että sitten ajaa 60tn painoista täysperävaunullista. EEI se on jo vähän liikaa,jossain pitää tolkku olla.

        Eiköhä toi 10-pyörä täydellä louhekuormalla jo aika raskas peli ole, harvemmin painavampaa nuppia olen nähnyt, ainankaan laillisissa mitoissa.


      • Janne V kirjoitti:

        Mites onko inssissä käytettävällä autolla mitään väliä, saako olla puolikas vai täysperä?

        Millainen se inssi on, että tietää varautua?
        Mistähän löytäisi kirjallisiin papruja että vähän osaisi lukea etukäteen?

        "Mites onko inssissä käytettävällä autolla mitään väliä, saako olla puolikas vai täysperä?"

        Vaatimuksena on ettei laitojen ylitse näe peileistä.
        Ite ajoin kurssikeskuksen sora-autolla johon oli vanerista laitettu korokelaidat inssiä varten.


      • Janne V
        Rakentelija kirjoitti:

        "Mites onko inssissä käytettävällä autolla mitään väliä, saako olla puolikas vai täysperä?"

        Vaatimuksena on ettei laitojen ylitse näe peileistä.
        Ite ajoin kurssikeskuksen sora-autolla johon oli vanerista laitettu korokelaidat inssiä varten.

        Eli riittää jos vaikka vetää kasetin lavalle ja toisen kasettikärryn perään..


      • kortin juuri ajanut
        Janne V kirjoitti:

        Eli riittää jos vaikka vetää kasetin lavalle ja toisen kasettikärryn perään..

        riittää siihen normaali kasetti ilman lisälaitoja (kaveri ajoi) itse ajoin puolikkaalla ja peruutukset kulmaan kuskin puolelle kartioiden väliin ja autot katkotaan kummatkin siis puolikaskin ja kytketään kun on otettu eteen ja sivulle pois kärryn linjalta.
        helppo homma kunhan muutamia kertoja totuttelet autoon ja peruutus harjotuksia kanattaa ottaa TARPEEKSI ennen kun meet inssiin koska kaikki mitä teet siellä vaikuttaa siihen että inssin mielestä oot valmis ajamaan yhdistelmää ammatikses eli otat huomioon kaikki muutkin tiellä kulkiat tosi tarkasti ja oot rauhallinen ja aikaa muuten käsittely kokeen suoritukseen on 15 min!


    • Jani-

      Mites sellaiset henkilöt, jotka eivät ole töissä tai on oma yhden auton firma? Meinaan kai jos oma kuorma-auto on, niin senkin ajaminen katsotaan ajokokemukseksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7250
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3418
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      158
      1719
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      318
      1682
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1375
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1227
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      249
      1217
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe