Huolestuttavaa

perhonen

Lueskelin tässä tätä palstaa ja päätin kirjottaa oman tarinan, vaikka en uskokaa siitä mitenkää hyötyväni. Oma alkoholin käyttö on vaan alkanut erityisesti viime aikoina huolettaa..

Alkoholia nauttiessa kaikki menee hyvin, kunnes tulee hetki jolloin ottaminen menee yli. Aluksi saan tarvittavan rohkeuden, että uskallan jutella tuntemattomien ihmisten kanssa. Normaalisti olen todella ujo, joten tarvitsen alkoholia vieraiden kanssa kommunikointiin. Uusiin ihmisiin tuskin tutustuisin ilman humalaa.

Mutta kun olen saanut hyvän humalan, en pysty lopettamaan, vaan viinaa on saatava lisää. Lopulta olen niin kännissä, että persoonallisuuteni muuttuu täysin, olen siis kuin toinen ihminen. Teen asioita, joita normaalisti en ikinä tekisi selvinpäin (yhden illan jutut ihan kenen kanssa vain, pettäminen, ystäville kiukuttelu ilman syytä). Muisti on alkanut mennä viime aikoina todella helposti, enkä muista edellisestä illasta yleensä juuri mitään. Se on alkanut eniten huolettaa.

En kuitenkaan usko että pystyisin lopettamaan alkoholin käyttöä kokonaan, enkä edes ole varma haluanko. Humalassa olen joiltain osin se ihminen, mikä haluaisin olla selvinpäin. Sosiaalinen ja tutustun uusiin ihmisiin helposti. Ja kun nämä ihmiset haluaisivat sitten mennä seuraavana päivänä vaikka kahville, en useinkaan pysty siihen. Toisaalta humalassa nousee esiin piirteitä, joita en todellakaan haluaisi esiin nousevan.

Viime aikoina olen myös havainnut aggressiivisia ja odottamattomia piirteitä itsessäni. Itsetuhoisia. Kaikki varmaan tietävät ei millään ole mitään väliä -tuntemukset. Pelkään näitä piirteitä. Entinen miesystävä (joka luultavasti jätti minut juuri tämän asian takia) ehdotti jopa AA-kerhoon menemistä, ei suoraan, mutta sitä hän ehdotti. Yllätyin suuresti, sillä en ole tätä ennen luokitellut itseäni alkoholi ongelmaisiin.

Enää en tiedä mitä tehdä. Tällä hetkellä elämä on muutenki aivan hajalla. Ja tuntuu, että edes hetken helpotus voisi löytyä alkoholista. Ja siitä että saisi edes hetken olla pois tästä maailmasta. Kaikki on aina ollut sitä mieltä, että alkoholi ei minulle sovi, tiedän sen itsekkin. Mutta onko mistään mitään hyötyä jos en itse ole edes varma haluanko lopettaa?

Mitä mieltä te olette tilanteestani?

12

1377

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei paljastu hänen juodessaan, vaan hänen ollessaan selvänä". Erittäin monet alkoholistit ovat aloittaneet juomisensa juuri peittääkseen ujoutensa. Olet saanut esimakuja siitä mitä alkoholismi on, kuvailemasi merkit ovat selvät. Ja vakavat.

Alkoholi ja alkoholismi ovat itseään tukevia ja laajentavia järjestelmiä. Sinunkaan tilanteesi ei tule pysymään nykyisellään. Jos jatkat juomista, alkoholi tulee valtaamaan elämästäsi yhä suuremman osan. Lopulta se vie kaiken.

Minun mielestäni sinun kannattaisi pyrkiä vakavasti eroon alkoholista, sillä loppujen lopuksi ihmiselle on parasta olla sitä, mitä hän luonnostaan on; esimerkiksi ujo, kuten sinä ja minä. Minun vain piti juoda vuosikymmenet ennenkuin tuon huomasin.

Kirjallisuutta:

AA:n Iso Kirja
      Raimo O. Kojo: Eroon viinasta

• punttipentti

olin joskus samanlaisessa tilanteessa,alkoholi toimi hyvänä lääkkeenä sitä ottaessani nousin samalle tasolle muiden kanssa.Ja pystyin tekemään asioita joita en selvinpäin pystynyt,valehtemaan,pettämään,yms...Kunnes lääkkeen teho loppui,ja mikään viina määrä ei enää riittänyt peittämään sitä tuskaa, syyllisyyttä,häpeää,mitä olin juomisellani aiheuttanut.Minun mielestäni sinun tilanne on hyvä, kun tiedostat ongelman niin olet oivaltanut jo todella paljon.Sinun pitää itse miettiä mitä haluat,mahdollisuuksia on monia.Itselleni kävi niin, että ei jäänyt muuta vaihto ehtoa kuin kuin kääntää korkki kiinni.Ja opetella elämän aakkoset uudestaan.

• kokenut

ja päädyin onnekseni AA:han. Päivä kerrallaan olen ollut raittiina eikä ole tarvinnut tehdä raittiuslupausta. Mitähän menettäisit jos menisit AA-ryhmään ja olisit raittiina jonkin aikaa? AA:sta voit lähteä koska tahansa eikä tarvitse tehdä tiliä kenellekään. Kysy 09-750200 itsellesi sopivaa ryhmää jo täksi illaksi.

• päin persiitä

Kuulosti niin kovin tutulta.

Asian itse tiedostaminen ja hyväksyminen...Halu tehdä asialle jotain......Tekeminen ja hyvän mielen kokeminen...ja vielä näiden asioiden sisäistäminen ja ymmärtäminen, niin ettei loppu elämää tarvitse kantaa tuskan viittaa hartioilla!

Voimia sinulle!!!

• jusa47

Minulla viinanjuonti lähti peloista, oli pimeän
      pelko, vastakkaisen sukupuolen kohtaamispelkoa ja
      tanssipelko. Huomasin varsin pian, että muutama
      paukku poisti kaikki pelot. Häpeään sidotusta per-
      soonasta tuli häpeämätön. No eihän ne pelot juo-
      malla poistuneet, päinvastoin lisääntyivät.
      Pelot muuttuivat paniikiksi ja fobioiksi, työ-
      paikalla ei uskaltanut mennä kahville muiden
      seuraan kahvikuppineuroosin pelossa. Vasta rai-
      tistumisen jälkeen olen joutunut oikeasti kohtaa-
      maan pelkoni ja elämään elämääni todeksi.

• feeni

Haluaisin ohjata äitini jonkunlaiseen alkoholistien tukiryhmään, mutta tiedän että hänelle tulee välittömästi vastareaktio, jos se ryhmä on vähänkään uskonnollissävytteinen. AA sanoo olevansa riippumaton uskonnoista, mutta ne kaikki puheet suuremmista voimista ja jumalasta....Äitini ei vain sovellu tuollaiseen ryhmään! Onko mitään muita?

• vaikkapa
        feeni kirjoitti:

Haluaisin ohjata äitini jonkunlaiseen alkoholistien tukiryhmään, mutta tiedän että hänelle tulee välittömästi vastareaktio, jos se ryhmä on vähänkään uskonnollissävytteinen. AA sanoo olevansa riippumaton uskonnoista, mutta ne kaikki puheet suuremmista voimista ja jumalasta....Äitini ei vain sovellu tuollaiseen ryhmään! Onko mitään muita?

terveyskeskus, katkaisuhoito ja A-klinikka, joista saa lääkkeet eikä tarvitse kuulla mitään itseään suuremmista voimista.

• jusa47
        feeni kirjoitti:

AA:n ainoa sisääpääsyvaatimus on halu pysyä raittiina.
        Omakohtaisesti voin todeta, että tärkein mitä AA
        on minulle antanut on vertaistuki. Varsinkin alku-
        raittiudestani oli tärkeää tuntea että en ole yk-
        sin ongelmineni. Oman 17-vuoden kokemuksella voin
        sanoa, että AA:ssa ei ole uskovaisia normaalia
        enempää. AA pienoisotos yhteiskunnasta.
        Paradoksaalista minun kohdallani on ollut se,
        että rukoilin krapulatiloissa enemmän kuin nyt.

• Jep.
        feeni kirjoitti:

A-klinikalla voitte yhdessä neuvotella hänelle sopivan jatkohoidon. Siis joko avohoidossa, johon voi liittää myös ryhmään osallistumisen, katko, tai muu laitoshoito. Laitoksia löytyy, ja klinikalla neuvovat, ja takuulla ilman korkempaa voimaa.

http://www.a-klinikka.fi/yhteystiedot/kaikki.html

• Alkkis-84

Joo, mulla on kanssa noita itsetuhoisia juttuja ja mikään ei kiinnosta ajatuksia aina krapulapäivisin.

Toisaalta mun persoona ei koskaan muutu niin merkittävästi että minuta tulisi vittumainen ketään kohtaan tai mitään vastaavaa, mutta rohkeammaksi kyllä tulen.

Oikeastaan tuo rohkeus on kyllä yksi merkittävin syy miksi juon ja se että kaveripiiri on kutakuinkin sitä samaa häppäjengiä mihin itekin kuulun. Ei ole mitenkään helppo heittäytyä yllättäen apsolutistiksi, kun ryyppäämistä on harrastanut hartaasti viimiset kymmenen vuotta joka viikonloppu ja samojen kamujen kanssa. Putoaisin käytännössä tyhjänpäälle ja luulen, että mulla menisi vieläkin huonommin jos sosiaalisesti suhteellisen kykenemättömänä ihmisenä hylkäisin ystäväni ja aloittaisin selvän elämän 'yksinäni'. Toisaalta joskushan se vielä kantapäänkautta on lopetettava kun ensimmäiset alkoholisairaudet pakottaa sulkemaan korkin.

Toisaalta minulla on melko selkeät linjat, että työaikana pullo pysyy kiinni eikä ryyppääminen koskaan lähde siinä mielessä käsistä. Lopettaan pystyn oikeastaan heti kun päätän eikä kittaamista ole pakko jatkaa tolkuttomasti heti aamusta. Toinen hyvä juttu on, että olen oikeastaan vain kajajuoppo ja viinapullot jää alkoon vaikka kyllä viinaakin juon mutta harvoin.

Toisaaltahan se on tietysti sama asia juoko viinaa vai kaljaa, sama vaikutushan sillä periaatteessa on. Kiloja on kyllä kaljan takia tullut runsaasti, että siinä olisi kyllä yksi syy lopettaa.

• putoamisen

olen välttänyt, kun rupesin käymään raitistuneiden alkoholistien kanssa palavereissa.
        Täällä Hesassa niitä paltsuja on joka päivä, pikkupaikkakunnilla tietenkin harvemmin.

• holistin omainen

varma apu www.avominne.fi käy ihmees tsekkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6665
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      673
      2876
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1249
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      96
      1238
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1225
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1123
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1120
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1100
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1002
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      238