Kuinka usein käyt elokuvissa, vai käytkö ollenkaan?
Nautitko elokuvien katsomisesta elokuvateatterissa vai tarjoaako vuokrattu dvd ja kotisohva sinulle sen, mitä elokuvalta haluat?
Omasta mielestäni hyvän elokuvan katsominen laajakankaalta hyvillä äänentoistolaitteilla varustetussa elokuvateatterissa on erilainen ja huomattavasti intensiivisempi elämys kuin kotoinen katselutilanne. Haluaisin säilyttää mahdollisuuden molempiin, mutta pelkään vaihtoehtojen häviävän vähitellen joko katsojien puutteessa tai markkinatalouden vaatimusten vuoksi.
Helsingistä on taas häviämässä elokuvateattereita. Finnkino lopettaa Forumissa, ja sanoo toiminnan kaatuvan vuokran suuruuteen. Kiinteistön omistaja etsii parempaa tuottoa ja 1920-luvulla aloittanut upea elokuvateatteri lopettaa toimintansa. Raha on ilmeisesti kulttuuria tärkeämpi arvo kolmelle suomenruotsalaiselle kulttuurijärjestölle: Folkhälsan, Svenska litteratursällskapet i Finland ja Brita Maria Renlunds minne -säätiö.
Tarvitaanko sinun mielestäsi elokuvateattereita ja voisimmeko itse tehdä jotain niiden säilyttämisen puolesta?
Tarvitaanko elokuvateattereita?
3
208
Vastaukset
- ohmi
Eihän Foorumi kokonaisuudessa Hesan elokuva tarjontaaan isoa puutetta tee.
Käyn puolenkymmentä kertaa vuodessa elokuvissa.Pääasiassa Tennispalatsissa.
En edes muista koska olisin vuokra filmejä katsonut.
Elokuvissa kävijöitten määrähän on ollut nousu johteista viimme aikoina.
Uusia teattereita on rakenteilla useita.
Esim Vantaan Jumbon viereen rakennetaan uutta viihde keskusta. - Alexia
Rakastan niitä vanhan, hyvän ajan, isoja elokuvateattereita, joissa on vielä aavistus sitä 60-luvun aitoa, odottavaa jännitystunnelma ennenkuin elokuva alkaa. Vika on vain siinä, että nykyajan filmit ovat enimmäkseen mielestäni surkean huonoja eivätkä minua houkuttele yhtään.
En myöskään pidä niistä ahdistavista pikkubunkkereista, mitka alkoivat tulla 80-luvulla. Ei kiitos.
Elokuvissa käyminen pitää mielestäni olla jotenkin juhlavaa, hohdokasta! Siinä mielessä olen vielä 60-luvun nuori!
Muuten jään kotiin sohvaan, katsomaan DVD-filmiä, mikä on huomattavan paljon miellyttävämpää! Suorastaan loistava vaihtoehto.
Vastaukseni kysymykseesi on, että periaatteessa en enää nykyään kaipaa elokuvissa käyntiä lainkaan. Äänentoistostakin on tänä päivänä sen verran karmeita kokemuksia kun musiikki pauhaa niin kovaa, että korviin kirjaimellisesti ja konkreettisesti sattuu. Olen kerran huomauttanut väliajalla tuskallisen kovasta äänentoistosta vahtimestarille, mutta turhaan, tietenkin...
Ei, en todellakaan kaipaa elokuvateattereita tänä päivänä. DVD on ihana keksintö. Siinä voi sitten rauhassa välittömästi jälkeenpäin keskustella filmistä viinilasin kera ja mennä nukkumaan kun väsyttää. Kaupungista kotiinpaluu on taas elokuvateatterista tylsää - varsinkin kylmällä, sateisella iltamyöhäällä...
Olen DVD:n kannattaja! - jäänyt
käynnit noin 1/vuosi ja nekin eukon vaatimuksesta seuraksi.
Kylällä säilynyt myös yksi Suomen vanhimmista "elävien kuvien" näyttötalo. Ensin rappiolle päästetty, sitten vähän entisöity ehkä museoviraston tai viherpiiperäjien painostuksella. Täysin tyhjä viimeiset 20 v ainakin, ei ainuttakaan leffaa.
TV, videot ja netti hoitavat katselun tarpeet ja sama se, pussaileeko sitä kultaansa leffateatterin hämärissä vai kotisohvalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997770- 1075587
- 2754851
- 494773
- 743527
- 502818
- 582497
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222448Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412264