olen istuttanu parina vuotena amppelimansikan siemenet ja harvat on alkanu kasvamaan ja neki jotka on kasvanu on kasvanu vaan muutaman sentin pitusiksi mistä johtuu?
amppelimansikka
5
4386
Vastaukset
- marita-50
Suosittelen, että ostat amppelimansikan kaupasta valmiiksi kukkivana. Itse ostin toissa kesänä yhden amppelimansikan joka tekee hyvin satoa. Olen ottanut siitä rönsyjä talteen ja näin istuttanut lisää mansikoita. Amppellit istutan talveksi kasvimaalle josta ne keväisin istutan jälleen amppeliin. Talvehtisi myös viileässä varastossa jos sellainen on käytettävissä.
- viime talvena
kuolivat kuukausimansikkani talvi-istutuksessa lähes kokonaan eli kolmisenkymmenestä elossa vain 4. Talvehtimispaikkana parikymmentä vuotta ollut sama ja tänä aikana kuollut alle 10.
Ajattelin aluksi, kun vein ne niin myöhään (töitten jälkeen ja seuraavana yönä alkoi pakkaskausi), että vika oli siinä vika oli siinä, mutta samoin kävi muutaman metrin päässä oleville kuukausimansikoilleni, jotka ovat olleet jo 3 vuotta samassa paikassa talvet kesät kun uusin kantani.
Ilmeisesti vika olikin liian lämpimässä syksyssä pakkasiin asti eli olivat vahvasti kasvussa kun kukkivat ja osassa vihreitä isoja röhkäleitäkin.
PS. jos päästää rönsyjä kasvamaan niin sato jää pienemmäksi, mutta voihan sitä muutamalla teettää rönsyjäkin ja eka vuoden jälkeen eivät niin paljon enää rönsyile. - kekematon...
viime talvena kirjoitti:
kuolivat kuukausimansikkani talvi-istutuksessa lähes kokonaan eli kolmisenkymmenestä elossa vain 4. Talvehtimispaikkana parikymmentä vuotta ollut sama ja tänä aikana kuollut alle 10.
Ajattelin aluksi, kun vein ne niin myöhään (töitten jälkeen ja seuraavana yönä alkoi pakkaskausi), että vika oli siinä vika oli siinä, mutta samoin kävi muutaman metrin päässä oleville kuukausimansikoilleni, jotka ovat olleet jo 3 vuotta samassa paikassa talvet kesät kun uusin kantani.
Ilmeisesti vika olikin liian lämpimässä syksyssä pakkasiin asti eli olivat vahvasti kasvussa kun kukkivat ja osassa vihreitä isoja röhkäleitäkin.
PS. jos päästää rönsyjä kasvamaan niin sato jää pienemmäksi, mutta voihan sitä muutamalla teettää rönsyjäkin ja eka vuoden jälkeen eivät niin paljon enää rönsyile.Minulle uusi kasvatettava tuo amppelimansikka (ostin juuri taimen) Onko siitä poistettava kaikki rönsyt että se tuottaa satoa?
Kiitän jo etukäteen vastauksesta. - mansikoista
viime talvena kirjoitti:
PS. jos päästää rönsyjä kasvamaan niin sato jää pienemmäksi, mutta voihan sitä muutamalla teettää rönsyjäkin ja eka vuoden jälkeen eivät niin paljon enää rönsyile.erityisesti, mutta ylipäätäänhän on hyvä vaihtaa kasvien kasvupaikkaa välillä. Ns. antaa jonkun penkin olla "kesannolla", voi laittaa vaikka jotain koristehernettä. Sillä tavoin maa uudistuu ja taas seuraavana vuonna on hyvässä käyttökunnossa. Joku viisaampi voi kertoa tarkemmin, kuin minä :).
- Hidas mansikka
Kun ilma alkaa olla riittävän lämmin ainakin päivällä, niin itse huomasin että ruukkumansikan taimet rupesivat kasvamaan kun laitoin ne ainakin päivän ajaksi ulos. Itselläni on sama ongelma ja nyt sain tietää että ne ei ensimmäisenä vuotena tee mansikoita eikä kerkeä kasvaa kovinkaan isoiksi, vaan kun laittaa ne talvehtimaan maahan ja keväällä nostaa ne sitten rukkuun, niin on toivoa saada sitten jo satoakin. Eli kyseessä on ilmeisesti todella hidas kasvuinen kasvi? Kannattaa ainakin kokeilla!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih506733Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6752915Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831270Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.971249- 841235
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611144- 891130
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371100- 721012
- 241911