Haluaisitko elää v. 1844 TUOMION VUOTTA

tuomio,tuomio,tuomio,tuomio...

Ennustihan se Miller monta päivämäärää Jeesuksen tulolle: Kun 21.3.1843 meni eikä mitään tapahtunut, hän asetti uuden päivämäärän 21.3.1844 ja vielä 22.10.1844. Tähän vielä Ellen White jatkoi ajan asettelua kesäkuu 1845. Kun tämäkin päivämäärä petti, Ellen laittoi uuden päivämäärän syyskuulle ja vielä lokakuuksi 1851. Millerin ja Ellenin toimet eivät olleet Raamatun mukaisia (Matt 24:36, 1Tess 5:1-2).

Kysymykseni kuuluu kumosiko Ellen White 22.10.1844
Jeesuksen toista tulemista koskevan profetian?

Vastauksena kelpaa vain viite Ellen Whiten omiin alkuperäisiin kirjallisiin lähteisiin.

4

195

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoitettu on

Korjauksia virheisiisi:

Miller ei ollut yksin ennustustensa kanssa. Eri puolilla maailmaa sadat Raamatun tutkijat odottivat Jeesuksen tulevan v.1830-1844 välillä. Aiheen siihen antaa Raamatun pisin aikaennustus 2300 vuodesta kunne pyhäkkö asetetaaisiin oikeuteensa. Erot johtuvat siitä että mistä viodesta tuo ajan jakso katsotaan lähteneeksi. Viimeisimmät tutkimukset osoittavat vuoden 457 eKr oikeaksi temppelin rakentamis määräyksen vuodeksi.

Ellen White ei koskaan asettanut mitään vuosilukua eesuksen paluulle, päinvastoin hän sanoi ettei se ole ihmisen tiedossa.

Me voimme hyvin ymmärtää noiden palavien mielien innon Jeesuksen tulolle sillä onhan enustus häkellyttävä. Koska me taas tiedämme enemmän kuin he (Raamattua oli silloin ttukittu vasta alle 50 vuotta) ja ymmärrämme etei pyhäkkö tarkoita maata vaan taivaan pyhäkköä. Sitä he eivät aikanaan (ennen vuotta 145 ymmärtäneet). Tämä pettymys on ennustettu myös Ilmestyskirjassa:

Ilm. 10:9

Ja minä menin enkelin tykö ja pyysin, että hän antaisi minulle sen kirjasen. Ja hän sanoi minulle: "Ota ja syö se; se on karvasteleva vatsassasi, mutta suussasi se on oleva makea kuin hunaja".

Pettymys karvasteli vatsassa iloisen odotuksen jälkeen. Mutta jae 11 lohdutti heitä kovin:

11 Ja minulle sanottiin: "Sinun tulee taas profetoida monista kansoista ja kansanheimoista ja kielistä ja kuninkaista".

Työ oli vasta alussa. Adventtisanoma piti viedä koko maailmaan. Se työ jatkuu vielä hetkisen, päättyen Jeesuksen poistumiseen kaikkein pyhimmästä.

• kirjoitettu on

kirjoitusvirheet, mutta kirjoitin tekstin n. minuutissa.

• tuomarila

Tuomio tuli. elinkautinen. Siitäs sai murhamies. Homo vielä. Homot vaarallisia? tuomitaanko ne kaikki? 1844 en ollut syntynyt niin en tiiä. ootko tyhmä. ainakin alotukses on. mee ittees tuomari. elä tuomihe muita. köpelö oot. hiljaa minä nyt puhun.

• Jeesuksen tulon tarkka päivä ei kuulunut Millerin opetuksiin, ei ainakaan julkisiin sellaisiin. Miller sattui uskomaan Jeesuksen sanaan, jonka mukaan siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, mutta lapsellisuuttaan hän otti tämän niin kirjaimellisesti, että Jeesuksen takaisintulon vuoden voisi saada määritellä.

Millerin julkaistut kirjoitukset olivat itse asiassa lokakuun 22 määritellyttä Samuel Snowta vastaan kunnes hän joskus lokakuun alkupäivinä näyttää tajunneen, että hänen alkamansa herätysliike oli karannut uudelle raiteelle ja mainittua päivää varsinaisesti tukematta päätti hypätä junaan mukaan.

EGW piti lokakuun 22 päivään liittyvää profetiaa oikein ajan suhteen oikein tulkittuna mutta tapahtuman suhteen vääränä (esim. GC 407). Uusia aikoja hän ei ennustanut.

Sanottakoon vielä, että ei kai tässä asiassa niinkuin muissakaan ole tärkeää se, mitä EGW sanoi tai jätti sanomatta vaan se, mitä Raamattu sanoo. Jeesuksen tulolle valmiita ovat vain ne, joiden vaatteet on valkaistu Karitsan verellä, mikä tehnee niin ajanmäärityksistä kuin kirkkokunnistakin toissijaisen asian.

Kai A

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      51
      6926
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      680
      3008
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1281
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1265
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1164
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1130
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      203
      955
    Aihe