Minulla on 2m pitkä puulauta, ja se taipuu 100N voimalla 0,2m
Paljonko 3m lankku taipuu 100N voimalla?
kappaleen taipuminen
4
484
Vastaukset
- niis
Mut villi arvaukseni on et 0,3m
Jos lankun poikkileikkaus ja tuenta säilyvät samana, niin taipumat ovat lineaariteorian mukaisesti verrannollisia pituuden kolmanteen potenssiin eli tässä tapauksessa
0,2*(3/2)^3 = 0,675 m.
Käytännössä geometriset epälineaarisuudet pienentävät taipumaa jonkin verran. Ehkä hieman yli 0,5 m olisi hyvä arvaus.- Takametsien Mies
Riippuu mm. puulajista ja puun kosteudesta sekä siitä ajasta, jonka tuo voima vaikuttaa.
Jos esimerkiksi hyvin kosteaa koivua tuo lankku, ja voima saa vaikuttaa sanotaan vaikka 10 vrk, niin taipuu yli metrin, jopa kaksikin.
Jos taas puusepänkuivaa (8-12 %) mäntyä vaikka, niin taipuma on huomattavasti pienempi. - Jonsson.
Jokaisessa lujuusopin kirjassa on käsitelty kimmoisa taipuminen. Kimmoisa tarkoittaa sitä, että taipuvassa kappaleessa ei ole ylitetty materiaalin myötölujuutta ja taipuminen on palautuva. Taipuminen riippuu materiaalista, poikkileikkauksesta ja mitoista, siis kuormitustilanteesta ja siitä aiheutuvista voimista kappaleeseen.
Joku toinen paikalla olija saattaa muistaa ulkoa ko. kaavat em tapauksessa ja poikkileikkauksessa. Merkityksellistä on, että kummassakaan kuormitustapauksessa kappaleen myötörajaa ei ylitetä, joka tulee tarkistaa ensiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1273565- 122366
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371945Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4141899Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211711Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681527Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301473- 1241438
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101301- 141246