Miten teillä kotityöt jaetaan?

Suomi24toimitus

Kotona työt kaatuvat yhä usein naisen harteille, mikä rasittaa parisuhdetta, paljastaa Ilta-Sanomien tuore kysely.

http://www.iltasanomat.fi/naiset/uutinen.asp?id=1187357

Miten teillä kotityöt jaetaan? Miksi kotityöt pitää jakaa, miksei niitä voi tehdä yhdessä, jolloin molemmilla olisi helpompaa?

Miksi kotitöiden tekeminen on niin vastenmielistä?

170

26264

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomi24toimitus.

Joku on taas päässyt käsiksi tunnuksiimme, ärh..

• olemme OIKEA SUOMI24

EMMEKÄ OSAA KOTITÖITÄ. Eipä ole kyllä naistakaan.

• fiksu
        olemme OIKEA SUOMI24 kirjoitti:

EMMEKÄ OSAA KOTITÖITÄ. Eipä ole kyllä naistakaan.

Imurointi on miesten töitä ja miehen kuuluu tehdä se silloin kun muut eivät ole kotona.
        Yleensäkin pitää pyrkiä siihen, että lapset eivät joudu altistumaan pölyjen leijailuun.
        Ennen muinoin lapset olivat aina pois siivouksen alta.
        Siis ei missään tapauksessa imuroida vauva kainalossa kuten tuolla kuvassa oli.
        Siivousta ja ruuanlaittoa ei myöskään tehdä yhtaikaisesti.

• Meilla kay siivooja..

• fiksumpi.
        fiksu kirjoitti:

Imurointi on miesten töitä ja miehen kuuluu tehdä se silloin kun muut eivät ole kotona.
        Yleensäkin pitää pyrkiä siihen, että lapset eivät joudu altistumaan pölyjen leijailuun.

Kannattaa laittaa se imuri käyntiin imuroinnin ajaksi niin ei pölyt leijaile. Nykyisissä imureissa on niin hyvät poistoilmasuotimet.

• fiksuin*
        fiksumpi. kirjoitti:

Kannattaa laittaa se imuri käyntiin imuroinnin ajaksi niin ei pölyt leijaile. Nykyisissä imureissa on niin hyvät poistoilmasuotimet.

Vaikka nykyään on mitä ties suodattimia imureissa, siltikin imuroinri saa aikaiseksi mikrohiukkasten ilmassa leijailua.

• Bush
        fiksuin* kirjoitti:

Vaikka nykyään on mitä ties suodattimia imureissa, siltikin imuroinri saa aikaiseksi mikrohiukkasten ilmassa leijailua.

Se auttaa, eikä leijaile yhtään mitään sisäilmassa, puhaltaa nääs ulos kaiken. Eikä sisäilam haise "imurille".

• JOO POKA
        fiksu kirjoitti:

ja renkaiden vaihto on naisten työtä voi tehdä silloinkin kun muut on kotona PERKELE!

• Taivasalla

Just.., meillä ainaski oli uusi imurikin yli kuukauden vanha ennenku emäntä tuli kyselemään et mites tää toimii=))

Lisäksi ruoanlaitostakin huolehdin 90 %.

• siivoushullu

Naisen hommaahan se on ja en valita ettei mies koske imuriin. Mies imurin varressa on naurettava näky.

• mies.1981
        siivoushullu kirjoitti:

Naisen hommaahan se on ja en valita ettei mies koske imuriin. Mies imurin varressa on naurettava näky.

Meillä jaettu työt näin.
        nainen: tiskaa astiat (täyttää siis koneen ja tyhjentää sen), vessanpesu, pölyjen pyyhintä, tamppaa pienet matot, kierrättää roskat
        mies:imuroi, tamppaa isot matot, tekee usein safkat (kokki)
        yhteisiä hommia. pyykinpesut ym muut siivoukset.

ja mainittakoon nyt sitten viellä se, että nainen tienaa 2,5 kertaa enemmän kuin mies! Easy money.

• Väsynyt laps
        mies.1981 kirjoitti:

Meillä jaettu työt näin.
        nainen: tiskaa astiat (täyttää siis koneen ja tyhjentää sen), vessanpesu, pölyjen pyyhintä, tamppaa pienet matot, kierrättää roskat

ja mainittakoon nyt sitten viellä se, että nainen tienaa 2,5 kertaa enemmän kuin mies! Easy money.

meillä kyllä yleensä sen homman tekee Lapset

• henkka84
        siivoushullu kirjoitti:

kyllä se mieskin imuroi että siivoaa niin ainakin meillä päin mutta tiiä noista vanhemista ihmisistä on sekin käsite että jos mies imuroi tai siivoaa

• Cipeeria
        mies.1981 kirjoitti:

Meillä jaettu työt näin.

Meillä on jako just samanlainen! mies tamppaa matot, imuroi ja kokkaa. Minä teen muut.

• moppailija
        siivoushullu kirjoitti:

Minä en imuriin koske! On miesten hommaa noi jutut. Itse, kun siivoon moppailen. Laiskan miehen vaimoihmisestä se imurin varressa/haravan varressa ahertava mies, voi tuntuakin ihmeelliseltä. Semmoinen mies tuskin muuta osaakaan, kuin maata ja leikkiä autonromunsa kanssa. Siis täysin tarpeeton yhdellekkään naisihmiselle. Sillä kaikkihan me pystytään viemään auto korjaamoon, jos siihen vikoja tulee.

• jako
        Cipeeria kirjoitti:

Meillä on jako just samanlainen! mies tamppaa matot, imuroi ja kokkaa. Minä teen muut.

Joo, meilläkin mies imuroi. Mattojen hakkaaminen, puistelu ja kuljettaminen kuuluvat miehelle kans, samoin pölyjen pyyhkiminen ja niitten astioitten tiskaaminen, joita ei voi pestä koneessa.

Minä luutuan, pesen vessan, kylppärin sekä saunan ja useimmiten huolehdin pyykinpesun.

Molemmat laittavat ruokaa ja käyvät ruokaostoksilla, yhdessä tai erikseen. Kumpikin silittää itse vaatteensa.

Joustetaan tietysti puolin ja toisin näistä jaoista tarpeen mukaan.

• Sohvaperuna
        Cipeeria kirjoitti:

... miehet on maannut sohvalla kun nainen tekee työt. Näin meillä ja tulee olemaan! Sano mun sanoneen! Ja vielä, " missä se ruoka viipyy"!

• siivojatar

imuroi meillä. Me loikoillaan sohvalla sillä aikaa kun paikat tulee kiiltäväksi.

• NAINEN 78

Jos esim. mies käy työssä niin miksei nainen voi vastaavasti hoitaa kotitöitä??!! Tai jos kummatkin käy niin riippuuhan se kummalla on raskaampi työ! Minä olen aina ollut suhteissani se joka hoitaa kotityöt..Siivoukset ja ruuanlaitot ym. Minua se ei haittaa pätkääkään. Pidän siitä! Mikä sen ihanampaa kun tehdä omalle kullalle ruokaa ja vielä kuulla kehuja kuinka hyvää oli. Ei kaikesta tartte aina valittaa! Jos joku homma on liian raskasta niin pyydän mieheltä apua.Ja sitä saankin. Eikä se sen kummempaa ole.

• hoitaja

Ei voi muuta kuin nostaa hattua(jos olisi hattu) tuollaiselle naiselle, joka tekee ja pitää kotitöistä. Lisäksi viestistä aisti, että arvostat miestäsi ja sitä mitä hän tekee. Tietty niin pitäisi olla puolin ja toisin. Itsellä on kokemusta vain "nykynaisista", jotka vaati apua koko ajan kotitöihin tai sit ei kukaan siivonnu kotia. Ei auttanu ku töiden jälkeen tehdä yhtä sun toista, jos ei halunnu kuunnella nalkutusta tai olla "paskan keskellä" eli meitä on moneksi.. Nykyään oon iloinen, että mulla nyt oma koti, josta huolehtia..yksin:).
        Tv: kolmivuorotyöläinen

• moppailija

"Mikä sen ihanampaa kun tehdä omalle kullalle ruokaa ja vielä kuulla kehuja kuinka hyvää oli." anteeksi lainaan tekstiäsi! Samaa vois sanoa siitä imuroinnista. Mikä sen ihanampi rakkauden osoitus sun kullalta, kuin tehdä raskaimmat kotityöt sun puolesta. Onhan se tunnettu asia, että miehellä sitä voimaa pitäsi olla enemmän. Mitä tulee siihen, että se tekis jolla on raskaanpi päivä. Raskaan työn näkee siittä, että siinä tulee niitä lihaksia käsiin ja muualle. (Väkisin huomasin veljestäni) Mikä ajanoloon tarkoittaa, sitä että jaksaakin huomattavasti enemmän. Kevyessä työssä ei kunto kohene lainkaan, eikä naisilla useinkaan lihasvoimia paljon ole. Kuka sotkee se sivoo on paras motto. Kun nainen on kotona hoitamassa lapsia, se ei tarkoita ettei hän olisi työtä vailla ja siksi siivousvelvollinen.

• moppailija
        hoitaja kirjoitti:

Ei voi muuta kuin nostaa hattua(jos olisi hattu) tuollaiselle naiselle, joka tekee ja pitää kotitöistä. Lisäksi viestistä aisti, että arvostat miestäsi ja sitä mitä hän tekee. Tietty niin pitäisi olla puolin ja toisin. Itsellä on kokemusta vain "nykynaisista", jotka vaati apua koko ajan kotitöihin tai sit ei kukaan siivonnu kotia. Ei auttanu ku töiden jälkeen tehdä yhtä sun toista, jos ei halunnu kuunnella nalkutusta tai olla "paskan keskellä" eli meitä on moneksi.. Nykyään oon iloinen, että mulla nyt oma koti, josta huolehtia..yksin:).

toinen ressukka.Kerros meille kaikille mitä hyötyä susta oli sille "nykynaiselle"? Entä kenen jälkiä ne "paskan keskellä"-jutut oli. Miehet ne yleensä ovat siivottomia eivätkä kykene laittamaan tavaroitaan oikeille paikoille. Syy ei ole heidän, sillä heidän äitinsä on heidät hemmotellut piloille hoivavietillään. Rakkaus tais muutenkin olla kaukana sun jutuista. Tv. (vuorotyöläinen itsekin: tosin tehtaassa, joka on rankempaa. Hoitotyötäkin tehneennä tiedän, että teillä on hyvin lepposaa tehtaaseen verrattuna. Ehkäpä on niin, että vuorotyö ei sovi sulle, kun väsymys painaa)

• eronnut
        hoitaja kirjoitti:

Olin itse alkuun tuollainen. Töihini kuului: kaikki kotityöt (ruuan teko, siivous, tiskaus, pyykinpesu),kaupassa käynti, harteilleni jäi lasten kasvatus kokonaan(kolme), autorengaiden vaihdossa avustus muussa korjauksessa avustus. Kun muutimme omakotitaloon, työsarkaani tuli lisähommia, auraus, ruohonleikkuu, rikkaruhon kitkentä (mieleinen), erilaisissa nikkaroinnissa avustus, kadun lakaisu ja tietenkin oman työn etsintä ja kun se löyty ahh mikä helpotus pääsi töihin lepäämään. Ainakin hetkeksi! Palkkatyö on ainoa, jolle annetaan arvoa. Mikäli sulla olisi tuollainen nainen sinä et osaisi sitä kuitenkaan arvostaa oikein! Laiska mies ei ole ahkeran naisen arvoinen! Ei millään pahalla!

• Naurismaa
        eronnut kirjoitti:

Olin itse alkuun tuollainen. Töihini kuului: kaikki kotityöt (ruuan teko, siivous, tiskaus, pyykinpesu),kaupassa käynti, harteilleni jäi lasten kasvatus kokonaan(kolme), autorengaiden vaihdossa avustus muussa korjauksessa avustus. Kun muutimme omakotitaloon, työsarkaani tuli lisähommia, auraus, ruohonleikkuu, rikkaruhon kitkentä (mieleinen), erilaisissa nikkaroinnissa avustus, kadun lakaisu ja tietenkin oman työn etsintä ja kun se löyty ahh mikä helpotus pääsi töihin lepäämään. Ainakin hetkeksi! Palkkatyö on ainoa, jolle annetaan arvoa. Mikäli sulla olisi tuollainen nainen sinä et osaisi sitä kuitenkaan arvostaa oikein! Laiska mies ei ole ahkeran naisen arvoinen! Ei millään pahalla!

Ei me miehet olla sen laiskempia kun te naisetkaan. Te vaan olette ottaneet oikeuden haukkua meitä laiskoiksi vaikka se ei reilusti suurimmassa osassa tapauksista pidä paikkaansa.

Nyt kun kerran kirjoitit noin yleistäen, niin sen teen minäkin. Meinasin nauraa itseni katki, kun luin nuo "erilaisissa nikkaroinnissa AVUSTUS, autorengaiden vaihdossa AVUSTUS, muussa korjauksessa AVUSTUS"!!! Harvan naisen olen nähnyt vaihtavan renkaita joten oletan että et sinäkään niitä osaisi vaihtaa. Eli toisin sanoen olet katsonut vierestä kun ukkosi on ne vaihtanut. Jos ojentelet avaimia tai pidät pultteja ettei ne mene hukkaan, et juurikaan ole avuksi.

By the way... se on "renkaiden", ei "rengaiden"!!

• mutta odotapa

kun ikää tulee ja alkaa kolottaa ja väsyttää. sitten et enää jaksakaan paapoa miestäsi.

Meillä kumpikin osallistuu kykyjensä mukaan. Yleensä teemme ruokaa yhdessä ja kuhertelemme siinä samalla. Jälkiruuatkin maistuvat. nam!

• toinen nainen
        Naurismaa kirjoitti:

Ei me miehet olla sen laiskempia kun te naisetkaan. Te vaan olette ottaneet oikeuden haukkua meitä laiskoiksi vaikka se ei reilusti suurimmassa osassa tapauksista pidä paikkaansa.

Nyt kun kerran kirjoitit noin yleistäen, niin sen teen minäkin. Meinasin nauraa itseni katki, kun luin nuo "erilaisissa nikkaroinnissa AVUSTUS, autorengaiden vaihdossa AVUSTUS, muussa korjauksessa AVUSTUS"!!! Harvan naisen olen nähnyt vaihtavan renkaita joten oletan että et sinäkään niitä osaisi vaihtaa. Eli toisin sanoen olet katsonut vierestä kun ukkosi on ne vaihtanut. Jos ojentelet avaimia tai pidät pultteja ettei ne mene hukkaan, et juurikaan ole avuksi.

Ai että nainenko ei osaa vaihtaa renkaita. Ei tuolla tavalla saa edes yleistää. Eikö sen pitäisikin mennä ihan periaatteen mukaan niin, että jokainen vaihtaa omasta autostaan ainakin renkaat ja öljyt. Ei meidän ukko ainakaan mikään mekaanikko ole, joten jos moottoriin tulee vikaa, niin ei sitä osaa korjata hän, enkä myöskään minä.

Sen sijaan paskankeruu kuuluu kaikille, koska meillä ainakin - vaikka omakotitalossa asummekin - niitä miesten hommia ja ulkotöitä on aika vähän verrattuna sisätöihin ja siioukseen.

• Naurismaa
        toinen nainen kirjoitti:

Ai että nainenko ei osaa vaihtaa renkaita. Ei tuolla tavalla saa edes yleistää. Eikö sen pitäisikin mennä ihan periaatteen mukaan niin, että jokainen vaihtaa omasta autostaan ainakin renkaat ja öljyt. Ei meidän ukko ainakaan mikään mekaanikko ole, joten jos moottoriin tulee vikaa, niin ei sitä osaa korjata hän, enkä myöskään minä.

Sen sijaan paskankeruu kuuluu kaikille, koska meillä ainakin - vaikka omakotitalossa asummekin - niitä miesten hommia ja ulkotöitä on aika vähän verrattuna sisätöihin ja siioukseen.

Ei saa yleistää! Tiedetään!! Naisethan ne vasta pahoja yleistäjiä onkin. Kaiken maailman "miehet on sikoja" ja muuta paskaa. Olen mies ja tunnen paljon paljon paljon miehiä ja heidän joukossaan ei ole yhtä ainutta "sikaa".

Naiset ei osaa ajatella mitään asiaa miehen näkökulmasta. Esimerkiksi parisuhde ei ole pelkästään naista varten vaikka siltä se useasti tuntuu ja vaikuttaa naisten jutuista päätellen. En ole sovinisti enkä vihaa naisia... päinvastoin. Mutta en vaan enää jaksa kuunnella noita perusteettomia "miehet on sikoja"- väitteitä!!! Edelleenkin itse yleistän vaan siksi koska muutkin niin tekevät. Yleistäminenhän on vaan lähinnä ärsyttävien/häiritsevien piirteiden karrikoimista. Kuitenkaan näitä piirteitä ei todellisuudessa löydy kuin häviävän pienestä osasta ihmisiä.

Noista renkaista vielä sen verran... en ole koskaan nähnyt naisen vaihtavan rengasta, eli siis oletan että pienempi osa naisista niitä osaa ylipäänsä vaihtaa. Miehiä taas näkee joka kevät ja syksy niitä junttaamassa... monet miehet jopa vaihtavat ystävättäriensä renkaat. Se on siis vähän sama asia kun siperiantiikeri. Harva niitä pääsee näkemään koska ei niitä juurikaan ole. Ontuva vertaus mutta luulisi ymmärtävän mitä tarkoitan.

• dee-litt
        Naurismaa kirjoitti:

mun mies on sika-laiska, teen kaiken työn ja joudun lisäksi avustamaan miestä kaikessa sellaisessa mitä en itse osaa tehdä, tai jos olen pyytänyt tekemään jonkun kotityön, kohta hän huutaa siinäkin "avustamaan". Eli ei voi sanoa että hän ihan itse tekisi itsenäisesti yhtään mitään.

• eronnut
        Naurismaa kirjoitti:

Erehdyt pahemman kerran nimimerkki "naurismaa". Opin tuossa avioliitossa enemmän autosta, talonrakennuksesta ym ns. miestenhommista kuin luulen sinun osaavan. Osaat niitä minua paremmin vain, jos teet niitä työksesi luulen. En viitsi tietoja verrata, kun niinkuin nimimerkistä näkyy jätin hänet sinne olohuonee sohvalle nyt hän hoitaa ne kaikki itse paitsi tietysti lapset. Ne työt me jaetaan puoliksi niinkuin kuuluu. Nyt minulla on uus, joka edellisen vastakohta ja minä en edes saa koskee rengaisiin tai muuhun (ehkä hän kuitenkin jonain päivänä antaa minun hitsata hänen ruosteisen autonsa :). Kun tyrkytän apua miesten hommiin hän sanoo että pärjää hyvin ilman apua. Käskee vain levätä. Jaa kuinka on kotityö? Ne menee niin, että kun hän sivoaa hän käyttää imuria ja minun siivotessani käytän moppia. Ruuat tekee se, joka on pirteempi ja jos tunnen itseni uupuneeksi hän ajaa minut lepäileen :) Tiskikoneeseen en saisi edes koskee, mutta minäpä en aina tottele :) Okei hän on poikeus miesten joukossa ja siksi vahvistaa säännön miesten laiskuudesta. Hän on ahkera ja se näkyy myös hänen olemuksessa ja muskeleissa :)

• eronnut
        toinen nainen kirjoitti:

oma lukunsa. Talot ovat erilaisia ja toisella työtä niissä riittä ja laiskan talossa niitä ei yhtään olekkaan. Se vaan on niin, että kyllä niitä muita töitä talossa kuin talossa on enemmän kuin renkaanvaihtoja vuodessa. Itse tein kaiken muun ja lisäksi olin pätkätöissä (olisin ne mielelläni jakanut). Renkaan vaihdon oppiminen on ihan ok. Tosin älykkäät oppii sen pelkällä kerta katsomisella. Itselläni oli viime vuonna 35 000 eeron palkka niin enköhän jätä ne öljyn vaihot ammattilaisille, että nekin sais leipää pöytäänsä.

• eronnut
        Naurismaa kirjoitti:

Ei saa yleistää! Tiedetään!! Naisethan ne vasta pahoja yleistäjiä onkin. Kaiken maailman "miehet on sikoja" ja muuta paskaa. Olen mies ja tunnen paljon paljon paljon miehiä ja heidän joukossaan ei ole yhtä ainutta "sikaa".

Naiset ei osaa ajatella mitään asiaa miehen näkökulmasta. Esimerkiksi parisuhde ei ole pelkästään naista varten vaikka siltä se useasti tuntuu ja vaikuttaa naisten jutuista päätellen. En ole sovinisti enkä vihaa naisia... päinvastoin. Mutta en vaan enää jaksa kuunnella noita perusteettomia "miehet on sikoja"- väitteitä!!! Edelleenkin itse yleistän vaan siksi koska muutkin niin tekevät. Yleistäminenhän on vaan lähinnä ärsyttävien/häiritsevien piirteiden karrikoimista. Kuitenkaan näitä piirteitä ei todellisuudessa löydy kuin häviävän pienestä osasta ihmisiä.

Noista renkaista vielä sen verran... en ole koskaan nähnyt naisen vaihtavan rengasta, eli siis oletan että pienempi osa naisista niitä osaa ylipäänsä vaihtaa. Miehiä taas näkee joka kevät ja syksy niitä junttaamassa... monet miehet jopa vaihtavat ystävättäriensä renkaat. Se on siis vähän sama asia kun siperiantiikeri. Harva niitä pääsee näkemään koska ei niitä juurikaan ole. Ontuva vertaus mutta luulisi ymmärtävän mitä tarkoitan.

Moikkelis!

Jos et tykkää, että sanotaan anteeksi etukäteen, kun lainaan sanojasi: "miehet on sikoja", niin miksi käytä moista lausetta? Laiskoja miehet kyllä naiseen verrattun ovat. Enkä sillä hauku, vaan kerron kuinka voi käydä, jos laiskottelee liikaa. Siinä menettää elämänsä rakkauden, sillä kaikella on rajansa. En ole koskaan miehiä niin haukkunut enkä hakku. Vaikka olen eronnut, en voisi koskaan häntä hakkua. Hän oli elämäni suurin rakkaus ja olemme nykyisin oikein hyviä ystäviä. Kaikki on helpompaa, kun emme asu yhdessä ja meillä molemmilla uudet suhteet. Miehen laiskuudesta on ollut hyötyä tekniinkan kehityksessä! Helpompi raahata tavaroita kärryssä kuin esim. köyden päässä ilman pyöriä taakan alla. :)=

• NAINEN 78
        Naurismaa kirjoitti:

Minä en edes autonrenkaisiin koskisi..Jätän tuollaiset miesten puuhat auliisti miehelleni :D Kyllä hän ne osaa,eikä apua ole pyytänyt sillä minä olen varmasti esim. tekemässä hänelle ruokaa sillä aikaa. Jos hän välttämättä halua apua,tottakai autan. Niin hänkin auttaisi minua. Olemme kummatkin hieman vanhanaikaisia,että on nämä miesten ja naisten hommat..mutta nykyaikasia sillälailla,että apua annetaan mihin vaan jos pyydetään. Jos mieheni on jättänyt lautasen/lasin johonkin olkkarin pöydälle niin minä vien sen tiskiin..Samoin tekee mies jos minä olen jättänyt. Tarviiko sitä aina ruveta piipittämään?! Toivottavasti minusta ei ikinä tule mitään nalkuttajaa..Koska haluan olla mieheni kanssa ja tehä hänet onnelliseksi. Niin hän myös minut. Ottakaa naiset ihan rauhassa. Miehetkin kyllä tekevät asioita (aivan kuten naisetkin) omasta vapaasta tahdostaan. Nalkuttaminen ei auta,pikemminkin pahentaa asioita. Aina voi kauniisti pyytää tai keskustella :)

• NAINEN 78
        NAINEN 78 kirjoitti:

Minä en edes autonrenkaisiin koskisi..Jätän tuollaiset miesten puuhat auliisti miehelleni :D Kyllä hän ne osaa,eikä apua ole pyytänyt sillä minä olen varmasti esim. tekemässä hänelle ruokaa sillä aikaa. Jos hän välttämättä halua apua,tottakai autan. Niin hänkin auttaisi minua. Olemme kummatkin hieman vanhanaikaisia,että on nämä miesten ja naisten hommat..mutta nykyaikasia sillälailla,että apua annetaan mihin vaan jos pyydetään. Jos mieheni on jättänyt lautasen/lasin johonkin olkkarin pöydälle niin minä vien sen tiskiin..Samoin tekee mies jos minä olen jättänyt. Tarviiko sitä aina ruveta piipittämään?! Toivottavasti minusta ei ikinä tule mitään nalkuttajaa..Koska haluan olla mieheni kanssa ja tehä hänet onnelliseksi. Niin hän myös minut. Ottakaa naiset ihan rauhassa. Miehetkin kyllä tekevät asioita (aivan kuten naisetkin) omasta vapaasta tahdostaan. Nalkuttaminen ei auta,pikemminkin pahentaa asioita. Aina voi kauniisti pyytää tai keskustella :)

Huumorilla pääsee todella pitkälle! Kun sitä on niin kaikki on hyvin! Itse leikilläni sanon miestäni joskus siaksi ja kumpikin nauramme päälle tai sitten mies tulee kutittelemaan..:D

• Naurismaa
        eronnut kirjoitti:

Erehdyt pahemman kerran nimimerkki "naurismaa". Opin tuossa avioliitossa enemmän autosta, talonrakennuksesta ym ns. miestenhommista kuin luulen sinun osaavan. Osaat niitä minua paremmin vain, jos teet niitä työksesi luulen. En viitsi tietoja verrata, kun niinkuin nimimerkistä näkyy jätin hänet sinne olohuonee sohvalle nyt hän hoitaa ne kaikki itse paitsi tietysti lapset. Ne työt me jaetaan puoliksi niinkuin kuuluu. Nyt minulla on uus, joka edellisen vastakohta ja minä en edes saa koskee rengaisiin tai muuhun (ehkä hän kuitenkin jonain päivänä antaa minun hitsata hänen ruosteisen autonsa :). Kun tyrkytän apua miesten hommiin hän sanoo että pärjää hyvin ilman apua. Käskee vain levätä. Jaa kuinka on kotityö? Ne menee niin, että kun hän sivoaa hän käyttää imuria ja minun siivotessani käytän moppia. Ruuat tekee se, joka on pirteempi ja jos tunnen itseni uupuneeksi hän ajaa minut lepäileen :) Tiskikoneeseen en saisi edes koskee, mutta minäpä en aina tottele :) Okei hän on poikeus miesten joukossa ja siksi vahvistaa säännön miesten laiskuudesta. Hän on ahkera ja se näkyy myös hänen olemuksessa ja muskeleissa :)

Jos ymmärrät nyt vihdoin että kyse on poikkeuksista! Jos yksi nainen osaa vaihtaa renkaan tai öljyt tai tehdä ihan mitä vaan autoihin tai yleensä tekniikkaan liittyen niin se on POIKKEUS!! Muutama osaa, suurin osa ei!! Vai voitko väittää että jokainen tuntemasi nainen osaisi vaihtaa autoon vaikkapa vaihdelaatikon!?!?! Tai edes se suurin osa!?!? Mieti nyt selkeästi.

"Osaat niitä minua paremmin vain, jos teet niitä työksesi luulen."

Autoista en tiedä hevonvittuakaan koska ei kiinnosta. Olen rakentanut taloja työkseni... en kylläkään enää joten se siitä.

En tiedä miksi se on yleensä naisille hankalempaa ymmärtää miksi on olemassa "naistentyöt" ja "miestentyöt". Naisia ei pääsääntöisesti kiinnosta tekniikka. Miehiä se kiinnostaa ja sen takia jopa pitävät esim. auton kanssa värkkäämisestä. Joten on aivan luonnollista että juuri auton korjaaminen on perinteisesti miesten työtä.

• Juhani 30 vee ja risat

tällanen viesti jossa nainen ajattelee miestään ja itseään tasapainossa. minäkin annan arvoa vaimoni ruuanlaitolle ja siivoukselle, itse käyn töissä välillä pitkää päivää tehden ja kun huomaan että vaimoa väsyttää niin autan kodin töissä aina kun kotona olen. Maailmassa ei mikään voita sitä koti ruokaa minkä vaimo sydämmellä tekee, sen on lapsetkin(5ja6 v .) aina sanoneet. Kyse on vaan toisen ihmisen arvostuksesta ja huomioimisesta.
        terkuin: pete 3kyt ja risat

• vai tällasta
        Naurismaa kirjoitti:

Jos ymmärrät nyt vihdoin että kyse on poikkeuksista! Jos yksi nainen osaa vaihtaa renkaan tai öljyt tai tehdä ihan mitä vaan autoihin tai yleensä tekniikkaan liittyen niin se on POIKKEUS!! Muutama osaa, suurin osa ei!! Vai voitko väittää että jokainen tuntemasi nainen osaisi vaihtaa autoon vaikkapa vaihdelaatikon!?!?! Tai edes se suurin osa!?!? Mieti nyt selkeästi.

"Osaat niitä minua paremmin vain, jos teet niitä työksesi luulen."

Autoista en tiedä hevonvittuakaan koska ei kiinnosta. Olen rakentanut taloja työkseni... en kylläkään enää joten se siitä.

En tiedä miksi se on yleensä naisille hankalempaa ymmärtää miksi on olemassa "naistentyöt" ja "miestentyöt". Naisia ei pääsääntöisesti kiinnosta tekniikka. Miehiä se kiinnostaa ja sen takia jopa pitävät esim. auton kanssa värkkäämisestä. Joten on aivan luonnollista että juuri auton korjaaminen on perinteisesti miesten työtä.

Enpä usko minä, tuskin kukaan muukaan, että sinä siellä autossa asut.. Ihan kiva, että mies vaihtaa kaksikertaa vuodessa renkaat, remntoi vanhempaa autoa parikertaa vuodessa ja vaihtaa sen vaihdelaatikon kerran kymmenessä vuodessa ja rakentaa elämänsä aikana yksi talo(jossa nainen on rakennussiivooja ja juoksupoika). Mutta miksi se on aina nainen, jonka pitää osata lukea vatteiden pesuohje useita kertoja viikossa, tiskata joka aterian jälkeen,tehdä ruoka ja käydä kaupassa ostamassa se ennen sitä, imuroida kertaviikkoon, luututalattia kertaviikkoon, vaihtaa lakanat kertaviikkoon, vahtia lapsia joka päivä.. joo. Ei syytetä naisia, jos ne vie autonsa korjaamoon, kun heillä EI OLE AIKAA perehtyä jokaiseen asiaan maailmassa korjatakseen ne itse.
        onneksi oma mieheni ei ole noin idiootti.
        Terveiset rouvallesi Naurismaa.

• Naurismaa
        vai tällasta kirjoitti:

Enpä usko minä, tuskin kukaan muukaan, että sinä siellä autossa asut.. Ihan kiva, että mies vaihtaa kaksikertaa vuodessa renkaat, remntoi vanhempaa autoa parikertaa vuodessa ja vaihtaa sen vaihdelaatikon kerran kymmenessä vuodessa ja rakentaa elämänsä aikana yksi talo(jossa nainen on rakennussiivooja ja juoksupoika). Mutta miksi se on aina nainen, jonka pitää osata lukea vatteiden pesuohje useita kertoja viikossa, tiskata joka aterian jälkeen,tehdä ruoka ja käydä kaupassa ostamassa se ennen sitä, imuroida kertaviikkoon, luututalattia kertaviikkoon, vaihtaa lakanat kertaviikkoon, vahtia lapsia joka päivä.. joo. Ei syytetä naisia, jos ne vie autonsa korjaamoon, kun heillä EI OLE AIKAA perehtyä jokaiseen asiaan maailmassa korjatakseen ne itse.
        onneksi oma mieheni ei ole noin idiootti.
        Terveiset rouvallesi Naurismaa.

Voi vittu sun vikojas! Naiset on niin saatanan tyhmiä ettei niille sovi mikään muu kuin yksinkertaiset juoksupojan työt tai siivoaminen!

• mimosa-jee
        NAINEN 78 kirjoitti:

On vähän myöhäistä ehkä sanoo, mutta kaikilla ei ole niin aktiivista miestä kuin sulla. Miehesi kuuluu poikkeuksiin. Toiset miehet asuu, vaikka sikolätissä, jos ei ole ilmaista siivoojaa hellan ja nyrkin välissä. Usko pois vain! Olet lisäksi vielä niin nuori, että kokemuksesi ovat alkuvaiheessa. Itse olisin tuossa iässä tehnyt, vaikka mitä hänen takiaan.

Itselläni oli laiskuri 22 vuotta ja nyt ihana ahertajan. Nalkutus-sanaa käyttää nainen todella harvoin ja se tulee käsitteeksi sille sohvaperunalle, jota oot jo vuosia kauniisti pyydelly tekemään jonkun pikkujutun turhaan. Niin, että ethän moiti toisia naisia heidän huonoista valinnoistaan. Olen ollut työpaikoilla, joissa on ollut yli puolet miehiä työntekijöinä. Tiedän, että sielläkin he mielellään keskimäärin enemmän rupattelee ja istuskelee kuin vastaavassa työssäoleva nainen.

• Ansku -64

Minulla itselläni on käden kunto sellainen että imuroinnit ovat jääneet miehelleni. Mutta ei se mitään, mieheni tekee sen oikein mielellään ja vieläpä melkein päivittäin koska minä itse saan siitä jonkinasteisia kiksejä.

• IIRIS84

Meijän ukko ei edes tiedä mikä on imuri. saati nyt sitten muut siivous välineet. ihan paska äijä

• entinen äijä

imuroi kolmikymmenvuotisen sodan aikana yhden ainoan kerran, ja silloinkin hän "menetti" miehuutensa. Sattui yksi toinen mies tulemaan juuri meille kylään, joka ei myöskään ole "alistunut" imuroimaan...Ei nääs tossun alle missään nimessä.

• Hans 38v

Että sinun mies viitsi elättää tuollaista valittajaa! Olisit miehestäsi ylpeä, turha sitä on täällä haukkua :-(

• luk

Vakka kantensa valitsee.

• tyhmät
        Hans 38v kirjoitti:

Että sinun mies viitsi elättää tuollaista valittajaa! Olisit miehestäsi ylpeä, turha sitä on täällä haukkua :-(

turha väittää että olis kallista jos molemmat käy töissä niin ihan helposti pystyy siivoojalle maksamaan pari kertaa viikossa

• sddfg

vitu ämmät luulee miehet ei osaa siivota vitu feministit lol haistakaa

• totuus!!

vitu ämmät luulee miehet ei osaa siivota vitu feministit lol haistakaa

• iiris84
        Hans 38v kirjoitti:

minä tässä ukkoa elätän ja hoidan sen lisäksi lapset ja kodin.

• ällistynyt
        entinen äijä kirjoitti:

imuroi kolmikymmenvuotisen sodan aikana yhden ainoan kerran, ja silloinkin hän "menetti" miehuutensa. Sattui yksi toinen mies tulemaan juuri meille kylään, joka ei myöskään ole "alistunut" imuroimaan...Ei nääs tossun alle missään nimessä.

kuin imuroidessa! Jos noin vähästä kiinni, niin liekö koko miehuutta ollutkaan? Mun mielestä se on tosi miehekästä, ettei epäile minkään työn vievän miehuutta. Korvikset, permanentit ja muu turhamaisuus on vienyt mun mielestä monelta miehuuden!Meillä on aina miehet ja naiset tehneet toistensa töitä, eikäse heikennä itsetuntoa!

• Ukkorähjäke

Kyl sulla on nyt ankee elämä :D

• The Onnellinen
        luk kirjoitti:

Vakka kantensa valitsee.

Mä en saa imuroida,tiskata,ajaa nurmikkoo,työntää ostos kärryjä(kuulemma naisten hommaa)HÖ!.Mut saan mä tehä lihapullia.'
        No ei mulla nyt niin kovaa hinkuu oliskaan noihin hommiin mut olisin vaan auttanut.Mulleppa jää sit nättinä päivinä vaan toi HD:lla ajo se kuulemma on mun hommii.

• Nauris

Minun ukkoni ei akkojen hommiin kajoa. Imuriin se tarttuu sitten kun sitä pitää korjata. Mutta rakastan sitä silti.

• Marielle82

...itsehän sen valitsit.

• kotihommat

meillä minä(nainen)siivoan ja yritän pitää järjestystä yllä,mies tekee ns.miesten hommat sekä ruuan,koska tykkää sitä.mulle sopii näin oikein hyvin.Toki vaihdan autonrenkaat,ajan nurmikon yms.pikkupuuhaa,jos sellanen tilanne tulee,tai vaik tylsää.mutta ei oo mitenkään erikseen sovittu kotihommista tms.vaan ajautunut siihen=)

• -fifty-fifty-

Kumpikaan ei tee enempää eikä vähempää ja niin sen pitääkin olla :)

-N-

• T*ssun alla

Juupajuu... eipä vaan meillä! Meillä se on kyllä minä joka tekee yleensä aina ruuan. Minä joka imuroi joka ikinen kerta... (eukko kuulemma ei tule toimeen imurin kanssa.) Yleensä minä pesen myös pyykit ja pesen lattiat. No yksi asia minkä eukko pelkästään tekee on pölyjen pyyhintä. Mutta muuten kaikki kotityöt menee kyllä mun piikkiin.

• eppulainen

..mistä pitää eli imuroi n. kerran viikossa. muut hommat on paskaa tai "on liian korkeasti koulutettu tekemään moisia hommia".

iltasanomissa joku sanoi olleensa tiskilakossa. kokeilin samaa joku vuosi sitten, armoton huokailu kuului keittiöstä kun ei ollut puhtaita astioita mutta silti ei itse voinut asiaa hoitaa.

pyykit, lemmikit, ruuat, tiskit, lapset hoidan minä.

• Yhäiskä_4lasta

No täällä taloudessa ainakin muksut tekee oman osuutensa, onko liikaa muka vaadittu teini-ikäisiltä lapsilta, että imuroisi? Ei ole sanon minä.. ken haluaa kasvattaa uusavuttomia lapsia, niin ei vaadi heiltä mitään..

1) Muksut imuroi omat huoneensa, minä omani.
      2) Yhteisten tilojen imurointiin on vuoro viikottain
      (Keittiö, olohuone, eteiset, aulat)

Ja näin homma pelaa..

Jos jollain parempi idea, otan mielelläni sen vastaan:)

• nuori 3lapsen yh-äiti

Olen laittanut lapsille säännöt:
        Jokainen huolehtii leluistaan leikkien jälkeen ennen nukkumaan menoa.
        Huoneet siivotaan vähintään kerran viikossa pölystä ja roskista, jokainen omansa.
        Kerran kuussa lapset imuroivat koko asunnon yhdessä ja äiti pyyhkii olohuoneesta ja korkeista paikoista pölyt.
        Roskia viedään yhdessä koiran ulkoilun mukana ulos.
        Tiskit laitetaan suoraan ruokailun jälkeen koneeseen kukin "keittiövuorollaan" pyyhkii pöydän ja tarkastaa tiskit koneeseen sekä purkaa sen pesun jälkeen.
        Pyykit lajitellaan omiin koreihin (värien mukaan)ja omalla pyykkivuorolla kerran viikossa ohjatusti opetellaan huolehtimaan niistä.
        Muuten siisteydestä huolehtii äiti.
        Ei liian raskasta, mutta ei aina niin helppoakaan.

• opettaa

Omat lapseni ei siihen suostus. Yks tekis jos toisetkin, toinen taas istuis paikkaallaan vaikka tuomiopäivään asti (ei auta mikään, jos jotain ei haluu tehdä) yks taas ei muuten vaan suostu tai jos sanois näin: kymmenen minuutin juttuun menisi kolme päivää, jos vahtis vieressä että tekis. Toivoa sopii, että kun ovat omassa kämpässä niin oppivat. Muuten asuvat liassa ja se ei kuulu enää äidille.

• hyvä homma
        nuori 3lapsen yh-äiti kirjoitti:

Olen laittanut lapsille säännöt:
        Jokainen huolehtii leluistaan leikkien jälkeen ennen nukkumaan menoa.
        Huoneet siivotaan vähintään kerran viikossa pölystä ja roskista, jokainen omansa.
        Kerran kuussa lapset imuroivat koko asunnon yhdessä ja äiti pyyhkii olohuoneesta ja korkeista paikoista pölyt.
        Roskia viedään yhdessä koiran ulkoilun mukana ulos.
        Tiskit laitetaan suoraan ruokailun jälkeen koneeseen kukin "keittiövuorollaan" pyyhkii pöydän ja tarkastaa tiskit koneeseen sekä purkaa sen pesun jälkeen.
        Pyykit lajitellaan omiin koreihin (värien mukaan)ja omalla pyykkivuorolla kerran viikossa ohjatusti opetellaan huolehtimaan niistä.
        Muuten siisteydestä huolehtii äiti.
        Ei liian raskasta, mutta ei aina niin helppoakaan.

Toi on hyvä, että opetat, ettei kaikki vaate käy samaan koneeseen. Toivottavasti myös poikalapset, jos niitä on, oppivat nämä pyykki- ja siivousasiat.

Kumpa jokainen vanhempi opettais noin lapsensa pitään asunnon siistinä ja huolehtimaan pois omat sotkunsa.

Sulla on hyvä malli josta muut voisi ottaa opikseen.

• opettaja--
        opettaa kirjoitti:

Omat lapseni ei siihen suostus. Yks tekis jos toisetkin, toinen taas istuis paikkaallaan vaikka tuomiopäivään asti (ei auta mikään, jos jotain ei haluu tehdä) yks taas ei muuten vaan suostu tai jos sanois näin: kymmenen minuutin juttuun menisi kolme päivää, jos vahtis vieressä että tekis. Toivoa sopii, että kun ovat omassa kämpässä niin oppivat. Muuten asuvat liassa ja se ei kuulu enää äidille.

"Omat lapseni ei siihen suostus."

Kyllä muuten suostuis, jos oikein kokeilet! Miksi vanhemmat eivät osaa kasvattaa lapsiaan nykyään. viimeistään kolmantena päivänä ilman ruokaa alkais työnteko maistua. Jo heti pienestä pitäen tuohon linjaan, turha on enää pyllistellä kun paskat on jo housussa, pilalle hemmoteltuja jo ovat!

• Mark069

Opetettu pienestä? Muutenkaan en viihdy epäsiisteissä oloissa....

• ettäsilleen

Meillä mies tekee ruuat koska tykkää siitä ja osaa sen paremmin. Minä taas siivoan koska tykkään siitä ja osaan sen paremmin :) Työnjako toimii paremmin kun hyvin.

• ex-rouva

Tässä yksi painavimmista syistä siihen, etten aio enää saman katon alle miehen (yli 45v) kanssa! Minusta ei enää saa kodinkonetta kukaan mies itselleen!
      Miesten on vihdoinkin aika muuttaa käsityksiään kotitöistä ja siitä, kenelle ne kuuluvat. Naiset ovat sopeutuneet työelämään, joten nyt on miesten aika - vihdoinkin - sopeutua kotitöiden jakamiseen.

• vaihtaa nuorempaan

Koska näistä nuoremmista miehistä on tullut oikeita kodinkoneita jotka käyvät sen lisäksi vielä töissä. Nykynaisista on tullut täysin uusavuttomia, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

• katarina

Kyllä se huushollin umuroiva minä olen, kun isäntä katsoo tv:tä.

• Hans 38v

Anna isännän katsoo tv.tä ja jatka imurointia! Kannattaa viedä isännälle olutta ja voileipiä, niistä se isäntä tykkää....

• ottaa pattiin

mikä ihmeen "ukko" sinulla on jos joudut siivoamaan ja toinen katsoo töllöä!
        Meillä siivous tehdään yhdessä voimin ja se on vieläpä hauskaa kun kummatkin saa huomata miten toisen apu saa paljon ihmeitä aikaan.
        Pitäsköhän sille sohvaperunalle tulla antamaan korville jos ei kerran yhtään siivoo vaikka asutte samassa taloudessa.
        Terkuin : pete

• Jake

Mitä järkeä on siivota itse, tai laittaa puolisoaan siivoamaan?
      Siivoaja maksaa 10-20 euroa tunti, eli pienellä sijoittamisella pääsee huomattavasti helpommalla, eikä synny riitaa moisesta vastenmielisestä asiasta.

Samalla voin vihjaista, että kun käy ulkona syömässä, ei tarvitse turhaan ostaa kotiin ruokia, joita pitää itse valmistaa.
      Ihan turhaan siis riidellään ruoanlaitto vuoroistakaan.

Sitten onkin välillä kiva poikkeuksellisesti laittaa vaikka yhdessä ruokaa, kun on viikon verran käynyt ravintoloissa.
      Nykyään on vielä todella hyviä ja erilaisia ravintoloita, ettei siellä tarvitse aina tilata pelkkää pihviä.
      Järki käteen näissä asioissa.

• ..................

Samasta syystä nainen siivoaa kuin mies korjaa autoa. MIETTIKÄÄPÄ SITÄ.

• koraamo

On huomattavasti parempi ajatus kuin tuollainen mies talossa. Tulee paljon helpommaksikin. Kotia, kun ei korjaamoon saa!

• aina palkata
        koraamo kirjoitti:

On huomattavasti parempi ajatus kuin tuollainen mies talossa. Tulee paljon helpommaksikin. Kotia, kun ei korjaamoon saa!

siivojan käymään asunnon siivoamassa

• Hans 38v

Muijan homma se on! Minä en imuriin koske!! Pitäähän sitä naisille jotain käyttöä löytyä, että ei jouten makoile :-)

• jebulis 16

Onko imuri liian painava Hans herralle kannettavaksi, kenties? ;) Hohohoo.

• hyödyllinen

Mihin susta muka on! Tuskin naistasi tyydyttämäänkään!

• jebulis 16
        hyödyllinen kirjoitti:

Mihin susta muka on! Tuskin naistasi tyydyttämäänkään!

Ai minuako tarkoitit? Voi kuule Hans herraseni, en voi naistani tyydyttää kun olen naispuolinen! ruhahhahaa ;)
        Mihinkö minusta on? No voi kuule, vaikka mihin. Autonrassaamisesta kotitöihin. Niih, kyä vikup pärjää aina, juu nou. Ja pikku vinkki, saat kuule äkäsen muijan kun rääkkäät sitä liiallisilla kotitöillä. Niih, usot sie. Ja hei Hans herraseni, kyä säkin voisit ihan vahvana ja lihaksikkaana uroona esitellä voimiasi vaimollesi rupeamalla imuroimaan. Niih, kokeile vaikka, vaimos pyörtyy ihastukseta kun sä nostat lihakset pullistuneina imurin ilmaan ja imet roskat imuriin pelkällä tahdinvoimallasi! :D

• Mies 29

Minä siivoan kaiken, emäntä auttaa joskus. Tänään vaihdoin vuodevaatteet, imuroin, moppasin, tiskasin, pesin ikkunat, pesin vessan (myös pytyn ja lattiakaivon) ja parvekkeen sekä pyykkejä kolme koneellista. Lopuksi pyyhin pölyt ja järjestelin.

Siisti koti on viihtyisä.

• Mies 29

Lisätään vielä, että en ole tossun alla, vaan teen kaiken vapaaehtoisesti. Kun on nuorena siistiksi opetettu, sen osaa myös vanhempana.

• tämä mies 29!!

Jos tosissas kirjoitit, oletpas ihana !! voiko tällaisia miehiä olla olemassa?? Jospa tuollaisen saisin omakseni niin kylläpä hellisin ja lellisin.. Minun mieheni kun ei noita kotihommia oikein hallitse, nauttii vaan puhtaasta kodista ja silitetyistä vaatteista kaapissa.

• Mies 29
        tämä mies 29!! kirjoitti:

Jos tosissas kirjoitit, oletpas ihana !! voiko tällaisia miehiä olla olemassa?? Jospa tuollaisen saisin omakseni niin kylläpä hellisin ja lellisin.. Minun mieheni kun ei noita kotihommia oikein hallitse, nauttii vaan puhtaasta kodista ja silitetyistä vaatteista kaapissa.

On olemassa, tosin kaltaiseni lienevät harvassa... ;)

• yks vaan
        tämä mies 29!! kirjoitti:

meillä mies tekee myös paljon kotitöitä, eli käy kaupassa, tekee loistavaa ruokaa, kattaa pöydän, siivoaa keittiön syönnin jälkeen jne..lisäksi tietty hoitaa raskaimmat pihatyöt sekä autojen pikkuhuollot sekä muut tekniset jutut. On myös kova pyykkäämään sekä hoitaa koirat ulos kun itse olen töissä..Itse hoidan lähinnä imuroinnin (koirien takia joka toinen päivä), pölyjen pyyhkimisen sekä vessojen pesun. Suursiivouspäivinä molemmat heiluu imurin kanssa ja tamppaa mattoja yms. Monet kaverit ovat hieman kateellisia...

• imuri tietenkin

mutta imuria ohjaa minä, miäs. Naista ei talossa ole eikä tule olemaan.

• gorilla

muija imuroi, siivoaa, hinkkaa vessan. mut se ei osaa kokata edes puuroa joten mulle on siunaantunut kokkailu ja kännäily siinä ohessa vkonloppuisin örvellän ku mikäkin rölli

• XTale ei jaksa kirjautua

Minä miehenä imuroin ja luuttuan ja vaimo tiskaa ja pesee pyykkiä. Silti olemme vaimon kanssa huomanneet, että hän tekee suurimman osan kotitöistä, sillä eihän kotityöt noihin neljään kappaleeseen töitä lopu!

Tunnen joskus hiukan syyllisyyttäkin asiasta!

• Helmi74

Meillä yleensä minä imuroin ja siivoan aika yksinkertaisesta syystä että mies on rekkakuski ja näin ollen vaan viikonloput kotona...

Kyllä mieskin sitten siivoaa jos on jotku juhlat tulossa ja täytyy siivota hieman "paremmin"...

Ja meillä isommat lapset tekevät joka viikko osuutensa kotitöistä joten sen verran niitä on jaettu...

Enkä pidä kotitöiden tekemistä kovinkaan vastenmielisenä (jokusia asioita lukuunottamatta)...Minähän olen päivät kotona lasten kanssa niin tottakai samalla hoidan kotityöt...

• jebulis 16

Isäntä: Imuroi silloin tällöin, useimmiten tiskaa astiat ja tyhjentää tiskikoneen. Ns. "miesten töiden" lisäksi hän tamppaa isoimmat ja painavimmat matot sekä pyykkää.

Emäntä: Tekee useimmiten ruoat, pyykkää, imuroi joskus, pyyhkii pölyjä, siivoaa wc:n joskus, tiskaa toisinaan, ym.

Lapset: Siivoavat omat huoneensa joka viikonloppu tuulettavat petivaatteensa, pojat siivoavat oman wc:sä (silloin kuin muistavat), tiskaavat omina tiskivuoroinaan, tyhjentävät tiskikonetta, ripustavat useimmiten pyykit, pesevät joskus pyykkiä, minä siivoan joskus olohuoneen ja pojat muut huoneet ja teemme jopa ruokaa, myös pojat.

Näin meillä. Kun hommat jaetaan ja ne hoidetaan yhteistyöllä, hommat hoituvat nopeasti ja kukaan ei joudu yksin raatamaan. Miespuolisilla pysyy soppakauha ja imuri käsissä yhtä hyvin kuin naispuolisilla, se vain riippuu mihin ollaan totutettu ja miten opetettu. Ja ennenkaikkea miten siihen ASENNOITUU! Piste.

• Mielelläni

Mies tekee työtä ja mä hoidan kodin. Näin on hyvä ainakin meillä.

• tämän takia meill

sen takia meillä minä(vaimo) teen kotityöt koska mieheni on töissä ja tuo meidän perheeseen rahaa. ihan hyvin sujuu.iloisin mielin teen siivoukset ym kotityöt kun on nii ihana mies joka jaksaa käydä töissä .yövuoroissa sun muissa rankoissa vuoroissa..

• Jihuuu

Juuri imuroineena ja mopanneena.. onneksi kone tiskaa puolesta :D Helteellä tosin tuo siivous ei ole yhtä makoisaa kuin muutoin, mutta onneksi suihkuun pääsee viilentymään!

Kotityöt tehdään meillä tasa-arvoisesti, mieskin tietää miten imuri, astianpesukone ja pyykinpesukone toimivat. Tasa-arvon tosin tulkitsen siten, että se joka on enemmän kotona, voi joutessaan myös tehdä suurimman osan kotitöistä.

Kotitöitten tekeminen on kivaa, eihän niihin menee aikaakaan montaa minuuttia ja kiiltävät pinnat miellyttää silmää :D

• yleiskoneena..

meillä nainen on yleiskone,tiskaa,siivoa ja v*****lee..

• MiimuXi

.... molemmat tekee mitä osaa, ehtii ja jaksaa! Meillä ei mikään työ ole leimallisesti "miesten" tai "naisten" työtä. Mä vaan (nainen) inhoan imurointia ja siksi välttelen sitä iloisesti. Mies taas ei tahdo pestä vessaa, ja mulle se on parin minuutin stressitön homma siinä vaikka hampaidenpesun jälkeen.

Ruokaa laittaa kumpi laittaa tai sitten haetaan pizza. Tiskikoneen täyttö/tyhjennys menee aika fifty-sixty.

=) eli ei nipoteta kotitöistä, silloin toki vähän kiireessä ärhennellään kun on tulossa vieraita ja pölypallot pyörii sohvan alla, mutta onneksi molemmat jo tietävät mitä tällaisessa kriisitilanteessa tehdään...

Jokainen tekee kotonaan miten haluaa, eikä siihen toisten tarvitse puuttua.

• teen

meillä kaikki kotityöt (siivous, imurointi, ruohon leikku, haravointi jne.) ja olen muuten 13-vuotias poika.

• Kyllä se niin on.

Kotityöt tekee Nainen ja niin se on aina. ;D

• sama 13w poika
        Kyllä se niin on. kirjoitti:

hehee x)

• siivoan
        Kyllä se niin on. kirjoitti:

tiskaan, laitan ruoan,pyykkään, hoidan pihan ja huollan auton. Ukko tuo kotiin rahaa ja elättää perheen. Näin meillä ollu aina, ja näin myös kaikki sujuu hyvin. En mä vaan viitti kotona tyhjänpanttina istua ja olla kun mies raataa töissä, noissa lapsissakaan kun ei niin kamalasti homma ole ,että ei muuta kerkiäis välissä tekemään:)

• isäntä

siivoaa,kokkaa,huolehtii isännästä eli
      antaa p****a.

• antiorja

Taidat olla melkoinen sika kun thaimuijaasi käytät noin röyhkeästi hyväksi...nyt kun eletään 2000 lukua niin yksikään suomalainen nainen ei alistuisi mokomaan käsittelyyn...häpeäisit,NÖF NÖF QVIIK QVIIK...SIKA!!!

• parentsi

Niinhän kaikki vaimot tekevät. Myös suomalaiset. Siivoavat, kokkaavat, paistavat, parsivat, antavat sitä p....a, miten sinä muuten luulet lapsien syntyvän. Ja kaikki tämä ilolla, ei suinkaan sen vuoksi että ukko elättää. Kas, kun suomalaiset vaimot käyvät myös tämän kaiken lisäksi töissä ja kantavat rahaa kotiin, että miehellä riittäisi enemmän harrastuksiinsa. ja hyvähän se vaimon on tehdä ne kotityötkin, riittää sitten miehellä aikaakin enempi harrastuksiin. Vaimot voi harrastaa kaikkea hyödyllistä kuten parsimista, ompelua sekä likunnallisista harrastuksista pyöräilyä tai kävelyä, koska sillain voi tehdä työmatkat. Saavat miehet sitten käydä perheen ainoalla autolla töissä. Vaimot voivat töistä tullessaan käydä kaupassa kun pyörälle on niin helppo löytää parkkipaikka... Miehet harrastakoon hyvötyharrastuksista kalastamista ja metsästämistä mm. Vaimot voivat sitten osallistua miestensä harrastuksiin ja perata ja paistaa kalat, tehdä hirvenlihapihvit, nylkeä jäniksen jne.. jne...
        Ihanaa olla nainen ja niin tarpeellinen, niin tarpeellinen.

• siivotaan

meillä lapset (10 ja 13v. pojat 16v. tyttö) ovat imuroineet jo monta vuotta vuoroviikoin kerta viikkoon. minä ja joskus mies toisen kerran loppuviikolla. hyvin toimii... lasten hommiin kuuluu tiskikonevuorot vakiona, muita hommia tarpeen mukaan, esim nyt lomalla sikalavuorot. paitsi tytöllä, jolla melki koko kesän kesätöitä kodin ulkopuolella.
      hyvin oppivat rahan käyttöä, ku lähes kaikki pitää ansaita itse...

• teekoo

Miksi lapsille pitäisi maksaa kotitöistä? Eikö lämmin ruoka ja katto päällä riitä?

• ei viikkorahaa
        teekoo kirjoitti:

Miksi lapsille pitäisi maksaa kotitöistä? Eikö lämmin ruoka ja katto päällä riitä?

kaikesta ei meilläkään makseta, mutta meillä ei ole minkäänlaista viikkorahaa muuten... rahaa kuitenkin nykyään monet lapset saavat ilman mitään velvotteita. olen katsonut että maksan mieluiten joistakin kotitöistäkin, kuin tyhjästä. eli käyttörahansa ansaitsevat esim koko kodin imuroinnilla ja sikalatöissä. ruoka, asuminen, tarpeellinen vaatetus yms. tulee tietysti muuten. jotain kalliita merkkivaateita yms ostavat omillaan.

• kohta

hoitelen tosiaan yksin minä.

Nysvä lähtee hoitelee hommas ihan mihin tykkää.

• siivotaan vaan

... kotitöihin osallistuu TIETYSTI KOKO PERHE!!!! eli ISÄ, ÄITI ja LAPSET 13,11 JA 7 vuotiaat. Näi meillä homma hoituu. Ja siistiä on eikä kukaan ole liian rasittunut!

• deedd

Kenen Mielestä Tommy Aldridge on hyvä Rumpali.? :D

• isä48

Vaimon kanssa tuli joskus muutama lapsonen tehtyä, ja kaikkihan tietää, että ekat vuodet on aika kokopäiväistä raatamista, mutta kun lapset vähän varttui, niin mehän laitettiin ne tekemään kotityöt.

Eli, viikonloppuina tyttö(15) ja poika(13) siivoavat talomme. Joka viikkoinen jättisiivous on ollut hyvä keksintö. Ei tarvitse paljoa meidän vanhempien tehdä.

Lapset eivät edes uskalla kyseenalaistaa tuota käytöntöä, kun ollaan pienestä pitäen tähän kasvatettu niitä, että oma vastuu on kannettava yhteiskunnassa ja elämässä. Joskus noista lapsista tulee vielä hyviä yhteiskunnan jäneseniä! Jos nuo nuoret joskus yrittäisivät luistaa tehtävistän, niin "keinot" on niin hyvät, että pianpahan palaisivat ruotuun. Hehheh.

Vaimolla on käynyt mielessä että hankkisimme ulkopuolista siivousapua, mutta säästämme ne rahat eläkepäiviä varten...

• ui hitto.

Naiset siivoamaan,se on naisten homma.

• menee

Meillä imuroi kyllä pääsääntöisesti mies. Tosin se ei taida kotitöitä ihan tasan jakaa. Periaatteena on kuitenkin, että kummallakin on omat avstuunsa, mutta jopustetaan tarvittaessa.
      Myös lapset osallistuvat, vaikka aika vähän jotutvat kyllä tekemään, jos vertaa omaan nuoruuteensa/lapsuuteensa.
      Jotta voidaan jakaa, pitää sitten kummankin hyväksyä toisen työn jälki. En pitäisi, jos mies tulisi sanomaan jotain tavastani valmistaa ateriaa-pyrin kyllä olemaan arvostelematta toisen työtä...ei aina niin helppoa!

• mikä tiskaus

Meillä ei tiskata eikä siivota. Samat tiskit on pyörinyt tossa altaassa muutaman kuukauden ja imuroitu on viimeeks muutama kuukausi sitten.
      Ei ole allergioita meidän perheessä, suosittelen!

Sit kun tarvii astiaa niin pesee sen mitä tarvii.

• liinuuu

mä yleensä imuroin meillä. oon 13!

• Mies-vm69-

Minä siivoan ja pyykkään, mutta vaatteiden laittaminen kuivausrummusta kaappiin ei ole mieluisinta puuhaa.
      Kalusteet vaihtavat paikkaa aika usein. Tiskikonekin oli hommattava kun meni liian kauan tiskaamiseen, tuli jynssättyä astioita tarkemman kaavan mukaan.

• Veikka75

Meillä vaimon kanssa ei ikävä kyllä ole halua käyttää arvokasta vapaa aikaamme siivoukseen joten meillä sen hoitaa pääosin siivousfirma. Tiskaukset menee 60/50 viikosta riippuen ja loput hoitaa tiskikone.

• käy

töissä, pitää asuntoa muuten kunnossa, esim laittaa tapetit, maalaa asunnon, pitää auton kunnossa.Naiselle jää silloin vain tämä yksi pieni tehtävä: Pyykätä,siivota asunto ja pestä astiat.Niilläkin pääsee helpomma kin on koneet, muta tapetit eivät tule seinään itsestään. Naisen paikka on kotona nyrkin ja hellan välissä.

• argh

Meillä minä täytän ja tyhjennän astianpesukoneen, kun pyydän miestäni tekemään sen, mielellään heti, hän suuttuu(no voivoi), minä imuroin, tiskaan, pesen lattiat, pyyhin pölyjä, vaihdan petivaatteet, vien matot tuulettumaan, vien roskat(mieheni saattaa viedä roskat ulos kerran viikossa). Ainiin, ja pesen vessan ja pesen pyykkejä, pyykinpesun miehenikin jopa hoitaa välillä, eipä muuta tule mieleen mitä se meillä siivoaisi.

Vaikka teen vähemmin töitä kuin mieheni, silti "periaatteesta" haluan hänen myös siivoavan meillä. Jos hän ei vaikka laita astioita koneeseen kun on esim. syönyt, en minäkään hänen astioita koneeseen laita, ne ovat tiskipöydällä niin kauan kuin hän itse viitsii ne laittaa sinne!
      (ja sitten myöhemmin valitetaan että voivoi kun on tiskipöytä taas pa****en,ala siivota!)

Ja miehen logiikka oli??

• Mitäs tänne linkittelettä?

Sehän on "hyvät naiset" iltasanomien femakkopalsta ja kaikki kyselyt vastauksineen sen mukaiset !

• en anna!

muiden siivota kotiani. itse siivon vaikka mikä ois. mitään mikään rasita. asennevamma?

• mikamikamika

akkojen hommaa, tosi mies käy töissä ja hommaa perheelle rahat

• ukko

niin paljon,että pystyisin olemaan kotona.Nyt on käytävä töissä ja tehtävä kotityöt lisäksi.Mies ei erota pesukonetta kuivurista.

• Semi

Meillä imuroin minä, eli mies. Kotityöt jaettu ja imurointi on minun hommia.

• Itse oman taakkansa kantaa

Eiköhän tämä miehen/naisen valintakin ole sellainen monivalintakysymys, kannattaa miettiä mitä ominaisuuksia kanssakumppaniltaan toivoo, luovia sopivat ja molempia tyydyttävät kompromissit, eikä langeta heti ensimmäisen shemeikan kainaloon joka katsoo suoraan silmiin. Yhdessä mennään yhteen tullaan... on sentään kansakunnan raamattu Aku Ankan taskukirjakin nimetty muinoin!!!

• Lattiamoppi

Eiköhän tuo nykyään kuulu molemmille. Jos ei mies/nainen viitti siivota ym ni painukoot vittuun. Luulis huushollin siisteys olevan sen verran tärkeää .

• mä vain

eli minä ja ylensä keskimäinen lapsi joka on poika vanhin poika pelaa vain ja tyttö joskus . mies töissä ja sen mielestä kakarat ,pyykit ,ruoka ja siivous kuuluu mulle. kun se tulee töistä pelaa joko tällä tai pleikkarilla .

• imuroin itse

,ja on siistiä ja puhdasta. Meillä kun ei sotketa.Enkä anna kenenkään tuoda koiraa ei kä kissaa sisälle.En pidä koiran ja kissan karvoista sukkien pohjassa.
      Asun yksi ja siivous ei rasita parisuhdetta. Autotallissakin minulla on oma imuri,se on aivan yhta puhdas kuin keittiö tai makuuhuone. Vanha sanonta että puhtaus on puoli ruokaa ja silti en ole läski, kai siinä imuroides on nuo kalorit palanu, heh, heh. Ainii tähän lopuun pitää tietysti laittaa että olen mieshenkilö.

• päästä

kärsii koko ruumis=) Alusta asti ko laittaa ukonki hommiin ni oppii tekeen tulevaisuudeski hommia napisematta. Vanhaa koiraa kun on pirun vaikee opettaa....Et itteesä saa akat syyttää jos ovat orjiksi ryhtyneet....

• meillä

Isäntä imuroi, luuttuaa ja puistelee matot. Minä pesen vessan ja pyyhin pölyt ja vaihdan lakanat.
      Naapurit ihmettelee et miten meillä siivotaan niin usein, mutta kun yhessä tehään niin siihen ei kauaa mee ja kämppä on aina siisti.

• tapaus....

Uusi tyttöystäväni kyllä osasi tehdä ruokaa aivan mahtavasti. Itse opin häneltä sen oikean ruuanlaiton taidon, ja purkkiherneet ja muut valmisskeidat jäi samantien.

Mutta muuttaessaan luokseni asuntooni, joka oli hyvässä kuosissa ennen sitä ja josta pidin huolta siivoamalla ja pesemällä paikkoja vakituisesti, muuttui puolessa vuodessa aivan helvetinmoiseksi lääväksi. Ei kiinnosta enää edes ystäviä tulla täällä käymään kun tämä asunto on tämmöinen uskomaton läävä jossa haisee pahalle ja jossa astiat, jolla välillä puoliksisyötyä ruokaa, löytyy välillä milloin mistäkin. Eräs kaveri sanoi kerrankin esimerkiksi että "uskaltaakohan täällä edes istua mihinkään", eli ei kovin hyvin mene kun kaveritkin alkavat tuolla tavalla pikku vinkkejä viljelemään.

Minä luulin että poikamiehet ovat sellaisia sikoja, että muutama kaljapullo löytyy viikonlopun jälkeen eri paikoista ja välillä on jotain hesen tai mäkin paketteja edellisillalta pöydillä. Sellainen sotku ei vedä vertoja tähän läävään millään tavalla.

Miten helvetissä saisin pistettyä tuon muijan ojennukseen? Minä joudun ensin tekemään työt ja sen jälkeen vielä kotityöt - hänenkin puolestaan. Tekee hän sen verran "kotitöitä" että, ennen ruokailuaan, hän pesee lautasensa ja haarukan ja alkaa pistelemään poskeensa ruokaansa. Lautanen jää siihen sitten, mihin sen sattuu laskemaan. Pahinta on kuitenkin se, että hän voi alkaa keräämään roskia muovipussiin, jonka jättää keittiönlattialle avoimena odottomaan ehkä lisäroskia. Siihen hän sitten voi laittaa kahvinporot ja muut, ja nehän haisevat sitten koko kämpässä kun tulen kotiin. Kerran vuodessa hän voi sitten innostua tekemään suursiivousta, niin että koko asunto on ihan elinkelvoton ja sekaisin, kun se jää kesken. Ei edes näiden kahden vuoden jälkeen hän ole saanut aikaiseksi pitää asunnostamme ja elämästään huolta. Aina minä saan olla etsimässä hänelle hänen tavaroitaan joita hän on hukannut ympäri asuntoa. Kysyy hieman kuulkaa miestä että jaksaisi tehdä kotitöitä entiseen malliin. Nyt joudun tekemään joka päivä sen, minkä ennen tein kerran viikossa, ennen viikonlopun rientoja. Ei voi olla olemassa tuollaisia sikanaisia enempää suomessa. Vaikka kavereiden kanssa olemmekin vuosia sitten viettäneet villiä poikamieselämää, ei meistä kukaan ole kuitenkaan näin sika ollut ikinä! Miten helvetissä saan hänet pitämään asunnostamme huolta sen ajan kun olen pois tai pitämään edes omat tavaransa järjestyksessä?

• törky kiertoon

Sama juttu täällä. Sikanaisen kanssa tuli vietettyä viis vuotta. Yäks. Aina kämppä epäsiedettävässä kunnossa, kamat sekasin, törkyä jokapaikassa. Biojätteet eroteltu vaan tiskipäydälle asti. Auto ihan kammo kondiksessa, pari päivää siitä ku siivosin. Kun aloin laittaa käyttökieltoon tai nootittaa niin alko kammo kiukuttelu. Ny menee putkeen, ku on eri osotteet ja uudet kuviot.
        Mä suosittelen kierrätystä.

• isoihin...
        törky kiertoon kirjoitti:

Sama juttu täällä. Sikanaisen kanssa tuli vietettyä viis vuotta. Yäks. Aina kämppä epäsiedettävässä kunnossa, kamat sekasin, törkyä jokapaikassa. Biojätteet eroteltu vaan tiskipäydälle asti. Auto ihan kammo kondiksessa, pari päivää siitä ku siivosin. Kun aloin laittaa käyttökieltoon tai nootittaa niin alko kammo kiukuttelu. Ny menee putkeen, ku on eri osotteet ja uudet kuviot.
        Mä suosittelen kierrätystä.

asioihin naiset pieniin.
        Eli naisten kuuluu hoitaa koti,se ei katso että eikö mies voi autaa naista kun näkee tämän tarvitsevan apua ja toisin päin myös.
        Ikävää nähdä naisten miehistyvän eli menettävät vyötärönsä,miehet taas saavat vyötärön ja alkavat kimittämään.
        Kun nainen tietää paikkansa ja sen mikä on naisen tehtävä,ennen kaikkea rakastaa miestään,niin kotikin hoituu itsestään.

• mieheksi!!

Mulla ihan sama tilanne mieheni kanssa. Nelisen vuotta on saman katon alla asiasta "sodittu". Ei yhtään kertaa ole äijä edes tiskannu!! Vaatteet, lautaset, roskat, niistopaperit, märät pyyhkeet.. siis kaikki jää äijällä niille sijoilleen ja minä kerään perästä omille paikoilleen. Olipa aika kun äijä oli työtön ja minä töissä eikä sittenkään yhtään mitään tapahtunu. Kotoa häipyy sen samoin tein kun pitäis mattoja tampata sun muuta. Joskus kauhean jäkätyksen jälkeen vie astiansa altaaseen asti. Ite inhoan sotkua ja paskasuutta joten pakko vaan tehä ite kaikki. Miksi siis elän hänen kanssaan? hyvä kysymys...

• nainen42

sun täytyy rakastaa sitä naista todella, todella paljon kun siedät tuollaista!! ja jos ei rakkaus ole niin suurta niin pistähän todellakin pellolle ihminen, rajansa kaikella...

• siivoushullu

Minä se imuroin 3-4 kertaa viikossa ja nautin jokaisesta hetkestä! Olen perfektionisti ja siksi tykkään siivota! Joku se saa vielä hyvän vaimon musta kun on aina paikat siistinä! =)

• ella

Voi olla että sinusta hyvä vaimo tuleepi. Mutta onko hyvän vaimon kriteeri se, että kämppä on putipuhdas? Mielummin otan vähän sekaisemman kämpän ja avioliiton joka on tasa-arvoinen, uskollinen, rehellinen, luotettava...
        En halua yleistää, mutta usein siivoushullut ihmiset eivät osaa rentoutumisen taitoa ja arvostelevat muiden vähemmän siistien ihmisten asuntoja.
        Minulle "siivoushullu" nimitys tuo mieleen enemmän negatiivisia asioita. Ja tämä ei siis tarkoita sitä että oma kotini olisi kaatopaikka, vaan siivotaan kun jaksetaan ja muutama villakoira sängyn alla ei ole katastrofi!

• pkjpåkio

Femakkopalstaa tänne referoidaan???
      Tuo ei ole tasapuolinen palsta iltsikassa milään tavalalla.

• nasutin

Minä, nainen siivoan, koska olen tottunut tekemään sen aina itse. Mieheni kun ei ole aina niin tarkka (olen pölyallerginen), saan monasti mennä perässä ja siivota uudelleen.
      Täytynee kyllä myöntää olevani aika perfektionisti, joka omasta mielestään saa vain itse aikaan parhaan tuloksen, mutta olen opettanut myöskin itselleni ettei kaiken tarvitse aina olla niin täydellistä..=)
      Joten miksi homma pitää tehdä monimutkaisesti.
      Mieheni usein leikkii lasten kanssa taikka tekee ruokaa vastineeksi siitä, että minulla menee hiukan aikaa muihin kotihommiin.
      Ei se minua haittaa, kunhan vaikka joskus esim, pyyhkii pölyt.

• Peppi

Olen luonteeltaan siivoushullu ollut aina. Pidän siivoamisesta, mutta jos pitää tehdä sataa hommaa yhtäaikaa niin kyllä siivoushalut kaikkoaa. Siivoaminen on kivaa, kun ajattelee että työ palkitsee aina (mitä sotkusempi sen parempi..näkee työnsä tuloksen).

Meillä kotityöt on yleensä niin, että minä teen kaiken...voin syyttää ihan itseäni siinä, koska mies on oppinut siihen, että ei tarvi siivota kun olen ehtinyt sen tehdä. Minun ajatusmaailma on ollut aina sellainen, että jos työtä ei voi tehdä alusta asti kunnolla on parempi kun ei aloitakaan. Eli meillä siivotaan perusteellisesti aina kun siivotaan eli joka viikko.

Meillä lapset osallistuu myös kotitöihin. Meillä on lapsilla keittiövuoro ja pieniä siivousjuttuja. Eli meillä ei kasva uusia uusavuttomia, vaan entistäkin vahvempia ja työhönsä tarttuvia taitavia lapsia. Sen minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. Eihän ne vanhat koirat enään uusia temppuja opi :)) Eli turhaa tätit tai sedät kitisette...ei sillä mitään voita.

Olkaa onnellisia, että voitte tehdä oikeasti jotain oman perheen hyväksi. Vois olla asiat paljon huonommin, että ei voisi osallistua perheen yhteisiin töihin, vaikka haluais. Jos vaikka joutuis olemaan vuoteen omana tai pyörätuolissa, joka rajoittaa työntekoa.

Kaikille leppoisaa ja iloista kesän aikaa. Hymyilkää auringon kanssa kilpaa !!!

Terv. Peppi

• arjes

Meillä minä, mies, yleensä pidän siisteydestä huolta, vaikka saattaa nainenkin välillä innostua ja yllättää. :) Hän laittaa useimmiten ruoan ja pyörittää pyykkirumbaa.

Minusta se on niin, että kotityöt ovat yhteisiä saman katon alla asuville ja se tekee, joka kulloinkin parhaiten taitaa ja ehtii. Joskus kotityöt ovat ihan mukaviakin, joskus suoranaista pakkopullaa... monta kertaa se riippuu juuri siitä, miten kokee toisten asennoituvan ja osallistuvan. Jos ilmapiiri on sellainen, että jokainen antaa oman panoksensa, olipa se suuri tai pieni, ei pitäisi tulla ahdistusta kenellekään.

Mikä minua ärsyttää on, että toinen osapuoli -aikuinen ihminen- ei arvosta siivoustani vaan sotkee surutta jättämällä tavaransa ja vaatteensa pitkin lattioita ympäri huushollia, jättää ruokapöytään tyhjät elintarvikepakkaukset ja ruoanmurenat, mässää karkkia ja niistelee jättäen kääre- ja räkäpaperit pöydille, tasoille, sängylle ym. Lisäkivana hänellä on pitkäkarvainen kissa, joka on kaksin-, jopa kolminkertaistanut imuroinnin tarpeen karvojen ja purujen levitessä kaikkialle missä kissa liikkuu. Mitähän pitäisi tehdä?

• luuttu
        Peppi kirjoitti:

Olen luonteeltaan siivoushullu ollut aina. Pidän siivoamisesta, mutta jos pitää tehdä sataa hommaa yhtäaikaa niin kyllä siivoushalut kaikkoaa. Siivoaminen on kivaa, kun ajattelee että työ palkitsee aina (mitä sotkusempi sen parempi..näkee työnsä tuloksen).

Meillä kotityöt on yleensä niin, että minä teen kaiken...voin syyttää ihan itseäni siinä, koska mies on oppinut siihen, että ei tarvi siivota kun olen ehtinyt sen tehdä. Minun ajatusmaailma on ollut aina sellainen, että jos työtä ei voi tehdä alusta asti kunnolla on parempi kun ei aloitakaan. Eli meillä siivotaan perusteellisesti aina kun siivotaan eli joka viikko.

Meillä lapset osallistuu myös kotitöihin. Meillä on lapsilla keittiövuoro ja pieniä siivousjuttuja. Eli meillä ei kasva uusia uusavuttomia, vaan entistäkin vahvempia ja työhönsä tarttuvia taitavia lapsia. Sen minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. Eihän ne vanhat koirat enään uusia temppuja opi :)) Eli turhaa tätit tai sedät kitisette...ei sillä mitään voita.

Olkaa onnellisia, että voitte tehdä oikeasti jotain oman perheen hyväksi. Vois olla asiat paljon huonommin, että ei voisi osallistua perheen yhteisiin töihin, vaikka haluais. Jos vaikka joutuis olemaan vuoteen omana tai pyörätuolissa, joka rajoittaa työntekoa.

Kaikille leppoisaa ja iloista kesän aikaa. Hymyilkää auringon kanssa kilpaa !!!

Terv. Peppi

olen perheemme ainoa lapsi ja minulle on langennut nykyisin myös sisäkön rooli. Äiteni on siivoushullu, joka vaatii samaa otetta asioihin myös muilta. Isäni auttamaton laiska jota ei saa tekemään mitään hyödyllistä autotallin ulkopuolella. Minun velvollisuuksiini kuuluu imuroida joka päivä koko talo, pestä mahdolliset pyykit ja astiat, ja muutenkin pitää asunto päällisin puolin siistissä kunnossa.
        Siisteyttä rakastava äiteni taas toisinaan hoitelee erikoisempia tehtäviä kuten ikkunoiden pesun, kun perusasiat ovat jo hoidettu...

toisinaan sitä antaisi arvoa muutamalle sisarukselle...

• susanna_41

ai kukako. no aivan itse ellei lika ole kotosalla. kun ei tota ukkoakaan ole tullu uudelleen hankittua :))

• Aviomies-

Mitä ne uusavuttomat suomalaiset taas narisee? Kylläpä on kamalaa, kun joutuu itse siivoamaan oman asunnon ja siitä pitää vielä puolison kanssa tapella. Perkele muuttakaa telttaan tai palkatkaa siivooja jos on elämä noin vaikeaa.

• naimisissa 5 v

Njaah, kyllä meillä jaetaan kaikki työt. Kumpikin tekee mitä osaa ja viitsii, ja toista autetaan. Minä kyllä pääasiassa laitan ruoan, koska miehen ruokaa ei syö erkkikään :-)

Siivoamiset ynnä muut menee kyllä puoliksi, koskaan ei ole niistä tapeltu. Puutarhajutut myös, tänäänkin minä purin lautakuorman ja mies nyhti nokkosia :-)

Eli ihan miten sattuu. Hyvin on mennyt ja juttuun tultu, riidellä ei juuri koskaan, eikä ainakaan tämmöisistä pikkuasioista. (Tai no, voihan nuo paisua isoiksi asioiksi, jos vain toinen yksin joutuisi kaiken tekemään).

• pirttihirmu1

Meillä siivoan minä, akkaitten hommaa lienee aina ollut ja perinteestä pidettäkööt kiinni, heh! Mulle kotitöitten tekemisessä ei ole mitään vastenmielistä, siivoilen mielelläni ja pidän paikat kondiksessa. Mies tykkää siitä, eikä se meillä suhdetta rasita. Miehen huoleksi taas jätän autoremontit ja puutarhan puolella kivien siirtelyt ja tuommoset raskaammat hommat. Eikä sekään valita. Meillä ei viititä riitelyyn tuhlata aikaa. Nämä on semmosia välttämättömiä juttuja, mitkä pitäs tehä vaikka ois sinkkuki.

• IS:n kysely...

Voi vittuu... Eikös IS:lla ole mitään muuta kyseltävää, kuin se, kuka siivoo...
      Me ollaan homopariskunta, ja me siivotaan yhdessä...

IS:n kannaittais kysellä, miten päästäis tilanteeseen, etteivät ihmiset maailmalla kuolisi nälkään ja sairauksiin...

Ilta-Sanomia halveksien
      savolaishomo

• Hetero-

Homopari savosta, HEHE, otan osaa, hyi hitto.
        Ootteks ostanu kukkia toisillenne siivouksen kunniaksi?

• se valittaa joka toimii väärin

Mun mielipide on tämä että miehen voi toki opettaa helpolle. Jos haluaa kultaansa palvella ja passata, niin ei kun siitä vaan. Mä olen alusta saakka sanonut, että mä en sitten yksin siivoa, ja kylläpä se mies kyselemättä viikkosiivouksenkin tekee, laittaa ruuat, pesee pyykkiä jne. Niin makaa kuin petaa. Ja meidän isi vielä tykkää siitä touhusta. Opettamalla miehestä saa laiskan, pelisäännöthän tehdään selviksi jo pelin alkaessa. Eikös?

• minä^^^^

Meillä isi imuroi.

• Teen kaiken

Vapaaehtoisesti-Laitan ruuat-Siivoan-Pesen pyykit-Kuskaan koiran-Käyn kaupassa-Käytän matotkin ulkona. Enks oo kiva mies?
        Siis vaimon mielestä? -En oo kyllä kysynyt.
        Uskaltaisko kysäistä?

• jakaantuu itsestään

niin, että mies hoita mm. peltohommat ja lumen auraamiset yms. paitsi heinätyöt tehdään yhdessä ja minä hoitelen huushollin. Näistä ei ole meillä ikinä edes keskusteltu, menee ihan luonnostaan. Asiahan on niin, että isäntä ei varmaan päästäis mua esim. kyntään ja minä en halua häntä jalkoihihin kun häärin sisällä (jos häärin). Niin, yhdessä me laitellaan pihaa, siinä on välillä semmosta raskasta siirreltävää, että ne tehdään yhdessä. Mukavasti menee näin.

• hyvä elämä

Ei mulla muuta sanottavaa ole :)

• _nainen_

Meillä tehdään kaikkea vuorotellen/yhdessä. Tiskit tiskaa se jolla on aikaa tai joka ensimmäisenä viittii, kuitenki päivittäin. Pyykit pesen useammin minä. Viikko siivous tapahtuu aika tasapuolisesti. Auto siivotaan silloin kun se sitä tarvitsee.

• mielipiteeni

Jos nainen ei saa miestänsä siivoamaan, eikä itse halua kuunata, sillä on vääränlainen mies. Jos mies haluaa maata sohvalla ja odottaa, että akka tuo sille leipää ja kahvia, mutta niin ei tapahdu, sillä on vääränlainen muija. Yksinkertaisia perusasioita! Yhteiset säännöt sovitaan!

Meillä minä siivoan ja akka palvelee mua sitten.

• minttu1

Meillä tekee kotityöt minä sekä mieheni. Ei kannata ottaa siivouksesta niin kamalaa numeroa. Siivous on kivaa!!

• ossobukko

Miksi seuraavat pikku työt ovat naisille äärettömän hankalia?
      -roskapussin vienti laatikkoon
      -maitopurkin nouto korttelin päässä olevasta kaupasta
      -Lasten käyttäminen uimassa, patikkaretkellä ym.

Mä pääsen pirun helpolla himassa, kun vaimo lupaa tehdä vaikka kaikki kotityöt, kunhan minä hoidan nuo pikkuaskareet aina ja iänkaikkisesti

• suodatin

meikä on semmonen mies joka meillä imuroi ja siivoaa muutenkin ja pesee osittain myös pyykin.Johtuen osittaisesta työkyvyttömyydestä ja muijja käy hoitoalalla töissä,kyllä minä joudan ja tykkään myös siivota.Kun muksut on päivät koulussa niin saa rauhassa touhuilla,laittelen myös sapuska politiikkaa myöski.

• siivoavaa miestä?

Osaako naiset arvostaa siivoavaa miestä, siis miestä joka on oikeasti siisti, pitää huolen itsestään, siivoaa ja tekee myös "naisten hommat" mielellään?

• YH-ISI VAAN

KOSKA NAISET EIVÄT ITSE OSAA TEHDÄ MITÄÄN !

T: SIIVOAVA, MUKSUILLE KOKKAAVA, PRÄTKÄLLÄ KEULIVA, SATANEN PENKISTÄ, NS. TÄYDELLINEN MIES

NAISET TYKKÄÄ ONNETTOMISTA SUUTAAN PIEKSIVISTÄ KUKKAKEPEISTÄ !

• kUTEN IKI
        YH-ISI VAAN kirjoitti:

KOSKA NAISET EIVÄT ITSE OSAA TEHDÄ MITÄÄN !

T: SIIVOAVA, MUKSUILLE KOKKAAVA, PRÄTKÄLLÄ KEULIVA, SATANEN PENKISTÄ, NS. TÄYDELLINEN MIES

NAISET TYKKÄÄ ONNETTOMISTA SUUTAAN PIEKSIVISTÄ KUKKAKEPEISTÄ !

kUTEN IKI
        kUTEN IKI
        kUTEN IKI
        kUTEN IKI
        kUTEN IKI

• Maisa

Tasapuolisesti yritetään mieheni kanssa tehdä kotitöitä lasten avustuksella.Kummatkin tehdään vuorotöitä,niin pakko on töitä jakaa.Ja yhtälailla se siivous ym.kotityöt sujuu mieheltä kun naiseltakin.

• Hennuli

kotityöt tehdään yhdessä, mies tekee rankimman kuten mattojen viennin ja pöllytyksen sekä imuroinnin (ovat asioita jotka käyvät selkääni). Se kumpi ehtii niin tarttuu moppiin ja toinen pyyhkii vaikka pölyjä... Kaikki työt jaetaan sulassa sovussa, niinhän minäkin teen jotain ns. miestenjuttujakin samalla lailla kun mieheni on mukana kotitöissä :)
      Työt sujuu nopeammin ja taas on enempi yhteistä aikaa yms...

• mujjijjja

Alkoi mennä tuo homma siihen, että mies valitti aina jotain "Mulla on tämä lämmityshomma". Tehtiin niin, että minä siirryin vaihteeksi lämmitykseen. Ja tulin siihen tulokseen, että se ei ole homma eikä mikään.

Sen sijaan ukkoa on vieläkin vaikea saada harjan varteen. On keittiön siivouksessa aina äidin vuoro, tyttären vuoro, toisen tyttären vuoro, pojan vuoro ja toisen pojan vuoro... Mutta ei koskaan isän vuoroa. Tai jos on, niin jälki ei ole ainakaan kummoinen. Mutta tähän on totuttu. Hän osaa kyllä delegoida hommia lapsilleen ja hän ei tykkää, jos työnjälki on huono, mutta hän ei itse kykenisi läheskään samaan.

Sen sijaan pojat osaavat kyllä laittaa ruokaa, siivota yms, mutta eivät lämmittää taloa tai vaihtaa autosta renkaita. Tähän siinä on tultu. Minä sen sijaan taivun samalla tavalla kaikkiin hommiin, mihin ukkokin. Kumma kyllä mies lähtee mukaan marjametsään, toisin kuin eräs hänen kaverinsa, jonka mukaan marjastaminen on naisten ja homojen hommaa. Mikähän nykyään on sitä miesten hommaa, kun naiset vaihtavat itse renkaat autosta. Tai sitten jotkut cityuusavuttomat miehet kuvittelevat, että renkaiden vaihto on jotain miesten hommaa.

• M28

Aikanaan vaikka siivosikin niin toinen vain arvosteli ja valitteli että tonne jäi vielä. Siis jos ei työn jälki kelvannut koskaan niin en sitten tehnyt, samapa tuo oli kun kerta samat valitukset tuli siivositpa tai et.

Eli homma voi olla niinkin että nainen vaatii että mies tekisi vähintään samanlaista jälkeä kuin nainen itse, eihän siinä ole mitään järkeä. Enkä mitenkään hutiloiden siivonnut.
      Kyllä se on niin että siivous/puhtaanapito intoilija saa siivota yksin.

• ongelmaan

Ongelmaan on ratkaisu: Otat tavoitteeksi tehdä PAREMPAA jälkeä, mitä muijasi. Johan ilme muuttuu. ;)

• Nuppi

Mies: tekee ruuan
      minä: kaikki muut

Tämä pätee aina, oltiin molemmat työssä tai kotona, tai miten päin vain.
      Mies saanut kotoa opetuksen että mitään ei tarvitse tehdä, onneksi sentään tykkää laittaa ruokaa =)
      Noin kerran/pari vuodessa (ehkä) imuroi tai luutuaa.

• oman elämän

Sovimme että molemmat alkavat elää omaa elämää.
      Siis asumme ja elämme erossa . Ei ole kivi
      kummankaan kengässä.

• touhua

Ei ymmärrä? Mitä yhteistä? Mitä järkeä?

• auttavat meitä

Meillä käy säännöllisesti siivousfirma hoitamassa viikkosiivouksen alta pois. Perheelle jää päivittäinen siivous (tiskit, roskat) joka tehdään yhdessä ja siivousfirma hoitaa loput. Voi tätä ihanuutta kun ei tarvitse itse hoitaa koko kodin siivousta raskaan työpäivän jälkeen.

• Timoriepu

Kutakuinkin tasan jakaantuu meillä kotityöt.
      Tiskaukset käsin, imurointi ja muu siivous on meillä vaimoni kanssa yhteistä, kumpikin tehden sen mukaan kuin tilanne vaatii. Ei ole mitään vuorolistaa.
      Kaupassakäynti on sitten minun erikoisalaa ja vaimo hoitaa pyykin pesun.
      Lapsiakin kehoitetaan omalta osaltaan osallistumaan kotihommiin.
      Asetelma on balanssissa ja kumpikin on tyytyväinen.
      Vastuu yhteisen talouden hoidosta ja arkisten velvoitteiden suorittamisesta on molemmille selvä ja rakkaudesta toisiimme haluamme kantaa omat tehtävämme ja osuutemme.

• Marielle82

...kun alennuin asumaan miehen kans samassa asunnossa, niin mies teki ruuan ja mä yleensä siivosin, joskus vaihtu vuorot jos siltä tuntui. Monesti tosin potkasin miehen ulos ja siivosin ihan ite ja yksin (=paras jälki). Mut ruokaa en laittanu monestikaan :)

Nykypäivänä varmaan edeleenki ottaisin vain miehen joka osaa kokata mut joitakin kotitöitä jättäsin sille vähän enemmän.

• kotielämä

muuttunut sen verran, että ennen mies kävi töissä ja toi rahat talouteen. Nainen oli kotona, käytti miehen rahat ja hoiti lapset. Lapset kun varttui, alkoivat hekin tehdä kotitöitä.

Nykyään mies ja nainen käy töissä. Lapset pistetään tarhaan leikkimään ja hoitoon. Töiden jälkeen sitten tapellaan kun kumpikaan ei hoida kotia ja kakaratkin vain juoksevat jaloissa. Vähän vanhemmat lapset ei osaa tehdä kotitöitä ja lopulta ollaan siinä pisteessä että kukaan ei viitsi toisten jälkiä siivota ja hukutaan vanhuuttaan paskaan.

• uusoivinkuintiaanit

meillä nainen tiskaa ja imuroi ja pesee...
      No ei vaisinkaan.

Kotityöt jaetaan sen mukaan miten kumpikin ehtii tekemään. Yleensä minä miehenä hoidan tiskaamisen ja kasvien hoidon, avovaimo imuroi ja pyyhkii pölyt. Minä saatan vielä matot viedä ulos jos on tarvetta.
      (Bambumattoja ei paljoa viitsi piiskata!)

Edellisessä suhteessani jouduin tekemään kaikki kotityöt, nainen makasi sohvalla ja katsoi tekllaria. Jos en sitten muistanut pyykkiä pestä, tuli kamala sota! Lienee selvää miksi siitäkin tuli "edellinen suhde"!

Itse olen sitä mieltä että tasapainoinen parisuhde vaatii kummaltakin osapuolelta tasa-arvon tajua ja joustavuutta. Jos joudun tekemään 11 tunnin työpäivän ja avovaimo on vapaalla, tekee hän kaikki kotityöt koska olen itse varmaan aika väsynyt. Ja jos olen itse vapaalla ja vaimo on töissä niin minä teen kotityöt. Ei se ole niin vaikeaa! 60 neliön kaksion pistää kiiltävään kuntoon parissa tunnissa!

• John Erska

Nainen imee ja minä astun.

• MarkiisiHulivili

Minä teen safkat, ja muija siivoaa. Ja molemmat antaa toisilleen sexiä.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7270
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      727
      3479
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      162
      1758
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      341
      1757
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1395
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1270
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1237
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      261
      1235
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe