Veljeni oli kuin Vaahteramäen Eemeli

Tuli tässä mieleeni nyt kun koulut on taas loppu ja kesälomat alkaneet, että omassa lapsuudessani oli varma kesätyöpaikka pikkuveljen "lapsenlikkana" :)

Oli kesä -52 ja äiti ja isä olivat toisella paikkakunnalla heinäniityllä yön reissulla. Meitä oli 4 lasta yksin kotona, pikkuveli 2 vuotta vanha.
Veli oli vikkelä kintuistaan ja kova poika testaamaan kaikkea mahdollista ja mahdotonta.
Eräänä päivänä kuului keittiön rapuista hänen huutoansa: - Ilti, ilti! hän huusi. Syöksyimme katsomaan ja kauhuksemme näimme hänen lykänneen päänsä rappujen aitalaudoitukseen. Oli kiinni kuin ruuvipenkissä. Iso sisko yritti venyttää lautoja sivuun ja käski minun yrittää muljauttaa pojan päätä pois. Ei onnistunut.
Silloin minulla välähti! Saippua auttaa! Kysyin siskolta onko meillä mäntysaippuaa. - Mitä sinä sillä? hän kysyi. - Mene katsomaan saunalta.
Juoksin saunalle mutta siellä oli vaan tavallista saunasaippuaa, mäntysaippuaa sen olla pitää, joten juoksin naapuriin "Iivarin mamman" luo ja pyysin hengästyneenä saada lainata mäntysaippuaa.
- Mitä sinä sillä tekisit? Selitin, että pikkuveli on lykännyt päänsä laudoitukseen, mutta me hieromme hänen päähänsä mäntysaippuaa niin kyllä se siitä irtoaa! :))
Iivarin mamma nauroi hyvän aikaa ja seurasi sitten perässäni meille, vetäisi hihat ylös ja punnersi laudat syrjään että rutina kävi.
Niin saatiin poika irti piinapaikastaan ja hän halusi heti mennä päiväunille :) Siitä lähtien hän varoi menemästä aidan lähelle. Kulki selin seinän vierustaa pitkin aivan kuin olisi pelännyt että aita vetäisee hänet taas hampaisiinsa.

3

339

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • soilike

Veljeni on 8 vuotta nuorempi, joten olin kai 11 ja vesseli 3v
      Aiti oli toissa vaneritehtaalla ja isä rautateillä.

Pikkuveli oli päiväunillaan.
      Kaverit huuteli, että tuutko pellaamaan ”puks”-peliä
      Kaikki muu unohtui sillä hetkellä.

Puks-peli oli kivointa mitä silloin harrastettiin.
      Piilouduttiin radan vierellä olevien ratapölkkykasojen väliin ja taakse.
      Sieltä sormella tähtäämällä ”puksautettiin ” pelistä pois.

Yht´äkkiä tuli mieleen” Entäs se pentu?”
      Ainakin tusina jalkaa allani, yritin ehtiä kotiin ennen isää.

Siellä hän kuitenkin jo oli viluinen pikkupoika pyöran tarakalla.
      Oli kuulemmma seurannut pieniä paljaan jalan jälkiä hangessa ja hakenut vekaran naapurista.

Arvatkaapa, kuka sai ja mitä? Huh huh

• mitä puks-pelin jälkeen tapahtui...! Olihan ne kasvatusmenetelmät toista luokkaa kuin tänä päivänä. :DD

Tämä minun pikkuveljeni oli kovin innostunut kun sai lainata vasaraa ja nauloja. Kerran hän oli naulannut äidin baskerin kiinni yläkerran rappujen tolppaan. Siinä oli ja pysyi.
        Eivät vanhemmat kuitenkaan ihailleet kuinka tuollainen oskarinkokoinen kaveri jaksoi iskeä naulan kantaa myöten puuhun, vaan me isommat saatiin nuhteita kun emme olleet katsoneet pojan perään :)

• vanhin tyttö
        MdK-MdK kirjoitti:

mitä puks-pelin jälkeen tapahtui...! Olihan ne kasvatusmenetelmät toista luokkaa kuin tänä päivänä. :DD

Tämä minun pikkuveljeni oli kovin innostunut kun sai lainata vasaraa ja nauloja. Kerran hän oli naulannut äidin baskerin kiinni yläkerran rappujen tolppaan. Siinä oli ja pysyi.
        Eivät vanhemmat kuitenkaan ihailleet kuinka tuollainen oskarinkokoinen kaveri jaksoi iskeä naulan kantaa myöten puuhun, vaan me isommat saatiin nuhteita kun emme olleet katsoneet pojan perään :)

pienempien perään katsominen annettiin vuotta vanhemman tytön tehtäväksi. Tuhmuuksia tehtiin, tukkapöllyä ja koivun vittaksesta saatiin. Opittiin, jos opittiin, mitä saa tehdä. Usein tehtiin tuhmia kostoksi epäoikeudenmukaiseta kurituksesta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4269
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2135
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1223
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      70
      1086
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      918
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      114
      855
    7. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      73
      837
    8. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      826
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      245
      789
    10. Mies, mikä on kauneinta, mitä kaivattusi

...on sulle sanonut? Kuhan kysyn ♥️
      Ikävä
      37
      773
    Aihe