Sanotaan, ettei suomalainen

cmos

usko ennenkuin näkee.

Siksi kai luterilaisuus sopii uskonnoista suomalaiseen luonteeseen parhaiten (jos uskoa kerran täytyy) ja siksi ilmeisesti uskonnolliset ääri-ilmiöt: karismaattisuus, hurmosliikkeet ym. eivät täällä menesty (onneksi).

12

244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • normi päivä

      työkaverikin kyseli da vinci code pohdiskeluissaan, oliko Jeesus naimisissa, siinä normi luterilainen sulle...

    • normi päivä

      Eli tarvitaan Nokian Herätystä ja muita karismaatikkoja, jos halutaan normi suomalaisen pääsevän taivaaseen.

      • -sivusta seuraava-

        Mielestäni me etsimme enemmän kokemuksia ja tunteita kuin Jeesusta itseään. Näen tuon Nokialiikkeen sellaisena. Me tarvitsemme Jeesusta ja aitoperäistä parannuksen tekemistä, kääntymistä Jumalan puoleen ja uskomista Jeesukseen. Tunteet tulevat ja menevät, mutta Jeesus Kristus on sama, niin kuin alkuseurakunnnassa niin tänäänkin. Aitoperäistä parannuksen tekemistä ja uskomista Jeesukseen seuraavat sitten Jumalan ne siunaukset, mitkä Hän haluaa syntyneelle lapselleen antaa. Tiedämme, jotka olemme sen kokeneet, kuinka Hän pitää lapsestaan hyvän huolen ja vastaa tyhjänpäiväisiin ja tarpeettomiinkin rukouksiimme, kun olemme pieniä lapsia, mutta sitten tulee kasvatuksen aika ja raipat. Raamattu sanoo tämän selvästi esimerkiksi Hebrealaiskirjeessä. Jos joku jää vaille Isän kuria ja kasvatusta, niin hän on äpärä, tunteissaan elävä ja uskova, mutta ei Jumalan lapsi.

        Tutkikaamme itseämme, että Jeesus Kristus todella asuu meissä. Ellei niin ole, emme kestä tulevia koettelemuksia emmekä missään tapauksessa tuomiolla, vaan olemme niitä, jotka Jeesuksen nimessä ennustivat, tekivät voimatekoja ja ajoivat ulos riivaajia, puhuivat kielillä jne., mutta joista Jeesus sanoo, ettei Hän ole koskaan heitä tuntenut. "Menkää pois minun tyköäni te vääryyden tekijät". Se on monille viimeinen sana jonka kuulevat Herran suusta ja sanansa Hän panee toimeen lopullisesti ja äkisti aikanansa.


      • cmos
        -sivusta seuraava- kirjoitti:

        Mielestäni me etsimme enemmän kokemuksia ja tunteita kuin Jeesusta itseään. Näen tuon Nokialiikkeen sellaisena. Me tarvitsemme Jeesusta ja aitoperäistä parannuksen tekemistä, kääntymistä Jumalan puoleen ja uskomista Jeesukseen. Tunteet tulevat ja menevät, mutta Jeesus Kristus on sama, niin kuin alkuseurakunnnassa niin tänäänkin. Aitoperäistä parannuksen tekemistä ja uskomista Jeesukseen seuraavat sitten Jumalan ne siunaukset, mitkä Hän haluaa syntyneelle lapselleen antaa. Tiedämme, jotka olemme sen kokeneet, kuinka Hän pitää lapsestaan hyvän huolen ja vastaa tyhjänpäiväisiin ja tarpeettomiinkin rukouksiimme, kun olemme pieniä lapsia, mutta sitten tulee kasvatuksen aika ja raipat. Raamattu sanoo tämän selvästi esimerkiksi Hebrealaiskirjeessä. Jos joku jää vaille Isän kuria ja kasvatusta, niin hän on äpärä, tunteissaan elävä ja uskova, mutta ei Jumalan lapsi.

        Tutkikaamme itseämme, että Jeesus Kristus todella asuu meissä. Ellei niin ole, emme kestä tulevia koettelemuksia emmekä missään tapauksessa tuomiolla, vaan olemme niitä, jotka Jeesuksen nimessä ennustivat, tekivät voimatekoja ja ajoivat ulos riivaajia, puhuivat kielillä jne., mutta joista Jeesus sanoo, ettei Hän ole koskaan heitä tuntenut. "Menkää pois minun tyköäni te vääryyden tekijät". Se on monille viimeinen sana jonka kuulevat Herran suusta ja sanansa Hän panee toimeen lopullisesti ja äkisti aikanansa.

        silmin katsottuna, otan esille kaksi asiaa, jotka eroavat perusluterilaisuudessa ja ns. herätysliikkeissä.

        1) Raamatun tulkinta.
        Luterilaisuus tulkitsee (nykyisin) Raamattua väljästi, eikä painota sen olevan sanasta sanaan totta ja vaadi "Raamatun lain" noudattamista sanasta sanaan.

        Herätysliikkeet sanovat Raamatun sanaa totuudeksi ja sen olevan sanasta sanaan totta. He vaativat "Raamatun" lain noudattamista.

        2) Jumalan/Jeesuksen/Pyhän Hengen vaikutus maan päällä.
        Luterilaisuudessa sanotaan Jeesuksen suojelevan ihmisiä maan päällä, mutta asiaa ei alleviivata, vaan siitä kerrotaan vain perinteen vuoksi. Uskovaisia ei rajata omaksi ryhmäkseen.

        Herätysliikkeissä Jeesuksen suojelua maan päällä pidetään konkreettisena ja sitä "mainostetaan" esimerkein. Tosiuskovat rajataan tiukasti omaksi ryhmäkseen ja erotellaan tapauskovista puhumattakaan "uskosta osattomista".

        Mm. edellämainituista eroista johtuen, valtaosa suomalaisista ei voi tuntea herätysliikkeitä/hurmosliikkeitä/karismaattisuutta omakseen. Niitä pidetään ns. hihhulointina, liiallisuuksiin menevänä uskonnollisuuden painottamisena. Niiden ajatellaan ottavan liian ison siivun ihmisen elon kakusta.

        Väitän, että: Herätysliikkeet markkinoivat tuotettaan agressiivisesti nykytegnologian keinoin, jota tuntuu suomalaisesta epäilyttävältä.
        Lestadiolaiset eivät kylläkään tätä tee. Räikein esimerkki markkinoinnin käyttämisestä "lähetstyössä" on Nokia Missio.

        Olen useassa yhteydessä sanonut, etten tunne uskonnollista termistöä, enkä Raamatun sisältöä kuin pintapuolisesti. Älkää siis arvostelko sanoja vaan sisältöä. Kiitos.

        Tätä aloitusta ei ole sitten tarkoitettu provokatiiviseksi, vaan asialliseksi keskustelun aloitukseksi. Sen kohde on ääriuskonnollisuus, ei esimerkiksi helluntailiike yleensä.


      • cmos
        cmos kirjoitti:

        silmin katsottuna, otan esille kaksi asiaa, jotka eroavat perusluterilaisuudessa ja ns. herätysliikkeissä.

        1) Raamatun tulkinta.
        Luterilaisuus tulkitsee (nykyisin) Raamattua väljästi, eikä painota sen olevan sanasta sanaan totta ja vaadi "Raamatun lain" noudattamista sanasta sanaan.

        Herätysliikkeet sanovat Raamatun sanaa totuudeksi ja sen olevan sanasta sanaan totta. He vaativat "Raamatun" lain noudattamista.

        2) Jumalan/Jeesuksen/Pyhän Hengen vaikutus maan päällä.
        Luterilaisuudessa sanotaan Jeesuksen suojelevan ihmisiä maan päällä, mutta asiaa ei alleviivata, vaan siitä kerrotaan vain perinteen vuoksi. Uskovaisia ei rajata omaksi ryhmäkseen.

        Herätysliikkeissä Jeesuksen suojelua maan päällä pidetään konkreettisena ja sitä "mainostetaan" esimerkein. Tosiuskovat rajataan tiukasti omaksi ryhmäkseen ja erotellaan tapauskovista puhumattakaan "uskosta osattomista".

        Mm. edellämainituista eroista johtuen, valtaosa suomalaisista ei voi tuntea herätysliikkeitä/hurmosliikkeitä/karismaattisuutta omakseen. Niitä pidetään ns. hihhulointina, liiallisuuksiin menevänä uskonnollisuuden painottamisena. Niiden ajatellaan ottavan liian ison siivun ihmisen elon kakusta.

        Väitän, että: Herätysliikkeet markkinoivat tuotettaan agressiivisesti nykytegnologian keinoin, jota tuntuu suomalaisesta epäilyttävältä.
        Lestadiolaiset eivät kylläkään tätä tee. Räikein esimerkki markkinoinnin käyttämisestä "lähetstyössä" on Nokia Missio.

        Olen useassa yhteydessä sanonut, etten tunne uskonnollista termistöä, enkä Raamatun sisältöä kuin pintapuolisesti. Älkää siis arvostelko sanoja vaan sisältöä. Kiitos.

        Tätä aloitusta ei ole sitten tarkoitettu provokatiiviseksi, vaan asialliseksi keskustelun aloitukseksi. Sen kohde on ääriuskonnollisuus, ei esimerkiksi helluntailiike yleensä.

        aloitus, mutta kuinka ollakaan, lipsahti väärään paikkaan.


    • suomessa tarvitaan aito raamatun mukainen seurakunta,uudestisyntyneiden eli pyhähengen kasteen saaneiden joukko.helluntai,citi,vapaa seurakunta on niitä,ym...luterilainen kirkko lapsikasteineen,eli lapsi saa kasteesa kaikken,uudestisyntämän ym.täysiikäisenä saa tehdä mitä haluua,kun jumalan armo kattaa kaikken,kaikki pääsee taivaaseen,voi minkälaista opetusta,saatanasta kaikki.näin se menee,kun ihminen tulee siihen ikään että tajuaa että on syntinen,eli tulee synnintuntoon.ottaa jeesuksn sydämeen ja tekee parannuksen,ottaa kasteen,liitty sellaiseen seurakuntaan jossa on muita uudestisyntyneitä,se että ihminen on uskossa seuraa hengenhedelmät(gal5:22)on valittevaa kun jeesus hakee omansa pois,suurin osa suomalaisista jää antikristuksen valtaan.vielä on aikaa ottaa JEESUS VASTAAN.

      • -sivusta seuraava-

        Luterilaisessa piirissä on monia ihmisiä, jotka ovat ottaneet Jeesuksen vastaan. Kasteasiaan en ota sen enempää kantaa, kun niistä syntyy vaan kiistoja.Mutta tästä ei pitäisi syntyä kiistaa, kun raamattussa sanotaan: "Jolla ei ole Herran Henkeä, se ei ole Hänen omansa".

        Uskovaiset elävät suurissa vaikeuksissa Suomessa ja monissa vapaissa suunnissa ilmenee "lihallista puuhastelua, itsensä korottamista ja ´omaperästä uskoa´", jolla ei ole tekemistä tämän raamatun sanan kanssa, että "Hän vanhurskauttaa sen, jolla on Jeesuksen usko". Sama ilmiö on nähtävissä kansankirkossamme. On yksi asia uskoa Jeesukseen ja toinen asia, kun Hän tulee meihin asumaan ja omistamme Jeesuksen uskon; kolmas asia on sitten lähdemmekö seuraamaan Häntä Hänen opetuslapsena, joka luopuu kaikesta Mestarinsa tähden ja hukkuvan maailman auttamiseksi.

        Olemme niin usein vain pyytämässä Jeesukselta ja pitämässä opeistamme kynsin hampain kiinni, mutta harvemmat haluavat antaa itsensä Jeesukselle.


      • cmos
        -sivusta seuraava- kirjoitti:

        Luterilaisessa piirissä on monia ihmisiä, jotka ovat ottaneet Jeesuksen vastaan. Kasteasiaan en ota sen enempää kantaa, kun niistä syntyy vaan kiistoja.Mutta tästä ei pitäisi syntyä kiistaa, kun raamattussa sanotaan: "Jolla ei ole Herran Henkeä, se ei ole Hänen omansa".

        Uskovaiset elävät suurissa vaikeuksissa Suomessa ja monissa vapaissa suunnissa ilmenee "lihallista puuhastelua, itsensä korottamista ja ´omaperästä uskoa´", jolla ei ole tekemistä tämän raamatun sanan kanssa, että "Hän vanhurskauttaa sen, jolla on Jeesuksen usko". Sama ilmiö on nähtävissä kansankirkossamme. On yksi asia uskoa Jeesukseen ja toinen asia, kun Hän tulee meihin asumaan ja omistamme Jeesuksen uskon; kolmas asia on sitten lähdemmekö seuraamaan Häntä Hänen opetuslapsena, joka luopuu kaikesta Mestarinsa tähden ja hukkuvan maailman auttamiseksi.

        Olemme niin usein vain pyytämässä Jeesukselta ja pitämässä opeistamme kynsin hampain kiinni, mutta harvemmat haluavat antaa itsensä Jeesukselle.

        mitä ne "suuret vaikeudet" ovat?

        "Uskovaiset elävät suurissa vaikeuksissa Suomessa..."

        Vainotaanko Suomessa kristittyjä?

        Olen arvellut, että Suomi on uskokonnonvapauden suhteen maailman kärkimaita. Eikö näin olekaan?

        Täällä käytyjen keskustelujen perusteella näyttäisi siltä, että Suomessa vainotaan rokkareita.


    • ...

      kuinka Jumala toimii, ja vaikuttaa... Suomalaisia olemme uskovaisetkin, ja monesti niitä pahimman luokan ex-ateisteja.

      • näkyy?

        ???


    • -sivusta seuraava-

      Usko näkee aina ja tarttuu olemattomiin ikään kuin ne jo olisivat. Ja ne tulevat näkyväisesti oleviksi

      • cmos

        hienosti sanottu, etten ymmärtänyt mitään.

        Mutta jos tarkoitit uskonnon vaikutuksen näkymistä käytännön elämässä, niin sitä voi verrata satuun Keisarin uusista vaatteista: ne näkee, ken haluaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      50
      6733
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      675
      2915
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1270
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      97
      1249
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1235
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1144
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1130
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1100
    9. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1012
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      241
      911
    Aihe