Olen 19-vuotias yksin asuva tyttö, ja kämpässä vilistää kissa ja koira. Omistin ennen gerbiilin ja pari kääpiöhamsteria, mutta ne kuolivat jo vuosia sitten. Olenkin alkanut miettiä uutta pikkulemmikin hankintaa.
Ehkäpä jokin terraarioeläin? En mielelläni ottaisi jyrsijää tai lintua, kissan takia. Kaloista en oikein koskaan ole ollut kiinnostunut.
Terraarioissa mietityttää tila. Asun kaksiossa, joten kovin isoa terraariota en voi ottaa.
Eli mahdollisen lemmikin tulisi olla:
- ei kovin suurta tilaa vaativa
- aloittelijalle sopiva
- ei hämähäkkiä, fobia
- raha ei muuten ole este
Suuret kiitokset kaikille, jotka vastaavat!
Mikä lemmikiksi?
15
3188
Vastaukset
- KOIRA + MUUT
HARKITSE NYT VAKAVASTI ONKO MUIDEN ELÄINTEN OTTO TARPEELLISTA KUN SINULLA ON JO KISSA JA KOIRA JA MUITA
KOIRAN KANSSA SAAT KULUMAAN NIIN PALJON AIKAA ETTÄ MUILLE TUSKIN LIIKENEE ENÄÄ AIKAA
VOIT ESIM. MENNÄ AGILITIA HARRASTAMAAN JA NÄIN KOIRASI SAA LIIKUNTAA JA ITSE MYÖS. KUN OPETAT SEN HYVIN HUOMAAT MITEN AIKA RIENTÄÄ NOPEASTI JA JOS MUIDEN ELÄINTEN HOIDON JÄLKEEN JÄÄ AIKAA OLEN VARMA ETTÄ KEKSIT JOTAIN SEN TILALLE KUIN LISÄÄ ELÄIMIÄ- Solero
ottaa lemmikkiä tarpeen takia.
Eläimet ovat sellainen harrastus, niitten kanssa voi puuhailla kaikenlaista.
Tottahan koirankin kanssa saa aikaa kulumaan vaikka 24 tuntia vuorokaudessa, mutta vaihtelukin virkistää. :)
Ja vastuullinen koti olisi tiedossa.
- Pyyhky
Yhden kyllä keksisin mikä vastaisi ehtojasi..
Akaattikotilo.
ne eivät ole ehkä sporttisimpia mutta mukavia katsella ja sopii aloittelijalle ohjeet luettuaan.
Lajista riippuen aksun kotilo voi olla hyvinkin kaunis erilaisine raitoineen
Tarvitsee aikuisena 40l terran ja sinne sitten pohjalle luonnonturvetta.
Ruokaa saa kaupan vihannesosastoilta ja lisänä voi antaa liotettuja koiran ruokapapanoita.
Kavereittesi/sinun suhtautuminen onkin eri asia, sillä tämähän oli vain vaihtoehto |D
Jos kiinnostuit, kysy lisää tuolta 'kotilot,hämähäkit ja hyönteiset' foorumilta :3- Solero
akaattikotiloita ennen. Itse en niistä oikein ollut kiinnostunut.
- näin!
Jos raha ei ole kerran este, niin hanki hevonen, ja sille tallipaikka joltakin lähitallilta. :-)
Tosin hevonen vie järjettömästi aikaa, joka on pois muilta eläimiltäsi. Koiran voi joillekin talleille ottaa mukaankin, mutta kissa jää sitten orvoksi. Tai no, kyllähän tuo varmaan toimisi. Eikä vie kämpästäsi tilaa, kuin ratsastusvarusteiden verran :-)- Solero
mutta kärsin pienoisesta hevospelosta, joka juontaa juurensa lapsuuden tapahtumiin. Vaikka tottahan hevoset kauniita ovat, sitä ei käy kieltäminen.
Mutta ehkä kuitenkin jotain... pienenpää?
- kotilo-ja-gekkofani
Olisi hyvä sinulle! Se tarvitsee n. 100 l terran, ei ole niin suuri miltä näyttää, itselläni on 102 l terra kahella gekolla..
Gekot ovat oikein mukavia ja persoonallisia otuksia, kauniitakin..Omat gekkoni rakastavat sylissä oleskelua, naaras usein nukahtaa hihaani- Solero
Taidanpa lueskella leopardigekosta lisää. Kauniita ovat juu :)
Katselin kuvia noilla sivuilla, ja silmään osui niiden häntä. Se on jotenkin hassun paksu tyvestä! :) - kotilo-ja-gekkofani
Solero kirjoitti:
Taidanpa lueskella leopardigekosta lisää. Kauniita ovat juu :)
Katselin kuvia noilla sivuilla, ja silmään osui niiden häntä. Se on jotenkin hassun paksu tyvestä! :)se taas johtuu siitä, että keräävät siihen vararavintoa :) Se aluksi myös pisti silmään, mutta ei nykyään haittaa, sen pitääkin olla paksu, siitä näee että gekko on hyvässä kunnossa :)
- Anku
Eli siis noihin kriteereihin sopiviahan löytyy vaikka ja kuinka paljon=)
Sammakkoeläimistä..
Sarvisammakko -> http://www.sammakkolampi.net/sarvisammakot/index.html
Kiinankellosammakko -> http://www.sammakkolampi.net/kiinankellosammakko/index.html
Tuliliskot -> http://www.matelijat.info/tulilisko/
Käärmeistä...
Viljakäärme -> http://www.matelijat.info/viljakaarme/
Kuningaspyton -> http://www.matelijat.info/kuningaspyton/
Ruusuboa -> http://www.rosyboa.com/care.htm tai http://kotisivu.dnainternet.net/piko81/ohjeet/lichanura/ Kuvia löydät kun googletat Lichanura trivirgata (joka on vanhempi nimi) tai Charina trivirgata (uudempi). Voin myös itse kertoa lisää näistä käärmeistä...Itselläni on näitä kaksi...Ovat yhtä helppohoitoisia kuin viljakäärmeetkin ja jäävät pienemmiksi (60-80cm)...
Liskoista ainakin...
Tuo jo mainittu leopardigekko
Rhacodactylus ciliatus -> http://kotisivu.dnainternet.net/piko81/ohjeet/rhacodactylus/
Eli vaihtoehtoja löytyy kyllä ja noiden kaikkien edellämainitsemieni terraariot kyllä mahtuvat kaksioon...Eihän se ole kuin järjestelykysymys=D Itselläni kaksiossa asuu kuningaspyyttoni, kaksi ruusuboaa, hämähäkki, kaksi silliä (R.ciliatus) ja sarvisammakko=) Tosin käärmeillä on terraariosto...
Vinkkivinkki...Minulla on sarvisammakko ja toinen ruusuboa myynnissä;D
Jos haluat keskustella jostain minun omistamastani lajista tai haluat vaikka vinkkiä tiedon hakuun niin autan mielelläni=) luttana@gmail.com "ei kovin suurta tilaa vaativa"
- Ei vaadi suurta tilaa, ellet hanki isoa sirkkalajia.
"aloittelijalle sopiva"
- Esimerkiksi Medauroidea extradentata sopii aloittelijalle täydellisesti.
"ei hämähäkkiä, fobia"
- Ei ole hämähäkki, ei lähelläkään.
"raha ei muuten ole este"
- Ei sen tarvitsekaan olla este. Kummitussirkkojen ruoka on ilmaista (kasvit ulkoa, talvella kuivattuina tai pakastettuina), terraarion saa halvalla (esim. muovilaatikko muutaman euron hintaan) ja sirkat saa ilmaiseksi harrastajilta (eläinkaupasta muutamalla eurolla).- PiiPaaPöö
Jos pitää keksimällä keksiä minkä elukan seuraavaks ottais niin oisko parempi kuitenkin mietiskellä vielä...
Olen aivan samaa mieltä kun tuolla joku aikasempi että vietä enempi aikaa koirasi kanssa, anna sille ihania hetkiä sun kanssa kaksistaan sillä se jos mikään muu eläimistä sitä todella haluaa ja tarvitsee.- Viisasten kiiwi
Keskustelun aloittelija varmasti halusi vaan tarkastella mitä erilaisia vaihtoehtoja hänelle olisi. On olemassa niin monta lemmikkiä, että vaikea niitä on itse tietää kaikkia. Siksi on hyvä kysyä muilta, niin ehkä huomaa uuden lemmikkimahdollisuuden! :)
- meisy81
on monia eläimiä joita voisit ottaa..esim:terraan voit laittaa sinikieliskinkin..ovat säyseitä eläimiä ja ns vihaisen näköisiä,tai aloittelijalle viljakäärme..helpompi hoitaa kuin muut käärmeet..vai kenties kiinnostaisko akaattikotilot koti terra ja turvetta alle,kaikkea nekin syövät..eläinkaupoissa akaattikotilot maksavat vain 2e..mutta kasvattajat antavat myös ilmaiseksi,omistan itse 2 akaattia, 3marsua,hermeliinin,3 kultahamsteri,2 gerbiiliä,viljakäärmeen,skinkin ja 2 undulaattia......
- Kultsu
Milestäni hyvä olisi ehkä leopardigekko. Ne ovat suloisia ja eivät vaadi kovinkaan paljoa tilaa. Lue lisää netistä tietoa löytyy aika varmasti. Leopardigekko on liskoeläin ja asustaa terraariossa. Leopardigekko on aika yleinen nykyään ja se on helppo hankkia...
Toivottavasti oli apua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577310Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393577Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3651937Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641805- 861449
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841391- 911290
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247- 811154