Kun kerran missään lehdessä ei ole vertailtu näitä kahta kännykkänavigaattoreiden jättiläisiä keskenään, hankin niiden kokeiluversiot testaamista varten kahteen Nokian N70 puhelimeen ja käytin niitä yhtä-aikaa.
Molemmat käyttävät Tele Atlaksen karttoja, joten kartat olivat molemmissa yhtä ajan tasalla. Karttojen ja käyttöliittymän ulkonäkö oli Navicoressa viimeistellymmän näköinen. Molemmissa oli kuitenkin sama informaatio. Osoite- ja yrityshaku oli Navicoressa helppokäyttöisempää.
Oleellinen ero näillä on siinä, että Navicorella kartat tulevat muistikortilla ja Wayfinder lataa ne verkosta GPRS-datayhteydellä. Tämän takia Navicorea ei voi käyttää kuin satunnaiseen tarpeeseen. Sen verran vaikeuksia tuo muistikortin vaihtaminen. Viestitiedot, sähköpostiasetukset, soittoäänet jne.. häviävät kartan käytön ajaksi. Myyntimiehen hommissa tämä ei sovi. Kokeilin asentaa Navicoren puhelimen omalle 1Gt:n muistikortille, mutta silloin ei reititys ja osoitehaku toiminut.
Ilman datapakettia Wayfinderin karttojen haku Elisan verkosta matkalla Helsingistä Kuopioon maksoi 50c. Kartat voi myös esiasentaa puhelimeen PC:llä mywayfinder.com:ista. Navicore Euroopan kartoilla maksaa 260 eur ja Wayfinder 150 eur. Vaikka maksaisi Euroopassa datasiirron riistomaksuja ei Navicore tule puhelimen käyttöiän aikana halvemmaksi. Sitäpaitsi jokaisella on varmasti datapaketti ja operaattoreilla sopimukset Euroopassa. Lisäksi Wayfinderin lisenssi on elinikäinen (puhelimen elinikäinen). Kartat pävittyvät automaattisesti uusiin neljä kertaa vuodessa ja itse sovelluskin kaksi kertaa vuodessa, joten kartat ovat aina ajan tasalla.
Ohjelmat valitsivat muuten aina saman reitin.
Summa summarum. Navicore on viimeistellympi ulkonäöltään ja käyttöliittymälttään, mutta hankala päivittäisessä käytössä ja tulee kalliimmaksi. Siksi päädyin Wayfinderiin.
Onko muilla kokemuksia molemmista? Entä Route66 vastaan jompikumpi edellä olevista?
Navicore & Wayfinder
7
7890
Vastaukset
- gps..
Kuka jaksaa leikkiä puhelimeen asennetun GPS:n kanssa. Jos puhelimessa olisi itsessään tuo GPS mokkula voisi sitä harkita. Tosi puhelimen näyttö on kuitenkin liian pieni. Leluja ovat.
- huh huh.
Vai leluja, eipä taida sulla ainakaan kokemusta olla. esim 6630 näyttö on riittävän suuri jotta esim ajon aikana navicoren kartat näkyvät hyvin, ei kannattaisi aukoa päätään jos ei minkäänlaista kokemusta ole.
- petekki1
Lainattu:
"Kokeilin asentaa Navicoren puhelimen omalle 1Gt:n muistikortille, mutta silloin ei reititys ja osoitehaku toiminut."
Kyllä mulla toimii hyvin reititys ja osoite haku vaikka olen asentanut sen 1Gt:n kortiile.
Lainattu:
"Lisäksi Wayfinderin lisenssi on elinikäinen (puhelimen elinikäinen). Kartat pävittyvät automaattisesti uusiin neljä kertaa vuodessa ja itse sovelluskin kaksi kertaa vuodessa, joten kartat ovat aina ajan tasalla."
Eli Wayfinderin elinikä on n.2-3 vuotta?? Itse päivitin Navicoren uudempaan versioon ilmaiseksi pari viikkoa sitten (2006/1 -> 2006/1.3).- onnistuu
Samoin mulla navicore toimii 1gt muistikortilla moitteetta. Asennuksessa oli ensin jotain häikkää, mutta sitten tein siten, että kopioin ensin kaiken datan alkuperäiseltä muistikortilta kovalevylle esim. navicore-nimiseen folderiin ja tein upgraden tähän. Sen jälkeen siirsin koko folderin takaisin 1 gt kortille. Nyt puhelimessa (N70) mahtuu samaan aikaan navit ja vielä jää roimasti tilaa musalle ja kuville etc.
Niin ja jos joku väitää että erillinen gps mötikkä on hankala, niin ei ole varmaan koskaan kokeillutkaan. Eihän se ole kuin tulitikkuaskin kokoinen. Minusta kännykkänavi hakkaa mennen tullen erillislaitteet juuri kätevyydessä. - - µ -
onnistuu kirjoitti:
Samoin mulla navicore toimii 1gt muistikortilla moitteetta. Asennuksessa oli ensin jotain häikkää, mutta sitten tein siten, että kopioin ensin kaiken datan alkuperäiseltä muistikortilta kovalevylle esim. navicore-nimiseen folderiin ja tein upgraden tähän. Sen jälkeen siirsin koko folderin takaisin 1 gt kortille. Nyt puhelimessa (N70) mahtuu samaan aikaan navit ja vielä jää roimasti tilaa musalle ja kuville etc.
Niin ja jos joku väitää että erillinen gps mötikkä on hankala, niin ei ole varmaan koskaan kokeillutkaan. Eihän se ole kuin tulitikkuaskin kokoinen. Minusta kännykkänavi hakkaa mennen tullen erillislaitteet juuri kätevyydessä.Voiko Navicoren ( tai TomTom Mobile 5 )asentaa, käyttää ja päivittää ilman SIM-korttia?
Tietääkseni asentaminen ja päivitys ei onnistu ilman SIM-korttia, mutta käyttö onnistuu (Navicore). Onko kenelläkään kokemusta? - Entinen mötikän käyttäjä
onnistuu kirjoitti:
Niin ja jos joku väitää että erillinen gps mötikkä on hankala, niin ei ole varmaan koskaan kokeillutkaan. Eihän se ole kuin tulitikkuaskin kokoinen. Minusta kännykkänavi hakkaa mennen tullen erillislaitteet juuri kätevyydessä."Niin ja jos joku väitää että erillinen gps mötikkä on hankala, niin ei ole varmaan koskaan kokeillutkaan. Eihän se ole kuin tulitikkuaskin kokoinen."
Ei se koko olekaan ongelma, vaan kännyn ja mötikän yhteispeli. Nokialainen kun saa päähänsä kaatua tai jumia, niin boottaillaan molempia laitteita erikseen, että saadaan sinihammasyhteys toimimaan jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496635Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6682842Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831249Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.931220- 841215
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611123- 891120
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361089- 721002
- 232893