Katselin TV:stä ohjelmaa suomalaisesta taiteilijasta, joka tekee kankaita, koruja, astioita - melkein mitä vaan - nokkosista!
En ollut ikinä kuullut että nokkosia voisi käyttää muuhun kuin nokkoskeiton valmistukseen.
Joskus 1700-luvulla ei muut kuin aatelisnaiset saaneet käyttää nokkosvaatteita, niin arvokkaita ne olivat.
Ajatella että jollakin on tarmoa tutkia, ottaa selvää vanhoista värjäys- ja valmistusmenetelmistä ja ryhtyä toimeen tuollaisen raaka-aineen kanssa!
http://www.nylandshantverk.net/stromfors/ruotsin0001.htm
Nokkosvaatteita ym.
4
346
Vastaukset
- lea
Suku johon tulin nuorikkona on värjänny villalangat luonnosta saaduilla tarveaineilla jo ainaski kuudessa polvessa taaksepäin. Ennen oli villatkin omista lampaista,mutta nykyään langat tulee muualta. Nokkoskoruja olen nähny,mutta vaatteet niistä vainkuullut ja luulisin että tv:stä.Kyllä olis paljon opittavaa vielä.
- soilike
Tähän täytyy minunkin perehtyä, aivan uusi asia minulle.
Rakastan pehmeitä damastisia kasvopyyhkeitä. Nehän ovat pellavaa. Niitä ei vaan löydy enää mistään.
Jospa nokkosen sisästä löytyy vastaavanlainen , hieno kuitu , jonka on nyt löytänyt uudelleen tämä mainitsemasi taiteilija.mutta tämä taiteilija kertoi TV-ohjelmassa että eräs nainen piteli käsissään tuollaista nokkosvaatetta ja hän kysyi naiselta arvaako tämä mistä aineesta vaate oli tehty.
Ja kun hän kertoi että nokkosista, niin nainen oli vaistomaisesti tiputtanut vaatteen käsistään, ikäänkuin se olisi polttanut!
Tuosta linkistä, jonka laitoin aloitukseen, voi tutustua tähän nokkosnaiseen paremmin. Itse kiinnostuin niin paljon että aion käydä hänen ateljeessaan Suomi-reissulla.
- soilike
Taidanpa käväistä minäkin
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734249Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192135- 921213
- 701086
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66908Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia113842Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo73827- 65816
Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi245779- 37763