Fiat Grande Punto näyttää varsin hyvin suunnitellulta automallilta.Autoa on testattu varsin perusteellisesti,testiajoja on ollut yli 5 miljoonaa kilometriä ja Fiathan tekee mm.talvitestejä Ruotsin Lapissa.Mutta yksityiskohdista ei tiedetä vielä paljoa ja ne vaikuttavat paljon auton käytettävyyteen ja pitkäikäisyyteen.ELI:kerropa omia havaintoja (hyviä tai huonoja)mitä olet Grande Puntosta "löytänyt".
Tässä pari positiivistä havaintoa:
Ajovalopolttimoiden vaihto onnistuu helposti jokaiselta.Joissakin uusissa autoissa pitää puoli autoa purkaa,että polttimoihin pääsee käsiksi.
Ja toinen juttu:Alahelmat on suunniteltu niin,että hiekkasuihku ei helposti syö maalia takapyörän edestä eikä ovien alta.
Grande Punto
34
8404
Vastaukset
- Punto GP:stä
1. Ei roiskeläppiä -> helmat ruostuvat
2. Moottorinkannake irroitettava jotta voi vaihtaa hihnan? -> kallista
3. Moottori suojaamato alta -> paskaantuu, sähkövikoja
No eipä nuo niin kummoisia vikoja ole ja ne on helppo korjata.- totta maar
Se on tosiaan totta,että roiskeläpät puuttuvat lähes kaikista nykyautoista.Ne kannattaa asentaa tai asennuttaa.Tosin helman rakenteella on suuri vaikutus tuleeko kivisuihkua kylkiin vai ei.
- bensw
totta maar kirjoitti:
Se on tosiaan totta,että roiskeläpät puuttuvat lähes kaikista nykyautoista.Ne kannattaa asentaa tai asennuttaa.Tosin helman rakenteella on suuri vaikutus tuleeko kivisuihkua kylkiin vai ei.
Roiskeläpät puuttuvat vain autoilta, joita ei ole tatkoitettukaan kestämään hiekkamyrskyä.
Jos ne asentaa, saa suojattua 5 % auton alustasta,
sekin kannattaa. - Vikoja löytyy lisää.......
Totta nuo puutteet, roiskeläppien puuttimisen lisäksi Punton kyljet on ilman kylkilistoja, joten heti ahtailla parkkipaikoille viereisten autojen ovien aukaisut tekevät kylkiin ikäviä naarmuja ja siitähän se ruostekin lähtee. Naarmut sitäpaitsi on kalliita ja työläitä korjata.
Punton ulkonäkö muutenkin on vähän kummallinen eli ei mitenkään tyylikäs eikä tasapainoisen näköinen. Ehkä tämä nykyautojen tila-automao tehnyt vaikutuksen silmään, eikä tälläinen ylimuotoiltu italotyyli oikein enään vakuuta. Kuljettajan paikka ei myöskään ollut Puntossa kovinkaan tilava, no, pikkuautostan on kysymys mutta kyllä tällä hinnalla pitäisi tilaakin löytyä ja tämän tapaisia autoja ajellaan yleensä yksin tai kaksin, sillä perheautot on taasen toisenlaisia. - tyylikäs on
Vikoja löytyy lisää....... kirjoitti:
Totta nuo puutteet, roiskeläppien puuttimisen lisäksi Punton kyljet on ilman kylkilistoja, joten heti ahtailla parkkipaikoille viereisten autojen ovien aukaisut tekevät kylkiin ikäviä naarmuja ja siitähän se ruostekin lähtee. Naarmut sitäpaitsi on kalliita ja työläitä korjata.
Punton ulkonäkö muutenkin on vähän kummallinen eli ei mitenkään tyylikäs eikä tasapainoisen näköinen. Ehkä tämä nykyautojen tila-automao tehnyt vaikutuksen silmään, eikä tälläinen ylimuotoiltu italotyyli oikein enään vakuuta. Kuljettajan paikka ei myöskään ollut Puntossa kovinkaan tilava, no, pikkuautostan on kysymys mutta kyllä tällä hinnalla pitäisi tilaakin löytyä ja tämän tapaisia autoja ajellaan yleensä yksin tai kaksin, sillä perheautot on taasen toisenlaisia.Mielestäni GP on todella tyylikäs auto ja luulen että sen suosio Euroopassa perustuu juuri tuohon tyyliin.Roiskeläppiä ei nykyään löydy juurikaan uusista autoista vakiona.Oma ongelmansa niistäkin on,ne tahtoo repeytyä ja irtoilla talvella lumessa kahlatessa.Mutta mitä sanottiinkaan Fiat Grande Puntosta,kun se voitti CAR-magazinen 18 "superminin" testin:"TYYLIKÄS,HYVIN TEHTY,MUKAVA,OIKEIN HINNOITELTU JA HAUSKA AJAA"
- Härski
Onko tosiaan mniin että polttimoiden vaihdon helppous GP:n paras ominaisuus ??
Mielestäni tärkeämpää on;
1.Luotettavuus jossa Fiatin maine huono
2.Jälleenmyyntiarvo joka Fiatissa huono
3.Ei sovi Suomen talveen. Katso TM:N talvitestejä.
4.Jne listaa voisi jatkaa pitkään- parkaa
No jopas on huono auto.Ja silti Euroopan myydyin auto 1-5/2006.Kaikki eivät näköjään ajattele kuin Härski.Tässähän kysyttiin Grande Punton yksityiskohtia.Minusta nuo ovat asenteellisia yleistyksiä.Kerrohan vähän tarkemmin tuosta GP:stä jos sen niin hyvin tunnet.
- numerossa
tuo Grande Punton talvitesti on ollut ?
- härski
parkaa kirjoitti:
No jopas on huono auto.Ja silti Euroopan myydyin auto 1-5/2006.Kaikki eivät näköjään ajattele kuin Härski.Tässähän kysyttiin Grande Punton yksityiskohtia.Minusta nuo ovat asenteellisia yleistyksiä.Kerrohan vähän tarkemmin tuosta GP:stä jos sen niin hyvin tunnet.
Euroopassa on erilaista, tiet ja talvi
varsinkin italiassa,
vero suosii kotimaista autoa. - jan.
numerossa kirjoitti:
tuo Grande Punton talvitesti on ollut ?
Talvitestissä olleet kaikki muut Fiatit,
ei kai tämä yksi niin paljoa eroa edellisestä. - Panda.mies
härski kirjoitti:
Euroopassa on erilaista, tiet ja talvi
varsinkin italiassa,
vero suosii kotimaista autoa.Jos testillä on merkitystä, Pandan lämmityslaite taisi olla kärkipäätä. Ei Pandalla mennyt huonosti testit.
Jos kaikki uskoisivat testejä, niin eihän täällä olisi muuta kuin Opeleita ja Folkkareita. - K.Ä.
jan. kirjoitti:
Talvitestissä olleet kaikki muut Fiatit,
ei kai tämä yksi niin paljoa eroa edellisestä.Kerropa, milloin ja mitkä Fiatit ovat viimeksi olleet talvitestissä ja miten ne menestyivät. Mitkä olivat huonot kohdat? Itse muistan, että viimeksi on testissä ollut Panda, joka oli testin halvin, vaan ei huonoin. Etenemiskyky ja lämmityslaite parhaimmistoa, samoin pujottelukoe. Hinnan takia ei sitten ollut espejä eikä xenoneita ja tokihan voittajaan verrattuna metriä lyhyempi akseliväli tuntui jossain.
- xsdfgjhdghkjd
K.Ä. kirjoitti:
Kerropa, milloin ja mitkä Fiatit ovat viimeksi olleet talvitestissä ja miten ne menestyivät. Mitkä olivat huonot kohdat? Itse muistan, että viimeksi on testissä ollut Panda, joka oli testin halvin, vaan ei huonoin. Etenemiskyky ja lämmityslaite parhaimmistoa, samoin pujottelukoe. Hinnan takia ei sitten ollut espejä eikä xenoneita ja tokihan voittajaan verrattuna metriä lyhyempi akseliväli tuntui jossain.
Ja kun testin teki TM, voittaja ei voinut olla muu kuin VW.
- a2wa-
http://www.euroncap.com/images/results/superminis/car_238_2005/Fiat Punto Datasheet 2.pdf
on muuten hyvin turvallinen,
MUTTA en ymmärtänyt tekstiäsi,
"Alahelmat on suunniteltu niin, että hiekkasuihku ei helposti syö maalia takapyörän edestä eikä ovien alta. "
MITÄ TÄMÄ TARKOITTAA ?
vai onko maahantuojan mainoksesta. - Panda.mies
Oli vain kova rengasmelu sisällä. Muuten ei kyllä ollut huomauttamista mistään.
- jänskättää
että millainen auto tuo grande on kun olisi heti juhannuksen jälkeen käyttöön sellainen tulossa.. vielä ei voi sanoa mitään..
- Härski
Kyllä ainakin minä arvostan autossa sitä että se on hiljainen. GP on niin meluisa ettei radion kuuntelusta tule mitään. Polttimoiden vaihdon helppoudella ei ole väliä. Vaihto muutaman vuoden välein. Ihme peruste valita autoa.
Tuulilasin kyselyssä auton omistajilta Fiat huonoin. Siis OMISTAJIEN mukaan.- Villepoika
Ja kun nimenomaan Grande Punton hijaisuutta ja äänettömyyttä on kilvan kehuttu.Renkaat toki vaikuttavat.Ootko Härski koeajanut auton? Siis GP kuitenkin kiinnostaa vähän niinkuin puun takaa..
- Härski
Villepoika kirjoitti:
Ja kun nimenomaan Grande Punton hijaisuutta ja äänettömyyttä on kilvan kehuttu.Renkaat toki vaikuttavat.Ootko Härski koeajanut auton? Siis GP kuitenkin kiinnostaa vähän niinkuin puun takaa..
Faija ajoi. Ei kiinnosta. Mutta mistä sitä tietää, millä sitten joutuu ajamaan, kun kortin saa.
- Miten kestää
Villepoika kirjoitti:
Ja kun nimenomaan Grande Punton hijaisuutta ja äänettömyyttä on kilvan kehuttu.Renkaat toki vaikuttavat.Ootko Härski koeajanut auton? Siis GP kuitenkin kiinnostaa vähän niinkuin puun takaa..
Tuolla hinnallahan melkein saa jo isomman, modernin neliovisen sedanin ja ihan tuoreena, nimittäin Hyundai Accentin jossa on isomman auton tuntu sekä tunnettu parempi korealainen laatu sekä kestävyys.
- ent. Evanda
Miten kestää kirjoitti:
Tuolla hinnallahan melkein saa jo isomman, modernin neliovisen sedanin ja ihan tuoreena, nimittäin Hyundai Accentin jossa on isomman auton tuntu sekä tunnettu parempi korealainen laatu sekä kestävyys.
...se parempi korealainen laatu? Minulla on kokemusta vain siitä huonommasta.
- Hyundai Accent
Miten kestää kirjoitti:
Tuolla hinnallahan melkein saa jo isomman, modernin neliovisen sedanin ja ihan tuoreena, nimittäin Hyundai Accentin jossa on isomman auton tuntu sekä tunnettu parempi korealainen laatu sekä kestävyys.
Kun melkein samalla rahalla saa Toyota Corollan ja jne.
- äänekäs
Minulla VW Polo -04 ja mielestäni Fiat on hiljaisempi, toki renkailla on merkitystä mutta minusta Fiat on normaalia pikkuautijen tasoa meluisuudessa.
- Arveluttava laatu
Fiat jäi viimeiseksi arvostetussa Auto Bild-lehden laatututkimuksessa. On jäänyt muuten joka vuosi! TM-lehden korjaamovertailussa Fiat jäi myös hännille. Grande Puntoa on jo koeajaneet moittineet monista asioista kuten täälläkin on luettavissa ja Suomen malliston hinnat kohosivat pilviin kun kyseessä on sama pikku-viiatti kuin ennenkin mutta vähän uusissa erilaisesti muotoilluissa peltikuorissa. Harmi, että kyllin hyvä äänieristyskin on jäänyt puolitiehen, joten pikkuautovaikutelmasta ei Fiatin osalta voi välttyä ja laatu on sitä samaa entistä joka on em. tavalla menestynyt testeissä.
- zztap
Tosiaan ihmeellistä angstia havaittavissa osassa ihmisiä.
Ja edelleen: Bildin "laatututkimus" on tehty saksassa, mutta varmastikin se tutkimus jotain sanoo. Mutta mitä niin se on toinen juttu.
Ja testeissä GP on pärjännyt. Ne jotka katsoivat esim. Start-ohjelman arvion GP:stä näkivät ettei sitä kyllä paljoa haukuttu... Enemmänkin kehuttiin.
Autohan tuo on vain, ei mikään laite jota vastaan/puolesta tarttisi ristiretkelle lähteä. Mutta sitäkin porukkaa näemmä riittää. - Härski
zztap kirjoitti:
Tosiaan ihmeellistä angstia havaittavissa osassa ihmisiä.
Ja edelleen: Bildin "laatututkimus" on tehty saksassa, mutta varmastikin se tutkimus jotain sanoo. Mutta mitä niin se on toinen juttu.
Ja testeissä GP on pärjännyt. Ne jotka katsoivat esim. Start-ohjelman arvion GP:stä näkivät ettei sitä kyllä paljoa haukuttu... Enemmänkin kehuttiin.
Autohan tuo on vain, ei mikään laite jota vastaan/puolesta tarttisi ristiretkelle lähteä. Mutta sitäkin porukkaa näemmä riittää.Onkos ne sakasalaiset Fiatit jotenkin erilaisia kuin Suomessa ? Meinaan että jutustasi saa sen kuvan että on jotain eroa. Onko tosiaan niin että kaikki autolehdet Euroopssa ovat väärässä Fiatin suhteen ?
- jaakkima
Härski kirjoitti:
Onkos ne sakasalaiset Fiatit jotenkin erilaisia kuin Suomessa ? Meinaan että jutustasi saa sen kuvan että on jotain eroa. Onko tosiaan niin että kaikki autolehdet Euroopssa ovat väärässä Fiatin suhteen ?
"Onko tosiaan niin että kaikki autolehdet Euroopssa ovat väärässä Fiatin suhteen ?" ei kaikki mutta saksalaiset
- =TESTIVOITTAJA
Tiedoksi Härskille ja muillekin,että Fiat Grande Punto on todellinen testivoittaja.Eräs maailman arvostetuimmista autolehdista CAR MAGAZINE testasi 18 supermini-luokan uusinta kilpailijaa.Tosiaan testi oli laajin koskaan tälle autoluokalle järjestetty megatesti,ei mikään Autobildin tai TM:n 4 tai 6 auton testi.
Ja testivoittaja oli FIAT GRANDE PUNTO.Taakse jäi kaikki muut 17 muuta uutta automallia.Eli melkoinen kunnia uudelle italialaiselle.Lukekaa huhtikuun CAR MAGAZINESTÄ!On se kumma tauti tuo Fiatin periaatteellinen mollaus.Kiva harrastus varmaan.Fiat on nykyään ihan kelpo käyttöpeli.Ittelläni on Punto -98.Ajettu 104tm,eikä koskaan ole jättänyt välille.Eli se on asiansa ajanut.Nytkin meni katsastuksessa heittäen läpi.Kokeilin GP,toa ja ihan kivan tuntunen auto kaikin puolin.Joitain vain tuntuu närästävän se,että Fiatkin tekee hyviä autoja.
- hyväkö
kynäilijä kirjoitti:
On se kumma tauti tuo Fiatin periaatteellinen mollaus.Kiva harrastus varmaan.Fiat on nykyään ihan kelpo käyttöpeli.Ittelläni on Punto -98.Ajettu 104tm,eikä koskaan ole jättänyt välille.Eli se on asiansa ajanut.Nytkin meni katsastuksessa heittäen läpi.Kokeilin GP,toa ja ihan kivan tuntunen auto kaikin puolin.Joitain vain tuntuu närästävän se,että Fiatkin tekee hyviä autoja.
vai että fiat hyvä,taidat olla huumormiehiä?
- Aika näyttää
hyväkö kirjoitti:
vai että fiat hyvä,taidat olla huumormiehiä?
Aina uudet Fiatit on muka olleet hyviä. Miten kävi Ritmojen, Regatojen, Argentojen, Cromien, niitäkin kovasti niiden markkinoille tullessa ylistettiin, että nyt on hyvä Fiat. Mutta kuinka kävi, aikaa kului ja autot pehmeni ja oli pikkuvikaisia ja ruostuivatkin - eikä niitä enään edes juuri liikenteessä edes näy! Että sellaisia Fiatteja ne on ollut. Ei yksi pääsky kesää tee. Saksalaisiin laatututkimuksiin ja kotimaisiin korjaamovertailuihin voi huoletta myös luottaa - Fiatilla vain on se maine mikä on ja se ei varmaan yhdellä pikku puntolla muutu vaikka sen peltikuoria onkin hieman muotoiltu uudestaan ja markkinamiehet ovat tehneet uusia mainoksia joihin joku voi jopa uskoa.
Nuo huonot kokemukset Fiateista vuosien varrelta on vain sellainen näyttö. Nyt kun fiiujen hinnatkin on kohonneet ei sillä ole edes hintaetua ja huollattaminenkin on kallista ja vieläpä laadutonta kuten äskeinen TM-lehden testi osoitti. - Mie vuan
Aika näyttää kirjoitti:
Aina uudet Fiatit on muka olleet hyviä. Miten kävi Ritmojen, Regatojen, Argentojen, Cromien, niitäkin kovasti niiden markkinoille tullessa ylistettiin, että nyt on hyvä Fiat. Mutta kuinka kävi, aikaa kului ja autot pehmeni ja oli pikkuvikaisia ja ruostuivatkin - eikä niitä enään edes juuri liikenteessä edes näy! Että sellaisia Fiatteja ne on ollut. Ei yksi pääsky kesää tee. Saksalaisiin laatututkimuksiin ja kotimaisiin korjaamovertailuihin voi huoletta myös luottaa - Fiatilla vain on se maine mikä on ja se ei varmaan yhdellä pikku puntolla muutu vaikka sen peltikuoria onkin hieman muotoiltu uudestaan ja markkinamiehet ovat tehneet uusia mainoksia joihin joku voi jopa uskoa.
Nuo huonot kokemukset Fiateista vuosien varrelta on vain sellainen näyttö. Nyt kun fiiujen hinnatkin on kohonneet ei sillä ole edes hintaetua ja huollattaminenkin on kallista ja vieläpä laadutonta kuten äskeinen TM-lehden testi osoitti.600, 850, 124, 127 ja 128 loivat Fiatille hyvän maineen autona, jolla pärjää myös siellä, missä joukkoliikenne ilmestyy harvemmin kuin Halleyn komeetta. Maine kantoi vielä, vaikka Mirafiorin, Ritmon ja Regatan sähköt eivät tosiaan olleet enää yhtä ongelmattomat. Tosin nämä sähköongelmat johtuivat ennen kaikkea siitä, että näissä autoissa oli sähkölaitteita toisin kuin eurooppalaisissa kilpailijoissa. Japseihin alkoi 80-luvulla tulla kaikenlaista sähköistä hilavitkuttajaa Fiatin malliin, mutta valtavista myyntimääristä huolimatta nämäkin ovat hävinneet katukuvasta. Pellit olivat haperoa eikä tekniikkakaan oikein tahtonut kestää. Esim. Kun Mazda 626 muuttui etuvetoiseksi, se oli kuin merenmutaa. Kymmenen vuotta myöhemmin lähes kaikki olivat poistuneet. Toyota Camry lähti yleensä puolet lyhyemmässä ajassa. Niin kävi samanikäisille Fiateillekin, joskin yleensä vähän enemmän ajettuina. 80-luvulla elettiin kertakäyttökulttuurin aikaa. Mallit muuttuivat ja autoja vaihdettiin kovaan tahtiin. Pitkäikäisyys ei kiinnistanut kuin kahta merkkiä; yhtä saksalaista ja yhtä ruotsalaista.
- laatu?
hyväkö kirjoitti:
vai että fiat hyvä,taidat olla huumormiehiä?
Pitää oikeen sanoa laadusta tai sen puutteesta
BMW 210 tkm /Punto 253 tkm Puntossa vähempi vikoja kuin bemarissa BMWviat:vaidelaatikko,nokka akseli,takajouset,ruisku,hammastanko,johtosarjan palo,penkinverhoilu,lämmitys lait.puhallin ja kenno Punto:takatukivarret,ohjausyksikkö takuuna,lämmitys lait.kenno
BMW jätti tielle 3 kertaa, Punto kerran
- gpt
tere vaan ,,kaikki grande punton omistajat ...mulla on 1.4 95 hv punto ja seuraavan laisia ongelmia on ohjauksessa on jotain aivan ihmeellistä se paukahtelee aivan kun joku ois irti ,, ja koetaulun päällä oleva ilman ohjain muovi on irti poikki kiinnikkeistään reunoista ja oletteko huomanneet sisä lokarien ne ihme läpät josta lentää kura moottoritilaan suunnittelialla on käynyt moka !! saas nähä osaako delta huolto korjata auton ohjaus vian vai pitääkö vaihtaa taas uuteen ja laittaa vahinko kiertämään mut, auto on ihan hyvä ajo ominaisuuksilta kokeilkaa mutkasta tietä hyvin pystyy ajamaan 120 kmh vaik, on nastat alla!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527080Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7053202Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1171413Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831330- 841315
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2211221Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631197- 891190
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 791081